Spis z natury w jednostkach samorządu terytorialnego za 2025 r. w praktyce
Spis z natury w jednostkach samorządu terytorialnego za 2025 r. w praktyce
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do członków komisji inwentaryzacyjnych i zespołów spisowych oraz pozostałych pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek organizacyjnych, odpowiedzialnych za przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w drodze spisu z natury.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji14-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnego przygotowania, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji w drodze spisu z natury za 2025 r.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Przygotowuje, przeprowadza i rozlicza inwentaryzację w drodze spisu z natury. | Kryteria weryfikacji Omawia zasady przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji w drodze spisu z natury. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Inwentaryzacja przeprowadzana drogą spisu z natury – cenna wiedza czy tylko przykry obowiązek?
a) pojęcie inwentaryzacji,
b) cele inwentaryzacji,
c) metody inwentaryzacji.
2. Przepisy prawa dotyczące inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury –
czy ustawodawca nas nie rozpieszcza?
a) ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
b) ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
c) Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”,
d) stanowisko komitetu standardów rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów,
e) regulacje wewnętrzne jednostki (instrukcja inwentaryzacyjna).
3. Zakres, rodzaje, terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury – czyli co musimy wiedzieć na początku naszej przygody?
4. Osoby odpowiedzialne za inwentaryzację przeprowadzaną drogą spisu z natury oraz osoby zaangażowane we właściwy spis z natury – czyli główni aktorzy
a) kierownik jednostki,
b) komisja inwentaryzacyjna,
c) zespół spisowy.
5. Właściwa piecza nad składnikami majątkowymi – pierwszy krok do rzetelnego, terminowego
i sprawnego spisu z natury
a) obieg dokumentów księgowych dotyczących składników majątkowych,
b) pole spisowe,
c) księga inwentarzowa składników majątkowych,
d) osoba prowadząca księgę inwentarzową czy osoba materialnie odpowiedzialna,
e) oznakowanie składników majątkowych,
f) numery inwentarzowe składników majątkowych,
g) okresowa kontrola składników majątkowych przez osobę prowadzącą księgę inwentarzową,
h) pracownicy korzystający ze składników majątkowych.
6. Czynności poprzedzające właściwy spis z natury – drugi krok do rzetelnego, terminowego
i sprawnego spisu z natury
a) przygotowanie i uporządkowanie pól spisowych (w tym likwidacja składników majątkowych),
b) ustalenie liczby i składów zespołów spisowych,
c) podział pól spisowych pomiędzy zespoły spisowe,
d) ustalenie harmonogramu właściwego spisu z natury,
e) zarządzenie kierownika jednostki,
f) szkolenie członków zespołów spisowych.
7. Właściwy spis z natury, czyli czynności spisowe
a) zasady spisu z natury,
b) technika czynności spisowych,
c) obecność osoby prowadzącej księgę inwentarzową podczas czynności spisowych,
d) przemieszczanie składników majątkowych podczas czynności spisowych,
e) kontrola czynności spisowych,
f) arkusze spisu z natury (podstawowe dokumenty inwentaryzacyjne odzwierciedlające wykonanie czynności spisowych).
8. Rozliczenie wyników inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury
a) obieg dokumentów inwentaryzacyjnych,
b) ustalenie różnic inwentaryzacyjnych,
c) rodzaje różnic inwentaryzacyjnych,
d) wyjaśnienia przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych,
e) kwalifikowanie różnic inwentaryzacyjnych ze względu na kryterium ich powstania,
f) protokół rozliczenia wyników inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury,
g) ujęcie wyników inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury.
9. Pytania i odpowiedzi
10. Walidacja
Szkolenie skierowane jest do członków komisji inwentaryzacyjnych i zespołów spisowych oraz pozostałych pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek organizacyjnych, odpowiedzialnych za przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w drodze spisu z natury.
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych.
Przerwy w usłudze są wliczone w czas usługi rozwojowej.
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia: samodzielne stanowisko komputerowe.
Walidacja efektów uczenia się odbywa się w sposób zautomatyzowany. W dniu szkolenia uczestnicy rozwiązują test wiedzy udostępniony przez osobę prowadzącą usługę. Sprawdzenie poprawności odpowiedzi następuje w sposób automatyczny w systemie. Uczestnik otrzymuje informację o wyniku testu bezpośrednio po jego wypełnieniu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 Spis z natury w jednostkach samorządu terytorialnego za 2025 r. w praktyce - wykład z czatem na żywo | Prowadzący Marta Bonar | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 Przerwa | Prowadzący Marta Bonar | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 Spis z natury w jednostkach samorządu terytorialnego za 2025 r. w praktyce - wykład z czatem na żywo | Prowadzący Marta Bonar | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:55 | Liczba godzin 02:25 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący Marta Bonar | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:55 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:05 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 490,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 490,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 81,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 81,67 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marta Bonar
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe w formie prezentacji oraz szablony druków inwentaryzacyjnych.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie prowadzone na platformie ClickMeeting.
Wymagania techniczne potrzebne do wzięcia udziału w szkoleniu:
Rodzaj połączenia | Uczestnik (prędkość pobierania) |
Dźwięk | 512 kbps |
Dźwięk + obraz SD | 512 kbps + 1 Mbps |
Dźwięk + obraz HD | 512 kbps + 2 Mbps |
Współdzielenie ekranu (Tryb LiteQ) | 2 Mbps |
Współdzielenie ekranu (Tryb HighQ) | 2 – 5 Mbps |
Współdzielenie ekranu (oparte na przeglądarce) | 1 – 4 Mbps |
Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
- System operacyjny taki jak Windows 10, Mac OS wersja 13 (zalecana najnowsza wersja), Linux,, Chrome OS.
W przypadku korzystania z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej może być również wymagana kamera internetowa - należy zapoznać się z regulaminem projektu.