Sztuczna inteligencja w zrównoważonym rozwoju z elementami autonomicznych agentów AI - szkolenie podstawowe
Sztuczna inteligencja w zrównoważonym rozwoju z elementami autonomicznych agentów AI - szkolenie podstawowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Aplikacje biznesowe
- Grupa docelowa usługi
Osoby dorosłe chcące podnieść kompetencje cyfrowe w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących narzędzi opartych na sztucznej inteligencji oraz zrównoważonego rozwoju.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji31-08-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi13
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego korzystania z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji z zastosowaniem autonomicznych agentów w celu zautomatyzowania i przyspieszenia pracy oraz rozwiązywania problemów i implementacji AI do zielonej gospodarki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia podstawowe pojęcia związane z analizą danych ekologicznych i transformacją energetyczną. | Kryteria weryfikacji Wskazuje różnice między emisją CO₂, śladem węglowym a efektywnością energetyczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wskazuje możliwości wykorzystania narzędzi AI do analizy danych środowiskowych. | Kryteria weryfikacji Opisuje funkcje i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Opisuje zastosowanie narzędzi AI do optymalizacji procesów ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Przedstawia przykłady wykorzystania AI do analizy i optymalizacji danych środowiskowych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wykazuje odpowiedzialność społeczną przy analizie i raportowaniu danych ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Uzasadnia wybór rozwiązań proekologicznych oraz ich wpływ środowisko. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Promuje rozwiązania cyfrowe ograniczające zużycie zasobów naturalnych (paperless). | Kryteria weryfikacji Wdraża praktyki digitalizacji procesów raportowania danych środowiskowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje narzędzia AI do tworzenia raportów i zestawień danych ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Opracowuje tabele, wykresy i dashboardy ilustrujące emisję CO₂ i zużycie energii. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Stosuje narzędzia AI do generowania materiałów graficznych wspierających kampanie proekologiczne. | Kryteria weryfikacji Opracowuje materiały wizualne na postawie danych | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Wskazuje zastosowanie agentów AI do monitoringu i raportowania danych środowiskowych | Kryteria weryfikacji Opisuje zastosowanie agentów AI do złożonych analiz środowiskowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Efektywnie komunikuje się w zespole interdyscyplinarnym | Kryteria weryfikacji Wskazuje kluczowe praktyki komunikacyjne, które minimalizują ryzyko nieporozumień w zespole interdyscyplinarnym | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie głównego celu: każdy uczestnik powinien posiadać podstawową umiejętność obsługi komputera.
Warunki organizacyjne: Organizator szkolenia dostarcza sprzęt komputerowy w liczbie 1szt/os. oraz licencje niezbędne do przeprowadzenia szkolenia
Walidacja: wykonywana w sposób zautomatyzowany poprzez boty AI. Dowody i deklaracje zbierane są w trakcie wykonywanych ćwiczeń i analizowane w czasie rzeczywistym.
Przerwy wliczone są w czas szkolenia.
Szkolenie jest prowadzone w godzinach zegarowych, zawiera 10 h zajęć praktycznych oraz ok. 3 h zajęć teoretycznych.
Szkolenie wpisuje się w założenia Funduszu Sprawiedliwej Transformacji poprzez rozwój zielonych kompetencji oraz dostosowanie umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Szkolenie wprowadza uczestników do świata AI, skupiając się na podstawowych narzędziach i technikach. Celem jest rozwijanie przekrojowych kompetencji cyfrowych, które mogą być zastosowane w różnych branżach i dziedzinach takich jak optymalizacja procesów przemysłowych, zarządzanie energią, transport, rolnictwo oraz ochrona środowiska. Dzięki temu szkolenie przygotowuje uczestników do skutecznego wykorzystywania AI w sposób, który wspiera zrównoważony rozwój i oszczędzanie energii.
Szkolenie zawiera informacje i praktyczne ćwiczenia dotyczące zastosowania AI z naciskiem na cele pro-środowiskowe (przegląd zastosowań AI w analizie danych, optymalizacjach i automatyzacjach procesów, nauka praktycznego zastosowania AI w tychże na poziomie podstawowym).
Jednym z kluczowych aspektów szkolenia jest zwiększenie efektywności pracy koncepcyjnej i analitycznej. Dzięki umiejętności opartym na AI, uczestnicy nauczą się automatyzować i przyspieszać wiele zadań, co prowadzi do skrócenia czasu pracy i zwiększenia jej efektywności. W rezultacie mogą osiągnąć znaczące oszczędności, zarówno w kontekście zużycia zasobów, jak i kosztów operacyjnych.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas tego szkolenia są kluczowe dla dostosowania się do dynamicznych zmian na rynku pracy, związanych z transformacją ekologiczną regionu. Dzięki podstawowemu charakterowi szkolenia, uczestnicy zdobywają fundamenty, które mogą rozwijać i wykorzystywać w różnych kontekstach zawodowych, wspierając tym samym cele projektu.
Jednocześnie zakres szkolenia jest powiązany z obszarami wskazanymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, w szczególności związanych z zieloną i cyfrową gospodarką. Obszar Technologiczny: Technologie informacyjne i komunikacyjne.
Ramowy program usługi:
Moduł 1.Dynamika rozwoju AI i jej wpływ na środowisko
- Cel: Przedstawienie dynamiki rozwoju AI - wpływu na środowisko i implementacji do gospodarki.
- Treść:
- Analiza wzrostu zapotrzebowania energetycznego modeli AI i związanych z tym emisji CO₂.
- Omówienie pojęcia śladu węglowego w kontekście treningu i eksploatacji systemów AI.
- Forma: wykład, dyskusja
- Efekty: Rozróżnianie emisji CO₂, śladu węglowego i efektywności energetycznej
Moduł 2 Zastosowania sztucznej inteligencji w ochronie środowiska
- Cel: Zaprezentowanie narzędzi AI do monitoringu środowiskowego.
- Treść:
- Wykorzystanie IoT i algorytmów ML do zbierania i analizy danych o emisjach i zużyciu energii.
- Predykcja trendów emisji i rekomendacje optymalizacji zużycia zasobów.
- Forma: wykład, ćwiczenia
- Efekty: Wskazywanie narzędzi AI do analizy danych środowiskowych.
Moduł 3 Typy AI- wykorzystanie różnych typów AI do optymalizacji pacy koncepcyjnej, analitycznej wizualnej w ochrona środowiska w tym: monitorowanie CO2, monitorowanie śladu węglowego, monitorowanie zużycia energii)
- Cel: Zaznajomienie z typami AI stosowanych w analizie i optymalizacji procesów ekologicznych.
- Treść:
- Przegląd ML, DL, agentów autonomicznych i rozwiązań hybrydowych.
- Zastosowania AI w automatyzacji raportowania oraz wizualizacji danych.
- Forma: wykład, ćwiczenia
- Efekty: Opisywanie funkcji i narzędzi AI wspierających optymalizację procesów ekologicznych.
Moduł 4 Problemy etyczne, prawne i środowiskowe wykorzystania AI
- Cel: Uświadomienie etycznych, prawnych i środowiskowych wyzwań AI.
- Treść:
- Dyskusja o biasie, transparentności modeli oraz regulacjach (m.in. AI Act, RODO).
- Analiza energochłonności infrastruktury AI i koncepcji zrównoważonej AI.
- Forma: wykład, dyskusja
- Efekty: Uzasadnianie wyboru proekologicznych rozwiązań oraz odpowiedzialność społeczna.
Moduł 5 Zasady komunikacji z modelami AI w kontekście zrównoważonego rozwoju - tworzenie efektywnych promptów do rozwiazywania problemów środowiskowych
- Cel: Doskonalenie inżynierii promptów w kontekście zrównoważonego rozwoju.
- Treść:
- Zasady formułowania precyzyjnych zapytań do modeli językowych.
- Iteracyjne doprecyzowywanie promptów pod kątem efektywności i ekologii obliczeń.
- Forma: wykład, ćwiczenia
- Efekty: Promowanie rozwiązań paperless i digitalizacja procesów raportowania
Moduł 6 Praca z modelami językowymi w kontekście zrównoważonego rozwoju
- Cel: Wykorzystanie LLM do tworzenia dokumentacji i raportów środowiskowych.
- Treść:
- Generowanie planów działań, strategii i raportów zgodnych z GHG Protocol.
- Automatyczne przygotowanie tabel, wykresów i dashboardów ilustrujących dane ekologiczne.
- Forma: ćwiczenia
- Efekty: Tworzenie raportów i zestawień danych ekologicznych z wykorzystaniem AI.
Moduł 7 Podstawy pracy z modelami generatywnymi AI w kontekście zrównoważonego rozwoju
- Cel: Generowanie materiałów graficznych wspierających kampanie proekologiczne.
- Treść:
- Praca z modelami DALL·E/Stable Diffusion do tworzenia infografik i plakatów.
- Optymalizacja zasobów w procesie generacji assetów graficznych.
- Forma: ćwiczenia
- Efekty: Prezentowanie przykładów generatywnych materiałów graficznych i ich zastosowań.
Moduł 8 Rozwój i udoskonalanie technik pracy z różnymi modelami - ćwiczenia indywidualne i grupowe.
- Cel: Rozwój kompetencji indywidualnych i zespołowych w pracy z AI.
- Treść:
- Warsztaty fine-tuningu modeli, iteracji promptów oraz zarządzania workflow.
- Ćwiczenia zespołowe nad rozdziałem ról i współpracą interdyscyplinarną.
- Forma: ćwiczenia indywidualne i grupowe
- Efekty: Współpraca zespołowa przy projektowaniu rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój.
Moduł 9 Autonomiczni Agenci AI – wprowadzenie i wyjaśnienie działania
Cel: Przybliżenie koncepcji autonomicznych agentów AI oraz omówienie ich praktycznych zastosowań w monitoringu i analizie środowiskowej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Treść:
- Wprowadzenie do autonomicznych agentów.
- Przykłady prostych i zaawansowanych agentów.
- Analiza śladu węglowego, zużycia energii, cyklu życia produktu przy użyciu agenta AI
- Forma: ćwiczenia
- Efekty: Znajomość tematyki tworzenia i zastosowania agentów AI do złożonych analiz środowiskowych.
Walidacja - Test wykonywany za pomocą narzędzi cyfrowych
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Dynamika rozwoju AI i jej wpływ na środowisko | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Zastosowania sztucznej inteligencji w ochronie środowiska | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:20 | Godzina zakończenia 17:35 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Przerwa | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:35 | Godzina zakończenia 17:40 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Typy AI- wykorzystanie różnych typów AI do optymalizacji pacy | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:40 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Problemy etyczne, prawne i środowiskowe wykorzystania AI | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Przerwa | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:35 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Zasady komunikacji z modelami AI w kontekście zrównoważonego rozwoju - tworzenie efektywnych promptów do rozwiazywania problemów środowiskowych | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:35 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Przerwa | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 12:25 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Praca z modelami językowymi w kontekście zrównoważonego rozwoju– ćwiczenia | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:25 | Godzina zakończenia 13:55 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Przerwa | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:55 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Podstawy pracy z modelami generatywnymi AI w kontekście zrównoważonego rozwoju – ćwiczenia | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Rozwój i udoskonalanie technik pracy z różnymi modelami - ćwiczenia indywidualne i grupowe. | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 08-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:20 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Przerwa | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 08-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:20 | Godzina zakończenia 17:25 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Autonomiczni Agenci AI – wprowadzenie i wyjaśnienie działania | Prowadzący Robert Bojek | Data realizacji zajęć 08-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:25 | Godzina zakończenia 18:45 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja- Test wykonywany za pomocą narzędzi cyfrowych | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 384,62 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 384,62 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Robert Bojek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Skrypt szkoleniowy
Warunki uczestnictwa
- Obsługa przeglądarki internetowej (np. wyszukiwanie informacji, nawigacja po stronach internetowych).
- Obsługa podstawowych aplikacji biurowych (np. edytor tekstu – tworzenie i edycja dokumentów, arkusz kalkulacyjny – wprowadzanie i podstawowa analiza danych, obsługa systemu plików – tworzenie folderów, kopiowanie i przenoszenie plików).
Informacje dodatkowe
Informacja o zwolnieniu z VAT: Dz. U. poz. 1722 §3, ust. 1, pkt 14 z dnia 20 grudnia 2013 roku.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi