Kurs prawa jazdy kat. D po C z egzaminem państwowym (kod zawodu: 833101 - Kierowca autobusu)
Kurs prawa jazdy kat. D po C z egzaminem państwowym (kod zawodu: 833101 - Kierowca autobusu)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.D
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Grupę docelową stanowią osoby, które chcą podnieść swoje kwalifikacje i możliwość zatrudnienia jako kierowca autobusu
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji13-07-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi70
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie kursanta do egzaminu państwowego z prawa jazdy kat. D oraz podniesienie kwalifikacji i poszerzenie swojej wiedzy dotyczącej przepisów ruchu drogowego i prowadzenia pojazdów takich jak autobus.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się • Kursant potrafi bezpiecznie przewozić pasażerów autobusem.• Zna przepisy dotyczące przewozu osób oraz techniki jazdy pojazdem wielkogabarytowym. • Potrafi reagować na sytuacje awaryjne w ruchu drogowym. | Kryteria weryfikacji • Ocena jazdy autobusem w ruchu miejskim i pozamiejskim.• Test teoretyczny z zakresu przepisów i techniki jazdy. • Ocena zachowania uczestnika w symulowanych sytuacjach awaryjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoStarosta lub Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
PROGRAM:
Prawo jazdy kat. D
Zajęcia teoretyczne – 30 godzin (po 45 min.)
Zajęcia praktyczne – 40 godzin (po 60 min.)
Część praktyczna jest ustalana indywidualnie z uczestnikiem usługi.
Program szkolenia kat. D – zajęcia teoretyczne rozpoczynają się w sali wykładowej:
1. Zasady zachowania ostrożności i właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego.
2. Zasady zachowania bezpiecznych odległości między pojazdami, przy uwzględnieniu jazdy w różnych warunkach atmosferycznych, porach dnia i nocy i po różnych nawierzchniach jezdni.
3. Wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowanie decyzji oraz reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem m.in. alkoholu lub innego podobnie działającego środka, wahań stanu emocjonalnego, zmęczenia.
4. Zagrożenia związane z niedoświadczeniem innych uczestników ruch drogowego, najbardziej podatnych na ryzyko, takich osób jak: dzieci, piesi, rowerzyści lub osoby o ograniczonej swobodzie ruchu.
5. Zagrożenia związane z ruchem drogowym i prowadzeniem różnego rodzaju pojazdów w różnorodnych warunkach widoczności.
6. Zasady korzystania z wyposażenia pojazdu związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa jazdy.
7. Zasady użytkowania pojazdu, przewozu osób i ładunków, z uwzględnieniem ochrony środowiska.
8. Zasady ruchu drogowego, w szczególności odnoszące się do ograniczeń prędkości, pierwszeństwa przejazdu, znaków i sygnałów oraz dokumentów uprawniających do kierowania i używania pojazdu.
9. Zasady postepowania w razie uczestnictwa w wypadku drogowym oraz zasady udzielania pomocy ofiarom wypadku.
10. Rodzaje dróg i zagrożenia związane ze stanem ich nawierzchni.
11. Zadania i kryteria oceny obowiązujące na egzaminie państwowym.
12. Przepisy regulujące czas pracy i odpoczynku kierowców (umiejętność korzystania z tachografu).
13. Zasady odnoszące się do rodzaju wykonywanego transportu: osób lub towarów oraz dokumentów wymaganych w krajowym i międzynarodowym przewozie osób i towarów.
14. Środki ostrożności podejmowanych przypadku awarii pojazdu.
15. Planowanie tras przejazdu, czytanie map drogowych.
16. Warunki bezpieczeństwa związane z załadunkiem, rozmieszczeniem i zamocowaniem ładunku.
17. Ogólne zasady budowy, eksploatacji i utrzymania podstawowych układów jezdnych pojazdu.
18. Zajęcia dodatkowo uzupełnione o 2h szkolenia z zakresu pierwszej pomocy
Zajęcia praktyczne rozpoczynają się na placu manewrowym. Podział godzin jazdy na placu manewrowym i w ruchu miejskim zależy od indywidualnych predyspozycji osoby szkolonej:
1. Przygotowanie się do jazdy.
2. Posługiwanie się urządzeniami sterowania pojazdem podczas jazdy i parkowania.
3. Włączanie się do ruchu.
4. Zajmowanie właściwej pozycji na drodze.
5. Respektowanie praw innych uczestników ruchu oraz porozumiewania się z nimi przy użyciu dopuszczalnych środków.
6. Bezpieczne wykonywanie wszelkich manewrów występujących w różnych sytuacjach drogowych.
7. Obserwacja dróg i przewidywanie rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń .
8. Skuteczne reagowanie w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia w tym hamowanie awaryjne.
9. Jazda z prędkością nieutrudniającą ruch i dostosowaną do warunków ruchu drogowego.
10. Jazda z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
11. Zachowanie środków ostrożności przy wysiadaniu z pojazdu.
12. Wykonywanie podstawowych czynności kontrolno-obsługowych tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
13. Podejmowanie działań w zakresie udzielenia przedlekarskiej pomocy ofiarom wypadków drogowych.
14.Jazda poza terenem zabudowanym lub po drogach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości.
Nazwa zawodu: Kierowca autobusu
Kod zawodu: 833101
Synteza:
Prowadzi pojazdy samochodowe przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu więcej niż dziesięciu osób (autobusy), bez przyczep i z przyczepami, przewożąc pasażerów i bagaż na wyznaczonych trasach i w komunikacji krajowej (miejskiej, podmiejskiej, dalekobieżnej) i zagranicznej, obsługując codziennie, konserwując i wykonując drobne naprawy autobusu powstałe podczas jazdy; dba o dobre samopoczucie i bezpieczeństwo przewożonych pasażerów oraz o ich bagaż, przestrzega przepisów ""Prawo o ruchu drogowym"" i użytkuje autobus zgodnie z jego przeznaczeniem.
Zadania zawodowe:
przyjmowanie i sprawdzanie stanu technicznego przydzielonego autobusu, np.: prawidłowość działania kierunkowskazów, sygnału dźwiękowego, oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego, stanu ogumienia, wyposażenia autobusu w trójkąt ostrzegawczy, gaśnice i apteczkę pierwszej pomocy; przygotowywanie do jazdy - ustawianie fotela, lusterek, sprawdzanie połączenia przyczepy z pojazdem ciągnącym, sprawdzanie hamulców oraz ciśnienia powietrza w zbiorniku (tylko w autobusach o pneumatycznym układzie hamulcowym), sprawdzanie zamknięcia drzwi dla pasażerów; dbanie o bezpieczeństwo własne i przewożonych pasażerów oraz innych użytkowników drogi przez rygorystyczne przestrzeganie ""Prawa o ruchu drogowym"", ze szczególnym zwróceniem uwagi na przepisy ruchu drogowego, znaki i sygnały drogowe, warunki jazdy, stan techniczny pojazdu, stan liczebny przewożonych pasażerów; wykonywanie czynności kontrolno-obsługowych niezbędnych podczas użytkowania autobusu; utrzymywanie autobusu w dobrym stanie technicznym, aby użytkowanie go: nie zakłócało spokoju publicznego przez nadmierny hałas, nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym poziom określony w przepisach szczegółowych, nie powodowało niszczenia drogi; utrzymywanie pojazdu w należytej czystości, dbanie o estetyczny wygląd pojazdu; usuwanie usterek autobusu powstałych podczas jazdy, np. wymiana uszkodzonego koła, przepalonej żarówki, paska klinowego, bezpieczników, z zachowaniem wymogów bhp i ppoż. udzielanie pomocy przedlekarskiej pasażerom i ofiarom wypadków drogowych; sprzedawanie biletów pasażerom w autobusach z jednoosobową obsługą i kontrolowanie biletów, przestrzeganie stosowania odpowiednich przerw podczas długotrwałej jazdy; zabezpieczanie autobusu przed kradzieżą, uruchomieniem i użytkowaniem przez osoby nieupoważnione; prowadzenie dokumentacji jazdy oraz zgłaszanie dyspozytorowi zauważonych usterek; prowadzenie autobusu zgodnie z wyznaczoną trasą i wg rozkładu jazdy; prowadzenie autobusu zgodnie z uprawnieniami potwierdzonymi w prawie jazdy (kategoria D lub D + E); przestrzeganie posiadania obowiązujących dokumentów pojazdu; poddawanie się okresowym badaniom lekarskim (badanie sprawności fizycznej i psychicznej) w wyznaczonych terminach.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto85,71 PLN
- Koszt osobogodziny netto85,71 PLN
- W tym koszt walidacji brutto344,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto344,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto344,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto344,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Jacek Figlarski
Jerzy Kohut
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Dostęp do bazy pytań na egzamin państwowy
Warunki uczestnictwa
- Ukończone 24 lata (możliwość rozpoczecia szkolenia na 3 miesiące przed osiągnieciem wymaganego wieku),
- Brak przeciwskazań psychologicznych do prowadzenia autobusu,
- Brak przeciwskazań zdrowotnych do prowadzenia autobusu.
Informacje dodatkowe
Zajęcia praktyczne ustalane są indywidualnie z kursantem po zakończeniu szkolenia teoretycznego
Adres
Adres
37-700 Przemyśl, ul. Sielecka/ plac manewrowy / miasto Przemyśl i okolice
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe