Szlak serowo-winiarski na K2
Szlak serowo-winiarski na K2
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie „Szlak serowo-winiarski na K2 – zielono-cyfrowe rzemiosło smaków” skierowane jest do szerokiego grona odbiorców – zarówno pasjonatów lokalnych produktów, jak i osób pragnących rozwinąć swoje kompetencje sensoryczne, ekologiczne i cyfrowe w celach hobbystycznych lub zawodowych.
Program dedykowany jest w szczególności mieszkańcom województwa śląskiego, uczestniczącym w projektach w ramach działań 6.06 oraz 10.17, wspierających rozwój zawodowy, kompetencje przyszłości i edukację dorosłych.
Udział w szkoleniu nie wymaga wcześniejszego doświadczenia – zapraszamy zarówno osoby początkujące, jak i przedstawicieli innych branż. To idealna okazja, by w inspirującej, praktycznej formie połączyć pasję do kulinariów z edukacją cyfrowo-ekologiczną, budując nowe kompetencje w obszarach zgodnych z trendami zawodów jutra.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji06-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi23
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do analizy wpływu produkcji i konsumpcji win i serów na środowisko, zdrowie i lokalny rozwój gospodarczy. Uczestnik nauczy się wykorzystywać cyfrowe narzędzia (GIS, aplikacje sensoryczne, kalkulatory LCA, koła aromatów, formularze e-degustacyjne) do oceny jakości produktów, ich śladu środowiskowego oraz budowania świadomości konsumenckiej. Szkolenie umożliwia identyfikację ekologicznych certyfikatów, oznaczeń pochodzenia i praktyk niskoemisyjnych w winiarstwie i serowarstwie.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia główne style wina iprzypisane im szczepy winorośli. | Kryteria weryfikacji Prawidłowo klasyfikuje style wina iodpowiadające im szczepy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia podstawowe rodzaje serów. | Kryteria weryfikacji Wymienia główne typy serów i ich cechy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wskazuje wpływ procesu dojrzewania na smak i konsystencję sera. | Kryteria weryfikacji Opisuje, jak czas i warunki dojrzewania zmieniają właściwości sera | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Projektuje proces ekologicznejprodukcji wina zgodny z zasadami gospodarki cyrkularne. | Kryteria weryfikacji Opisuje etapy procesu ograniczającezużycie surowców i powstawanie odpadów | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Wykorzystuje narzędzia cyfrowe doanalizy terroir i jakości wina | Kryteria weryfikacji Przedstawia przykłady użycia aplikacjicyfrowych do oceny jakości wina. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Analizuje wpływ procesów technologicznych na środowisko produkcji serów. | Kryteria weryfikacji Opisuje związki między technologią produkcji a wpływem na środowisko naturalne. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
MODUŁ | Opis kompetencji zielonych i cyfrowych | Odniesienie do strategii |
1. Historia i kultura wina | Przedstawia ewolucję produkcji i konsumpcji wina na tle przemian społecznych, gospodarczych i środowiskowych. Ilustruje wpływ tradycji winiarskich na rozwój regionów oraz ich potencjał jako nośników zielonej tożsamości kulturowej. Wykorzystuje multimedia i archiwalne źródła cyfrowe do eksploracji dziedzictwa winiarskiego. | RSI 2030, s. 60 |
2. Wino a środowisko | Wyjaśnia zasady ekologicznej produkcji rolnej i jej wpływ na klimat, bioróżnorodność i jakość gleby. Pokazuje miejsce wina w systemie zrównoważonej żywności. Analizuje przykłady dobrej praktyki z wykorzystaniem cyfrowych raportów środowiskowych i interaktywnych map. | RSI 2030, s. 74 |
3. Wprowadzenie do winiarstwa | Wprowadza w kluczowe etapy produkcji wina – od winorośli po butelkę – z uwzględnieniem wpływu każdego z nich na środowisko. Definiuje podstawowe pojęcia, szczepy, regiony i style win. Wspiera naukę za pomocą e-learningu, quizów interaktywnych i map multimedialnych. | PRT 2010–2020, s. 41 |
4. Klasyfikacja win | Weryfikuje certyfikaty ekologiczne, oznaczenia pochodzenia oraz aspekty zrównoważonej produkcji wina. Oblicza ślad węglowy i wodny produktu z wykorzystaniem kalkulatorów środowiskowych. Integruje dane z baz cyfrowych do oceny wpływu produktów na środowisko. | RSI 2030, s. 44 |
5. Terroir i zrównoważone winiarstwo | Interpretuje lokalne warunki geograficzne, klimatyczne i glebowe w kontekście jakości oraz ekologicznego charakteru wina. Stosuje wiedzę z zakresu adaptacji winiarstwa do zmian klimatycznych. Zastosowuje narzędzia GIS, aplikacje pogodowe i modele predykcyjne do analizy terroir. | RSI 2030, s. 81 |
6. Winogrona i szczepy | Identyfikuje odmiany winorośli w kontekście ich wpływu na środowisko i dostosowania do lokalnych warunków klimatycznych. Monitoruje potencjał adaptacyjny odmian przy wykorzystaniu cyfrowych baz danych botanicznych i analiz DNA. | RSI 2030, s. 52 |
7. Uprawa winorośli a środowisko | Ocenia wpływ technik uprawy na glebę, wodę i emisję CO₂. Wdraża dobre praktyki rolnicze oparte na permakulturze oraz integrowanej ochronie roślin. Korzysta z dronów, czujników i aplikacji do monitoringu środowiskowego. | RSI 2030, s. 78 |
8. Gospodarka cyrkularna w winiarstwie | Projektuje proces produkcji wina zgodnie z zasadami minimalizacji odpadów, ponownego wykorzystania surowców i efektywności energetycznej. Symuluje cykl życia produktu za pomocą cyfrowych narzędzi do LCA. | RSI 2030, s. 83 |
9. Wino sensoryczne | Analizuje znaczenie świadomej konsumpcji wina w kontekście zrównoważonego rozwoju. Kształtuje postawy proekologiczne poprzez refleksję nad pochodzeniem surowców i metodami produkcji. Wdraża aplikacje edukacyjne oraz platformy wspierające naukę sensoryki online. | RSI 2030, s. 49 |
10. Fizjologia smaku i zapachu | Bada wpływ środowiska, jakości powietrza, diety i stylu życia na percepcję zmysłową. Wzmacnia wiedzę o biodynamice organizmu w relacji z naturalnymi produktami. Wykorzystuje wizualizacje i aplikacje interaktywne modelujące mechanizmy sensoryczne człowieka. | PRT 2010–2020, s. 45 |
11. Profesjonalna degustacja | Doskonali ocenę sensoryczną przy użyciu cyfrowych formularzy, aplikacji do analizy profilu smakowego oraz wirtualnych sommelierów. Minimalizuje użycie materiałów fizycznych przez cyfrową dokumentację i automatyzację. | PRT 2010–2020, s. 5 |
12. Kompas smaków i aromatów | Wykorzystuje narzędzia cyfrowe (AR, koła aromatów) do opisu profili smakowych w sposób znormalizowany i ekologiczny. Promuje wina lokalne i organiczne, wspierając edukację ekologiczną. | RSI 2030, s. 62 |
13. Przeciwdziałanie marnotrawstwu | Identyfikuje obszary strat surowców i energii w cyklu życia wina. Projektuje rozwiązania ograniczające marnotrawstwo z wykorzystaniem lean management i technologii cyfrowych. Promuje strategie upcyklingu. | RSI 2030, s. 80 |
14. Klasyfikacja serów | Rozróżnia podstawowe typy serów ze względu na konsystencję, skórkę i teksturę, z uwzględnieniem pochodzenia mleka i środowiskowych uwarunkowań produkcji. Korzysta z kart klasyfikacyjnych i zestawień cyfrowych. | RSI 2030, s. 23 |
15. Sensoryka serów | Ocena organoleptyczna serów – konsystencja, zapach, smak, estetyka – z użyciem ekologicznych i cyfrowych narzędzi. Wspiera lokalność i ograniczenie śladu środowiskowego. | RSI 2030, s. 23 |
16. Parowanie serów i win | Stosuje zasady łączenia produktów pod kątem smaku i struktury. Promuje ekologiczne parowanie produktów lokalnych. Wykorzystuje aplikacje do pairingów i cyfrowe koła smaków. | RSI 2030, s. 23 |
17. Podsumowanie 1–2 dnia | ||
18. Ser w kulturze i regionach | Ukazuje rolę sera jako dziedzictwa kulinarnego. Wprowadza ochronę oznaczeń pochodzenia (AOP). Wykorzystuje mapy, archiwa i bazy danych. | RSI 2030, s. 15 |
19. Klasyfikacja technologiczna serów | Przedstawia różne typy technologii serowarskich i ich wpływ na środowisko. Korzysta z cyfrowych schematów i animacji procesów produkcyjnych. | RSI 2030, s. 34 |
20. Zawód fromażera i affineura | Opisuje kompetencje affineura i narzędzia cyfrowe wykorzystywane w dojrzewalnictwie. Podkreśla znaczenie edukacji zawodowej i zarządzania jakością. | RSI 2030, s. 30; PRT 2010–2020, s. 41 |
21. Technologie affineura | Przedstawia nowoczesne narzędzia: piwnice, sensory, systemy cyfrowej identyfikacji. Ocenia efektywność energetyczną rozwiązań. | RSI 2030, s. 34 |
22. Zrównoważone serowarstwo lokalne | Projektuje mikroserowarnię zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej. Wspiera lokalnych rolników i zarządza produkcją z użyciem cyfrowych narzędzi. | PRT 2010–2020, s. 45–47 |
23. Sery przyszłości | Analizuje trendy: fermentacja precyzyjna, produkty wegańskie, storytelling. Wdraża technologie cyfrowe w procesie tworzenia innowacyjnych i niskoemisyjnych produktów. | RSI 2030, s. 19 i 38; PRT 2010–2020, s. 44–47 |
24. Podsumowanie 3 dnia | ||
25. Walidacja usługi | Przeprowadzanie i sprawdzenie testu. |
Każdy dzień szkoleniowy obejmuje 1 przerwę 15-minutową, która nie wlicza się w czas trwania zajęć. Czas trwania każdego dnia szkoleniowego rozdzielony jest na jednostki dydaktyczne, z których każda wynosi 45 minut, zgodnie ze standardami edukacyjnymi Usługa obejmuje łącznie 23 godziny dydaktyczne, w tym 16 g. z. teoretycznych, 7 g. z. praktycznych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 28 Historia i kultura wina w kontekście zrównoważonego rozwoju | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 28 Wino a środowisko – podstawy ekologii w produkcji żywności | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 28 Wprowadzenie do winiarstwa – podstawowe pojęcia i procesy | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 28 Klasyfikacja win i ich wpływ środowiskowy | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 28 PRZERWA | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 28 Terroir i zrównoważone winiarstwo | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 28 Winogrona i szczepy – różnorodność biologiczna i adaptacja do zmian klimatycznych | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 28 Wpływ upraw winorośli na środowisko i klimat | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 28 Produkcja wina w duchu gospodarki cyrkularnej | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 28 Wprowadzenie do świata wina sensorycznego | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 28 Fizjologia smaku i zapachu | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 28 Techniki degustacji profesjonalnej (z elementami cyfrowymi) | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 28 Kompas smaków i aromatów | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 28 PRZERWA | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 28 Przeciwdziałanie marnotrawstwu w branży winiarskiej | Prowadzący Marzena Czarnota | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 28 Klasyfikacja serów – wprowadzenie z degustacją | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 28 Zasady sensoryki serów | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 28 Jak łączyć sery i wina – zasady i praktyka | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 28 Podsumowanie 1 i 2 dnia | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 28 Ser w kulturze, regionach i historii | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 28 Klasyfikacja technologiczna serów | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 28 Zawód fromażera i affineura | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 28 Technologie i narzędzia w pracy affineura | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 28 PRZERWA | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 28 Zrównoważone serowarstwo lokalne | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 28 Sery przyszłości – trendy, innowacje i kierunki rozwoju | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 28 Podsumowanie 3 dnia | Prowadzący Jakub Maziarczyk | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 28 z 28 Walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 268,29 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 228,26 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 185,58 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marzena Czarnota
Ekspert ds. sprzedaży HoReCa w MAKRO Cash and Carry Polska rozwijał kompetencje doradcze i szkoleniowe w zakresie świadomego wyboru produktów oraz profesjonalnego serwisu.
Współpracuje z sommelierami, szefami kuchni i specjalistami sensoryki, łącząc wiedzę techniczną z pasją do opowiadania o winie. W jego podejściu kluczowe są: trening sensoryczny, tworzenie indywidualnych profili smakowych oraz nauka degustacji angażującej wszystkie zmysły. W swojej pracy odwołuje się do aktualnych trendów zrównoważonego rozwoju, zielonej gospodarki i
świadomej konsumpcji (RSI 2030), jak również wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające cyfryzację usług edukacyjnych.
Jego szkolenia rozwijają umiejętności analizy sensorycznej, poszerzają wiedzę o winach świata oraz wspierają kompetencje komunikacyjne poprzez storytelling i praktykę degustacji w kontekście kulturowym. Dbałość o jakość doświadczenia uczestnika, personalizację ścieżki rozwoju i holistyczne podejście do nauki sprawiają, że jego warsztaty są cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i pasjonatów wina.
Jakub Maziarczyk
Założyciel Akademii Fromażera, w której kształci pasjonatów i specjalistów w zakresie serowarstwa, doboru serów oraz edukacji sensorycznej. Twórca autorskich programów degustacji komentowanych oraz konsultant dla lokali gastronomicznych w zakresie tworzenia kart serów i food pairingu.
Trener posiada międzynarodowe doświadczenie zdobyte m.in. w Cheese University of Wisconsin (USA), a także w Mons Institute we Francji (ukończone kursy: Fromażer i Affineur) oraz Cheese Academy w Londynie (kurs Fromażera organizowany przez Guild of Fine Food). Uczestnik kursu „Art of Natural Cheesemaking” prowadzonego przez Davida Ushera.
Członek Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych. Regularnie zasiada jako juror na prestiżowych konkursach, takich jak World Cheese Awards, Festiwal Skandynawskich Serów (Szwecja, 2024–2025) czy Podlaskie Święto Sera (2025).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma niezbędne materiały w postaci skryptu szkoleniowego, notatnika oraz długopisu.
Warunki uczestnictwa
Szkolenie dla osób pełnoletnich.
Informacje dodatkowe
Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć oraz zaliczenia zajęć w formie uzyskania 80% punktów z testu wiedzy.
Dokument potwierdza, że zostały zastosowane rozwiązania zapewniające rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji. tzn. osoba prowadząca usługę, nie dokonuje weryfikacji efektów uczenia się uczestników usługi.
Trener przygotowuje walidację: zaprojektował efekty uczenia się, kryteria weryfikacji przez określenie metod ich oceny po przygotowanie zestawu pytań testowych. Trener rozda testy uczestnikom . Nie ingeruje w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania.Osoba walidująca zostaje zaangażowana dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników. Nie prowadzi bezpośrednio działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej.
Adres
Adres
w dniu 07.09.2025 w Winnicy Patria adres: 41-407 Imielin, ul. Poniatowskiego 53
natomiast w dniach 27-28.09.2025 szkolenie realizowane w Katowicach na ul. Wojciecha 36A 40-474
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi