Studia podyplomowe: Kontrola finansowa i podatki
Studia podyplomowe: Kontrola finansowa i podatki
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Finanse i doradztwo finansowe
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe są skierowane do pracowników związanych z dziedziną finansów i podatków, zarówno tych pracujących w sektorze finansów publicznych, jak i osób bez pełnego kierunkowego wykształcenia w tych obszarach. Dla uczestników studia stanowią możliwość uzupełnienia, poszerzenia i uporządkowania posiadanej wiedzy z zakresu kontroli finansowej, analizy podatkowej i przepisów prawa podatkowego. W rezultacie zdobywają oni wyższe kwalifikacje, co staje się istotne w kontekście zmieniającego się rynku pracy oraz ewolucji przepisów podatkowych. Program studiów kierowany jest również do osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji, które zdobędą pogłębioną wiedzę dotyczącą kontroli finansowej, podatków, prawa podatkowego, rachunkowości i finansów, co umożliwia im kompetentne uczestnictwo w procesach decyzyjnych związanych z zarządzaniem finansami i podatkami w różnych sektorach gospodarki.
https://ekonomia.ans.pila.pl/studia/studia-podyplomowe/kontrola-finansowa-i-podatki
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi191
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńKształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez uczelnie
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Absolwent studiów podyplomowych z Kontroli finansowej i podatków posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu kontroli finansowej, podatków, rachunkowości, finansów oraz przepisów prawa podatkowego, co stanowi kluczowe elementy zrozumienia kompleksowego kontekstu działania w obszarze finansów i podatków. Posiada też specjalistyczne kompetencje, które są istotne dla efektywnej pracy w sektorze finansów, podatków, a także dla podejmowania decyzji strategicznych związanych z zarządzaniem finansami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie WIEDZY, m.in.:• Posiada zaawansowaną wiedzę o różnych typach działalności gospodarczej, a szczególnie o aspektach związanych z kontrolą finansową i podatkami, zarządzaniem finansami, analizą działalności gospodarczej, przetwarzaniem danych, audytem wewnętrznym oraz efektywną optymalizacją podatkową w kontekście funkcjonowania organizacji. • Rozumie fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rachunkowości, finansów, analizy, kontroli, podatków i prawa. • Posiada w pogłębionym stopniu praktyczną wiedzę z rachunkowości, finansów, analizy, kontroli, podatków i prawa oraz jej odniesienie do praktycznych problemów działalności zawodowej. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI, m.in.: • Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska oraz procesy społeczno-gospodarcze przy pomocy programów komputerowych i baz danych, w tym przede wszystkim w obszarze rachunkowości, finansów, analizy, kontroli, podatków i prawa, oraz określać ich przyczyny, przebieg i konsekwencje. • Potrafi w podstawowym zakresie rozpoznawać, oceniać i prognozować zjawiska finansowe zachodzące w gospodarce oraz wyjaśniać zasady i procedury podejmowania decyzji finansowych na szczeblu krajowym, samorządowym i podmiotu gospodarczego. • Potrafi wspierać proces podejmowania decyzji oraz przedstawiać w sposób zrozumiały wnioski wynikające z analizy zjawisk gospodarczych. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH, m.in.: • Jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego. • Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. • Jest gotów do utrzymywania właściwych relacji w środowisku zawodowym, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbania o dorobek i tradycję zawodu w zakresie rachunkowości, finansów, analizy, kontroli, podatków i prawa. | Kryteria weryfikacji Dyskusja, zaliczenie pisemne, prezentacja projektu dyplomowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
Zajęcia prowadzone w formie hybrydowej - zajęcia tradycyjne w siedzibie Uczelni z aktywnościami prowadzonymi zdalnie przez MS Teams. Zajęcia będą się odbywały w wybrane zjazdy.
Wykaz zjazdów w ANS w Pile na rok akademicki 2025/2026
Zjazd 1 | 17-19.10.2025 |
Zjazd 2 | 24-26.10.2025 |
Zjazd 3 | 07-09.11.2025 |
Zjazd 4 | 21-23.11.2025 |
Zjazd 5 | 28-30.11.2025 |
Zjazd 6 | 12-14.12.2025 |
Zjazd 7 | 19-21.12.2025 |
Zjazd 8 | 09-11.01.2026 |
Zjazd 9 | 16-18.01.2026 |
Zjazd 10 | 29-31.01.2026 |
Harmonogram studiów przygotowany jest zgodnie ze standardami akademickimi (przerwy 15 minutowe pomiędzy godzinami lekcyjnymi odbywają się co 2 godziny lekcyjne).
Zajęcia odbywają się:
a) w piątki w godzinach od 16:30 – 21:30,
b) w soboty w godzinach od 8:00 – 22:00,
c) w niedziele w godzinach od 8:00 – 14:45.
Program studiów podyplomowych
Przedmiot | Liczba godzin | Katalog przedmiotów |
ogólny | ||
Narracja w biznesie | 16 | "Narracja w biznesie" to przedmiot, który eksploruje różne aspekty narracji stosowanej w kontekście biznesowym. Studenci zdobywają wiedzę na temat funkcji, struktury oraz źródeł narracji w biznesie. Kurs skupia się również na roli narracji w perswazji, badając motywację i wpływ na psychikę odbiorcy, oraz prezentując różne typy narracji. Specjalne zajęcia poświęcone są zastosowaniu storytellingu w przestrzeni biznesu, szczególnie w obszarach marketingu i analityki skuteczności. Studenci mają okazję analizować przykłady praktyczne oraz uczestniczyć w prezentacjach, które ilustrują skuteczne strategie narracyjne w tych dziedzinach. |
Psychologia w biznesie | 10 | Przedmiot "Psychologia w biznesie" skupia się na analizie wpływu czynników psychologicznych na funkcjonowanie organizacji. Wykłady obejmują tematy takie jak psychologiczne aspekty podejmowania decyzji w kontekście biznesowym oraz rola postrzegania, myślenia, emocji i zachowań w analizie i interpretacji danych. Studenci będą zgłębiać różnorodne rodzaje motywacji oraz omawiać mechanizmy motywacyjne, takie jak agresja i przywiązanie, przy wykorzystaniu prac takich badaczy jak Bowlby i Anisworth. Biologiczne podstawy emocji oraz związek między stanami emocjonalnymi a procesami poznawczymi stanowią kolejne istotne zagadnienia. W ramach praktycznych zajęć studenci będą uczestniczyć w ćwiczeniach, które pozwolą im zastosować teorię do praktyki biznesowej. |
Wykorzystanie sztucznej inteligencji we współczesnej gospodarce | 10 | Wykorzystanie sztucznej inteligencji we współczesnej gospodarce" skupia się na zastosowaniu systemów LLM w analizie danych ekonomicznych. Studenci zdobywają umiejętności tworzenia zapytań, analizy danych finansowych oraz prognozowania przy użyciu tych systemów. Ćwiczenia praktyczne obejmują generowanie tekstu, analizę danych finansowych oraz podejmowanie decyzji opartych na wynikach analizy. Efekty uczenia się obejmują zdolność do samodzielnego korzystania z systemów LLM w praktyce ekonomicznej. |
specjalnościowy | ||
Elementy prawa cywilnego i gospodarczego | 10 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych, zintegrowananych z podniesieniem praktycznych kompetencji podstaw zawierania umów, form prowadzenia działalności gospodarczej. |
Finanse publiczne | 10 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką finansów publicznych, ich strukturą oraz znaczeniem w funkcjonowaniu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto studenci zapoznają się z teorią podatków, podziałem i funkcjami jakie pełnią w gospodarce rynkowej. Studenci poznają wiedzę na temat optymalizacji podatkowej, moralności podatkowej jej źródeł oraz efektów jakie one wywołują. |
Kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych | 20 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą kontroli zarządczej, jej fundamentalnymi założeniami i znaczeniem w sektorze publicznym oraz sposobem jej funkcjonowania (w tym dokumentowania), z uwzględnieniem zarówno aspektów formalno-prawnych, jak i praktycznych rozwiązań, możliwych do zastosowania w organizacji. Uświadomienie studentom jaką korzyść może osiągnąć jednostka sektora finansów publicznych poprzez zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. |
Rachunkowość w jednostce sektora finansów publicznych | 15 | Rachunkowość budżetowa to rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych. Specyfika tej rachunkowości wynika przede wszystkim z odrębności od sektora przedsiębiorstw. Rachunkowość jednostek SFP to system gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji odzwierciedlających procesy związane z dochodami budżetowymi, wydatkami budżetowymi, a także z wykonaniem budżetu, a więc akumulacją podziałem i zużywaniem środków publicznych. Głównym źródłem finansowania jednostek sektora finansów publicznych są środki publiczne. Gospodarka środkami publicznymi jest jawna. W celu zapewnienia jawności finansów publicznych jednostki tego sektora prowadzą rachunkowość zgodnie przepisami ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem jednak faktu, że część przepisów znajduje zastosowanie w całości, działanie innych jest ograniczone, wreszcie działanie niektórych przepisów jest całkowicie wyłączone. |
Analiza działalności przedsiębiorstwa na podstawie sprawozdań finansowych | 15 | Celem niniejszego przedmiotu jest osiągnięcie wszechstronnej wiedzy z zakresu analizy działalności przedsiębiorstwa, bazującej na szczegółowej analizie sprawozdań finansowych. Dodatkowym celem jest rozwinięcie praktycznych umiejętności oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz wytworzenie umiejętności krytycznej oceny wskaźników finansowych. W ramach przedmiotu studenci zdobywają umiejętność zrozumienia treści sprawozdań finansowych, opanowanie technik analizy finansowej, przeprowadzanie analizy mikroekonomicznej (zarówno ogólnej, jak i szczegółowej), interpretację wyników obliczeń, planowanie kosztów, przychodów i przepływów finansowych, a także ocenę opłacalności przedsięwzięć gospodarczych. |
Kontrola podatkowa, celno-skarbowa i postępowanie podatkowe | 15 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przebiegiem kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz postępowania podatkowego jako następstwa przeprowadzonych kontroli. Uświadomienie studentom w jaki sposób przeprowadza się czynności kontrolne, jak można czynnie uczestniczyć w toku kontroli i w postępowaniu podatkowym, jakie służą środki odwoławcze. |
Metodyka prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych | 20 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą audytu wewnętrznego, jego fundamentalnymi założeniami i znaczeniem w sektorze publicznym oraz sposobem prowadzenia audytu wewnętrznego (w tym korzystania z technik i narzędzi audytowych). Uświadomienie studentom jaką korzyść może osiągnąć jednostka sektora finansów publicznych poprzez zapewnienie niezależnego, obiektywnego funkcjonowania audytu wewnętrznego oraz w jaki sposób można zapewnić wysoką jakość świadczonych usług przez komórkę audytu wewnętrznego. |
Ordynacja podatkowa. Deklaracje podatkowe (CIT, VAT, PIT) | 15 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wynikającymi z ustawy Ordynacja podatkowa prawami i obowiązkami podatnika prowadzącego działalność gospodarczą oraz sposobami rozliczenia z uwzględnieniem wzorów formularzy podatkowych. |
Sprawozdawczość w jednostce sektora finansów publicznych | 15 | Sprawozdawczość sektora finansów publicznych składa się z dwóch zasadniczych elementów: sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości budżetowej. Sektor jednostek finansów publicznych stanowi bardzo zróżnicowaną grupę podmiotów pod względem formy prawnej, jednak podstawowym wspólnym atrybutem tych podmiotów jest dysponowanie środkami publicznymi. Ta właśnie wspólna cecha tych podmiotów jest przyczyną występowania dodatkowych obowiązków sprawozdawczych. Jednostki SFP poza sprawozdawczością finansową, wypełniają obowiązki w zakresie sprawozdawczości budżetowej. Sprawozdawczość budżetowa ma na celu monitorowanie i nadzorowanie oraz kontrolę nad prawidłowością i transparentnością w dysponowaniu środkami publicznymi. Sprawozdawczość jednostek sektora finansów publicznych kierowana jest zarówno do odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych, ma charakter zunifikowany jak i niezunifikowany. Sprawozdawczość budżetowa dotyczy jednostek sektora finansów publicznych, który składa się z podsektora rządowego, podsektora samorządowego i podsektora ubezpieczeń. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie sprawozdawczości budżetowej wynikają z odrębnych uregulowań prawnych. |
Ubezpieczenia społeczne | 15 | Przedmiot ubezpieczenia społeczne ma na celu kompleksowe omówienie tematyki ubezpieczeń społecznych oraz funkcjonowania rynku ubezpieczeń. Celem zajęć jest dostarczenie słuchaczom wszechstronnej wiedzy na temat ubezpieczeń społecznych. Studenci zdobędą głęboką wiedzę dotyczącą zasad prawnych regulujących usługi ubezpieczeniowe, a także zrozumieją istotne funkcje instytucji ochrony ubezpieczeniowej. Zajęcia poświęcone zostaną ubezpieczeniom emerytalnym, rentowym, chorobowym, wypadkowym, zdrowotnym, umożliwiając praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. |
Projekt dyplomowy | 5 |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 34,03 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 34,03 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas każdego zjazdu uczestnicy studiów podyplomowych otrzymują dostęp do materiałów dydaktycznych udostępnionych na platformie Microsoft Teams. Treści te są przygotowywane przez wykładowców i dostosowywane do tematyki prowadzonych zajęć.
Warunki uczestnictwa
Rejestracja przez stronę https://irk.ans.pila.pl/pl/
Złożenie dokumentów:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe;
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych lub kopię dyplomu potwierdzoną przez Uczelnię lub notariusza;
- jedną fotografię, podpisaną imieniem i nazwiskiem;
- poświadczenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej wymaganej studiach podyplomowych.
Informacje dodatkowe
Ukończenie studiów jest możliwe po spełnieniu wszystkich poniższych warunków:
1. Udział w zajęciach.
2. Zaliczenie wszystkich przedmiotów (zgodnie z przewidzianym dla przedmiotu trybem zaliczenia).
3.Przygotowanie pozytywnie ocenionego projektu dyplomowego.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Na potrzeby kształcenia większość realizowanych zajęć odbywa się w Campusie akademickim, w budynku B.
Katedra Ekonomii ma do dyspozycji następujące sale dydaktyczne i laboratoryjne:
Nr sali | ||||||||||||
104-L | 116-L | 111 53 os. | 113 53 os. | 114 53 os. | 204 46 os. | 206 36 os. | 208 20 os. | 212 45 os. | 213 20 os. | 214 67 os. | 109 60 os. | 215 105 os. |
Zajęcia w trybie laboratorium, ćwiczenia. Sale wyposażone w komputery i oprogramowanie niezbędne do realizacji treści programowych przedmiotów na kierunku ekonomia | Sale wykładowo – ćwiczeniowe. Wyposażone w komputer, projektor, tablice. | Audytorium Economicum im. prof. dr hab. Kazimierza Pająka, dr hc |
Auditorium Economicum
- to klimatyzowana sala audytoryjna wyposażona w nowoczesny, integrowany system audiowizualny, składający się z projektora multimedialnego, monitora interaktywnego oraz nagłośnienia wraz z pętlą indukcyjną. Sala wyposażona jest także w komputer All-In-One, oświetlenie LED oraz elektryczne rolety. Wszystkimi elementami zarządza system sterowania, dzięki któremu w szybki i prosty sposób możliwe jest zapewnienie optymalnych warunków do zajęć.Proces dydaktyczny na kierunku Ekonomia wspomagany jest poprzez realizację zajęć w dwóch pracowniach komputerowych (budynek B, 104-L i 116-L), z których każda wyposażona jest w 20 stanowisk komputerowych, projektor multimedialny oraz oprogramowanie Microsoft Windows 10, Microsoft, Office 2016, Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, STATA, GRETL, R Studio Desktop Open Source Edition.
Słuchacze mają stały dostęp do biblioteki Uczelni, która jest podstawą działającego systemu biblioteczno-informacyjnego, służącego wielu rodzajom użytkowników. Zbiory Biblioteki stanowią strukturalną całość i są zgodne z profilami kształcenia w Uczelni. Biblioteka Główna ANS w Pile pracuje w systemie bibliotecznym PROLIB. Poza tym Biblioteka posiada system wypożyczania, ochrony i kontroli zbiorów w technologii RFID.
W czytelni, mediatece oraz nowoczesnym Laboratorium Kreatywności, czytelnicy mają do dyspozycji stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu i licencjonowanych baz danych online. Sala konferencyjna, wchodząca w skład kompleksu bibliotecznego, wyposażona została w wysokiej klasy sprzęt audiowizualny, umożliwiający prowadzenia telekonferencji i e-learningu. Do dyspozycji czytelników jest 10 stanowisk komputerowych oraz 24 miejsca w czytelni.
Słuchacze studiów podyplomowych Akademii Nauk Stosowanych w Pile otrzymują bezpłatny dostęp do bibliotek cyfrowych:
- IBUK Libra – platforma zasobów edukacyjnych, podręczników akademickich oraz książek naukowych w tym nauki ekonomiczne 1306 tytułów,
- Legalis – system informacji prawnej,
- InforLex - baza 34 czasopism ekonomiczno-prawnych i aktów prawnych,
- ACADEMICA - Cyfrowa Wypożyczalnia Publikacji Naukowych.
Uczelnia dysponuje Platformą e-learningową wyposażoną w zintegrowany system informacyjno-komunikacyjny składający się z platformy portalowej oraz platformy e-learningowej, dzięki którym możliwe jest udostępnianie materiałów dydaktycznych oraz realizacja szkoleń i testów on-line. Platforma e-learningowa stanowi narzędzie umożliwiające zwiększenie dostępności kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami, która jest jednocześnie dodatkowym narzędziem wspomagającym kształcenie dla wszystkich pozostałych studentów.
Uczelnia dysponuje infrastrukturą dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach tego działania funkcjonuje wypożyczalnia sprzętu wspierającego osoby z niepełnosprawnościami. Obecnie w jej ofercie znajdują się następujące urządzenia:
1. Przenośne pętle indukcyjne - 4 szt.
2. Laptop Acer z oprogramowaniem powiększająco-udźwiękawiającym 2 szt.
3. Laptop Dell z oprogramowaniem powiększająco-udźwiękawiającym 1 szt.
4. Cyfrowe lupy powiększające - 2 szt.
5. Dyktafon cyfrowy Olympus - 3 szt.
6. Skaner ręczny przenośny - 4 szt.
7. Czytacz tekstu Balze Et - 1 szt.
8. Tablet Lenovo TAB4 10 - 4 szt.
Dodatkowo studenci mogą bezpłatnie korzystać z urządzeń SHARP MX-2651, które pozwalają na kserowanie, skanowanie oraz drukowanie dokumentów. Urządzenia dostępne są w Biurze ds. Obsługi Osób z Niepełnosprawnościami oraz Biurach Obsługi Kierunków Studiów. W Biurze ds. Obsługi Osób z Niepełnosprawnościami znajduje się dodatkowo stanowisko komputerowe do bezpłatnego wykorzystania przez studentów z niepełnosprawnościami.
Na wejściu do uczelni znajduję się plan tyflograficzny kampusu uczelnianego. Tyflomapa umożliwia osobom niewidomym i niedowidzącym orientację przestrzenną umiejscowienia budynków uczelni poprzez informacje dostarczane drogą wizualną (dzięki czytelnej i kontrastowej grafice) oraz drogą dotykową (za pośrednictwem form przestrzennych i opisów brajlowskich).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Dostęp do biblioteki, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, pokój socjalny dla studentów.