Studia podyplomowe "Big Data - technologie analizy danych"
Studia podyplomowe "Big Data - technologie analizy danych"
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Bazy danych
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe Big Data - technologie analizy danych adresujemy do absolwenci studiów wyższych na kierunkach informatycznych, finansowych i ekonomicznych; pracowników zajmujących stanowiska związane z analizą danych lub wdrażaniem systemów usprawniających podejmowanie decyzji.
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem"
- Minimalna liczba uczestników18
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi192
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia podyplomowe Big data - technologie analizy danych wraz z egzaminem potwierdzają przygotowanie do programowania w języku Python, analizy i wizualizacji dużych zbiorów danych, kreatywnego rozwiązywania problemów.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje pojęcia dotyczące dużych zbiorów danych | Kryteria weryfikacji Przedstawia i wyjaśnia czym są duże zbiory danych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Projektuje strategię rozwoju i transformacji organizacji w oparciu o dostęp do danych | Kryteria weryfikacji Przedstawia zakres i cel strategii rozwoju organizacji w oparciu o analizę dużych zbiorów danych | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Analizuje źródła danych pod kątem rozwoju i transformacji organizacji | Kryteria weryfikacji Tworzy analizy i raporty będące efektem doboru danych | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Projektuje modele rozwiązań biznesowych w oparciu o specyficzne narzędzia i metody | Kryteria weryfikacji Projektuje rozwiązania biznesowe z wykorzystaniem języków programowania i innych narzędzi | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Analizuje wpływ otoczenia społecznego na zachodzące procesy biznesowe | Kryteria weryfikacji Wiąże wpływ otoczenia społecznego z rozwojem nowych technologii | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Implementuje algorytmy z wykorzystaniem dowolnego języka programowania | Kryteria weryfikacji Projektuje, weryfikuje poprawność i debuguje proste programy w strukturalnym języku programowania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania i doskonalenia zawodowego | Kryteria weryfikacji Projektuje plan doskonalenia zawodowego z uwzględnieniem potrzeb organizacji i własnych | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Nadzoruje opracowywanie ekspertyz i analiz dotyczących procesów biznesowych z uwzględnieniem otoczenia gospodarczego | Kryteria weryfikacji Projektuje i wykorzystuje źródła danych do tworzenia raportów i analiz | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów obejmuje następujące zagadnienia:
Wprowadzenie do Big Data:
Wprowadzenie do dziedziny oraz definicja podstawowych pojęć.
Metody i techniki analityki biznesowej realizowanej w oparciu o duże zbiory danych.
Generatywna sztuczna inteligencja (AI).
Przedsiębiorstwo oparte na danych – proces transformacji:
- Typy danych w organizacji:
a. Dane operacyjne
b. Dane analityczne
c. Dane zewnętrzne
- Podstawy modelowania danych:
a. Dane transakcyjne
b. Dane nieustrukturyzowane
c. Dimensional model (star schema, slowly changing dimensions)
- Metody wykorzystania danych:
a. Analityka
b. Uczenie maszynowe - wprowadzenie
- Kompetencje w organizacji – specjalizacje związane z przetwarzaniem danych – data engineering w tym: streaming, storage, ETL, ELT, data warehousing, data science, MLOps. Specjalizacje pomocnicze: cloud, devops, analityka, modelowanie, analiza biznesowa, UX.
- Transformacja organizacji:
a. Data Adoption
b. Data Discovery
c. Podnoszenie kwalifikacji
d. Machine Learning Discovery
- Platformy przetwarzania danych:
a. ETL i ELT– scenariusze użycia, konteksty, technologie
b. Przykłady platform z zastosowaniem narzędzi (platforma z Change Data Capture + data warehouse – Fivetran + Snowflake)
c. Sposoby zarządzania platformami (cloud, Infrastructure as Code)
- Domenowe podejście do danych – Prawo Conwaya, wstęp do Domain Driven Design, Data Mesh
Systemy baz danych. Język SQL:
Wprowadzenie do relacyjnych baz danych.
Podstawy SQL.
Przygotowanie danych do analizy:
Podstawowe funkcje programu Excel.
Tabele przestawne.
Power Query - czyszczenie i transformacja danych.
Przygotowanie zbioru danych do analizy.
Algorytmy i modele analityki predykcyjnej przy użyciu Big Data:
Analiza zbioru danych z wykorzystaniem technik i metod statystyki opisowej.
Algorytmy grupowania.
Klasyfikacja i regresja.
Wprowadzenie do języka Python:
Wprowadzenie do środowiska pracy w języku Python, zarządzanie pakietami.
Zmienne i podstawowe operatory, operacje wejścia-wyjścia.
Instrukcje warunkowe i iteracyjne.
Struktury danych: listy, słowniki.
Funkcje.
Odczyt/zapis do /z pliku.
Wyjątki
Wprowadzenie do systemów kontroli wersji.
Przygotowanie do certyfikatu Cisco PCAP (Programming Essentials in Python).
Sztuczna inteligencja:
Czym jest sztuczna inteligencja.
Uczenie maszynowe.
Sieci neuronowe.
Uczenie głębokie.
Uczenie w warunkach niepewności.
Wizualizacja danych Big Data:
Wprowadzenie do wizualizacji danych. Charakterystyka procesu oraz podstawowych pojęć.
Zasady i dobre praktyki projektowania efektywnych wizualizacji. Typowe błędy i sposoby ich naprawiania. Rozpoznawanie manipulacji z wykorzystaniem wizualizacji.
Projektowanie systemu wskaźników oraz pulpitów.
Zastosowanie Power BI do Wizualizacji danych.
Python w analizie danych i uczeniu maszynowym:
Inteligentna analiza i eksploracja danych.
Sztuczne sieci neuronowe.
Rozpoznawanie obrazów.
Przetwarzanie tekstu i mowy.
Bazy i hurtownie danych dla Big Data:
Wprowadzenie do bazy i hurtownie danych dla Big Data. Podstawowe techniki i narzędzia.
Programowanie rozwiązań z wykorzystaniem Node.js
Wprowadzenie do języka MongoDB.
Zastosowanie wyrażeń regularnych w przetwarzaniu dużych zbiorów danych.
Implementacja algorytmów typu MapReduce.
Alternatywne metody programowania rozwiązań Big Data - SnowFlake.
Klasyfikacja zbiorów danych i badanie jakości danych.
Generowanie raportów na podstawie danych Big Data.
Chmura AWS i bezpieczeństwo danych
Tworzenie wirtualnych instancji maszyny oraz magazynu pamięci. Usługa EC2 oraz Amazon S3.
Sposoby dostarczania i wyświetlenia treści z wykorzystaniem różnych usług.
Wykorzystanie pamięci do przechowywania danych trwałych oraz tymczasowych
Podstawowe usługi zapewniające bezpieczeństwo w chmurze.
Monitorowanie usług chmurowych.
Usługi bazy danych w chmurze.
Case study
Prezentacja rozwiązań stosowanych w firmach zarządzających dużymi zbiorami danych. Przykłady rozwiązań i projektów wdrożeniowych.
Studia trwają 2 semestry, umożliwiają uzyskanie 30 punktów ECTS. Zajęcia realizowane są w formie mieszanej, 36 godzin zajęć prowadzonych jest w formie stacjonarnej, a pozostałe w formie zdalnej. Zajęcia odbywają są średnio co 2 tygodnie w soboty i niedziele, średnio 6 - 8 godzin dziennie (godzina dydaktyczna - 45 minut).
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenie studiów podyplomowych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Wprowadzenie do big data, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 03:35 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Wprowadzenie do big data, 4 godz. dydaktyczne | Data realizacji zajęć 12-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:55 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 03:35 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Egzamin końcowy - walidacja | Data realizacji zajęć 30-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 | Forma stacjonarna Nie |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 200,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto7 200,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto37,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto37,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr inż. Teresa Mroczek
W latach 2019-2024 prowadziła zajęcia dydaktyczne na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na studiach podyplomowych.
Arkadiusz Gaweł
Magister Informatyki Stosowanej o specjalności Systemy Informatyczne w Zarządzaniu (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie), Inżynier Informatyki Stosowanej o specjalności Technologie Internetowe (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie).
Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół: analityki, analityki internetowej, statystyki, Big Data oraz przetwarzania języka naturalnego. Prowadzi zajęcia dydaktyczne na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na studiach podyplomowych (od 2023 roku).
Tomasz Słodziński
Wojciech Zięba
Zawodowo pracuje jako analityk danych oraz wykładowca akademicki. Jego główne zainteresowania naukowe koncentrują się na praktycznym podejściu do danych i ich wykorzystaniu, szczególnie skupiając się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, baz danych i narzędzia Power BI.
Od 2023 roku prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych.
Mateusz Liput
Ukończył następujące szkolenia akademii CISCO: Cisco Certified Network Associate (CCNA), CCNA Security, Partner: NDG Linux Essentials. Posiada uprawnienia instruktorskie dla kursów z zakresu DevOps: ETW – Experimenting with REST APIs using Webex Teams, ETW – Network Programmability with Cisco APIC-EM, ETW – Model Driven Programmability; z zakresu sieci komputerowych: CCNA R&S: Routing and Switching Essentials, CCNA R&S: Introduction to Networks, CCNAv7 SRWE (Switching, Routing and Wireless Essentials), CCNAv7 ENSA (Enterprise Networking, Security and Automation), z zakresu Internetu Rzeczy: Introduction to IoT, IoT Fundamentals: Connecting Things, IoT Fundamentals: Big Data; z zakresu cyberbezpieczeństwa: Cybersecurity Essentials, Network Security, CyberOps Associate. Zdobyte certyfikaty branżowe: PCEP – Certified Entry-Level Python Programmer, PCAP – Certified Associate in Python Programming. Wyróżnienia: Cisco Instructor Excellence Expert 2022, Cisco 5 Years of Service.
Prowadzi zajęcia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na studiach podyplomowych od 2022 roku.
dr Krzysztof Kąkol
Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. Tam także obronił z wyróżnieniem pracę doktorską w dyscyplinie Informatyka techniczna i telekomunikacja. Praca ta dotyczy przetwarzania i poprawy sygnału mowy w warunkach hałasu przy użyciu metod uczenia maszynowego.
dr inż. Mariusz Wrzesień
Jest autorem/współautorem kilkunastu opublikowanych, oryginalnych prac naukowych, prezentowanych na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych. Od lutego 2009 prodziekan Wydziału Administracyjno-Informatycznego WSIiZ – Kierunek Informatyka, od 2013 do 2019 dziekan Wydziału Informatyki Stosowanej, obecnie dziekan Kolegium Informatyki Stosowanej.
W trakcie pracy na WSIiZ został wyróżniony kilkoma nagrodami Rektora i Kanclerza, oraz uzyskał kilka certyfikatów informatycznych m.in.: Cisco Certified Network Associate, Microsoft Certified Database Administrator, Professional Scrum Master, Professional Scrum Product Owner.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Zapewniamy uczestnikom studiów dostęp do materiałów przekazywanych przez wykładowców poszczególnych przedmiotów drogą elektroniczną oraz na platformie Moodle. Słuchacze otrzymują: prezentacje przygotowane przez wykładowców, skrypty, inne materiały opisowe przygotowane przez wykładowców, zestawy ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Osoby z wykształceniem wyższym (I lub II stopnia). Rejestracja https://podyplomowe.wsiz.pl/rekrutacja/
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się w formie elektronicznej. Aby zarezerwować miejsce na studiach podyplomowych konieczne jest złożenie kompletu wymaganych dokumentów rekrutacyjnych. Zgłoszenie na studia tylko przez Bazę Usług Rozwojowych nie gwarantuje miejsca w grupie.
Czesne za studia wpisane w karcie usługi nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w wysokości 50 zł. Opłatę rekrutacyjną należy wnieść w chwili rejestracji na studia przez system rekrutacyjny uczelni.
Przydatna jest podstawowa umiejętność programowania w dowolnym języku oraz podstawowa znajomość zagadnień związanych z bazami danych i językiem SQL.
Informacje dodatkowe
Zajęcia dydaktyczne realizowane są średnio co 2 tygodnie w trybie weekendowym po 6-8 godz. zajęć. Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy Cisco Webex. Sporadycznie zajęcia w formie zdalnej mogą być realizowane w ciągu tygodnia w godzinach wieczornych (2 godziny od 18.10 do 19.50). Zajęcia dydaktyczne realizowane są najczęściej w blokach obejmujących wskazaną liczbę godzin dydaktycznych (45 minut) i przerwę. Przerwy nie są wliczane do czasu zajęć.
Wykładowcy posiadają wymagane wykształcenie i doświadczenie.
Szczegółowy harmonogram zajęć dydaktycznych oraz kadra realizująca zajęcia będzie wprowadzona do Bazy Usług Rozwojowych na co najmniej 6 dni przed rozpoczęciem każdego semestru.
Usługa skierowana do Uczestników Projektu MP.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia zdalne prowadzone są z użyciem platformy Cisco Webex. Słuchacz loguje się do platformy Cisco Webex ze swojego konta w Wirtualnej Uczelni. Słuchacz, aby skorzystać z zajęć online musi posiadać stanowisko pracy spełniające poniższe minimalne wymagania:
Komputer/laptop/ z zainstalowanym systemem:
Windows
• Windows 10 lub nowszym
Mac OS
• 10.15 lub nowszym
Urządzenia mobilne:
iOS
• 16 i nowsze
iPadOS
• 16 i nowsze
Android
• 10 i nowsze
Minimalna przepustowość połączenia internetowego:
· Download 4 Mb/s
· Upload 4 MB/s
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów
- Przeglądarka internetowa (według wyboru słuchacza)
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe