Postępowanie fizjoterapeutyczne w dysfunkcjach stawów skroniowo- żuchwowych - kurs
Postępowanie fizjoterapeutyczne w dysfunkcjach stawów skroniowo- żuchwowych - kurs
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do fizjoterapeutów, techników masażystów, studentów fizjoterapii (min. III rok), logopedów, stomatologów oraz innych specjalistów zainteresowanych pracą z pacjentami z zaburzeniami w obrębie narządu żucia. Uczestnikami kursu są osoby posiadające podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii, które chcą rozwinąć swoje kompetencje zawodowe w diagnostyce i terapii dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych. Uczestnicy szkolenia chcą zdobyć praktyczne umiejętności badania, różnicowania oraz stosowania technik terapeutycznych (terapia manualna, kinezyterapia, kinesiotaping), a także poszerzyć wiedzę o zaleceniach wspomagających proces leczenia pacjentów z bruksizmem, bólami mięśni żucia czy zaburzeniami stawowymi.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji28-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi20
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest przygotowanie uczestników do samodzielnej diagnostyki i terapii pacjentów z dysfunkcjami stawów skroniowo-żuchwowych. Uczestnicy zdobędą wiedzę z zakresu anatomii, funkcji i zaburzeń narządu żucia, nauczą się przeprowadzać kompleksowe badanie funkcjonalne, różnicować objawy oraz stosować techniki terapeutyczne (manualne, ruchowe i plastrowanie dynamiczne), a także przekazywać pacjentom zalecenia wspierające terapię.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje podstawowe struktury anatomiczne i biomechanikę narządu żucia | Kryteria weryfikacji Precyzyjnie nazywa i opisuje funkcje elementów anatomicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Przeprowadza funkcjonalne badanie stawów skroniowo-żuchwowych | Kryteria weryfikacji Demonstruje kolejne etapy badania i interpretuje ich znaczenie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozróżnia typy dysfunkcji SSŻ na podstawie objawów | Kryteria weryfikacji Identyfikuje charakterystyczne cechy zaburzeń mięśniowych, stawowych, krążkowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Dobiera i stosuje odpowiednie techniki terapeutyczne (manualne, ruchowe, kinesiotaping) | Kryteria weryfikacji Przedstawia wskazania do technik, prezentuje ich wykonanie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Opracowuje indywidualne zalecenia terapeutyczne dla pacjenta | Kryteria weryfikacji Formułuje zestaw zaleceń wspierających leczenie i profilaktykę | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania
2 dni / 20h dydaktycznyc ( 6 godzin dyd teorii, 13 godzin dyd i 30 min praktyki, 30 min walidacja)
9:00 - 18:00
SZKOLENIE O CHARAKTERZE TEORETYCZNO-PRAKTYCZNYM
Tryb szkolenia: stacjonarny
Zajęcia realizowane w godzinach dydaktycznych
W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 3h. Przerwy nie wliczają się w czas trwania kursu. Krótkie przerwy realizowane w czasie trwania kursu dostosowane są do tempa pracy i potrzeb uczestników podczas szkolenia.
Program
1. Wprowadzenie
2. Anatomia układu stomatognatycznego.
Stawy skroniowo-żuchwowe, aparat torebkowo-więzadłowy, mięśnie żucia i szyi, układ nerwowy, zęby.
3. Biomechanika stawu skroniowo-żuchwowego. Najczęstsze wady zgryzu.
4. Zastosowanie fizjoterapii stomatologicznej.
5. Epidemiologia, etiologia, podział zaburzeń narządu żucia.
6. Bruksizm i parafunkcje - epidemiologia, etiologia, objawy bruksizmu. Leczenie – podejście Multiple-P. Zalecenia dla pacjenta.
7. Postępowanie diagnostyczne w zaburzeniach narządu żucia.
Czerwone flagi. Elementy składowe wywiadu w zaburzeniach stawów skroniowo- żuchwowych, kwestie komunikacji z pacjentem. Badanie: ocena postawy ciała i analiza twarzy; ocena jamy ustnej; ocena biomechaniki żuchwy (pomiary zakresu ruchomości, ocena jakości ruchu, ocena czucia końcowego); ocena objawów akustycznych; ocena pozycji spoczynkowej języka, wędzidełka, funkcji połykania; ocena palpacyjna mięśni i układu limfatycznego; badanie stawu skroniowo-żuchwowego (palpacja, gra stawowa); badanie nerwu trójdzielnego; ocena odcinka szyjnego kręgosłupa. Różnicowanie źródła problemu pacjenta: ból pochodzenia mięśniowego, krążkowego, stawowego, nerwowego. Elementy dokumentacji medycznej wg ICF.
Pytania na koniec pierwszego dnia
1. Postępowanie terapeutyczne w zaburzeniach narządu żucia. Techniki stawowe, mięśniowe, czaszkowe, nerwowe. Techniki plastrowania dynamicznego wspomagające leczenie fizjoterapeutyczne.
Techniki mięśniowo-powięziowe na mięśnie: żwacze, skroniowe, skrzydłowe przyśrodkowe, skrzydłowe boczne, nadgnykowe, podgnykowe, mostkowo-obojczykowo-sutkowe, czworoboczne (część zstępująca), dźwigacze łopatek. Mobilizacja kości gnykowej. Techniki czaszkowe: kości potyliczna, czołowa, ciemieniowe, skroniowe, jarzmowe, podniebienna, szczękowa. Praca z nerwem trójdzielnym. Aplikacje limfatyczne (plastrowanie dynamiczne).
2. Zalecenia dla pacjenta.
3. Dysfunkcje związane z zaburzeniami narządu żucia: dysfunkcje odcinka szyjnego kręgosłupa, napięciowe bóle głowy, migreny, szumy uszne somatosensoryczne, centralna sensytyzacja, zaburzenia snu, zaburzenia depresyjne i lękowe..
Narzędzia pomocne przy pracy z pacjentami z dysfunkcjami narządu żucia – kwestionariusze ankiet.
Pytania na koniec drugiego dnia
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 99,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 99,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Dolina
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
kursant otrzymuje:
- materiały szkoleniowe w wersji drukowanej
- certyfikat ukończenia kursu
- zestaw narzędzi diagnostycznych (przykładowe kwestionariusze ankiet).
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa:
- ukończony co najmniej III rok studiów kierunku fizjoterapia lub logopedia,
- lub
- prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty, masażysty, logopedy lub lekarza,
- lub
- wykształcenie stomatologiczne (ukończone lub w trakcie – min. III rok),
- oraz
- podstawowa znajomość anatomii i fizjologii układu ruchu oraz narządu żucia.
Informacje dodatkowe
Co zabrać na kurs:
- wygodny strój do części praktycznej
- obuwie na zmianę
- własną latarkę diagnostyczną, linijkę metalową do pomiarów ruchomości żuchwy oraz młoteczek neurologiczny (opcjonalnie).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi