Szkolenie teoretyczne i praktyczne do uzyskania uprawnienia MEP(L)
Szkolenie teoretyczne i praktyczne do uzyskania uprawnienia MEP(L)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTransport i motoryzacja / Transport i logistyka
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy przedsiębiorstwa sektora lotniczo-kosmicznego, tj.: personel latający (piloci)
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników5
- Data zakończenia rekrutacji14-07-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURRozporządzenie KE nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym (Dz. U. UE. L. z 2011 r. Nr 311 z późn. zm.) oraz art. 21 ust 2 pkt 5a, art. 160 i 161 i 95 a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńTeoria + praktyka-PPL(A)-Pilot turystyczny samolotowy, Teoria + praktyka-LAPL(A)-Pilot samolotowy rekreacyjny, Praktyka-CPL(A)-Pilot zawodowy samolotowy, Teoria + praktyka-FI(A)-Instruktor samolotowy, Teoria + praktyka-IR(A)-Uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów- samoloty, Teoria + praktyka-IRI-Uprawnienie instruktora szkolenia w lotach według wskazań przyrządów, Teoria + praktyka-FTI(A)-Instruktor szkolenia pilotów doświadczalnych, Teoria + praktyka-MEP(L)-Samoloty wielosilnikowe tłokowe lądowe, Teoria + praktyka-SEP(L)-Samoloty jednosilnikowe tłokowe lądowe, Teoria + praktyka-CRI/ME-Uprawnienie instruktora na klasę samolotów wielosilnikowych, Teoria + praktyka-noc (A)-uprawnienie samolotowe do wyk. lotów nocnych, Teoria + praktyka-*- Uznanie kwalifikacji i uprawnień nabytych w lot. Państwowym,
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia do uprawnienie MEP(L) jest zapoznanie kandydata z procedurami operacyjnymi i użytkowaniem samolotu wielosilnikowego w locie z ciągiem asymetrycznym oraz w przypadku niesprawności silnika w różnych fazach lotu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Efekty uczenia się uczestników usługi rozwojowej (szkolenie teoretyczne):zna szczegółową listę wyposażenia statku powietrznego, a także prawidłowe/nieprawidłowe działanie systemów i instalacji wie w jaki sposób poprawnie wykonywać, planować i monitorować lot na samolocie wielosilnikowym potrafi obliczyć obciążanie, wyważenie i zna zasady obsługi danego statku powietrznego klasy MEP(L) zna procedury w sytuacjach awaryjnych (procedury z ciągiem asymetrycznym podczas przelotu, lądowania z zatrzymaniem i kołowaniem z asymetrią) zna zagadnienia związanie z chłodzenie silnika zna zasady postępowania w trakcie lądowania z wiatrem bocznym a także z procedurami z tym związanymi zna instrukcję użytkowania w locie danego statku powietrznego, listą kontrolną czynności, wie jak poprawnie wykonać krąg nadlotniskowy, Efekty uczenia się uczestników usługi rozwojowej (szkolenie praktyczne): w poprawny sposób przygotowuje wszystkie niezbędne czynności przedlotowe w poprawny sposób wykonuje kołowanie, start z bocznym wiatrem, start z krótkiego dystansu, zniżanie z wypuszczonymi klapami, zniżanie z wypuszczonym podwoziem, potrafi odpowiednio nastawiać wysokościomierz i odczytywać i oceniać wskazania przyrządów pokładowych, sterować klapami i trymerami poprawnie wykonuje odejście na drugi krą z minimalnej wysokości poprawnie wykonuje lądowanie (lądowanie normalne, ladowanie bez klap, lądowanie z wiatrem bocznym) zna procedurę uruchomienia silnika niepracującego oraz schemat wznowienia lotu wielosilnikowego rozpoznaje usterki silnika w zakręcie i zna skutki takiej usterki Nabyte kompetencje zostaną potwierdzone w formie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydanego przez podmiot szkolący. | Kryteria weryfikacji Weryfikację efektów szkolenia przeprowadzi osoba niezależna, nie będąca osobą prowadzącą szkolenie na podstawie karty przebiegu szkolenia. Potwierdzeniem uzyskanych kompetencji będzie zaświadczenie o ukończeniu kursu z zakresu wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych, wystawionego przez podmiot szkolący. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ramowy program usługi szkolenia praktycznego.
- Szkolenie praktyczne Ćw. 0 - Zapoznanie z samolotem - 0h 00 min - 26.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 1 - Zapoznanie z właściwościami samolotu w locie - 0h 30 min - 26.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 2 - Lot po kręgu w warunkach normalnych - 0h 15 min - 26.08.20255
- Szkolenie praktyczne Ćw. 3 - Wykorzystanie maksymalnych osiągów samolotu normalnych - 0h 20 min 26.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 4 - Lot do strefy w celu doskonalenia pilotażu i ćwiczenia czynności w symulowanych sytuacjach awaryjnych - 1h 30 min – 26.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 5 - Starty i lądowania z bocznym wiatrem - 0h 30 min – 27.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 6 - Symulowane sytuacja awaryjne w lotach po kręgu - 1h 40 min – 27.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 7 - Lot do strefy według przyrządów w zasłoniętej kabinie - 0h 45 min – 27.08.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 8 - Lot sprawdzający (LS) - 0h 30 min – 27.08.2025
- Szkolenie praktyczne - egzamin LKE MEP(L) - 1h 00' - 31.08.2025
Łącznie w szkoleniu praktycznym nie mniej niż: 7 godzin.
Część praktyczna jest ustalana indywidualnie z uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 26.08.2025 do 31.08.2025 z uwzględnieniem warunków pogodowych. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Podmiotu Świadczącego.
W przypadku niesprzyjającym warunkom atmosferycznym termin szkolenia będzie ustalany na bieżąco w zależności od pogody.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Lista wyposażenia samolotu, prawidłowe i nieprawidłowe działanie systemów/ instalacji | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 25-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Ograniczenia | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 25-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Wykonanie, planowanie i monitorowanie lotu | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 25-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Załadowanie, wyważenie i obsługa | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 25-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Procedury awaryjne | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 25-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Zasady pilotażu samolotu wielosilnikowego | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 25-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 12 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 12 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 840,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 840,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Instruktor
Krzysztof Kusek
Wojciech Bugajski
Uprawnienia: SEP(L), MEP(L),IR/ME, FI/CPL/FI/ME.
Damian Danecki
Wykształcenie wyższe,
Posiadane uprawnienia w licencji CPL(A): SEP(L), MEP(L), IR/ME, FI,
Posiadane uprawnienia FI/CPL/ME/IR/FI
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Instrukcja użytkowania w locie statku powietrznego PA-34 Seneca V w wersji elektronicznej
- Wydawnictwo AIP
- Dostęp do serwisu IMGW Awiacja
- Zestaw check-list dla samolotu PA-34 Seneca V w wersji elektronicznej
Warunki uczestnictwa
Przed przystąpieniem do szkolenia MEP(L) uczeń powinien posiadać licencję PPL(A) lub CPL(A), badania lotniczo-lekarskie min klasy 2, posiadać uzupełnioną książkę pilota oraz nalot dowódczy PIC w ilości 70 godzin, który należy udokumentować przedstawiając podliczone godziny w książce pilota.
Adres
Adres
Szkolenie praktyczne odbywa się na lotnisku EPML Mielec, gdzie uczniowie mają bezpośredni dostęp do dwóch pasów startowych położonych na kierunkach N i S oraz W i E, zlokalizowanych na lotnisku w Mielcu z bezpośrednim dostępem, który umożliwia loty przez 365 dni w roku.
Dostęp do sali do prowadzenia konsultacji z instruktorem oraz sieci internetowej, certyfikowanego samolotu do wykonywanie lotów praktycznych szkolenia.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- materiały szkoleniowe, pomieszczenie do prowadzenia zajęć.