Komiks jako narzędzie ACT – w poszukiwaniu metafor terapeutycznych - szkolenie
Komiks jako narzędzie ACT – w poszukiwaniu metafor terapeutycznych - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie dedykowane jest dla właścicieli i pracowników firm MŚP którzy chcą zapoznać się z tematyką terapii ACT, która jest oparta na modelu transdiagnostycznym i można ją użyć w celu wykorzystywania jej w pracy zawodowej, zarządzaniu zespołem, kawałków biznesowych, lepszej komunikacji, rozwoju osobistym i innych kontekstach.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji22-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestnika do wykorzystania komiksu jako narzędzia terapeutycznego. Uczestnicy nauczą się przede wszystkim praktycznych metod tworzenia i analizowania komiksów właśnie w kontekście terapeutycznym. Zapoznają się z komiksowymi metodami autonarracji, sposobów obrazowania metafor terapeutycznych oraz ich dostosowywania do kontekstu klienta. Istotnym w tym kontekście będzie poznanie w ramach szkolenia podstaw Teorii Ram Relacyjnych, która pomoże stworzyć użyteczne metafory.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje i wyjaśnia podstawowe założenia Teorii Ram Relacyjnych (RFT) oraz wymienia jej zastosowania w procesie terapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje metaforę | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik buduje metaforę opartą na RFT | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje rolę metafor w Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT), wyjaśnia ich wpływ na proces zmiany u klienta. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje co najmniej trzy kluczowe funkcje metafor w procesie terapeutycznym ACT. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wyjaśnia, w jaki sposób metafory wspierają klienta w identyfikacji wartości i podejmowaniu działań zgodnych z tymi wartościami. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje cykl podróży bohatera, rozpoznaje jego elementy w różnych tekstach kultury oraz opisuje sposób budowania tego cyklu przy wykorzystaniu formy komiksowej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje sposób zastosowania cyklu podróży bohatera w tworzeniu narracji komiksowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje cykl podróży bohatera | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje proces tworzenia bohatera, uwzględniając procesy Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT), oraz wskazuje, jak te procesy wpływają na kształtowanie postaci. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje procesy ACT | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje, w jaki sposób wybrane procesy ACT wpływają na charakterystykę i rozwój postaci w komiksie. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje kontekst klienta i opisuje sposób jego zobrazowania w formie komiksu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje kluczowe elementy kontekstu klienta istotne dla procesu terapeutycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik buduje kontekst w komiksie | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje trudności klienta i opisuje sposób ich zobrazowania w komiksie, uwzględniając procesy Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT). | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje trudności klienta, które mogą być przedstawione w narracji komiksowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik obrazuje trudności w komiksie w odniesieniu do procesów ACT | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje przeszkody zewnętrzne występujące u klienta | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje, w jaki sposób przedstawia przeszkody zewnętrzne klienta w narracji komiksowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje co najmniej trzy przeszkody zewnętrzne, które mogą wpływać na proces terapeutyczny klienta. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje zasoby klienta opisując sposób ich zobrazowania w formie komiksu | Kryteria weryfikacji Uczestnik nazywa zasoby u klienta | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik przenosi zasoby klienta na komiks | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje sukces poprzez perspektywę ACT oraz uwidacznia go w komiksie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wyjaśnia, czym jest sukces w kontekście ACT i jakie elementy mogą go definiować w procesie terapeutycznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje, w jaki sposób przedstawia sukces klienta w narracji komiksowej, uwzględniając elementy ACT. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje proces tworzenia komiksu, prezentuje jego treść oraz analizuje zawarte w nim metafory w kontekście terapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje, jakie elementy narracyjne i metaforyczne zostały uwzględnione podczas tworzenia komiksu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje, w jaki sposób zastosowane metafory wspierają przekaz terapeutyczny i proces zmiany u klienta. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje techniki ożywiania martwych metafor i wyjaśnia ich zastosowanie w kontekście terapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje po czym rozpoznać technikę ożywiania metafor | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje narrację wizualną w komiksach i wyjaśnia, w jaki sposób może zostać zastosowana w kontekście terapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje kluczowe elementy narracji wizualnej, które są istotne w tworzeniu komiksów terapeutycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1
1 – Wprowadzenie i cele szkolenia (teoria: 30 minut)
2 – Omówienie Teorii Ram Relacyjnych (RFT) i znaczenie metafor w procesie terapeutycznym
zapoznanie się z podstawami RFT
zdefiniowanie metafory i jej znaczenia w procesach terapeutycznych (teoria: 1 godzina, praktyka: 1 godzina 50 minut)
3 - Życie jako podróż bohatera, wykorzystanie i budowanie metafor oraz komiksu w procesie terapeutycznym
nauka budowania metafor opartych na RFT
zapoznanie się z teorią podróży bohatera
zdefiniowanie komiksu - określenie podstawowych elementów budujących komiks (teoria: 20 minut, praktyka: 20 minut)
4 – Budowanie postaci w podróży bohatera
diagnoza postaci/klienta
budowanie postaci w komiksie
nazwanie procesów ACT podczas budowania postaci
prezentacja przykładowych komiksów (teoria: 30 minut, praktyka: 40 minut)
5 - Kontekst do budowania metafor i komiksu
zrozumienie kontekstu klienta
diagnoza kontekstu klienta
budowanie kontekstu w komiksie
prezentacja przykładowych komiksów (teoria: 20 minut, praktyka: 40 minut)
6– Trudności bohatera
diagnoza trudności klienta
zobrazowanie trudności w komiksie w odniesieniu do procesów
prezentacja przykładowych trudności w komiksach
uwidocznienie ACTowych trudności w komiksie (teoria: 20 minut, praktyka: 40 minut)
Dzień 2
1 - Przeszkody na drodze bohatera
nazwanie przeszkód zewnętrznych u klienta i przeniesienie ich do komiksu
prezentacja przykładowych przeszkód w komiksach
stworzenie planu gotowości i działania dla postaci (teoria: 30 minut, praktyka: 1 godzina)
2 – Punkt zwrotny w podróży
nazwanie i zdobycie zasobów dla postaci
przezwyciężenie trudności i przeszkód przez postać w komiksie
prezentacja przykładowych komiksów (teoria: 20 minut, praktyka: 20 minut)
3 - Sukces podróży bohatera
zdefiniowanie sukcesu przez perspektywę ACT
umiejętność wdzięczności za sukces
uwidocznienie sukcesu w komiksie
prezentacja przykładowych komiksów (praktyka: 1 godzina 50 minut)
4 – Prezentacja komiksu z omówieniem bohatera i metafor
zaprezentowanie stworzonych komiksów i zawartych w nich metafor np. metafor martwych itp. (teoria: 1 godzina, praktyka: 1 godzina 40 minut)
5 - Walidacja
Proces walidacji w tej usłudze ma na celu potwierdzenie zdobytej wiedzy i umiejętności przez uczestników szkolenia.
Walidacja będzie przebiegać w formie testu teoretycznego (teoria: 30 minut)
godziny teorii: 5 godzin 20 minut
godziny praktyki: 9 godzin
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 Wprowadzenie i cele szkolenia (Prezentacja, dyskusja) | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Omówienie Teorii Ram Relacyjnych (RFT) i znaczenie metafor w procesie terapeutycznym (Prezentacja, burza mózgów) | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 Przerwa | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 09:50 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 Omówienie Teorii Ram Relacyjnych (RFT) i znaczenie metafor w procesie terapeutycznym | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:50 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 Przerwa | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 11:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Życie jako podróż bohatera, wykorzystanie i budowanie metafor oraz komiksu w procesie terapeutycznym (Prezentacja, analiza studiów przypadków) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:40 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 Budowanie postaci w podróży bohatera (Praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Przerwa | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Kontekst do budowania metafor i komiksu (Warsztaty praktyczne, praca indywidualna, analiza kontekstu) | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 Trudności bohatera (Dyskusja, analiza przypadków, projektowanie komiksu) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Przeszkody na drodze bohatera (Symulacja, praca w grupach) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Przerwa | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Punkt zwrotny w podróży (Analiza przypadków, dyskusja, praca projektowa) | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 10:20 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 Sukces podróży bohatera (Prezentacja, analiza studiów przypadków) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:20 | Godzina zakończenia 11:20 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Przerwa | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Sukces podróży bohatera (Prezentacja, analiza studiów przypadków) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Prezentacja komiksu z omówieniem bohatera i metafor (Prezentacja, analiza, refleksja) | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Przerwa | Prowadzący Joanna Gawrońska | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Prezentacja komiksu z omówieniem bohatera i metafor (Prezentacja, dyskusja) | Prowadzący Joanna Pankau | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Walidacja (test teoretyczny) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 704,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 704,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 169,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 169,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Joanna Gawrońska
Joanna Pankau
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne zostaną przekazane uczestnikowi szkolenia w formie elektronicznej. Materiały zostaną
przesłane e-mailem na podany adres skrzynki elektronicznej uczestnika szkolenia
dodatkowo uczestnicy mają dostęp do dysku z materiałami
w trakcie usługi będzie odbywać się weryfikacja obecności uczestników
Warunki uczestnictwa
W przypadku szkoleń dofinansowanych warunkiem uczestnictwa jest stworzenie przez uczestnika szkolenia konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz wywiązanie się z warunków, które są przedstawione przez konkretnego Operatora, do którego przekazywane są dokumenty o dofinansowanie do danej usługi rozwojowej.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do założenia konta uczestnika instytucjonalnego w BUR. Pracownik przewidziany do udziału w Projekcie jest zobowiązany do założenia konta uczestnika indywidualnego w BUR, na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz przypisania się do profilu instytucjonalnego przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy powinni spełniać warunki przedstawione przez danego Operatora, do którego zostały złożone dokumenty o dofinansowanie do usługi rozwojowej.
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Dostęp do materiałów
- 1 godzina szkoleniowa = 60 minut
- Przerwy wliczają się w czas trwania szkolenia
- 5 godzin 20 minut teoretycznych, 9 godzin praktycznych zajęć
Informacje dodatkowe
- Szkolenie prowadzone jest na platformie zoom.
- W przypadku uczestniczenia w usłudze osoby z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do jej potrzeb.
- 1 godziny usługi rozwojowej = 60 minut.
- Uczestnictwo w szkoleniu, będzie weryfikowane na podstawie raportu z logowań wygenerowanego z systemu. Konieczne jest uzyskanie przez uczestnika minimum 80% frekwencji.
- Usługa prowadzona będzie za pomocą następujących metod interaktywnych i aktywizujących:
Prezentacja
Dyskusja
Burza mózgów
Podstawa zwolnienia z VAT:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. ze zmianami w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień oraz warunków stosowania tych zwolnień (par.3 ust.1 pkt.14)
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymaganie sprzętowe:
komputer wyposażony w kamerę i głośnik z aktualnym systemem operacyjnym (Windows, macOS lub Linux) i co najmniej 2 GB pamięci RAM
Parametry łącza sieciowego:
szybkość pobierania i wysyłania co najmniej 5Mb/s.
Minimalne parametry potrzebne do obsługi komunikatora dla:
a) Systemu Windows 10 w wersji 1507 lub nowszej Systemu Windows 8 Systemu Windows 7 Systemu Windows 32 (obsługiwane są wersje 64- i 64-bitowe) 1. Procesor Co najmniej 1 GHz 2. Pamięć RAM Co najmniej 512 MB 3. Dodatkowe oprogramowanie DirectX w wersji 9.0 lub nowszej b) komputery Mac Program Skype na komputer Mac wymaga systemu Mac OS X 10.10 lub nowszego 1. Procesor co najmniej Intel 1 GHz (Core 2 Duo) 2. Pamięć RAM Co najmniej 1 GB 3. Dodatkowe oprogramowanie Najnowsza wersja programu QuickTime Łącze inernetowe: min download: 768 Mb/s, min upload: 384 Mb/s (APMG Int. zaleca korzystanie z łącza stałego) Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów (czytnik plików pdf oraz doc).