Praktyczne działania proekologiczne dla opiekunów medycznych – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Praktyczne działania proekologiczne dla opiekunów medycznych – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Usługa kierowana jest do jest do kadry specjalistów, kierowników, pracowników opieki, do pracowników opieki długoterminowej nad osobami z niepełnosprawnościami. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach i instytucjach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji17-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez wdrażanie praktyk i technologii oszczędzających zasoby oraz poprawiających efektywność energetyczną, szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego samodzielnego planowania i wdrażania prostych, praktycznych działań proekologicznych w codziennej pracy opiekuna medycznego lub opiekuna osoby niesamodzielnej, w firmach i instytucjach z potencjałem tworzenia zielonych miejsc pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Promuje działania proekologiczne oraz ekoświadomość i GreenComp wśród pacjentów i ich rodzin. | Kryteria weryfikacji Wskazuje kluczowe zachowania proekologiczne promujące ekoświadomość oraz GreenComp | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Wyjaśnia pojęcie zielonych kompetencji i ich rolę w sektorze opieki. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia cztery obszary kompetencyjne ramy GreenComp: uczenie się o zrównoważonym rozwoju, myślenie systemowe, uczenie się do działania,podejmowanie działań. Poprawnie definiuje pojęcie zielonych kompetencji (na podstawie ramy GreenComp lub równoważnej definicji UE). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wymienia i charakteryzuje cztery główne obszary ramy GreenComp. | Kryteria weryfikacji Wymienia wszystkie cztery główne obszary kompetencji ujęte w ramie GreenComp, tj.:Uczenie się o zrównoważonym rozwoju, myślenie systemowe, przewidywanie i planowanie przyszłości, podejmowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Charakteryzuje każdy z obszarów, podając jego główne założenia i znaczenie dla pracy opiekuna osób z zaburzeniami psychicznymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Prezentuje działania wspierające przeciwdziałanie izolacji i wykluczeniu. | Kryteria weryfikacji Wymienia przykłady działań przeciwdziałających izolacji społecznej i wykluczeniu osób z zaburzeniami psychicznymi, np.:organizowanie aktywności wspólnotowych (np. ogrody terapeutyczne, grupy wsparcia),wspieranie uczestnictwa pacjenta w życiu społecznym,zachęcanie do kontaktów międzyludzkich w bezpiecznych warunkach. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Omawia zasady ograniczania śladu węglowego i gospodarki odpadami w placówkach opiekuńczych. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, czym jest ślad węglowy oraz jakie działania w placówkach opiekuńczych mają wpływ na jego wielkość, np.:zużycie energii elektrycznej i cieplnej,transport, ilość produkowanych odpadów,zużycie wody i środków chemicznych. Omawia podstawowe zasady selektywnej zbiórki i gospodarowania odpadami w placówkach, w tym: segregację odpadów komunalnych (papier, szkło, bio, plastik). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Planuje działania angażujące pacjentów w ekoterapię i działania wspólnotowe. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje odpowiednie zasoby i partnerów do realizacji działań ekoterapeutycznych. Przygotowuje szczegółowy plan działań związanych z ekoterapią dostosowany do potrzeb pacjentów. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Omawia obowiązki i podstawy prawne dotyczące gospodarki odpadami w środowisku opieki (w tym segregacji odpadów medycznych i komunalnych). | Kryteria weryfikacji Identyfikuje podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w ochronie zdrowia i opiece społecznej (np. ustawa o odpadach, rozporządzenia dot. odpadów medycznych). Wyjaśnia różnice między odpadami medycznymi a komunalnymi oraz zasady ich bezpiecznego i prawidłowego segregowania. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Opisuje zasady zrównoważonego gospodarowania zasobami (energia, woda, materiały medyczne) w placówkach opiekuńczych. | Kryteria weryfikacji Opisuje sposoby ograniczania zużycia materiałów medycznych i higienicznych, zgodnie z zasadą racjonalnego gospodarowania zasobami (np. unikanie nadmiernego użycia jednorazowych środków ochrony osobistej). Rozpoznaje działania prowadzące do marnotrawstwa zasobów i wskazuje alternatywy sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Promuje zielone wartości w zespole opiekuńczym i do współpracy na rzecz wdrażania zmian. | Kryteria weryfikacji Wskazuje przykłady zielonych wartości, takich jak oszczędzanie zasobów, segregacja odpadów, odpowiedzialność za środowisko pracy. Opisuje sposoby angażowania współpracowników w działania proekologiczne (np. przez wspólne inicjatywy, rozmowy, tworzenie dobrych praktyk w zespole). | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Wyjaśnia jak wdrażać w codziennej pracy proste działania sprzyjające ochronie środowiska (np. oszczędzanie zasobów, wybór ekologicznych produktów, minimalizacja odpadów). | Kryteria weryfikacji Wymienia przykłady ekologicznych produktów, które można stosować w placówkach opiekuńczych (np. biodegradowalne środki czystości, produkty wielorazowego użytku). Wyjaśnia, w jaki sposób ograniczyć powstawanie odpadów w środowisku opieki (np. poprzez lepsze planowanie zużycia materiałów, zakupy zbiorcze, ponowne użycie materiałów biurowych). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program szkolenia:
Dzień 1:
1. Zielone kompetencje w zawodzie opiekuna – wprowadzenie
- Czym są zielone kompetencje? (GreenComp, ESCO)
- Znaczenie zrównoważonego rozwoju w usługach opiekuńczych
- Miejsce opiekuna w zielonej transformacji sektora opieki
- Omówienie struktury GreenComp (4 obszary: uczenie się o zrównoważonym rozwoju, uczenie się do działania, myślenie systemowe, podejmowanie działań)
2. Myślenie systemowe w opiece – zależności środowisko–zdrowie–styl życia
- Wpływ warunków środowiskowych na zdrowie i dobrostan osób zależnych
- Klimat, urbanizacja, styl życia – jak wpływają na zdrowie seniorów i pacjentów
- Przykłady pozytywnych i negatywnych oddziaływań środowiska
3. Zrównoważone gospodarowanie zasobami w opiece
- Oszczędzanie energii i wody w codziennej pracy
- Racjonalne korzystanie z materiałów jednorazowych i środków higienicznych
- Wybór ekologicznych produktów (np. biodegradowalne środki czystości)
4. Postawy i zachowania proekologiczne opiekuna – ćwiczenia praktyczne
- Symulacje sytuacyjne: oszczędzanie zasobów, segregacja odpadów
- Rozpoznawanie nieefektywnych zachowań w środowisku pracy
- Włączenie aspektów środowiskowych do procesu wsparcia pacjenta
- Edukacja pacjenta i rodziny w zakresie zrównoważonego stylu życia
Dzień 2:
1. Zarządzanie odpadami i recykling w placówkach opiekuńczych
- Obowiązki prawne: segregacja odpadów komunalnych i medycznych
- Praktyczne rozwiązania minimalizacji odpadów – planowanie zakupów, reużycie
- Organizacja miejsca pracy przyjaznego środowisku
- Redukcja śladu węglowego w środowisku opiekuńczym
2. Edukacja pacjentów i wspieranie ich proekologicznego stylu życia
- Rozmowy z podopiecznymi nt. środowiska
- Małe aktywności prośrodowiskowe (np. podlewanie roślin, spacer, segregacja śmieci)
- Motywowanie seniorów i osób niesamodzielnych do drobnych działań ekologicznych
3. Zielona etyka zawodu opiekuna – odpowiedzialność za otoczenie pacjenta
- Relacja terapeutyczna a środowisko naturalne
- Współodpowiedzialność zespołu opiekuńczego za przestrzeń i zasoby
- Praca z wartościami w zawodzie opiekuna
4. Planowanie i wdrażanie mikroprojektów proekologicznych
- Tworzenie planu małych działań środowiskowych w miejscu pracy
- Przykłady niskokosztowych inicjatyw (np. zbiórka zakrętek, zielony kącik)
- Budowanie zaangażowania zespołu – proste formy motywacji
Egzamin końcowy
Warunki organizacyjne:
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje.
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie Systemowe" w zawodzie: Opiekun medyczny z elementami zrównoważonego rozwoju.
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2. Akceptowanie złożonego charakteru zrównoważonego rozwoju.
Zakres kompetencji 2. Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie metody dobrego startu w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramami GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie eksploracyjne i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
potwierdzający: Opiekun medyczny z elementami zrównoważonego rozwoju.
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w placówkach opieki, przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
- Uczestnicy zdobywają umiejętności związane z inteligentnymi systemami monitorowania zużycia energii i instalacją odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z technologiami priorytetowymi RIS. Ponadto kurs umożliwia im wdrażanie polityk proekologicznych w placówkach, co wspiera transformację regionu w kierunku zrównoważonego rozwoju.
- Program szkolenia wspiera cele RIS, rozwijając kompetencje techniczne i organizacyjne niezbędne do wdrażania technologii zgodnych z priorytetami zrównoważonego rozwoju regionu, jak również zachęca uczestników do tworzenia kultury proekologicznej w miejscu pracy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Zielone kompetencje w zawodzie opiekuna – wprowadzenie | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 18-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Myślenie systemowe w opiece – zależności środowisko–zdrowie–styl życia | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 18-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 przerwa | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 18-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Zrównoważone gospodarowanie zasobami w opiece | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 18-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 przerwa | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 18-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Postawy i zachowania proekologiczne opiekuna – ćwiczenia praktyczne | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 18-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Zarządzanie odpadami i recykling w placówkach opiekuńczych | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Edukacja pacjentów i wspieranie ich proekologicznego stylu życia | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 przerwa | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Zielona etyka zawodu opiekuna – odpowiedzialność za otoczenie pacjenta | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Planowanie i wdrażanie mikroprojektów proekologicznych | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 przerwa | Prowadzący Aleksandra Kasprzak | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Egzamin końcowy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:40 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 263,16 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 263,16 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 328,95 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 328,95 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 307,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 307,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 307,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 307,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Kasprzak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych. W czasie szkolenia zostanie zweryfikowana lista obecności. Frekwencja wymagana na poziomie co najmniej 80%. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji. Zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®. Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy: Librantowa 142, 33-300 Librantowa. W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb. Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, itp. Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT)
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1) platforma/rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego będzie prowadzona usługa: zoom.us. Formularze google.com (niezbędne do przeprowadzenia ankiety ewaluacyjnej) – dowolny adres e-mail;
2) minimalne wymagania sprzętowe:
Głośniki i mikrofon – wbudowane lub zewnętrzne, Kamera internetowa – wbudowana lub zewnętrzna,
Komputer wyposażony w co najmniej 2 GB pamięci RAM.
Procesor: minimalny pojedynczy rdzeń 1 GHz lub wyższy, zalecany dwurdzeniowy 2 GHz lub wyższy (Intel i3 / i5 / i7 lub odpowiednik AMD)
System operacyjny jeden z wymienionych: macOS X z systemem macOS 10.7 lub nowszym, Windows 10 (uwaga: w przypadku urządzeń z systemem Windows 10 muszą one działać w systemie Windows 10 Home, Pro lub Enterprise. Tryb S nie jest obsługiwany), Windows 8 lub 8.1, Windows 7, Windows Vista z dodatkiem SP1 lub nowszym, Windows XP z dodatkiem SP3 lub nowszym, Ubuntu 12.04 lub wyższy, Mint17.1 lub wyższa, Red Hat Enterprise Linux 6.4 lub nowszy, Oracle Linux 6.4 lub nowszy, CentOS 6.4 lub wyższy, Fedora 21 lub nowsza, OpenSUSE 13.2 lub wyższy, ArchLinux (tylko 64-bit).
3) minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego: Łącze o przepustowości pobierania i wysyłania danych o prędkości: 5 Mb/s.
4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające dostęp do prezentowanych treści i materiałów: - google meets - wersja 4.6.10 (20041.0408) lub wyższa albo - przeglądarka internetowa: Dla Windows: IE 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+ Dla Mac: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+ Dla Linux: Firefox 27+, Chrome 30+
5) okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: link do spotkania on-line jest ważny tylko w okresie trwania usługi (od momentu rozpoczęcia usługi do jej zakończenia).