Zielone kompetencje dla nauczycieli - edukacja outdoorowa jako narzędzie ochrony środowiska
Zielone kompetencje dla nauczycieli - edukacja outdoorowa jako narzędzie ochrony środowiska
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz opiekunów dzieci w żłobkach, a także osób przygotowujących się do pracy z dziećmi w wieku żłobkowym i przedszkolnym. Oferta kierowana jest również do kadry zarządzającej oraz pracowników placówek wczesnej edukacji, zainteresowanych wdrażaniem działań na rzecz ochrony środowiska oraz kształtowaniem postaw proekologicznych wśród najmłodszych.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji29-07-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi17
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć edukacji outdoorowej w przedszkolu i żłobku z uwzględnieniem treści dotyczących ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do kształtowania postaw proekologicznych u dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym poprzez bezpośredni kontakt z naturą.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia założenia edukacji outdoorowej oraz jej znaczenie w edukacji przedszkolnej i żłobkowej. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, czym jest edukacja outdoorowa i wskazuje jej główne cele. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia cele i metody edukacji ekologicznej związane z ochroną środowiska. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje elementy edukacji ekologicznej wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wymienia przykładowe działania proekologiczne możliwe do realizacji w przestrzeni przedszkolnej i żłobkowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Planuje działania edukacyjne w terenie zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony przyrody. | Kryteria weryfikacji Wskazuje zasady organizacji zajęć terenowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa i ochrony środowiska. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dobiera metody pracy wspierające rozwój wrażliwości ekologicznej u dzieci. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wskazuje dobre praktyki edukacji środowiskowej w przedszkolu i żłobku. | Kryteria weryfikacji Wskazuje minimum trzy dobre praktyki edukacji środowiskowej w edukacji przedszkolnej i żłobkowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
W dobie pogłębiających się zmian klimatycznych, utraty bioróżnorodności i degradacji środowiska naturalnego, edukacja ekologiczna staje się jednym z kluczowych narzędzi przeciwdziałania tym procesom. Nauczyciele wychowania przedszkolnego i żłobkowego jako pierwszego ogniwa systemu edukacji ma ogromny potencjał w budowaniu wrażliwości ekologicznej i świadomości środowiskowej już od najmłodszych lat. Wprowadzenie edukacji outdoorowej opartej na bezpośrednim kontakcie z naturą sprzyja kształtowaniu trwałych nawyków i postaw sprzyjających ochronie środowiska.
Szkolenie uwzględnia najnowsze podejścia do edukacji ekologicznej oraz praktyczne rozwiązania, które można wdrażać w codziennej pracy nauczyciela.
Moduł 1. Edukacja outdoorowa w kontekście ochrony środowiska – 4 godz. (w tym 4 h teoretyczne)
- Podstawy edukacji outdoorowej – definicje, cele, wartości.
- Wpływ kontaktu z naturą na rozwój dziecka.
- Edukacja ekologiczna w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Rola nauczyciela w budowaniu relacji dziecka z przyrodą.
Moduł 2. Planowanie działań edukacyjnych w terenie – 4 godz. (w tym 1 h teoretyczna i 3 h praktyczne)
- Bezpieczeństwo, organizacja i logistyka zajęć terenowych.
- Mapowanie lokalnych zasobów przyrodniczych i tworzenie „zielonej klasy”.
- Scenariusze zajęć w oparciu o lokalne ekosystemy.
- Ogród przedszkolny/żłobkowy jako przestrzeń edukacji ekologicznej.
Moduł 3. Dziecko jako badacz przyrody – 4 godz. (w tym 4 h praktyczne)
- Praktyczne metody obserwacji przyrody z dziećmi.
- Proste eksperymenty przyrodnicze i ekologiczne.
- Projekty edukacyjne promujące ochronę środowiska (np. kompostowanie, hotel dla owadów).
- Narzędzia i pomoce dydaktyczne przyjazne środowisku.
Moduł 4. Kształtowanie postaw proekologicznych w wieku przedszkolnym i żłobkowym – 3,5 godz. (w tym 1,5 h teoretyczne i 2 h praktyczne)
- Jak budować wrażliwość ekologiczną u dzieci?
- Gry, zabawy i bajki z przesłaniem ekologicznym.
- Współpraca z rodzicami i lokalną społecznością na rzecz ochrony środowiska.
- Dobre praktyki z Polski i świata: przedszkola leśne i ekologiczne inicjatywy.
WALIDACJA (0,5h - test teoretyczny)
Proces przeprowadzenia walidacji - walidacja efektów usługi odbędzie się z wykorzystaniem testu. Walidator jest odpowiedzialny za weryfikację efektów uczenia się uczestników, nie będzie obecny fizycznie na szkoleniu. Trener nie ingeruje w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania. Trener nie ingeruje także w ocenę analizy dowodów i deklaracji.
Organizacja przerw i liczba godzin szkolenia
- Szkolenie liczone jest w godzinach zegarowych (1h=60 min)
- Usługa trwa 16 godzin zegarowych
- Przerwy są wliczone w czas usługi rozwojowej
- Zajęcia obejmują 7 godzin w formie teoretycznej oraz 9 godzin w formie praktycznej.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Moduł 1 | Prowadzący Agnieszka Siejek | Data realizacji zajęć 30-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Moduł 2 | Prowadzący Agnieszka Siejek | Data realizacji zajęć 13-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Moduł 3 | Prowadzący Agnieszka Siejek | Data realizacji zajęć 14-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Moduł IV | Prowadzący Agnieszka Siejek | Data realizacji zajęć 29-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:30 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto270,59 PLN
- Koszt osobogodziny netto270,59 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Siejek
Do jej obszarów zainteresowań należy tematyka związana z dobrostanem pracowników, wspieraniem kreatywności w pracy pedagoga, organizowaniu zajęć w duchu edukacji alternatywnej w tym: Planu Daltońskiego, edukacji montessoriańskiej oraz lekcji prowadzonych w formie Outdooringu.
Ma ponad 5-letnie doświadczenie w zakresie organizowania procesów szkoleniowych, realizacji projektów unijnych, programów skupiających się na rozwoju i aktywizacji zawodowej młodzieży, a także osób dorosłych.
Trenerka zdobyła kompetencje niezbędne do przeprowadzenia szkolenia nie później niż 5 lat od dnia opublikowania karty.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Uczestnik otrzymuje komplet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej (PDF, linki, prezentacje).
- Po zakończeniu szkolenia uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający udział i nabyte kompetencje.
Warunki uczestnictwa
Od uczestników nie wymaga się specjalistycznego przygotowania ekologicznego. Uczestnicy powinni posiadać doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i/lub żłobkowym lub być w trakcie przygotowania zawodowego do pracy w placówkach wychowania przedszkolnego/żłobkach.
Informacje dodatkowe
Szkolenie skierowane do uczestników programów regionalnych dla osób indywidualnych:
Kompleksowe wsparcie osób dorosłych z podregionu miasta Poznania poprzez udział w usługach rozwojowych współfinansowanych z UE - FEWP.06.09- IZ.00-0005/24 - "SEKA" SPÓŁKA AKCYJNA
Rozwijaj się II – wsparcie rozwojowe z wykorzystaniem podejścia popytowego w podregionie poznańskim - FEWP.06.09- IZ.00-0008/24 - STOWARZYSZENIE NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH
Rozwijaj się II – wsparcie rozwojowe z wykorzystaniem podejścia popytowego w podregionie poznańskim - FEWP.06.09- IZ.00-0008/24 - DGA SPÓŁKA AKCYJNA
Usługa jest zwolniona z VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23% (Podstawa par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień z podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień [Dz. U. z 2015 r. poz. 736]).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi