Asystent Elektryk AI ChatGPT – wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracyelektryka G1 wraz z egzaminem kwalifikacyjnym URE eksploatacja / dozór 1kV i pomiarami elektrycznymi. Uprawnienia SMEP lub tzw. sep sepowskie – pierwszy krok do zwiększenia innowacyjności w zielonym przedsiębiorstwie
Asystent Elektryk AI ChatGPT – wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracyelektryka G1 wraz z egzaminem kwalifikacyjnym URE eksploatacja / dozór 1kV i pomiarami elektrycznymi. Uprawnienia SMEP lub tzw. sep sepowskie – pierwszy krok do zwiększenia innowacyjności w zielonym przedsiębiorstwie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Elektronika i elektrotechnika
- Grupa docelowa usługi
Grupą docelową szkolenia mogą być studenci i uczniowie szkół technicznych, szczególnie kierunków elektrycznych i energetycznych, którzy chcą zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie montażu, obsługi i bezpieczeństwa instalacji elektrycznych oraz nowoczesnych systemów energetycznych. Szkolenie jest również skierowane do pracowników firm zajmujących się elektryką, w tym elektromonterów, techników elektryków, instalatorów i serwisantów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o odnawialne źródła energii. Dodatkowo, może być przydatne dla osób związanych z energetyką, automatyką oraz elektroinstalatorstwem, w tym projektantów instalacji elektrycznych i osób odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury energetycznej w budynkach mieszkalnych, przemysłowych i użyteczności publicznej oraz każda osoba, chcąca rozwijać zielone umiejętności i kompetencje ekologiczne, w celu dostosowania swoich umiejętności do zmian na rynku pracy wynikających z transformacji ekologicznej regionu.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji10-08-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest przygotowanie do pracy w zawodzie elektryka oraz nabycie zielonych kompetencji: doboru energooszczędnych rozwiązań, zwiększania efektywności energetycznej, stosowania systemów Smart Home/BMS, ograniczania emisji CO₂ i rozwijania świadomości ekologicznej, niezbędnych w nowoczesnej, niskoemisyjnej gospodarce. Szkolenie przygotowuje nie tylko do uzyskania formalnych kwalifikacji, ale także do aktywnego uczestnictwa w transformacji energetycznej regionu i budowania zielonych miejscEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje podstawy działania sztucznej inteligencji oraz możliwości jej zastosowania w zawodzie elektryka. | Kryteria weryfikacji Wymienia podstawowe funkcje narzędzi AI wykorzystywanych w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, w jaki sposób AI może usprawniać zadania zawodowe i redukować zużycie zasobów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje zadania zawodowe i projektuje funkcje AI wspierające efektywność energetyczną. | Kryteria weryfikacji Ocenia przydatność Asystenta AI w konkretnych czynnościach zawodowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Tworzy listę funkcjonalności zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy zestaw komend i bazę wiedzy Asystenta AI zgodną z praktyką zawodową i ideą zielonej transformacji. | Kryteria weryfikacji Opracowuje zestaw komend odpowiadający realnym zadaniom elektryka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Dobiera treści techniczne do wykorzystania przez AI w formie zrozumiałej dla klienta. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik wykonuje prototyp Asystenta AI i testuje jego działanie w symulowanych zadaniach zawodowych. | Kryteria weryfikacji Konfiguruje komendy i scenariusze konwersacyjne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Obsługuje Asystenta w symulacji rzeczywistego zadania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik organizuje i stosuje rozwiązania AI automatyzujące komunikację i dokumentację w pracy elektryka. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje szablony dokumentów roboczych i komunikacyjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Implementuje elektroniczne formy przekazu ograniczające zużycie zasobów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik komunikuje zasady bezpiecznego i odpowiedzialnego wdrożenia AI w środowisku zawodowym. | Kryteria weryfikacji Określa zasady bezpiecznego i etycznego korzystania z AI. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje sposoby ograniczania wpływu pracy zawodowej na środowisko. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Omawia wymagania kwalifikacyjne dla osób zajmujących się eksploatacją urządzeń elektroenergetycznych | Kryteria weryfikacji Zna ogólne zasady eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych oraz przepisy dozoru technicznego | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia zasady budowy, działania oraz warunki techniczne obsługi urządzeń, instalacji i sieci | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Dobiera zasady i warunki prac kontrolno-pomiarowych i montażowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Potrafi zastosować zasady i wymagania bezpieczeństwa pracy i ochrony ppoż. oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Omawia PROGRAM ROZWOJU TECHNOLOGII WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO na lata 2019-2030, z OBSZAR TECHNOLOGICZNY – TECHNOLOGIE DLA ENERGETYKI | Kryteria weryfikacji Zna obszar 2.1 Wysokosprawne technologie energetyczne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Zna obszar 2.3 Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych i poprawa efektywności pozyskiwania energiiz OZE | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Zna obszar 2.6 Technologie magazynowania energii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wykonuje pomiary w instalacjach elektrycznych. | Kryteria weryfikacji Przeprowadza pomiary zgodnie z normą PN-HD 60364-6, obejmujące:- Pomiar rezystancji izolacji. - Pomiar skuteczności ochrony przeciwporażeniowej RCD. - Pomiar impedancji pętli zwarcia. - Pomiar ciągłości przewodów ochronnych i wyrównawczych. - Pomiar rezystancji uziemienia. - Sprawdzenie polaryzacji i kolejności faz. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje procedury postępowania w przypadku awarii elektrycznej (wyłączenie zasilania, lokalizacja usterki, zabezpieczenie miejsca pracy), pożaru elektrycznego (gaszenie gaśnicami CO₂, unikanie wody), porażenia prądem (odłączenie napięcia, pierwsza pomoc – RKO, wezwanie pogotowia). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się WSKAZUJE RÓŻNICE POMIĘDZY EKOROZWIĄZANIAMI A ROZWIĄZANIAMI TRADYCYJNYMI PODCZAS ZAKŁADANIA INSTALACJI ELEKTRYCZNYCH | Kryteria weryfikacji -ROZRÓŻNIA rodzaje ekologicznych instalacji elektrycznych -Definiuje ekologiczne instalacje elektryczne -Stosuje normy i przepisy dotyczących zrównoważonych instalacji - przedstawia Korzyści ekologicznych rozwiązań w elektryce | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje inteligentne systemy zarządzania energią | Kryteria weryfikacji Stosuje technologie ograniczające emisję gazów cieplarnianych Smart Home i IoT w ekologicznym budownictwie • Systemy BMS (Building Management System) • Monitorowanie zużycia energii i optymalizacja kosztów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Buduje świadomość ekologiczną | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Minimalizuje zużycie wody i odpadów stosując innowacyjne rozwiązania cyfrowe | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wyznacza ścieżkę samokształcenia | Kryteria weryfikacji Określa cele i stosuje samodzielnie techniki aby te cele zrealizowac | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia dylematy związane z wykonywanym zawodem | Kryteria weryfikacji Rozwija ścieżkę kariery i samodzielnie rozwiązuje dylematy związane z wykonywanym zawodem elektryka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Wdraża skuteczną komunikację interpersonalną, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, rozwiązuje problemy związane z wykorzystaniem kompetencji w zielonych miejscach pracy. | Kryteria weryfikacji Posiada dostępu do źródeł i ośrodków, które oferują doradztwo techniczne i umożliwiają indywidualne zdobycie doświadczenia w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w zielonych miejscach pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcie komunikacji interpersonalnej , intrapersonalnej, społecznej, pośredniej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rozróżnia ekologiczne a tradycyjne instalacje elektryczne, definiuje zasady ich projektowania i przedstawia ich wpływ na środowisko. | Kryteria weryfikacji Wskazuje różnice między tradycyjnymi a ekologicznymi systemami instalacyjnymi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcie ekologicznej instalacji elektrycznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Zna normy i przepisy dotyczące zrównoważonych instalacji (np. PN-EN 50575) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje, jak wybór urządzeń i materiałów wpływa na zużycie energii, emisję CO₂ i ślad węglowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Omawia korzyści płynące z zastosowania zielonych technologii (np. wyższa efektywność energetyczna, mniejszy wpływ na środowisko, redukcja kosztów eksploatacji) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Rozwija świadomość ekologiczną oraz szacunek dla środowiska, zna podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju w kontekście pracy elektryka | Kryteria weryfikacji Rozumie pojęcie zrównoważonego rozwoju i jego znaczenie w sektorze elektroenergetycznym | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Wskazuje zależności między działaniami technicznymi a skutkami środowiskowymi (np. wpływ zużycia energii na klimat) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi uzasadnić konieczność stosowania rozwiązań ograniczających zużycie energii i emisję zanieczyszczeń | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Przejawia postawy proekologiczne – dbałość o zasobooszczędność, minimalizację odpadów, poprawne gospodarowanie zużytą aparaturą | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dostrzega rolę elektryka w budowaniu zielonej gospodarki i zielonych miejsc pracy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Dobiera energooszczędne rozwiązania techniczne w instalacjach elektrycznych, uwzględniając ich wpływ na zużycie energii i efektywność energetyczną. | Kryteria weryfikacji Analizuje wpływ rodzaju i jakości przewodów na zużycie energii w instalacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje oznaczenia producentów świadczące o energooszczędności produktów (np. klasy efektywności, certyfikaty środowiskowe) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera urządzenia i osprzęt o niskim poborze mocy do typowych zastosowań instalacyjnych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi wskazać różnice w stratach przesyłowych przy użyciu różnych materiałów (miedź, aluminium) i rozwiązań montażowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Planuje rozmieszczenie elementów instalacji w sposób minimalizujący straty energii, z uwzględnieniem długości tras kablowych i sposobu prowadzenia instalacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Analizuje i wdraża rozwiązania Smart Home, IoT i BMS w celu redukcji zużycia energii i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. | Kryteria weryfikacji Wskazuje funkcje systemów Smart Home, BMS i IoT, które bezpośrednio wpływają na zmniejszenie zużycia energii (np. automatyczne sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, wentylacją) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Omawia sposoby integracji inteligentnych systemów z odnawialnymi źródłami energii (np. PV, magazyny energii) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi przedstawić konkretne przykłady zastosowań inteligentnych rozwiązań, które przyczyniają się do obniżenia emisji CO₂ | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera komponenty systemów automatyki domowej (czujniki, aktuatory, sterowniki) zgodnie z zasadą efektywności energetycznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Interpretuje dane o zużyciu energii dostarczane przez systemy BMS i proponuje optymalizację pracy urządzeń | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi zaprogramować podstawowe scenariusze oszczędzania energii i kontrolowania zużycia (np. harmonogramy pracy systemów) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia potrafi wykorzystywać elementy automatyzacji i cyfryzacji w procesach technicznych związanych z eksploatacją instalacji elektroenergetycznych, w tym w zakresie pomiarów, systemów sterowania i nadzoru technicznego, zgodnie z wymaganiami Przemysłu 4.0 oraz zasadami efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje i opisuje nowoczesne technologie pomiarowe, systemy sterowania i nadzoru stosowane w instalacjach elektrycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia zasady działania systemów automatyki i cyfrowego monitoringu w kontekście poprawy efektywności energetycznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje możliwości zastosowania systemów IoT, SCADA lub PLC w utrzymaniu i nadzorze instalacji elektrycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Ocenia wpływ automatyzacji i cyfryzacji na efektywność energetyczną, bezpieczeństwo i redukcję emisji w sektorze elektroenergetycznym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie narzędzia i technologie cyfrowe do prowadzenia pomiarów i diagnostyki w instalacjach elektroenergetycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje zadania praktyczne z zakresu konfiguracji, obsługi i interpretacji danych z systemów automatyki i pomiarów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dokonuje analizy danych pomiarowych w celu optymalizacji działania instalacji i poprawy efektywności energetycznej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wdraża dobre praktyki eksploatacyjne z wykorzystaniem technologii cyfrowych z myślą o zrównoważonym rozwoju i minimalizacji strat energii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęKomisja Kwalifikacyjna 717/123/24/24 powołana przez Urząd Regulacji Energetyki
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoKomisja Kwalifikacyjna 717/123/24/24 powołana przez Urząd Regulacji Energetyki
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Dodatkowe pliki
Program
Program
MODUŁ I: Wprowadzenie do narzędzi sztucznej inteligencji w pracy elektryka
- Przedstawienie podstaw działania sztucznej inteligencji i omówienie możliwości narzędzi opartych na modelach językowych, w szczególności ChatGPT.
- Praktyczna obsługa AI w przeglądarce oraz na urządzeniach mobilnych – pierwsze polecenia, struktura odpowiedzi, bezpieczeństwo danych.
- Identyfikacja zadań w pracy elektryka, które można usprawnić lub zautomatyzować za pomocą sztucznej inteligencji.
- Przegląd korzyści środowiskowych wynikających z cyfryzacji procesów technicznych: ograniczenie zużycia papieru, zmniejszenie liczby błędów, skrócenie czasu pracy.
MODUŁ II: Projektowanie funkcji Asystenta Elektryka – analiza potrzeb i zadań powtarzalnych
- Warsztaty z uczestnikami: określenie typowych czynności zawodowych, które można przekształcić w komendy dla Asystenta AI (np. przygotowanie oferty, dobór komponentów, komunikacja z klientem).
- Tworzenie listy funkcjonalności Asystenta Elektryka, ze szczególnym uwzględnieniem jego roli w promowaniu efektywności energetycznej i rozwiązań przyjaznych środowisku.
- Udział uczestników w planowaniu zakresu działania ich indywidualnego Asystenta – zgodnie z realnymi potrzebami miejsca pracy.
- Przykłady zastosowań: przypomnienia o przeglądach, porady dotyczące energooszczędnych komponentów, rekomendacje ograniczające zużycie materiałów.
MODUŁ III: Tworzenie bazy wiedzy i zestawu komend dla Asystenta Elektryka w ChatGPT
- Nauka pisania skutecznych poleceń i scenariuszy konwersacyjnych (promptów), umożliwiających AI generowanie precyzyjnych i zgodnych z branżą odpowiedzi.
- Wprowadzanie treści technicznych (dostarczonych przez uczestników) do zestawu „wiedzy roboczej” Asystenta – w tym instrukcji, tekstów informacyjnych, fragmentów dokumentacji.
- Tworzenie zestawów reakcji AI, które pomagają podejmować decyzje techniczne zgodne z zasadami zielonej transformacji (np. dobór komponentów pod kątem klasy energetycznej).
- Wdrażanie funkcji edukacyjnych: przystępne tłumaczenia dla klienta, tworzenie poradników ograniczających zużycie energii.
MODUŁ IV: Warsztat praktyczny – budowanie i testowanie własnego Asystenta Elektryka
- Uczestnicy, przy wsparciu prowadzącej, konstruują pierwsze wersje swojego Asystenta Elektryka, zawierające zestaw personalizowanych komend i scenariuszy odpowiedzi.
- Testowanie funkcjonalności: generowanie dokumentacji, tłumaczenie zawiłych pojęć, sugerowanie energooszczędnych rozwiązań, tworzenie komunikatów do klienta.
- Rozbudowa Asystenta o elementy analizy danych i automatycznego przypominania o czynnościach kontrolno-pomiarowych.
- Ćwiczenia praktyczne – symulacje codziennych zadań z wykorzystaniem stworzonego Asystenta.
MODUŁ V: Automatyzacja komunikacji i pracy biurowej – jak wykorzystać Asystenta do ograniczenia zużycia zasobów
- Tworzenie szablonów wiadomości, ofert, podsumowań, które uczestnicy mogą potem wykorzystać w codziennej komunikacji z klientem lub wykonawcą.
- Nauka generowania dokumentów roboczych i opisów technicznych w wersji elektronicznej – eliminacja potrzeby drukowania.
- Projektowanie Asystenta jako narzędzia do standaryzowania komunikacji – mniej błędów, mniej zużycia czasu, mniej zużycia materiałów biurowych.
- Dyskusja o możliwościach dalszej rozbudowy narzędzia: współpraca z aplikacjami mobilnymi, zintegrowane przypomnienia, chatbot dla firmy.
MODUŁ VI: Wdrożenie Asystenta Elektryka do praktyki zawodowej – bezpieczeństwo, efektywność, wpływ środowiskowy
- Omówienie zasad odpowiedzialnego korzystania z AI: bezpieczeństwo informacji, aktualizacja treści, etyczne granice automatyzacji.
- Plan wdrożeniowy – każdy uczestnik określa, w jakich procesach będzie korzystał z Asystenta, i jak pomoże mu to w ograniczaniu zużycia energii i zasobów.
- Wspólna analiza wpływu wdrożenia AI na środowisko naturalne: mniej dokumentów papierowych, mniej niepotrzebnych dojazdów, mniejsze ryzyko błędów skutkujących stratami energetycznymi.
- Prezentacja gotowych Asystentów i omówienie możliwości ich dalszego rozwoju po szkoleniu.
MODUŁ VII
- Omówienie wymagań kwalifikacyjnych dla osób zajmujących się eksploatacją urządzeń elektroenergetycznych
- Ogólne zasady eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych oraz przepisy dozoru technicznego
- Zasady budowy, działania oraz warunki techniczne obsługi urządzeń, instalacji i sieci
- Zasady i warunki prac kontrolno-pomiarowych i montażowych
- Zasady i wymagania bezpieczeństwa pracy i ochrony ppoż. oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy
MODUŁ VIII: Montaż, pomiary, ekologia i analiza energetyczna
- Przygotowanie schematu instalacji z doborem przewodów pod kątem energooszczędności
- Odczyt i interpretacja schematów ideowych, montażowych i jednokreskowych
- Montaż zgodnie z zasadami oszczędności materiałów i minimalizacji strat przesyłowych
- Prowadzenie instalacji z uwzględnieniem środowiska (np. wilgoć, ciepło, warunki ekstremalne)
- Pomiary instalacji zgodnie z PN-HD 60364-6: rezystancja izolacji, RCD, impedancja pętli zwarcia, ciągłość przewodów, rezystancja uziemienia
- Ocena jakości instalacji z perspektywy efektywności energetycznej i wpływu na środowisko
- Rozwijanie umiejętności analizy energetycznej i wskazywania możliwości oszczędności w obiektach technicznych
MODUŁ IX: Ekologiczne instalacje elektryczne
- Wprowadzenie do ekologicznych instalacji elektrycznych
- Definicja i znaczenie ekologicznych instalacji w kontekście zrównoważonego rozwoju i zielonych miejsc pracy
- Przegląd norm i przepisów dotyczących zrównoważonych instalacji (np. PN-EN 50575, PN-HD 60364)
- Porównanie ekologicznych i tradycyjnych instalacji – analiza wpływu na środowisko
- Dobór materiałów i rozwiązań technicznych pod kątem zmniejszenia strat przesyłowych i zwiększenia efektywności energetycznej
- Analiza wpływu długości trasy kablowej, przekroju przewodów, materiału (miedź, aluminium) na zużycie energii
- Rozpoznawanie certyfikowanych komponentów instalacyjnych o wysokiej klasie efektywności
- Korzyści wynikające z wdrażania ekologicznych rozwiązań w branży elektrycznej (m.in. oszczędność energii, niższe rachunki, redukcja emisji CO₂, pozytywny wizerunek firmy)
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności ekologicznej i świadomości wpływu działań zawodowych na środowisko
MODUŁ X: Inteligentne systemy zarządzania energią
- Wprowadzenie do systemów Smart Home, IoT i BMS w budownictwie energooszczędnym
- Omówienie działania systemów sterowania energią w budynkach mieszkalnych i użytkowych
- Wpływ automatyzacji procesów (oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja) na ograniczenie zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych
- Dobór komponentów do inteligentnych instalacji: czujniki, aktuatory, sterowniki, centrale, systemy sterujące
- Tworzenie prostych scenariuszy zarządzania energią (np. harmonogramy pracy urządzeń, reagowanie na dane pogodowe)
- Praktyczne przykłady zastosowania systemów zarządzania energią w firmach, budynkach użyteczności publicznej i domach jednorodzinnych
- Analiza danych z systemów BMS – identyfikacja miejsc nadmiernego zużycia energii i możliwości optymalizacji
- Integracja inteligentnych systemów z instalacjami PV i magazynami energii w celu maksymalnego wykorzystania OZE
- Rozwijanie kompetencji: analizy danych, planowania i projektowania rozwiązań przyjaznych środowisku
- Kształtowanie świadomości wpływu nowoczesnych technologii na efektywność energetyczną i redukcję emisji
MODUŁ XI: EGZAMIN WEWNĘTRZNY/ ZEWNĘTRZNY
Czas trwania szkolenia: 14h zegarowych+ 1h egzamin wewnętrzny + 1h EGZAMIN ZEWNĘTRZNY łącznie 16h z egzaminem zewnętrznym.
Szkolenie składa się z 8h zegarowych - teoretycznych i 6h zegarowych - praktycznych
Podczas szkolenia, przewidziana jest jedna, zaplanowana przerwa 30 minutowa, każdego dnia oraz kilka mniejszych przerw, dostosowanych do tempa pracy grupy oraz potrzeb uczestników i trenera.
Przerwy w usłudze są wliczone w czas usługi rozwojowej.
Uczestnik szkolenia ma możliwość merytorycznego kontaktu z trenerem również podczas przerw (w przypadku, gdyby uczestnik nie chciał skorzystać z danej przerwy).
Świadectwa kwalifikacyjne są dokumentami wydawanymi na podstawie przepisów prawa, w szczególności Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.
W naszym przypadku dokumenty te wydaje Komisja Kwalifikacyjna nr 717, powołana przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) – organ administracji publicznej. Świadectwa mają zatem charakter urzędowy i są wydawane w oparciu o obowiązujące akty prawne.
Szkolenie wpisuje się w Program Rozwoju Technologii 2019-2030 (PRT) w następujących obszarach technologicznych:
2 . OBSZAR TECHNOLOGICZNY - TECHNOLOGIE DLA ENERGETYKI
2.3 Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych i poprawa efektywności pozyskiwania energii z OZE
2.6 Technologie magazynowani energii
4 . OBSZAR TECHNOLOGICZNY - TECHNOLOGIE INFORMACYJNE I TELEKOMUNIKACYJNE
4.2 Technologie informacyjne
4.7 Technologie telekomunikacyjne i informacyjne wspierające przemysł 4.0
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Wprowadzenie do narzędzi sztucznej inteligencji w pracy elektryka | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Projektowanie funkcji Asystenta Elektryka – analiza potrzeb i zadań powtarzalnych | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Przerwa | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Tworzenie bazy wiedzy i zestawu komend dla Asystenta Elektryka w ChatGPT | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Warsztat praktyczny – budowanie i testowanie własnego Asystenta Elektryka | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Automatyzacja komunikacji i pracy biurowej – jak wykorzystać Asystenta do ograniczenia zużycia zasobów | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Wdrożenie Asystenta Elektryka do praktyki zawodowej – bezpieczeństwo, efektywność, wpływ środowiskowy | Prowadzący Paweł Badura | Data realizacji zajęć 23-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Wprowadzenie i zielone kompetencje | Prowadzący Tomasz Opioła | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 MODUŁ VIII: Montaż, pomiary, ekologia i analiza energetyczna | Prowadzący Tomasz Opioła | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Przerwa | Prowadzący Tomasz Opioła | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 MODUŁ IX: Ekologiczne instalacje elektryczne | Prowadzący Tomasz Opioła | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 MODUŁ X: Inteligentne systemy zarządzania energią | Prowadzący Tomasz Opioła | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 MODUŁ XI: EGZAMIN WEWNĘTRZNY | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 EGZAMIN ZEWNĘTRZNY | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 312,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 312,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 466,60 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 466,60 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Opioła
Od 2024 roku prowadzi również szkolenia z zakresu energetyki i odnawialnych źródeł energii (OZE) dla firmy Fentiks.
Od 2024 roku pełni funkcję członka Komisji Kwalifikacyjnej nr 717, powołanej przez Urząd Regulacji Energetyki, w której odpowiada za walidację wiedzy i kwalifikacji zawodowych w zakresie G1 – eksploatacji i dozoru urządzeń elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji praktycznych i zielonych.
Posiada ukończony kurs OZE w akredytowanym ośrodku szkoleniowym KENO w Gliwicach (2020) – w zakresie systemów fotowoltaicznych, ich montażu, parametrów technicznych oraz integracji z instalacjami elektrycznymi. W ostatnich 5 latach (2020–2025) aktywnie działa jako doradca techniczny i trener w zakresie:
doboru i projektowania instalacji fotowoltaicznych,
ograniczania emisji CO₂ poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań energetycznych,
wykorzystania systemów Smart Home i IoT w optymalizacji zużycia energii,
obsługi narzędzi cyfrowych wspierających efektywność energetyczną w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Prowadzi również szkolenia z zakresu prezentacji technicznych, komunikacji z klientem oraz wdrażania rozwiązań opartych na technologii niskoemisyjnej w praktyce zawodowej.
Paweł Badura
Posiada głęboką wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju oraz sztucznej inteligencji, zwłaszcza w zakresie modeli językowych, takich jak ChatGPT, oraz doświadczenie w pracy z ChatGPT, zarówno w wersji podstawowej, jak i w zaawansowanych konfiguracjach (np. fine-tuning, API).
Posiada kompetencje w projektowaniu case studies, symulacji oraz ćwiczeń opartych na problemach, które pozwolą uczestnikom przećwiczyć różne zastosowania modelu.
Ostatnia aktualizacja wiedzy na temat zastosowania SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W OPTYMALIZACJI ZIELONYCH ORGANIZACJI miała miejsce w listopadzie 2024 r.
Aktualizacja wiedzy dotyczącej ZIELONEJ GOSPODARKI I ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU czerwiec 2024 r.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy podczas szkolenia dostaną skrypty szkoleniowe, notes oraz długopis.
Warunki uczestnictwa
1 - ukończone 18 lat
I jedno z dwóch rodzajów zaświadczeń:
2 - Zaświadczenie z uczelni/szkoły "Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1.07.2022 w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oświadczam, że uczeń………………………………………………(imię i nazwisko ucznia) jest w trakcie kształcenia w zawodzie, które obejmuje treści nauczania związane z eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oraz posiada potrzebną praktykę i wiedzę, aby podejść do egzaminu"
3 - Zaświadczenie od pracodawcy Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1.07.2022 w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oświadczam, że wskazany pracownik, pracuje na wskazanym stanowisku i posiada potrzebną praktykę oraz wiedzę, aby podejść do egzaminu
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- BEZŁATNY PARKING