Organizacja i zarządzanie oświatą
Organizacja i zarządzanie oświatą
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są do osób zamierzających przystąpić do konkursu na stanowisko dyrektora placówki oświatowej oraz do dyrektorów, wicedyrektorów, nauczycieli, pracowników jednostek samorządów terytorialnych i innych osób związanych z edukacją chcących poszerzyć i uaktualnić swoje kompetencje.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji12-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi238
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest profesjonalne przygotowanie do pełnienia funkcji dyrektora przedszkola, szkoły lub innej placówki oświatowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27.10.2009 roku (Dz.U. nr 184, poz. 1436).Ukończenie tego kierunku umożliwia nabycie kwalifikacji w zakresie zarządzania oświatą i uprawnień do zajmowania stanowisk kierowniczych we wszystkich typach szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz w organach prowadzących i nadzorujących działalność oświatową.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:1. Znajomość przepisów prawnych: Posiadanie wiedzy na temat przepisów prawnych dotyczących systemu oświaty, w tym rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej, które regulują funkcjonowanie placówek oświatowych. 2. Teorie i koncepcje zarządzania: Znajomość teorii i koncepcji zarządzania oświatą oraz psychologicznych podstaw zarządzania w szkole. 3. Systemowe zarządzanie szkołą: Posiadanie wiedzy na temat systemowego zarządzania i administrowania szkołą, w tym zarządzania finansami, zasobami ludzkimi oraz organizowania procesu uczenia się. 4. Komunikacja i współpraca: Znajomość zasad efektywnej komunikacji w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym. Organizacja ucząca się: 5. Rozumienie koncepcji szkoły jako organizacji uczącej się i umiejętność wdrażania odpowiednich strategii w tym zakresie. | Kryteria weryfikacji 1. Znajomość przepisów prawnych➤ Wymienia przepisy prawne dotyczące systemu oświaty. ➤ Wyjaśnia znaczenie poszczególnych przepisów w kontekście zarządzania placówką oświatową. ➤ Zastosowuje przepisy prawne do rozwiązania konkretnych problemów w studiach przypadków. 2.Teorie i koncepcje zarządzania ➤ Opisuje główne teorie zarządzania oświatą. ➤ Analizuje zastosowanie różnych koncepcji zarządzania w praktyce. ➤ Porównuje różne teorie i koncepcje zarządzania w kontekście edukacyjnym. 3. Systemowe zarządzanie szkołą ➤ Definiuje pojęcie systemowego zarządzania szkołą. ➤ Opisuje procesy zarządzania finansami, zasobami ludzkimi i organizacją procesu uczenia się. ➤ Przeprowadza analizę systemowego zarządzania w przykładowej placówce edukacyjnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji 4. Komunikacja i współpraca➤ Wymienia zasady efektywnej komunikacji w szkole. ➤ Przedstawia metody współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym. ➤ Analizuje przykłady skutecznej komunikacji i współpracy w studiach przypadków. 5. Organizacja ucząca się ➤ Definiuje pojęcie organizacji uczącej się. ➤ Wyjaśnia korzyści wynikające z budowania szkoły jako organizacji uczącej się. ➤ Proponuje strategie wdrażania koncepcji organizacji uczącej się w szkole. | Metoda walidacji Prezentacja | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Umiejętności:1. Przywództwo edukacyjne: Pełnienie roli lidera edukacyjnego, motywowanie zespołu oraz wprowadzanie innowacji w zarządzaniu placówką oświatową. 2. Zarządzanie zasobami: Zarządzanie zasobami szkoły, w tym finansami, kadrami i infrastrukturą. 3. Planowanie strategiczne: Opracowywanie i wdrażanie strategii rozwoju szkoły, uwzględniając potrzeby uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego. 4. Rozwiązywanie problemów: Identyfikowanie problemów w funkcjonowaniu szkoły oraz skuteczne rozwiązywanie ich poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi zarządczych. 5. Komunikacja interpersonalna: Efektywne komunikowanie się z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz przedstawicielami organów prowadzących i nadzorujących. | Kryteria weryfikacji 1. Przywództwo edukacyjne➤ Wymienia cechy skutecznego lidera edukacyjnego. ➤ Opisuje metody motywowania zespołu nauczycielskiego. ➤ Przeprowadza symulacje sytuacji wymagających przywództwa i podejmowania decyzji. 2. Zarządzanie zasobami ➤ Opracowuje plan zarządzania finansami szkoły. ➤ Przedstawia metody zarządzania kadrami i infrastrukturą. ➤ Analizuje przypadki efektywnego zarządzania zasobami w placówkach oświatowych. 3. Planowanie strategiczne ➤ Tworzy strategię rozwoju szkoły uwzględniającą potrzeby uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego. ➤ Ocenia skuteczność wdrożonych strategii. ➤ Przedstawia plan działań mających na celu realizację strategii rozwoju. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji 4. Rozwiązywanie problemów➤ Identyfikuje problemy w funkcjonowaniu szkoły. ➤ Stosuje narzędzia zarządcze do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów. ➤ Przeprowadza analizę skuteczności zastosowanych rozwiązań. 5. Komunikacja interpersonalna ➤ Opisuje zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. ➤ Demonstruje umiejętności komunikacyjne w scenariuszach symulacyjnych. ➤ Ocena sytuacji konfliktowych i proponowanie sposobów ich rozwiązania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:1. Odpowiedzialność i etyka zawodowa: Rozumienie znaczenia odpowiedzialności i etyki zawodowej w zarządzaniu placówką oświatową. 2. Kreatywność i innowacyjność: Otwartość na nowe pomysły i innowacje w zarządzaniu szkołą oraz umiejętność wprowadzania zmian poprawiających efektywność i jakość nauczania. 3. Praca w zespole: Efektywna praca w zespole, współpraca z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły oraz przedstawicielami organów prowadzących. 4. Zaangażowanie w społeczność lokalną: Zaangażowanie w współpracę ze społecznością lokalną, rozumienie jej potrzeb i umiejętność integrowania szkoły z jej otoczeniem. 5. Rozwój osobisty i zawodowy: Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zarządczych. | Kryteria weryfikacji 1.Odpowiedzialność i etyka zawodowa➤ Definiuje zasady etyki zawodowej w zarządzaniu oświatą. ➤ Przedstawia przykłady odpowiedzialnego zachowania w kontekście pracy dyrektora szkoły. ➤ Ocenia sytuacje z perspektywy etycznej i proponuje odpowiednie rozwiązania. 2. Kreatywność i innowacyjność ➤ Wymienia innowacyjne metody zarządzania szkołą. ➤ Przedstawia przykłady wdrażania nowych pomysłów w praktyce. ➤ Ocenia skuteczność wprowadzonych innowacji. 3. Praca w zespole ➤ Wymienia zasady efektywnej pracy zespołowej. ➤ Opisuje metody współpracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły. ➤ Przeprowadza ćwiczenia grupowe i ocenia efektywność pracy zespołu. 4. Zaangażowanie w społeczność lokalną ➤ Opisuje metody współpracy szkoły ze społecznością lokalną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH:
- Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego (4 godz.)
- Zarządzanie zmianą w edukacji (8 godz.)
- Praca zespołowa nauczycieli jako kierunek podnoszenia jakości procesu edukacyjnego (4 godz.)
- Psychologiczne podstawy zarządzania (6 godz.)
- Zarządzanie uczeniem się (4 godz.)
- Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów (4 godz.)
- Wewnętrzne akty prawne w szkole (8 godz.)
- Koncepcja pracy szkoły (8 godz.)
- Zarządzanie jakością kształcenia, nadzór pedagogiczny (8 godz.)
- Organizacja placówki oświatowej (4 godz.)
- Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (8 godz.)
- Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły (8 godz.)
- Strategia rozwoju szkoły, planowanie pracy szkoły (4 godz.)
- Kontrola zarządcza (4 godz.)
- Polityka kadrowa - specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) (8 godz.)
- Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika (4 godz.)
- Sytuacje kryzysowe w szkole (6 godz.)
- Minimum informatyczne dyrektora szkoły - obsługa urządzeń i programów niezbędnych w pracy dyrektora szkoły (8 godz.)
- Organizowanie procesów edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań państwa (4 godz.)
- Szkoła organizacją uczącą się (4 godz.)
- Podstawa programowa jako mapa treści (4 godz.)
- Ocenianie dla uczenia się (6 godz.)
- Metody opracowywania i modyfikowania programów nauczania (4 godz.)
- Innowacje pedagogiczne (6 godz.)
- Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli (4 godz.)
- Kultura organizacyjna szkoły (6 godz.)
- Media w procesach komunikowania się szkoły (promocja placówki oświatowej i marketing w oświacie, kontakty szkoły placówki z mediami) (6 godz.)
- Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi (4 godz.)
- Idea partycypacji społecznej dla rozwoju szkoły (4 godz.)
- Współpraca szkoły z rodzicami jako fundament jej rozwoju (8 godz.)
- Partnerzy szkoły - zewnętrzne instytucje wspierające działania placówek oświatowych (4 godz.)
- Zarządzanie projektami (4 godz.)
- Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/placówki (8 godz.)
- Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej (8 godz.)
- Planowanie własnego rozwoju (6 godz.)
- Zarządzanie stresem i czasem (8 godz.)
- Coaching i mentoring w edukacji (8 godz.)
- Case study (16 godz.)
- Seminarium dyplomowej (6 godz.)
- Egzamin (2 godz.)
_____
INFORMACJE DODATKOWE:
- Czas trwania studiów (liczbę semestrów): 2 semestry
- Liczbę możliwych do zdobycia punktów ECTS: 33,5 pkt. ECTS
- Liczbę godzin: 216 godzin zajęć w tym 38 godzin w formie e-learningowej + 16 godzin praktyk.
- Harmonogram uwzględnia przerwy.
- Informację o sposobie walidacji: Projekt i jego obrona
- Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
- Szczegółowy harmonogram zajęć może ulec modyfikacjom w zakresie realizowanych przedmiotów oraz osób realizujących zajęcia. Zmianie nie ulegają: terminy zjazdów oraz łączna liczba godzin dydaktycznych w ramach studiów podyplomowych.
- Harmonogram zjazdów zostanie opublikowany na stronie internetowej uczelni i w Bazie Usług Rozwojowych (BUR) co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.
- Godziny zajęć w harmonogramie podawane są jako godziny zegarowe. Liczba godzin w programie podawana jest w godzinach dydaktycznych. Przelicznik: 238 godzin dydaktycznych = 178,5 godzin zegarowych.
ORGANIZACJA ZJAZDÓW:
Zjazdy odbywają się średnio jeden lub dwa razy w miesiącu:
- sobota w godzinach 8:00–18:00,
- niedziela w godzinach 8:00–18:00,
- w wyjątkowych sytuacjach zajęcia mogą odbyć się również w piątek w godzinach 16:00-21:00.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 550,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 550,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto19,12 PLN
- Koszt osobogodziny netto19,12 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Andrzej Bartosik
Jolanta Siwak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas każdego zjazdu uczestnicy programu otrzymują zestaw materiałów dydaktycznych udostępnionych na platformie Microsoft Teams. Treści te są przygotowywane przez wykładowców i dostosowywane do tematyki prowadzonych zajęć.
Platforma Microsoft Teams stanowi główne narzędzie komunikacji Uczelni WSB Merito. Jej celem jest uproszczenie formalności oraz usprawnienie przepływu informacji między studentami a uczelnią. Dzięki niej uczestnicy studiów mają całodobowy dostęp – z dowolnego miejsca na świecie – do:
- harmonogramu zajęć,
- materiałów dydaktycznych,
- informacji o zmianach w planie zajęć, ogłoszeń i bieżących aktualności.
Warunki uczestnictwa
Rekrutacja na studia podyplomowe na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu odbywa się poprzez wypełnienie formularza online dostępnego na stronie: https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1, a następnie dostarczenie kompletu dokumentów do Biura Rekrutacji w Poznaniu.
Kryteria kwalifikacyjne do udziału w programie:
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia,
- spełnienie warunków określonych w procedurze rekrutacyjnej.
Informacje dodatkowe
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz opłaty końcowej.
- Usługa kształcenia świadczona przez Uniwersytet WSB Merito jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570). Zwolnienie obejmuje usługi edukacyjne realizowane przez uczelnie wyższe na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
REALIZACJA PROJEKTÓW:
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu realizuje projekty szkoleniowe w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy tj.:
- Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu – Kierunek Rozwój,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Małopolski Pociąg do Kariery,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie – Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe,
- Projekt „Zawodowa reaktywacja” – realizowany w Łodzi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Uczestnik programu zdobywa nową wiedzę oraz praktyczne umiejętności dzięki zajęciom prowadzonym na platformie Microsoft Teams. Komunikuje się z wykładowcami i pozostałymi uczestnikami studiów w czasie rzeczywistym (w trybie synchronicznym), co umożliwia aktywne uczestnictwo i bieżącą interakcję.
Wymagania techniczne:
Aby uczestniczyć w zajęciach online, potrzebne są:
- minimalne wymagania sprzętowe: 2 GB RAM, procesor i5, niezbędne oprogramowanie: system operacyjny: windows min. 7, iOS, linux.
- komputer wyposażony w głośniki i mikrofon (wbudowane lub zewnętrzne),
- stabilne połączenie z Internetem, minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego: 30 Mbit/s
- słuchawki (zalecane, choć opcjonalne),
- kamera internetowa (opcjonalna, lecz przydatna podczas aktywnych form zajęć).
Adres
Adres
1. Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu ul. Powstańców Wielkopolskich 2A
2. Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu ul. Powstańców Wielkopolskich 1A
3. VIII LO – ul. ul. Cegielskiego 1
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi