Kurs Układ stomatognatyczny w pediatrii – interdyscyplinarne podejście fizjoterapeuty i logopedy
Kurs Układ stomatognatyczny w pediatrii – interdyscyplinarne podejście fizjoterapeuty i logopedy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Kurs przewidziany jest dla przedstawicieli poniższych zawodów medycznych, osób pracujących z dziećmi, które pragną poszerzyć wiadomości na temat diagnostyki i terapii układu stomatognatycznego.
Preferowana grupa to:
- fizjoterapeuci
- studenci fizjoterapii
- neurologopedzi
- logopedzi
- osteopaci
- terapeuci czaszkowo-krzyżowi
- stomatolodzy
- ortodonci
- masażyści
- położne
Organizator dopuszcza udział uczestników spoza grupy wymienionej powyżej, jednak obligatoryjne jest wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii oraz biomechaniki ludzkiego ciała. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, a decyzja dotycząca udziału w kursie zależy od decyzji Instruktora.
Usługa kierowana jest również do uczestników projektów: Małopolski pociąg do kariery, Przepis na Rozwój, Kierunek Rozwój, Strefa Rozwoju 3.0, Lubuskie Bony Rozwojowe, Apetyt na Rozwój, Sądeckie Bony Szkoleniowe II, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe, Tarnowskie Bony Rozwojowe, Strefa Rozwoju Łódzkiej strefy ekonomicznej.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji08-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi36
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnicy kursu poznają anatomię i działanie szeroko rozumianego układu stomatognatycznego. Nauczą się globalnej i lokalnej pracy nad fizjologią triady oddychanie-ssanie-połykanie i zrozumieją konsekwencje jej zaburzeń na różne formy zaburzeń rozwojowych, napięciowych, oralnych, oddechowych czy wisceralnych niemowląt i małych dzieci. Nauczą się korygować zaburzenia układu stomatognatycznego i jego kompensacji w pediatrii fizjoterapeutycznej oraz logopedycznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik zdobył wiedzę w zakresie układu stomatognatycznego i jego zaburzeń. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje anatomię i fizjologię układu kostnego i nerwowego w odniesieniu do układu stomatognatycznego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje anatomię i fizjologię układ mięśniowo-powięziowego w odniesieniu do układu stomatognatycznego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje rozwój funkcji orofacjalnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje i rozróżnia zaburzenia układu stomatognatycznego u niemowląt i dzieci | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia techniki domowe, które powinien zaproponować dla rodziców do pracy w domu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie prowadzi diagnostykę układu stomatognatycznego u niemowląt i małych dzieci, ustala plan terapii oraz stosuje odpowiednie techniki terapii zaburzeń niemowląt i małych dzieci. | Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie przeprowadza testy diagnostyczne układu stomatognatycznego i układów z nim powiązanych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik posługuje się technikami terapii manualnej i ćwiczeń aktywujących układu stomatognatycznego wraz z jego połączeniami anatomicznymi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie ustala plan terapii oraz stosuje globalne i lokalne techniki pracy nad uwolnieniem fizjologii triady oddychanie-ssanie-połykanie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik zdobył kompetencje społeczne stosowane podczas terapii układu stomatognatycznego | Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje właściwe sposoby komunikacji się z pacjentem, uwzględniając aspekty emocjonalne i fizyczne podczas zabiegu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Kształcenie ma charakter stacjonarny i trwa 4 dni (2 zjazdy po 2 dni). Są to zajęcia teoretyczno-praktyczne. Uczestnicy pracują w parach i wykonują poznane techniki na sobie nawzajem, pracując przy kozetkach, znajdujących się na sali pod okiem Instruktorów.
Kurs Układ stomatognatyczny w pediatrii przewidziany jest dla przedstawicieli poniższych zawodów medycznych, osób pracujących z dziećmi, które pragną poszerzyć wiadomości na temat diagnostyki i terapii układu stomatognatycznego.
Preferowana grupa to:
- fizjoterapeuci
- studenci fizjoterapii
- neurologopedzi
- logopedzi
- osteopaci
- terapeuci czaszkowo-krzyżowi
- stomatolodzy
- ortodonci
- masażyści
- położne
Organizator dopuszcza udział uczestników spoza grupy wymienionej powyżej, jednak obligatoryjne jest wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii oraz biomechaniki ludzkiego ciała. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, a decyzja dotycząca udziału w kursie zależy od decyzji Instruktora.
Kurs trwa łącznie 36 godzin szkoleniowych, które są ujęte w harmonogramie.
Przerwy:
Przerwy o łącznym czasie 3h i 15 minut nie są wliczone do czasu kursu.
Przerwy ujęte w harmonogramie (niewliczone do czasu kursu) nie zostały wyszczególnione oddzielnie ze względu na praktyczny charakter kursu. Osoba prowadząca szkolenie robi je w momencie zakończenia danego etapu zabiegu. Tempo wykonywania zabiegu może się różnić dla każdego uczestnika, więc nie ma możliwości podania precyzyjnego czasu rozpoczęcia i zakończenia przerwy.
Szczegółowy program:
Program szkolenia terapii układu stomatognatycznego obejmuje część teoretyczną i praktyczną, w tym:
Dzień I:
- Przyczyny nadrzędne
- Ciąża i poród – rozkład sił pomiędzy matką, a dzieckiem
- Sensoryka
- “Powstawanie napięcia”
- Anatomia i fizjologia – układ kostny i nerwowy
- Kości czaszki
- Układ stomatognatyczny
- Rozwój funkcji orofacjalnych
- Odruchowe reakcje oralne – przetrwałe odruchy
- Oddychanie – ssanie – połykanie – badanie triady – osłuchanie, możliwe kompensacje
- Wędzidełka i konsekwencje ich dysfunkcji
- Tongue tie
- Lip tie
- Policzkowe
- Funkcja mowy
- Wybiórczość pokarmowa, nadmierna emocjonalność, zaburzenia koncentracji, nadpobudliwość
- Przygotowanie tkankowe do frenotomii oraz procedura terapeutyczna po zabiegu
- Osłuchiwanie triady OSP, badanie odruchów oralnych, mięśni i „tkanki łączno-śluzowej” (m.in. wędzidełek).
- Techniki domowe dla rodzica.
- Przegląd publikacji naukowych na temat zaburzeń układu stomatognatycznego u niemowląt i dzieci
- Manualne opracowanie kompensacji napięciowych w zaburzeniach układu stomatognatycznego
- Anatomia i fizjologia – układ mięśniowo-powięziowy
- System przepon
- Połączenie głowy z klatką piersiową
- Relacja żuchwa – gnyka – miednica
- Stopy
Dzień II:
- Kontynuacja: anatomia i fizjologia – układ mięśniowo-powięziowy
- Połączenie głowy z klatką piersiową
- Relacja żuchwa – gnyka – miednica
- Stopy
- Terapia manualna i ćwiczenia aktywujące układu stomatognatycznego wraz z jego połączeniami anatomicznymi z podziałem na role fizjoterapeuty i logopedy.
- Anatomia i fizjologia – układ kostny i nerwowy
- szwy
- Kolumna kręgosłupa i opony
- Kość gnykowa
- Karmienie piersią, butelką, sondą – wpływ, mechanika, konsekwencje
Dzień III:
- Stawy skroniowo – żuchwowe
- Przegląd publikacji naukowych na temat zaburzeń układu stomatognatycznego u niemowląt i dzieci
- Odruchowe reakcje posturalne
- Anatomia i fizjologia – układ kostny i nerwowy
- Nerwy czaszkowe
- Rozwój zgryzu
- Kształtowanie się podniebienia i twarzoczaszki
- pre- i postnatalnie
- Ocena połykania, oddychania, pozycja języka, zgryzu
- Podstawy ortodoncji
- Kształtowanie się podniebienia i twarzoczaszki
- Limitacje w terapii, współpraca z innymi specjalistami
- Przerośnięty migdał
- Przewlekłe infekcje
- Przemijające fizjologiczne stany zapalne
- Granice między fizjoterapią, a (neuro)logopedią
Dzień IV:
- Zmiany kompensacyjne – współpraca neurologopeda-fizjoterapeuta/osteopata/CST (terapeuta czaszkowo-krzyżowy)
- Anatomia i fizjologia – układ mięśniowo-powięziowy
- System przepon
- Anatomia i fizjologia wisceralna:
- Fizjologia oddychania – układ oddechowy
- Globalna i lokalna praca nad uwolnieniem fizjologii triady oddychanie-ssanie-połykanie i jej konsekwencji w dalszym rozwoju.
- Konsekwencje w wieku starszym
- Postawa, zręczność, mowa, zgryz, oddech
- Zmiany dysmorficzne
- Od przełknięcia do wypróżnienia – układ pokarmowy
- Aerofagia, refluks, kolki, dyschezja
- Alergie pokarmowe, nietolerancje
Zakończenie
- Walidacja efektów uczenia się
- Wręczenie certyfikatów
- Zdjęcia pamiątkowe
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień I, punkty 1-2. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień I, punkty 3-6. W bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień I, punkty 7-9. W bloku szkol. uwzględniono 15 min. przerwy | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 1. | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 2. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 3. W bloku szkol. uwzględniono 15 min. przerwy | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień II, punkt 4. | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień III, punkty 1-2. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień III, punkty 3-5. W bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień III, punkt 6. W bloku szkol. uwzględniono 15 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień IV, punkty 1-3. W bloku szkol. uwzględniono 20 min. przerwy | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień IV, punkty 4-5. W bloku szkol. uwzględniono 10 min. przerwy | Prowadzący Małgorzata Stando-Pawlik | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień IV, punkty 6-8. | Prowadzący Sławomir Morel | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 69,44 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 69,44 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sławomir Morel
Posiada doświadczenie zawodowe zdobyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia danych dotyczących oferowanej usługi do BUR.
Dodatkowo odbył kursy:
International College Osteopatia Medicine Malta (ICOM) – 2 letnia szkoła Osteopatii Pediatrycznej
Osteopatia w pediatrii: dzieci 0-14 miesięcy (3 moduły)
Koncept biodynamiczny w nauce osteopatii (6 modułów)
Osteopatyczna diagnostyka i leczenie narządów trzewnych (2 moduły)
Podejście osteopatyczne w pediatrii: niemowlaki
Wykorzystanie metody Developmental Neuro-Motor Stimulation (DENEMS) w terapii osób z zaburzonym napięciem mięśniowym (2 moduły)
Przygotowanie do pionizacji i chodu dzieci od 0 do 24 miesięcy
Analiza rozwoju ruchowego dziecka w pierwszym roku życia
Teoretyczne i praktyczne zastosowanie kinesiotapingu i tapingu sportowego w fizjoterapii
Małgorzata Stando-Pawlik
Uczestniczyła w kursach:
Szkolenie modułowe MFS (Multifunction System) – tytuł Terapeuty Ortodoncji Funkcjonalnej
Integracja Odruchów Twarzy wg metody dr Swietłany Masgutovej (program MNRI)
Terapia Taktylna wg metody dr Swietłany Masgutovej (program MNRI)
Terapia zaburzeń czynności systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego
Neurorozwojowa diagnostyka i rehabilitacja dzieci
Terapia manualna w pracy z pacjentem logopedycznym
Diagnoza miofunkcjonalna
Ocena stanu funkcjonalnego nerwów czaszkowych w ujęciu logopedycznym
Rola powięzi w pracy logopedy
Dysfagia
Neuroanatomia w diagnozie logopedycznej
Wczesna interwencja logopedyczna
Integracja sensoryczna w pracy logopedy
Ortodoncja dla logopedów. Diagnoza i terapia funkcji ustno–twarzowych w ujęcie ortodontyczno–logoped.
Innowacyjne metody elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W cenie kursu każdy uczestnik otrzymuje:
- obszerny skrypt z materiałami dydaktycznymi
- narzędzia do pracy podczas kursu
- certyfikat ukończenia szkolenia w języku polskim
- zaświadczenie MEN-III/1
Warunki uczestnictwa
- Przed dokonaniem zapisu na usługę, prosimy o kontakt z Organizatorem w celu potwierdzenia dostępności miejsc. Prosimy o kontakt mailowy spasja@spasja.pl lub telefoniczny.
- Następnie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://spasja.pl pod opisem wybranego szkolenia. Procedura opisana jest na stronie.
- W komentarzu należy zaznaczyć, że kurs będzie dofinansowany ze środków BUR oraz podać pełne dane do faktury.
- Po wysłaniu formularza i potwierdzeniu zapisu przez organizatora, można dokonać zapisu na usługę poprzez BUR.
- Wymagane jest przeczytanie i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych SPASJA.
Informacje dodatkowe
- Kurs odbywa się w języku polskim
- Zwolnienie z VAT ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 ustawy o VAT)
- Liczba godzin szkolenia została podana w godzinach szkoleniowych (1h szkoleniowa = 45 minut)
- Kurs trwa łącznie 36 godzin szkoleniowych, które są ujęte w harmonogramie
- Przerwy ujęte w harmonogramie (niewliczone do czasu kursu) nie zostały ujęte oddzielnie ze względu na praktyczny charakter kursu. Osoba prowadząca kurs robi je w momencie zakończenia danego etapu zabiegu. Tempo wykonywania zabiegu może się różnić dla każdego uczestnika, więc nie ma możliwości podania precyzyjnego czasu rozpoczęcia i zakończenia przerwy.
- Walidacja w formie testu odbywa się na zakończenie kursu. Obserwacja w warunkach symulowanych odbywa się poprzez zebranie nagrań podczas wykonywania wybranych ćwiczeń praktycznych. Testy i nagrania są sprawdzane przez osobę prowadzącą walidację najpóźniej w dzień następujący po kursie i wtedy znane są wyniki walidacji.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Sala szkoleniowa spełnia wymogi Sanepidu i Straży Pożarnej: bezpieczne i higieniczne warunki pracy.