Kurs Kelner / Barman
Kurs Kelner / Barman
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs Kelner (kod zawodu 513101)/ Barman (kod zawodu 513202) adresowany jest do osób, które:
- pracują już w gastronomii lub hotelarstwie;
- chcą uzyskać nową kwalifikację lub przekwalifikować się;
- są nauczycielami przedmiotów zawodowych w szkołach gastronomicznych;
- są absolwentami szkół zawodowych z obszaru hotelarstwa i gastronomii
- są zainteresowane tematyką szkolenia.
Kurs jest odpowiedni dla osób na każdym poziomie zaawansowania, zarówno posiadających podstawowe umiejętności i doświadczenie w pracy za barem, jak i osób bez wiedzy branżowej i doświadczenia zawodowego, zainteresowanych tematyką szkolenia i chcących uzyskać kwalifikacje w tym zakresie.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji21-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi48
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs Kelner (kod zawodu 513101)/ Barman (kod zawodu 513202) przygotowuje do samodzielnej pracy w zawodzie kelnera / barmana w branży gastronomicznej w restauracjach, kawiarniach, pubach, barach i innych punktach gastronomicznych typu sale bankietowe, czy eventowe.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedząi posiada umiejętności z zakresu pracy na stanowisku barmana | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje zakres obowiązków zawodowych barmana: czynności wykonywane przed, w trakcie i po pracy- przygotowuje bar do obsługi gości - opisuje i podaje informacje o podstawowych alkoholach wykorzystywanych w barze - omawia podstawowy sprzęt wykorzystywany w barze - dobiera sprzęt i szkło przy podaniu danego napoju - charakteryzuje techniki przyrządzania napojów mieszanych oraz dobór danej techniki do przygotowania koktajlu/drinka - omawia składniki i receptury przyrządzania standardowych drinków - omawia zasady profesjonalnego serwisu, etykiety pracy za barem oraz techniki prezentacji napojów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą i posiada umiejętności z zakresu pracy na stanowisku kelnera | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje zakres obowiązków zawodowych kelnera: czynności wykonywane przed, w trakcie i po pracy- przygotowuje salę restauracyjną do obsługi gości - charakteryzuje przebieg procesu obsługi oraz techniki zwiększające sprzedaż dań i napoi - omawia zasady nakrywania stołu - omawia zasady nakrywania sztućców, szkła i zastawy w serwisie a’la carte oraz przy obsłudze bankietowej - charakteryzuje rodzaje: bielizny stołowej, zastawy stołowej, sztućców oraz szkła wykorzystywanego do podawania dań i napojów - omawia metody serwisu dań i napojów - posługuje się wiedzą dotycząca zasad obsługi klienta w punkcie gastronomicznym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W sposób profesjonalny kontaktuje się z klientem i nawiązuje relacje podczas obsługi kelnerskiej/barmańskiej | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje kwestie dot. kultury osobistej- charakteryzuje zasady nawiązania dobrego kontaktu z klientami - charakteryzuje umiejętności interpersonalne m.inn. komunikatywność i otwartość - omawia zasady autoprezentacji i wywierania dobrego pierwszego wrażenia - omawia zasady komunikacji werbalnej i pozawerbalnej - omawia zasady uważności na obsługiwanych gości - omawia pojęcie podzielności uwagi i szybkiego reagowania - omawia kwestie dotyczące umiejętności współpracy w zespole | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęICVC Certyfikacja Sp.z o.o.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoICVC Certyfikacja Sp.z o.o.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Cel usługi:
Kurs Kelner (kod zawodu 513101) / Barman (kod zawodu 513202) przygotowuje do samodzielnej pracy w zawodzie kelnera / barmana w branży gastronomicznej w restauracjach, kawiarniach, pubach, barach i innych punktach gastronomicznych typu sale bankietowe, czy eventowe.
Grupa docelowa:
Kurs Kelner (kod zawodu 513101)/ Barman (kod zawodu 513202) adresowany jest do osób, które:
- pracują już w gastronomii lub hotelarstwie;
- chcą uzyskać nową kwalifikację lub przekwalifikować się;
- są nauczycielami przedmiotów zawodowych w szkołach gastronomicznych;
- są absolwentami szkół zawodowych z obszaru hotelarstwa i gastronomii
- są zainteresowane tematyką szkolenia.
Kurs jest odpowiedni dla osób na każdym poziomie zaawansowania, zarówno posiadających podstawowe umiejętności i doświadczenie w pracy za barem, jak i osób bez wiedzy branżowej i doświadczenia zawodowego, zainteresowanych tematyką szkolenia i chcących uzyskać kwalifikacje w tym zakresie.
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia:
- Zalecana minimalna liczba osób na szkoleniu: 10
- Zalecana maksymalna liczba osób na szkoleniu: 20
Sala zapewnia odpowiednią ilość miejsc siedzących oraz umożliwia przeprowadzenie części praktycznej szkolenia (m.in. dostęp do bieżącej wody). W sali znajdują się stoły, na których uczestnicy będą mogli zapisywać notatki. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych form: indywidualnie i grupowo.
Szkolenie trwa 48 godzin szkoleniowych (1 godz. szkoleniowa = 45 min). W trakcie realizacji kursu zostały zaplanowane przerwy, nie są wliczone w czas trwania usługi szkoleniowej. Certyfikacja jest wliczona w koszt i czas trwania usług szkoleniowej.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia pod warunkiem uczestnictwa w usłudze na poziomie min. 80%. W dniu zakończenia kursu zostanie przeprowadzony egzamin zewnętrzny, potwierdzający uzyskane kwalifikacje. Osoby, które zdadzą egzamin zewnętrzy otrzymają Certyfikat Kelner/Barman potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w w/w zawodach.
Uczestnicy otrzymają wszelkie materiały szkoleniowe do części teoretycznej oraz praktycznej. Materiały do części teoretycznej - skrypt, notes, długopis. Materiały do wykonywania zajęć praktycznych tj. urządzenia i narzędzia (szklanki, mieszadła oraz niezbędne wyposażenie baru) oraz materiały zużywalne niezbędne do realizacji szkolenia.
Program szkolenia:
Sylwetka Kelnera i Barmana. Kultura pracy i obowiązki służbowe na danym stanowisku
- sylwetka i postawa kelner i barmana: kultura i styl pracy uwzględniająca typ lokalu gastronomicznego
- potrzebne kwalifikacje i umiejętności zawodowe - predyspozycje do wykonywania zawodów kelnera i barmana
- obowiązki wykonywane na stanowisku : czynności przed, w trakcie i po zakończonej pracy w zależności od zajmowanego stanowiska i zawodu
Organizacja i przygotowanie stanowiska pracy barmana:
- Organizacja baru – ergonomia w pracy: odpowiednie przygotowanie i rozmieszczenie stanowiska barowego,
- niezbędne wyposażenie profesjonalnego baru: sprzęt barmański, szkło barowe – podział, profesjonalne nazewnictwo i zastosowanie,
- miary barowe – właściwe posługiwanie się miarkami oraz freepouringiem,
- odpowiednie zatowarowanie, przygotowanie półproduktów, lodu i owoców
Towaroznawstwo napojów alkoholowych i bezalkoholowych
- alkohol: zarys historyczny,
- produkcja alkoholu – podstawowe pojęcia: surowiec do produkcji,
- fermentacja, destylacja, rektyfikacja, maceracja, maturacja,
- wódki – podział i klasyfikacja rodzajowa,
- zasady serwowania poszczególnych rodzajów wódek czystych i gatunkowych – rodzaje używanego szkła
- napoje bezalkoholowe
Technika produkcji napojów mieszanych:
- podział koktajli – klasyfikacja rodzajowa: shot, short, long drinki,
- techniki przyrządzania napojów mieszanych: shaking, building, blending, stirring, throwing, muddling,
- sztuka prezentacji – techniki dekorowania drinków (garnish) z użyciem owoców
- przygotowywanie napojów mieszanych - kolejność czynności, zasady serwisu i prezentacji
- klasyki koktajlowe - receptury, które trzeba znać
- wykorzystanie koktajlowych standardów przy przygotowaniu własnej kompozycji - twistowanie receptur
Aktualne trendy barowe:
- ciekły azot: zastosowanie praktyczne w przygotowaniu i serwisie,
- wędzenie i aromatyzowanie: flavour blaster, smoking gun,
- dekorowanie napojów: garnish: klasyczny oraz niestandardowekreacje podania,
- efektowne podanie napojów mieszanych: koktajle płonące, wielowarstwowe i widowiskowe,
- tworzenie własnych: infuzji alkoholowych, syropów, kordiałów i półproduktów typu home made: praktyczne wskazówki i zastosowanie.
Organizacja i przygotowanie sali :
- zasady utrzymania czystości sali konsumenckiej i zaplecza kelnerskiego
- przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi Gości: klasyczne nakrycie z wykorzystaniem bielizny stołowej
- rodzaje bielizny stołowej wg przeznaczenia
- rodzaje i zastosowanie naczyń stołowych, sztućców i szkła: podział i nazewnictwo
Obsługa Gości restauracyjnych - przygotowania do obsługi:
- technika przenoszenia tac i zastawy stołowej
- technika przenoszenia talerzy, szkła i sztućców
- składanie dekoracyjne serwetek - podstawowe wzory – zastosowanie dekoracyjnego składania serwet
- nakrywanie stołów zastawą stołową – ogólne zasady
- nakrycie w serwisie à la carte oraz do określonego menu
- nakrycia okazjonalne – aranżacja dekoracyjnego nakrycia stołu
- metody obsługi gości: talerzowa, półmiskowa - kolejność podania, odpowiednia strona serwisu
Przebieg procesu obsługi Gościa z wykorzystaniem technik i metod efektywnej sprzedaży dań i napoi:
- personalizacja obsługi z uwzględnieniem potrzeb Gości odnośnie alergii, preferencji podania, indywidualnych wymagań
- odpowiednie informowanie Gości o ofercie sezonowej, specjalnej, specjalnościach lokalu
- promowanie produktów lokalnych z farm rzemieślniczych i ekologicznych
- sprzedaż sugestywna- gruntowna znajomość oferty lokalu podstawą efektywnej pracy kelnera
- najlepsze momenty na sprzedaż
- wino w restauracji: klasyfikacja, podział, dobór wina do posiłków, przebieg procesu serwowania wina, najlepsze momenty na sprzedaż wina podczas obsługi Gości
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto7 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto145,83 PLN
- Koszt osobogodziny netto145,83 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto200,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto200,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają wszelkie materiały szkoleniowe do części teoretycznej oraz praktycznej. Materiały do części teoretycznej - skrypt, notes, długopis.
Warunki uczestnictwa
W przypadku usług dofinansowanych warunkiem uczestnictwa w usłudze jest spełnienie warunków przedstawionych przez danego Operatora, do którego składane będą dokumenty o dofinansowanie usługi rozwojowej.
Uczestnik powinien zapisać się na usługę na 1 dzień przed terminem jej rozpoczęcia.
Informacje dodatkowe
Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że usługa może być poddana monitoringowi z ramienia Operatora lub BUR i wyrażają na to zgodę.
Dostawca usługi zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami (w tym również dla osób ze szczególnymi potrzebami) zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Zatem uczestnik ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi z uwagi na posiadaną niepełnosprawność powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed terminem rozpoczęcia realizacji usługi złość Organizatorowi dodatkowe wymagania/ potrzeby.
Podstawa zwolnienia z VAT: § 3 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi