Podatek VAT w obrocie międzynarodowym - praktyczne rozliczanie WDT, WNT i transakcji transgranicznych w świetle najnowszych regulacji krajowych i unijnych. Szkolenie warsztatowe.
Podatek VAT w obrocie międzynarodowym - praktyczne rozliczanie WDT, WNT i transakcji transgranicznych w świetle najnowszych regulacji krajowych i unijnych. Szkolenie warsztatowe.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do:
- pracowników działów księgowości i podatków firm prywatnych oraz jednostek sektora finansów publicznych,
- głównych księgowych, dyrektorów finansowych,
- doradców podatkowych,
- pracowników działów handlowych zajmujących się transakcjami zagranicznymi,
- kontrolerów finansowych i audytorów,
- biur rachunkowych,
- pracowników JST, uczelni, instytucji publicznych realizujących transakcje transgraniczne (np. zakup sprzętu, usług zagranicznych, leasing, granty międzynarodowe).
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji28-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji w zakresie aktualnej i praktycznej wiedzy z zakresu rozliczania VAT w transakcjach międzynarodowych (WDT, WNT, import, eksport).Omówienie obowiązujących i nadchodzących zmian w przepisach VAT wynikających z regulacji unijnych
Uporządkowanie zasad dokumentowania i raportowania transakcji zagranicznych.
Rozwinięcie praktycznych umiejętności uczestników poprzez analizę case studies, orzecznictwa i interpretacji.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:- objaśnia zasady opodatkowania VAT w obrocie międzynarodowym, w tym różnice pomiędzy WDT, WNT, eksportem i importem. - rozpoznaje obowiązki dokumentacyjne i deklaracyjne związane z transakcjami międzynarodowymi. - rozpoznaje specyfikę transakcji łańcuchowych i trójstronnych oraz nowe przepisy (tzw. Quick Fixes). | Kryteria weryfikacji Uczestnik po szkoleniu:- wskazuje różnice w opodatkowaniu transakcji unijnych i pozaunijnych, - identyfikuje wymagane dokumenty potwierdzające WDT, eksport oraz inne transakcje transgraniczne, - wyjaśnia główne założenia tzw. Quick Fixes i ich wpływ na rozliczenia VAT. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności:- Weryfikuje dokumentację handlową pod kątem jej poprawności dla celów VAT. - Analizuje schematy obrotu towarowego i usługowego oraz wykrywa błędy i nieprawidłowości. - Stosuje przepisy dotyczące miejsca opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik po szkoleniu:- Wskazuje nieprawidłowości w dokumentach handlowych (np. brak numeru NIP, błędna stawka VAT). - Identyfikuje potencjalne ryzyka podatkowe (np. karuzele VAT, brak rejestracji kontrahenta). - Stosuje odpowiednie przepisy w konkretnych przypadkach (np. usługi elektroniczne, WDT, import usług) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:- ocenia jak odpowiednio reagować w różnych sytuacjach związanych z wykonywanym zawodem - identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego kształcenia, - określa znaczenie komunikacji interpersonalnej oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. | Kryteria weryfikacji - dobiera odpowiednie metody do dalszego kształcenia- reaguje odpowiednio do różnorodnych kontekstów zawodowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ I
Godz.09:00-09.10 - PRE TEST do uzupełnienia przed szkoleniem
Godz.09:10-10.30 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
WDT, WNT i obrót towarowy w ramach UE
1. Wprowadzenie do tematyki obrotu międzynarodowego w VAT:
- Zakres terytorialny opodatkowania VAT - Polska, UE, państwa trzecie.
- Podstawowe pojęcia: podatnik VAT, miejsce świadczenia, status kontrahenta.
2. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
- Warunki uznania transakcji za WDT.
- Obowiązek i moment powstania obowiązku podatkowego.
- Obowiązki dokumentacyjne i ewidencyjne.
- Faktury, dokumenty przewozowe, oświadczenia odbiorcy.
- Skutki braku dokumentacji - korekty, obowiązek opodatkowania.
- Przykłady błędów i ich skutków.
Godz.10:30-10.45 - przerwa
Godz.10.45-12.00 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
3. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
- Warunki uznania transakcji za WNT.
- Miejsce opodatkowania i moment powstania obowiązku podatkowego.
- Terminy i obowiązki deklaracyjne.
- Rozliczenie podatku należnego i naliczonego.
- Szczególne przypadki (leasing, zwrot towaru, transakcje trójstronne).
Godz.12.00-12.20 - przerwa
Godz.12:20-13.30 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
4. Transakcje łańcuchowe w UE - identyfikacja dostawy ruchomej:
- Czym są transakcje łańcuchowe.
- Przypisanie transportu - nowe zasady od 2020 r. (Quick Fixes).
- Przykłady transakcji i skutki podatkowe.
- Rola pośrednika i warunki stosowania 0% VAT.
5. Transakcje trójstronne uproszczone:
- Warunki zastosowania uproszczenia.
- Obowiązki dokumentacyjne i oznaczenia w JPK.
- Rola każdego z uczestników - dostawca, pośrednik, nabywca końcowy.
Godz.13.30-13.45 - przerwa
Godz.13.45-15:00 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
6. Warsztaty i analiza przypadków:
- Przykładowe schematy obiegu towarów.
- Identyfikacja błędów w dokumentacji.
- Rozwiązywanie kazusów.
Dzień II
Godz.09:00-10.30 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
Import, eksport, usługi i nowe wyzwania cyfrowe
1. Eksport towarów:
- Eksport bezpośredni i pośredni - różnice i warunki.
- Obowiązki dokumentacyjne - potwierdzenie wywozu.
- Stosowanie stawki 0% i sankcje za brak dokumentów.
- Eksport realizowany przez podmioty publiczne - specyfika.
2. Import towarów:
- Miejsce i moment powstania obowiązku podatkowego.
- Import przez agencję celną, rozliczenie w zgłoszeniu celnym.
- Mechanizm odroczenia VAT (art. 33a ustawy).
- Błędy w SAD - skutki i korekty.
- Przypadki szczególne (import usług kompleksowych, leasing zagraniczny).
Godz.10:30-10.45 - przerwa
Godz.10.45-12.00 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
3. Import i eksport usług:
- Zasady ustalania miejsca świadczenia usług.
- Usługi B2B vs B2C - konsekwencje rozliczeniowe.
- Odwrotne obciążenie i samonaliczenie VAT.
- Obowiązki sprawozdawcze - JPK, VAT-UE.
- Najczęstsze problemy: reklama, transport, IT, doradztwo.
Godz.12.00-12.20 - przerwa
Godz.12:20-13.30 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
4. Nowe obowiązki w świetle unijnej reformy VAT:
- „VAT in the Digital Age” - zapowiedzi zmian od 2025 r.
- E-fakturowanie (KSeF) a transakcje międzynarodowe.
- Nowe obowiązki dotyczące tzw. platform cyfrowych.
- Zmiany w pakiecie e-commerce - One Stop Shop (OSS/IOSS).
Godz.12.00-12.20 - przerwa
Godz.12:20-13.30 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
5. Audyt rozliczeń VAT – jak przygotować się na kontrolę skarbową:
- Najczęstsze pytania kontrolujących.
- Jakie dokumenty należy posiadać?
- Wewnętrzne procedury i dobre praktyki.
Godz.13.30-13.45 - przerwa
Godz.13.45-14:40 - szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
6. Warsztaty i dyskusja:
- Studium przypadku: kompleksowe rozliczenie międzynarodowego kontraktu.
- Konsultacje indywidualne.
- Panel pytań i odpowiedzi.
Godz. 14.40 - 14:50 – POST TEST walidacja usługi
Godz. 14:50 - 15:00 – podsumowanie i zakończenie szkolenia
Szkolenie będzie realizowane w wymiarze 12-godzinnym, gdzie 1 godzina odpowiada godzinie dydaktycznej (45min.)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 17 PRE TEST do uzupełnienia przed szkoleniem | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 17 WDT, WNT i obrót towarowy w ramach UE 1. Wprowadzenie do tematyki obrotu międzynarodowego w VAT: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 17 3. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT): | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 17 4. Transakcje łańcuchowe w UE - identyfikacja dostawy ruchomej: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 17 6. Warsztaty i analiza przypadków: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 17 Import, eksport, usługi i nowe wyzwania cyfrowe 1. Eksport towarów: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 17 3. Import i eksport usług: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 17 4. Nowe obowiązki w świetle unijnej reformy VAT: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 17 6. Warsztaty i dyskusja: | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 00:55 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 17 POST TEST walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 17 podsumowanie i zakończenie szkolenia | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 955,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 590,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto162,98 PLN
- Koszt osobogodziny netto132,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Anna Ciura-Sierota
Ukryj specjalizację trenerską
Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie rozliczania i księgowania projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Wiceprezes jednej z największych i najskuteczniejszych firm konsultingowych w Polsce. Konsultant i audytor projektów inwestycyjnych i miękkich. Specjalista w zakresie realizacji i rozliczaniu projektów unijnych. Dyrektor finansowy i manager kluczowych projektów inwestycyjnych. Wykładowca i ekspert w zakresie projektów unijnych i inwestycyjnych, księgowości, kadr oraz podatków. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w okresie 5 lat wstecz od daty rozpoczęcia szkolenia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
• otrzymujesz certyfikat wydany przez jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce
• materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
• masz dostęp do konsultacji poszkoleniowych w formie e-mail do 4 tygodni po zrealizowanym szkoleniu
• otrzymujesz indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia stacjonarne i online organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
Warunki uczestnictwa
ZGŁOSZENIE NA USŁUGĘ
Rezerwacji miejsca szkoleniowego można dokonać za pośrednictwem BUR.
Dla uczestników finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych następuje zwolnienie z obowiązku opłaty podatku VAT. Zwolnienie przyznane jest zgodnie z treścią rozporządzenia ministra finansów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 r.
- Walidacja usługi odbędzie się poprzez PRE i POST TESTY przekazane dla uczestników na początku szkolenia oraz ponownie weryfikowane przed jego zakończeniem.
- Usługa będzie rejestrowana w celu kontroli i audytu. Wizerunek uczestników będzie rejestrowany. Uczestnik zobowiązany jest to posiadania i używania sprawnej kamerki internetowej.
Informacje dodatkowe
Wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z Internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel
- szkolenie realizowane jest w nowoczesnej formie w wirtualnym pokoju konferencyjnym i kameralnej grupie uczestników
- bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz
- pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
- podczas szkolenia Trener aktywizuje uczestników zadając pytania, na które można odpowiedzieć w czasie rzeczywistym
- otrzymujesz certyfikat wydany przez jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce
- masz dostęp do konsultacji poszkoleniowych w formie e-mail do 4 tygodni po zrealizowanym szkoleniu
- otrzymujesz indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia stacjonarne i online organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania sprzętowe:
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji - komputer, laptop lub inne urządzenie z dostępem do internetu
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik - minimalna prędkość łącza: 512 KB/sek
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów - komputer, laptop lub inne urządzenie z dostępem do internetu. Nie ma potrzeby instalowania specjalnego oprogramowania.
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line - od momentu rozpoczęcia szkolenia do momentu zakończenia szkolenia
Potrzebna jest zainstalowana najbardziej aktualna oficjalna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge lub Opera. Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy); 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS. Łącze internetowe o minimalnej przepustowości do zapewnienia transmisji dźwięku 512Kb/s, zalecane min. 2 Mb/s oraz min. 1 Mb/s do zapewnienia transmisji łącznie dźwięku i wizji, zalecane min. 2,5 Mb/s.