Kurs rachunkowości dla średniozaawansowanych
Kurs rachunkowości dla średniozaawansowanych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs adresowany jest do osób, które chcą zdobyć nowe kwalifikacje oraz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu rachunkowości. Jest on skierowany zarówno do osób, które przygotowują się do podjęcia pracy w działach księgowości, jak również do osób pracujących w innych działach, wykorzystujących podstawową wiedzę z tego zakresu.
Na kurs zapraszamy pracowników z działów księgowości, pracowników oraz właścicieli biur rachunkowych, specjalistów ds. rachunkowości, pracowników działów finansowych, a także wszystkie osoby wykorzystujące wiedzę z zakresu rachunkowości, chcące poszerzyć swoje umiejętności.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji10-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi36
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnej pracy w zakresie rachunkowości. Zdobywając nową wiedzę oraz uporządkowując dotychczasową, uczestnik będzie gotowy do prawidłowego wykonywania swoich obowiązków związanych z zagadnieniami rachunkowości. Będzie umiał stosować przepisy w praktyce, a dzięki ugruntowaniu wiedzy teoretycznej, w sposób pewny i zdecydowany będzie podejmował zadania praktycznego ich stosowania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Prowadzi księgi rachunkowe i ewidencję inwestycji. | Kryteria weryfikacji - definiuje podstawy prawne rachunkowości- klasyfikuje konta księgowe - ewidencjonuje inwestycje i prowadzi rozrachunki | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Prawidłowo rozlicza zapasy oraz amortyzuje środki trwałe | Kryteria weryfikacji - ewidencjonuje materiały i towary oraz reklamacje - sporządza Inwentarz i bilans oraz analizuje go w różnych układach - prowadzi rachunek zysków i strat oraz rozlicza koszty | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Prowadzi rachunek przepływów pieniężnych oraz sporządza sprawozdanie finansowe. | Kryteria weryfikacji - określa podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych- charakteryzuje metody obliczania podatku odroczonego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Skutecznie przekazuje informacje finansowe i rachunkowe w sposób zrozumiały dla klientów i współpracowników. | Kryteria weryfikacji - rozumie potrzeby i obawy klientów oraz współpracowników dotyczących kwestii finansowych- rozwiązuje spory i konflikty związane z kwestiami finansowymi i rachunkowymi | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Temat 1 – Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- Podstawy prawne rachunkowości - Ustawa o rachunkowości i rozporządzenia wykonawcze do ustawy.
- Dokumentacja zdarzeń gospodarczych.
- Dowody księgowe - charakterystyka i klasyfikacja.
- Obieg dowodów księgowych.
- Księgi rachunkowe.
- Pojęcie i charakterystyka ksiąg rachunkowych.
- Dziennik.
- Księga główna.
- Księgi pomocnicze.
- Inwentarz.
- Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont pomocniczych.
- Konto księgowe - pojęcie i klasyfikacja.
- Pionowy i poziomy podział oraz łączenie kont.
- Ewidencja syntetyczna i analityczna.
- Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych.
- Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych.
- Konta pozabilansowe – charakterystyka.
- Wymogi stawiane przez JPK_CIT w zakresie planu kont.
Temat 2 - Ewidencja inwestycji oraz zarządzanie rozrachunkami.
- Pojęcie, charakterystyka i ewidencja inwestycji.
- Inwestycje krótko i długoterminowe.
- Aktywa pieniężne – jaka jest ich charakterystyka?
- Środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych.
- Inne środki pieniężne.
- Inne aktywa pieniężne.
- Rozrachunki.
- Rozrachunki - klasyfikacja, istota, wycena oraz ewidencja.
- Należności krótko i długoterminowe.
- Zobowiązania krótko i długoterminowe. Rezerwy na zobowiązania.
- Rozrachunki krajowe oraz wyrażone w walutach obcych - ustalenie różnic kursowych.
- Rozrachunki wątpliwe i sporne oraz odpisy aktualizujące należności.
Temat 3 - Zapasy – materiały, towary, kalkulacja kosztu wytworzenia, wyroby gotowe.
- Rachunkowość obrotu materiałowo-towarowego.
- Materiały i towary – rodzaje oraz dokumentacja.
- Zasady wyceny materiałów i towarów - wycena przychodu i rozchodu.
- Ewidencja materiałów i towarów.
- Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów oraz ich rozliczanie.
- Ewidencja reklamacji i opakowań zwrotnych.
- Produkcja w toku i wyroby gotowe.
- Wprowadzenie - główne pojęcia oraz układy ewidencyjne kosztów.
- Ewidencja i rozliczanie kosztów.
- Zmiana stanu produktów.
- Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów.
- Ustalenie kosztu wytworzenia produktów według prawa bilansowego.
- Przedmiot kalkulacji kosztów i jednostki miary, w jakich może być wyrażony.
- Podstawowe zadania kalkulacji kosztów.
- Czynniki decydujące o wyborze metody kalkulacji.
- Metody kalkulacji (podziałowa, doliczeniowa).
- Ewidencja wyrobów gotowych.
Temat 4 – Rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne, nieruchomości inwestycyjne, leasing.
- Wycena wartości początkowej środków trwałych.
- Środki trwałe wytworzone we własnym zakresie.
- Środki trwałe nabyte (nowe i używane).
- Zwiększenia oraz zmniejszenia wartości brutto środków trwałych – remonty, modernizacje. Jakie są najczęstsze problemy w dokonaniu właściwej klasyfikacji na gruncie prawa bilansowego i podatkowego?
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego.
- Odłączenie części składowej środka trwałego.
- Inne przypadki.
- Amortyzacja środków trwałych.
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych – jaki mają wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych?
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony.
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości aktywów”.
- Okoliczności uzasadniające dokonanie odpisu aktualizującego.
- Ujmowanie w sprawozdaniu finansowym skutków utraty wartości.
- Nieruchomości inwestycyjne w polskim prawie bilansowym.
- Definicja nieruchomości inwestycyjnej.
- Ujęcie początkowe.
- Wycena na dzień bilansowy – wartość historyczna oraz wartość godziwa.
- Leasing środków trwałych.
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 5.
- Leasing finansowy oraz operacyjny w polskim systemie prawnym.
- Ujęcie księgowe oraz podatkowe umowy leasingu na przykładzie.
- Definicje i klasyfikacje wartości niematerialnych i prawnych.
- Warunki uznawania wartości niematerialnych w ujęciu bilansowym
- i podatkowym.
- Klasyfikacja (w tym klasyfikacja statystyczna).
- Wybrane WNiP – wartość firmy, prace rozwojowe.
- Wartość początkowa.
- Ustalanie wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych na dzień przyjęcia.
- Zmiany wartości początkowej.
- Amortyzacja.
- Jakie są metody amortyzacji?
- Okres (stawka) amortyzacji i czynniki wpływające na jego ustalenie.
- Zawieszenie i zakończenie amortyzacji.
- Likwidacja.
Temat 5 – Sprawozdanie finansowe, korekty błędów z lat ubiegłych, zdarzenia po dniu bilansowym, odroczony podatek dochodowy.
- Podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych.
- Elementy sprawozdania finansowego.
- Uproszczenia przy prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sprawozdania finansowego.
- Forma sprawozdania finansowego – omówienie najczęściej występujących nieprawidłowości.
- Zmiana limitów kwotowych dotyczących: obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uproszczeń dla jednostek mikro i małych oraz badania sprawozdań finansowych.
- Odpowiedzialność głównego księgowego, kierownika jednostki i organu nadzorującego za księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe.
- Ustalanie i sprawdzanie stanu aktywów i pasywów za pomocą inwentaryzacji:
- spis z natury,
- potwierdzenie sald,
- w drodze weryfikacji,
- rozliczenie i ujęcie w księgach różnic inwentaryzacyjnych.
- Zasady ustalania wyniku finansowego:
- metoda porównawcza,
- metoda kalkulacyjna.
- Informacja dodatkowa – wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
- Zagadnienia szczegółowe.
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 7.
- Zmiany zasad (polityki) rachunkowości.
- Korekta błędów, w tym w zatwierdzonych sprawozdaniach finansowych.
- Zmiany wartości szacunkowych.
- Zdarzenia po dniu bilansowym.
- Rezerwy - Krajowy Standard Rachunkowości nr 6:
- podstawowe pojęcia,
- schemat decyzyjny tworzenia rezerw w oparciu o KSR 6,
- rezerwy a bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów,
- zobowiązania warunkowe na tle rezerw,
- przykłady rezerw oraz biernych RMK,
- Odroczony podatek dochodowy.
- Teoretyczne przesłanki ujawniania aktywów oraz rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
- Metody obliczania podatku odroczonego:
- metoda wynikowa,
- metoda bilansowa.
- Różnice trwałe oraz przejściowe na przykładach.
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 7.
- Zatwierdzanie sprawozdania finansowego i jego składanie.
Temat 6 – Rachunek przepływów pieniężnych.
- Istota oraz geneza rachunku przepływów pieniężnych.
- Zasada kasowa jako podstawa sporządzania rachunku przepływów pieniężnych.
- Sprawozdanie o zmianach strumieni pieniężnych.
- Działalność operacyjna.
- Działalność inwestycyjna.
- Działalność finansowa.
- Analiza finansowa w oparciu o Cash flow – przewidywanie ryzyka.
- Cykl życia przedsiębiorstwa na podstawie Cash flow.
- Powiązanie pomiędzy bilansem, a rachunkiem przepływów pieniężnych.
- Rachunek przepływów pieniężnych w Polsce.
- Metoda bezpośrednia - praktyczne jej wykorzystanie.
- Sposób ustalenia przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej według metody pośredniej.
- Przepisy ustawy o rachunkowości.
- Metodologia sporządzania w oparciu o Krajowy Standard Rachunkowości nr 1.
- Rachunek przepływów pieniężnych na przykładzie – całościowe zadanie obejmujące większość typowych operacji i sytuacji problematycznych.
Wymagania wstępne dla uczestników kształcenia: Minimum podstawowa wiedza z zakresu rachunkowości i podatków
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych.
Każdego dnia zaplanowano przerwy: 10:30-10:45 a później 12:30-13:00 i wliczają się one w czas trwania usługi.
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Taką chęć mogą zgłaszać na bieżąco poprzez kliknięcie ikonki „dłoń”. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych. | Prowadzący Arkadiusz Lenarcik | Data realizacji zajęć 11-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne, nieruchomości inwestycyjne, leasing. | Prowadzący Arkadiusz Lenarcik | Data realizacji zajęć 17-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Ewidencja inwestycji oraz zarządzanie rozrachunkami. | Prowadzący Arkadiusz Lenarcik | Data realizacji zajęć 22-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Zapasy - materiały, towary, kalkulacja kosztu wytworzenia, wyroby gotowe. | Prowadzący Arkadiusz Lenarcik | Data realizacji zajęć 06-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Sprawozdanie finansowe, korekty błędów z lat ubiegłych, zdarzenia po dniu bilansowym, odroczony podatek dochodowy. | Prowadzący Arkadiusz Lenarcik | Data realizacji zajęć 30-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Rachunek przepływów pieniężnych. | Prowadzący Arkadiusz Lenarcik | Data realizacji zajęć 13-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 05:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 939,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 390,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto81,66 PLN
- Koszt osobogodziny netto66,39 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Arkadiusz Lenarcik
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik usługi otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie PDF, przygotowany przez prowadzących:
- Skrypt
- dostęp do nagrania szkolenia na okres 21 dni.
Warunki uczestnictwa
Minimum podstawowa wiedza z zakresu rachunkowości i podatków.
Informacje dodatkowe
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Program kursu to efekt współpracy trenerów, którzy od lat zajmują się rachunkowością w praktyce. Dzięki temu szkolenie odpowiada na potrzeby pracowników działów finansowych i księgowości, przedsiębiorców, a także osób przygotowujących się do zawodu doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: https://wektorwiedzy.pl/
Link to testu online zostanie wysłany po zakończonych zajęciach. Test przygotowała osoba prowadząca walidację niniejszego kursu. Test zawiera pytania do których należy wybrać jedną odpowiedź spośród trzech propozycji. Wynik testu jest automatycznie wyliczany w pliku google. Link do testu ważny jest 7 dni od daty zakończenia kursu.
Po uzyskaniu wyniku pozytywnego, Uczestnik otrzyma zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie bedzie prowadzone za pośrednictwem Platformy ClickMeeting.
Szkolenia na ClickMeeting nie wymagają instalowania żadnego programu, są transmitowane przez przeglądarkę. Bardzo ważne jest, żeby była ona zaktualizowana do najnowszej wersji (jeśli nie będzie aktualna, podczas testu nie pojawi się zielony “✓”). W razie potrzeby istnieje też możliwość pobrania aplikacji mobilnej i uczestniczenia w szkoleniu poprzez smartfon lub tablet.
Wymagania techniczne: procesor 2-rdzeniowy 2 GHz; 2 GB pamięci RAM; system operacyjny Windows 8 lub nowszy, MAC OS wersja 10.13; przeglądarka internetowa Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari; stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps.
Najbezpieczniejszą opcją jest połączenie internetowe za pomocą kabla sieciowego. Gdy nie ma takiej możliwości i pozostaje korzystanie z WiFi, warto na czas szkolenia umieścić komputer jak najbliżej routera i zadbać, aby inni użytkownicy tej samej sieci WiFi ograniczyli w tym czasie aktywności mocno obciążające sieć (np. oglądanie filmów, rozmowy wideo lub pobieranie dużych plików). Jeśli jest taka możliwość zachęcamy do przetestowania połączenia w domu oraz miejscu pracy i uczestniczenia w szkoleniu z tego miejsca, w którym będzie lepszy Internet.
Jak dołączyć do spotkania: https://youtu.be/ZFWhNh2KHro, https://knowledge.clickmeeting.com/pl/infographic/jak-dolaczyc-do-wydarzenia-instrukcja-dla-uczestnika/
Link umożliwiający uczestnictwo w kursie ważny jest od dnia poprzedzającego rozpoczęcie kursu do zakończenia zajęć.
Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.