ZIELONE KOMPETENCJE: Wykorzystanie dronów z sensorami optoelektronicznymi w inspekcji infrastruktury energetycznej i budowlanej - termowizja. Szkolenie wraz ze zdobyciem kwalifikacji pilota drona A2 z egzaminem.
ZIELONE KOMPETENCJE: Wykorzystanie dronów z sensorami optoelektronicznymi w inspekcji infrastruktury energetycznej i budowlanej - termowizja. Szkolenie wraz ze zdobyciem kwalifikacji pilota drona A2 z egzaminem.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Wszystkie osoby dorosłe (powyżej 18 roku życia) chcące zdobyć od podstaw umiejętności prowadzenia pomiarów termowizyjnych obiektów budowlanych, farm fotowoltaicznych i innej infrastruktury energetycznej i budowlanej.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji25-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa rozwojowa "ZIELONE KOMPETENCJE: Wykorzystanie dronów z sensorami optoelektronicznymi w inspekcji infrastruktury energetycznej i budowlanej - termowizja. Szkolenie wraz ze zdobyciem kwalifikacji pilota drona A2 z egzaminem." przygotowuje uczestnika do samodzielnego prowadzenia pomiarów termowizyjnych - które pozwalają na zmniejszenie zużycia energii pierwotnej budynków, inspekcji fotowoltaiki i infrastruktury energetycznej, a także pozwala na zdobycie kwalifikacji pilota drona A2.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Kursant wykonuje inspekcję OZE | Kryteria weryfikacji Wykonuje inspekcje OZE - farm fotowoltaicznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Wybiera odpowiedni sprzęt i oprogramowanie do konkretnego rodzaju nalotu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Komunikuje w zrozumiały sposób wyniki badań oraz pomiarów termowizyjnych i ich wpływ na politykę zrównoważonego rozwoju. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Konfiguruje ustawienia kamery w zależności od celu pomiarowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Analizuje wyniki termowizji w audytach energetycznych, urządzeniach źródłowych energii, infrastrukturze podstawowej, ratownictwie i pożarnictwie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Obsługuje kamerę termowizyjną w warunkach pogodowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Definiuje zasady bezpiecznych lotów BSP, w tym lotów nie zagrażających środowisku | Kryteria weryfikacji Omawia czynniki zewnętrzne wpływające na system BSP, redukując ryzyka dla środowiska | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje ciężar BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje organy prawne odpowiedzialne za ustalanie przepisów prawa lotniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i charakteryzuje kategorie lotów BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia strefy geograficzne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Jest świadomy obowiązków pilota oraz operatora drona przed, w trakcie i po operacji, w tym pomiarów termowizyjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje czynnik ludzki w wypadkach lotniczych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Jest świadomy zagrożeń wynikających z lotów pod wpływem substancji psychoaktywnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Określa ryzyko na ziemi | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Posiada wiedzę na temat planowania lotu i odpowiedniego przygotowania do niego i wiedzę jak wykonać bezpieczny start | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wyjaśnia podstawowe zasady działania systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz podstawy meteorologii i bezpieczeństwa wykonywania lotów | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje podstawową i zaawansowaną terminologię | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje budowę i systemy działania BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje różne tryby lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki związane z meteorologią tj. atmosfera, ciśnienie atmosferyczne, gęstość, temperatura, wilgotność, ruchy powietrza, chmury, opady, osady, masy powietrza, wiatr, widzialność, fronty atmosferyczne, | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i charakteryzuje zjawiska niebezpieczne tj. turbulencje, burze, oblodzenie | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Ocenia warunki metrologiczne na podstawie dostępnych informacji meteorologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania przepisów i bagatelizowania zezwoleń wydanych przez organy ruchu lotniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia procedury oraz określa warunki meteorologiczne i ryzyko związane z wykonywanym lotem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Współpracuje z zespołami i interesariuszami w celu realizacji celów związanych z ochroną środowiska | Kryteria weryfikacji Nadzoruje działania zgodne z etyką ochrony klimatu i środowiska | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Komunikuje w zrozumiały sposób wyniki pomiarów termowizyjnych oraz proponuje rozwiązania tłumacząc ich wpływ na zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWalidację przeprowadza podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Organizator kładzie duży nacisk na praktyczne wykorzystanie zielonych umiejętności ze względu na zapewnienie każdemu uczestnikowi opanowania umiejętności możliwości samodzielnego partycypowania w sektorze zielonej gospodarki. Aby to osiągnąć, usługa nie wykorzystuje technik kształcenia na odległość by szkolenie miało jak najbardziej praktyczny charakter.
Szkolenie zgodne z RIS i PRT: 4.3 Geoinformacja i jej zastosowanie, 3.6 Technologie zarządzania środowiskiem, 2.3 Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych i poprawa efektywności energii z OZE 7.2 Sensory i roboty 4.5
Optoelektronika
Zielone umiejętności/kompetencje, które nabędzie uczestnik podczas szkolenia:
● wdrożenie ekologicznych rozwiązań w celach inspekcji i kontroli pracy urządzeń oraz infrastruktury;
● ograniczanie zużycia energii w obiektach budowlanych;
● maksymalizacja produkcji energii OZE poprzez inspekcje i wskazanie potencjałów do poprawy oraz wczesne wykrywanie awarii.
Kurs przygotowuje uczestników do zdobycia kwalifikacji, które są potrzebne dla zbudowania zielonej gospodarki:
● Umiejętność operowania dronami w celu posługiwania się technologią termowizji w kontekście ochrony środowiska, optymalizacji energetycznej oraz identyfikacji awarii i usterek;
● Umiejętności oceny wydajności instalacji OZE (farmy fotowoltaiczne);
● Umiejętność skutecznego obniżenia zużycia energii poprzez dokładne pomiary fotogrametryczne z termowizją budynków przeznaczonych do termomodernizacji.
Usługa prowadzona jest w godzinach zegarowych. Przerwy są wliczone w czas usługi rozwojowej. W czasie prowadzenia zajęć, trenerzy uwzględniają przerwy, które są ustalane indywidualnie z uczestnikami szkolenia. Co do zasady przerwy trwają nie więcej niż 5-10 minut i odbywają się średnio co 2 godziny w czasie trwania wykładów. W przypadku zajęć praktycznych, organizator zapewni odpowiednią ilość instruktorów w zależności od wielkości grupy kursantów. Zajęcia teoretyczne odbywać się będą w formie warsztatowej i prowadzone będą dla wszystkich łącznie.
Minimalne wymagania dot. uczestnika:
● Ukończony 18 rok życia.
Kurs trwa 22h. Szkolenie uwzględnia część teoretyczną (3h), praktyczną (17h) oraz egzamin (2h).
Szkolenie obejmuje zagadnienia:
Moduł 1 – Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym – 13h – zajęcia warsztatowe
Moduł 1.1. Podstawy termografii (problematyka zjawiska, emisyjność, interpretacja obrazu, dokładność pomiaru)
Moduł 1.2. Budowa kamery termowizyjnej (zasada działania i budowa)
Moduł 1.3. Obsługa kamer termowizyjnych (funkcje i ustawienia kamer, warunki meteorologiczne sprzyjające i niesprzyjające, omówienie oprogramowania do analizy i zbierania danych)
Moduł 1.4. Zastosowanie praktyczne – audyty energetyczne (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 1.5. Zastosowanie praktyczne – odnawialne źródła energii i inspekcje infrastruktury krytycznej (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 1.6. Zastosowanie praktyczne – poszukiwanie i ratownictwo (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 1.7. Zastosowanie praktyczne – pożarnictwo (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 2 – Certyfikat kompetencji pilota BSP – 3h – teoria
Moduł 2.1. Meteorologia (wiatr, temperatura, widzialność, gęstość powietrza)
Moduł 2.2. Osiągi (konstrukcje BSP, masa i wyważenie, przewożenie ładunku, zasilanie)
Moduł 2.3. Środki techniczne i operacyjne ograniczające ryzyko na ziemi (procedury awaryjne, zasada 1:1, tryb niskiej prędkości)
Moduł 2.4. Prawo lotnicze w kategorii OPEN (uprawnienia, klasy dronów, podział przestrzeni powietrznej, obowiązki operatora i pilota BSP)
Moduł 2.5. Zapoznanie z obsługą sprzętu (omówienie instrukcji BSP, przygotowanie do lotu, procedury normalne, nienormalne i awaryjne)
Moduł 2.6. Planowanie operacji (zapoznanie z obsługą aplikacji DroneTower, KSID, aplikacjami meteorologicznymi; analiza przestrzeni powietrznej oraz przeszkód terenowych)
Moduł 3 – Termowizja w BSP – loty praktyczne – 4h – praktyka
Moduł 3.1. Przygotowanie do wykonania operacji – planowanie, analiza przestrzeni, przeszkód, ocena ryzyka.
Moduł 3.2. Przegląd przedlotowy i konfiguracja bezzałogowego statku powietrznego.
Moduł 3.3. Podstawy pilotażu BSP – ćwiczenia podstawowe (na BSP: DJI Matrice 4T, DJI Air 3S, DJI Mavic 3M, DJI Avata 2, DJI Mini 3 Pro).
Moduł 3.3. Reagowanie w sytuacjach niebezpiecznych i nienormalnych.
Moduł 3.4. Metody pozyskiwania danych termowizyjnych w praktyce (na BSP: DJI
Matrice 4T; zajęcia praktyczne w oparciu o moduły 1.4-1.7).
Moduł 4 – Egzamin teoretyczny – 2h
Na końcu szkolenia przeprowadzony Egzamin Teoretyczny w formie testu przez system teleinformatyczny przez zewnętrzny podmiot. Minimalnym progiem wskazującym na wynik pozytywny jest udzielenie 75% poprawnych odpowiedzi.
Egzamin przeprowadza podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Czas trwania egzaminu: 2 godz. zegarowe. Uczestnicy po zdaniu egzaminu uzyskają certyfikat kompetencji pilota BSP A2, umożliwiający samodzielne wykorzystanie dronów w sektorze zielonej gospodarki.
Całość usługi realizowana jest w godzinach zegarowych.
ALTUM ACADEMY SP. Z O.O. zastrzega możliwość zmiany terminu szkolenia praktycznego ze względu na niekorzystne warunki, które uniemożliwiają loty, w tym:
● Indeks KP powyżej 4,
● Wiatr o prędkości uniemożliwiającej lot wykorzystywanym w szkoleniu BSP,
● Opady atmosferyczne (deszczu, śniegu, gradu itp.),
● Aktywację stref geograficznych obejmujących zakazu lotów w miejscu szkolenia,
● Zakłócenia sygnału GPS w miejscu szkolenia stwierdzone przez usługodawcę.
Podczas każdego modułu uczestnicy mogą zostać podzieleni na grupy. Ze względów bezpieczeństwa, podczas zajęć konkretną grupą może dodatkowo opiekować się instruktor wspomagający. W zależności od ilości uczestników, by zapewnić optymalną ilość trenerów, szkolenie w szczególności w części praktycznej poprowadzą również instruktorzy wspomagający praktyczni:
● Michał Zalewski
● Michał Domański
● Bartek Trybus
● Michał Tura
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 9 Moduł 1 cz. 1 Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym - zajęcia warsztatowe | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 9 Przerwa | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 9 Moduł 2 CERTYFIKAT KOMPETENNCJI PILOTA SBSP - teoria | Prowadzący Maja Foryciarz | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 9 Moduł 1 cz. 2 Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym - zajęcia warsztatowe | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 03:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 9 Przerwa | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 9 Moduł 1 cz. 3 Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym - zajęcia warsztatowe | Prowadzący Maja Foryciarz | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 03:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 9 Moduł 3 Termowizja w BSP – loty praktyczne | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 9 Przerwa | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 9 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 238,64 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 238,64 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 250,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Adam Tomaszewski
Lotniczej Politechniki Śląskiej, pilot bezzałogowych statków powietrznych z uprawnieniami OPEN A1, A2, A3 oraz STS-01, STS-02. Aktywnie uczestniczy w licznych projektach związanych z rozszerzeniem zastosowań BSP w branży lotniczej, energetycznej oraz w
służbach. Członek i zastępca prezesa zarządu Studenckiego Koła Naukowego UNMANNED przy Politechnice Śląskiej. Jest również pilotem załogowych statków powietrznych z uprawnieniami PPL(A), w trakcie szkolenia do licencji liniowej ATPL(A).
Maja Foryciarz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe w postaci papierowej - podręcznik dotyczący tematyki szkolenia.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT: § 3. ustęp 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 20.12.2013/ Dz. Ustaw 2023r. poz. 736