Sprzedaż komplementarna i trudne sytuacje w aptece
Sprzedaż komplementarna i trudne sytuacje w aptece
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Sprzedaż
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących w aptekach ogólnodostępnych i zakładowych, w szczególności do:
- farmaceutów,
- techników farmaceutycznych,
- pracowników wspomagających sprzedaż i obsługę pacjenta, takich jak pomoc apteczna, doradcy klienta, pracownicy pierwszego kontaktu.
Uczestnikami mogą być osoby zatrudnione w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach prowadzących działalność w sektorze farmaceutycznym, które na co dzień uczestniczą w kontakcie z pacjentem, oferowaniu produktów aptecznych lub wspierają zespół w obszarze doradztwa i sprzedaży.
Poziom zaawansowania: średniozaawansowany
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji15-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwój kompetencji farmaceutów i techników farmaceutycznych w zakresie prowadzenia skutecznej i odpowiedzialnej sprzedaży komplementarnej w aptece, reagowania na obiekcje pacjentów oraz pracy z sytuacjami wymagającymi odporności psychicznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje potrzeby pacjenta i dobiera do nich odpowiednią ofertę produktów | Kryteria weryfikacji Identyfikacja potrzeb pacjenta na podstawie scenki/opisu | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Proponuje sprzedaż komplementarną zwiększającą wartość koszyka | Kryteria weryfikacji Wskazanie co najmniej trzech produktów uzupełniających wraz z uzasadnieniem ich doboru | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Przedstawia wartość produktu niezależnie od jego ceny | Kryteria weryfikacji Posługiwanie się językiem korzyści w kontekście potrzeb pacjenta | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Proponuje zamienniki w przypadku braku dostępności danego produktu, uwzględniając potrzeby pacjenta | Kryteria weryfikacji Uzasadnienie wyboru zamiennika z perspektywy skuteczności i oczekiwań pacjenta | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Stosuje odpowiednie techniki komunikacyjne w sytuacjach obiekcji i napięcia emocjonalnego pacjenta | Kryteria weryfikacji Zastosowanie minimum dwóch adekwatnych technik obniżania napięcia emocjonalnego | Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana |
Efekty uczenia się Dobiera styl komunikacji do typu trudnego klienta i sytuacji interpersonalnej | Kryteria weryfikacji Prawidłowa identyfikacja sytuacji oraz uzasadnienie wyboru stylu komunikacji | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM I HARMONOGRAM USŁUGI
Dzień 1 – Sprzedaż doradcza i reagowanie na potrzeby pacjenta
Blok 1.1 – Identyfikacja potrzeb pacjenta w praktyce aptecznej
- Rozpoznawanie sygnałów werbalnych i niewerbalnych u pacjenta
- Stosowanie pytań otwartych i aktywnego słuchania
- Diagnoza problemu zdrowotnego vs. potrzeby emocjonalne pacjenta
- Ćwiczenia w parach – analiza przypadków i modelowanie rozmowy
Blok 1.2 – Budowanie koszyka komplementarnego
- Zasady i cele sprzedaży uzupełniającej w aptece
- Kategorie produktów komplementarnych – przykłady branżowe
- Dobór rozwiązań z uwzględnieniem profilu pacjenta
- Mini case study – konstruowanie koszyków tematycznych
Blok 1.3 – Rozmowa o cenie i język wartości
- Psychologia ceny i percepcja wartości przez pacjenta
- Język korzyści – struktura i zastosowanie
- Praca z obiekcjami cenowymi – odpowiedzi asertywno-sprzedażowe
- Ćwiczenia w grupach – prezentowanie tej samej oferty na różne sposoby
Blok 1.4 – Proponowanie zamienników z zachowaniem jakości doradczej
- Praca z brakami magazynowymi i rekomendowanie zamienników
- Komunikaty wspierające zaufanie pacjenta
- Proaktywne doradztwo przy ograniczonej dostępności leków
- Symulacje: pacjent – farmaceuta – przećwiczenie trudnych scenariuszy
Dzień 2 – Komunikacja interpersonalna i praca z trudnymi sytuacjami
Blok 2.1 – Obiekcje pacjenta i techniki rozbrajania napięcia
- Kategorie obiekcji i ich przyczyny (emocjonalne, racjonalne)
- Techniki „parafraza – zgoda – prowadzenie”
- Elementy komunikacji niewerbalnej łagodzącej opór
- Debata ustrukturyzowana – moderowana wymiana argumentów w oparciu o przygotowane scenariusze sytuacyjne klient–farmaceuta
Blok 2.2 – Odporność psychiczna w pracy w aptece
- Źródła stresu i napięć w pracy farmaceuty
- Techniki samoregulacji i pracy z emocjami
- Ćwiczenia z zarządzania napięciem: oddech, dystans, „przełączanie”
- Kwestionariusz autorefleksji – zasoby i deficyty
Blok 2.3 – Typy trudnych pacjentów i strategie komunikacyjne
- Modelowanie stylów pacjenta: agresywny, bierny, roszczeniowy, lękowy
- Dobór stylu komunikacji do sytuacji interpersonalnej
- Odmowa z zachowaniem relacji – język empatycznego nie
- Praca indywidualna z arkuszem sytuacyjnym – uczestnik pisemnie uzasadnia dobór stylu komunikacji na podstawie opisu przypadku. Opracowanie stanowi materiał do analizy dowodów i deklaracji. Analiza obejmuje także sposób argumentacji i struktury wypowiedzi, co stanowi uzupełnienie arkusza walidacyjnego.
Blok 2.4 – Symulacje końcowe i podsumowanie
- Praca w parach: pełna rozmowa z pacjentem
- Informacja zwrotna od trenera i grupy
- Sformułowanie indywidualnych wniosków rozwojowych
- Analiza pisemnych odpowiedzi uczestników – ocena zgodności z założonymi efektami uczenia się (analiza dowodów i deklaracji)
- Test końcowy (automatyczny wynik) i omówienie wyników
- Walidacja obejmuje efekty 1–6 zgodnie z opisem w karcie – przeprowadzona za pomocą testu i pisemnej analizy przypadków.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 17 Blok 1.1 – Identyfikacja potrzeb pacjenta w praktyce aptecznej | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 17 Przerwa | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 17 Blok 1.2 – Budowanie koszyka komplementarnego | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 17 Przerwa obiadowa | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 17 Blok 1.3 – Rozmowa o cenie i język wartości | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 17 Przerwa | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 17 Blok 1.4 – Proponowanie zamienników z zachowaniem jakości doradczej | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 17 Przerwa końcowa / ewaluacja / konsultacje | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 17 Blok 2.1 – Obiekcje pacjenta i techniki rozbrajania napięcia | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 17 Przerwa | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 17 Blok 2.2 – Odporność psychiczna w pracy w aptece | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 17 Przerwa obiadowa | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 17 Blok 2.3 – Typy trudnych pacjentów i strategie komunikacyjne | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 17 Przerwa | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 17 Blok 2.4 – Symulacje końcowe, test i podsumowanie | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 17 Walidacja efektów uczenia się | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 17 Przerwa końcowa / konsultacje | Prowadzący Karolina Śliwińska | Data realizacji zajęć 23-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 317,30 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 510,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 239,85 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 195,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Karolina Śliwińska
Z wykształcenia psycholog kliniczny i socjolog. Ukończyła Uniwersytet SWPS oraz Uniwersytet im.Adama Mickiewicza Wydział Prawa i Administracji (mediacje i negocjacje).Certyfikowany trener biznesu i coach. (Grupa SET).
Posiada wymagane doświadczenie - co najmniej 120 godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia z zakresu sprzedaży i komunikacji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma indywidualny pakiet materiałów szkoleniowych, obejmujący:
- skrypt szkoleniowy w formacie PDF zawierający treści merytoryczne omawiane podczas zajęć,
- zestaw ćwiczeń i formularzy praktycznych do pracy warsztatowej oraz pracy własnej,
- prezentację multimedialną wykorzystywaną przez trenera w trakcie szkolenia,
- materiały uzupełniające: wzory komunikatów, przykładowe koszyki komplementarne, techniki reagowania na obiekcje,
- formularze autoewaluacji i arkusze refleksji wspierające utrwalenie nabytych kompetencji,
- zaświadczenie ukończenia szkolenia wraz z opisem osiągniętych efektów uczenia się i informacją o zastosowanych metodach walidacji.
Materiały udostępniane są w formie elektronicznej i/lub drukowanej w zależności od preferencji uczestnika.
Warunki uczestnictwa
- Uczestnik zobowiązany jest do obecności na min. 80% godzin dydaktycznych oraz aktywnego udziału w ćwiczeniach i walidacji.
- Szkolenie skierowane wyłącznie do osób zatrudnionych w mikro-, małych lub średnich przedsiębiorstwach.
- Udział w szkoleniu możliwy po zakwalifikowaniu przez organizatora na podstawie przesłanej dokumentacji.
- Brak przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w warsztatowej formie zajęć.
Informacje dodatkowe
Szkolenie odbywa się w dniach 16–23.09.2025. Data 19.12.2025 oznacza ostateczny termin zakończenia czynności administracyjnych (np. przekazania dokumentów, rozliczeń) zgodnie z zasadami BUR. Walidacja oraz przerwy wliczone w czas trwania i koszt usługi.
Harmonogram szkolenia został rozpisany w godzinach zegarowych (2 dni × 9h = 18h). Liczba godzin usługi w systemie BUR odnosi się do godzin dydaktycznych (1h = 45 minut). Różnica między czasem zegarowym, a dydaktycznym obejmuje zaplanowane przerwy (kawowe i obiadowe), walidację efektów uczenia się oraz przerwę końcową o charakterze organizacyjnym. Bloki dydaktyczne i walidacja zostały wskazane osobno w harmonogramie.
Walidator: Piotr Kozak – nie prowadzi zajęć dydaktycznych.
Walidacja została przypisana osobie niezależnej od realizacji części szkoleniowej, zgodnie z zasadami rozdzielenia procesu kształcenia i oceny efektów uczenia się, wynikającymi z Instrukcji wypełniania Karty Usługi BUR.
Adres
Adres
ul. 23 Lutego 26/122, 61-740 Poznań (woj. wielkopolskie).
Lokalizacja zapewnia łatwy dojazd, dostęp do windy i zaplecza sanitarnego oraz komfortowe warunki do pracy warsztatowej.
W przypadku szczególnych potrzeb uczestników prosimy o kontakt 7 dni przed terminem.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- zaplecze socjalne, flipchart, projektor, dostęp do drukowanych materiałów