Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Usługa kierowana jest do jest do kadry specjalistów, kierowników, pracowników biurowych, techników, do pracowników opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, jak również do osób wchodzących na rynek pracy, poszukujących pracy lub uczących się. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach i instytucjach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji26-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez wdrażanie praktyk i technologii oszczędzających zasoby oraz poprawiających efektywność energetyczną, szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego zarządzaniastresem i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu w firmach i instytucjach z potencjałem tworzenia zielonych miejsc pracy.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Omawia znaczenie zielonych kompetencji (GreenComp) i ich wpływ na dobrostan psychiczny oraz efektywność pracy. | Kryteria weryfikacji Definiuje zielone kompetencje (GreenComp) i wskazuje ich główne obszary. Wyjaśnia, jak zielone kompetencje wspierają dobrostan psychiczny, podając konkretne przykłady. Omawia związki między zrównoważonym rozwojem a efektywnością zawodową. Analizuje, w jaki sposób ekopsychologia i kontakt z naturą wpływają na zdrowie psychiczne pracowników. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia myślenie systemowe w kontekście promowania zrównoważonego rozwoju i ekologicznych strategii zarządzania zasobami. | Kryteria weryfikacji Omawia zależności między środowiskiem, gospodarką i społeczeństwem, wskazując na konieczność holistycznego podejścia do zarządzania zasobami. Wskazuje zasady zrównoważonego gospodarowania zasobami, takie jak gospodarka obiegu zamkniętego, efektywność energetyczna czy minimalizacja odpadów.Analizuje praktyczne przykłady myślenia systemowego w ekologicznych strategiach zarządzania (np. obieg zamknięty w produkcji, inteligentne systemy zarządzania energią, zero waste w firmach). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje technologie oszczędzania energii i analizuje zużycie zasobów za pomocą cyfrowych narzędzi monitorowania. | Kryteria weryfikacji Omawia zasady efektywnego gospodarowania energią w kontekście zrównoważonego rozwoju. Wskazuje korzyści wynikające z monitorowania zużycia zasobów, np. redukcja kosztów, zmniejszenie śladu węglowego, optymalizacja procesów w firmie. Analizuje dane dotyczące zużycia energii i na ich podstawie proponuje działania optymalizacyjne (np. zmiana ustawień oświetlenia, harmonogram pracy urządzeń, zastosowanie magazynowania energii). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Weryfikuje przyczyny stresu zawodowego i jego konsekwencje w kontekście zdrowia psychicznego oraz dobrostanu pracowników. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia definicję stresu zawodowego oraz rozróżnia jego rodzaje. Omawia mechanizmy stresu zawodowego, takie jak przyczyny wewnętrzne (np. nadmiar obowiązków, presja czasu) oraz zewnętrzne (np. zmiany organizacyjne, konflikt w pracy). Poprawnie klasyfikuje przyczyny stresu w zależności od charakterystyki branży i stanowiska. Wykazuje zdolność do oceny wpływu długotrwałego stresu na zdrowie psychiczne pracowników (np. rozwój zaburzeń emocjonalnych, depresja). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki relaksacyjne inspirowane naturą (np. mindfulness, terapia lasem, hortiterapia, oddychanie przeponowe). | Kryteria weryfikacji Omawia korzyści płynące z zastosowania tych technik w kontekście redukcji stresu i poprawy zdrowia psychicznego. Stosuje sesję mindfulness, w tym medytację uważności, koncentrując się na oddechu, dźwiękach otoczenia, lub innych zmysłowych doznaniach. Stosuje zasady terapii lasem (shinrin-yoku) i potrafi zorganizować sesję w terenie leśnym, w której uczestnicy angażują się w obserwację przyrody, spacery leśne i techniki oddechowe. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje objawy wypalenia zawodowego i opracowuje strategie jego zapobiegania. | Kryteria weryfikacji Definiuje wypalenie zawodowe i wskazuje jego główne przyczyny, takie jak nadmierne obciążenie pracą, brak wsparcia, konflikty w zespole, brak równowagi między pracą a życiem osobistym. Projektuje strategie zapobiegawcze, takie jak równoważenie obciążenia pracą, organizowanie regularnych przerw, wprowadzenie wsparcia psychologicznego dla pracowników. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Projektuje plan self-care, który integruje elementy ekologicznego stylu życia z profilaktyką stresu i wypalenia. | Kryteria weryfikacji Projektuje plan self-care, który obejmuje zarówno aspekty fizyczne (np. aktywność fizyczną, zdrową dietę), jak i psychiczne (np. techniki mindfulness, medytację). Planuje aktywności, które pomagają w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu, np. wyznaczanie granic w pracy, równoważenie życia zawodowego i osobistego, odpoczynek od pracy. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Przeprowadza analizę śladu węglowego w miejscu pracy i wdraża strategie zmniejszające emisję CO₂. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcie śladu węglowego oraz rozumie, jakie działania i procesy w miejscu pracy przyczyniają się do jego powstawania. Wskazuje obszary działalności firmy, które mają największy wpływ na emisję CO₂, takie jak zużycie energii elektrycznej, ogrzewanie, transport pracowników czy procesy produkcyjne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Opracowuje indywidualny plan redukcji stresu, uwzględniający elementy zielonych kompetencji. | Kryteria weryfikacji Omawia różne źródła stresu zawodowego oraz potrafi rozpoznać objawy chronicznego stresu i jego konsekwencje. Planuje indywidualne działania i techniki redukcji stresu, uwzględniając zarówno aspekty zdrowia psychicznego (np. techniki oddechowe, medytacja, mindfulness), jak i ekologiczne (np. spacery w parku, uprawa roślin, kontakt z naturą). | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program szkolenia:
Dzień 1: 27.06.2025
1)GreenComp – Europejskie ramy zielonych kompetencji
- Definicja i znaczenie zielonych kompetencji w kontekście dobrostanu psychicznego
- Myślenie systemowe i jego rola w promowaniu zrównoważonego rozwoju
- Wprowadzenie technik oszczędzania energii (np. aplikacje do monitorowania zużycia prądu i wody).
- Praktyczne aspekty redukcji zużycia wody, instalacja oszczędnych kranów, stosowanie zamkniętych systemów wodnych.
- Rola odnawialnych źródeł energii, takich jak panele solarne, które mogą zasilać placówkę.
2)Zielone technologie wspierające zdrowie psychiczne i efektywność pracy
- Rola odnawialnych źródeł energii i ich wpływ na miejsca pracy
- Inteligentne systemy zarządzania energią i optymalizacja zużycia zasobów
- Omówienie przykładów ekologicznych technologii w codziennej pracy
3)Mechanizmy stresu
- Czym jest stres i jak wpływa na organizm?
- Przyczyny stresu w pracy i życiu codziennym
- Konsekwencje przewlekłego stresu (psychologiczne, fizyczne, społeczne)
- Jak styl życia wpływa na odporność psychiczną?
- Ekopsychologia – jak kontakt z przyrodą wspiera dobrostan psychiczny?
- Zielone miejsce pracy – ergonomia, biophilic design, redukcja hałasu i zanieczyszczeń
4)Techniki relaksacyjne inspirowane naturą
- Oddychanie przeponowe, mindfulness, techniki relaksacyjne (trening Jacobsona, medytacja uważności)
- Terapia lasem (shinrin-yoku), hortiterapia, spacery regeneracyjne
- Znaczenie światła dziennego i roślinności w redukcji stresu
5)Odporność psychiczna i strategie radzenia sobie z presją
- Jak rozwijać zdolność adaptacji do zmian?
- Minimalizm i ekopsychologia w zarządzaniu stresem
- Znaczenie ekologicznego stylu życia dla zdrowia psychicznego
6)Zarządzanie energią i regeneracja
- Znaczenie snu i regeneracji dla efektywności i dobrostanu
- Ekologiczna dieta wspierająca odporność na stres
- Zielone strategie poprawy koncentracji i efektywności
Dzień 2: 28.06.2025
1)Wypalenie zawodowe – diagnoza i profilaktyka
- Jak rozpoznać objawy wypalenia zawodowego?
- Zielone strategie regeneracyjne – jak przyroda pomaga w odbudowie zasobów psychicznych?
- Self-care jako element profilaktyki wypalenia
2)Zarządzanie czasem i priorytetami
- Minimalizm w pracy i ograniczenie „przeładowania informacyjnego”
- Techniki zarządzania czasem redukujące stres i poprawiające efektywność
- Budowanie zdrowej kultury organizacyjnej
3)Nowoczesne technologie ekologiczne w różnych sektorach
- Transport, energetyka, budownictwo, produkcja
- Inteligentne systemy monitorowania zasobów w miejscu pracy
- Gospodarka obiegu zamkniętego: recykling, ponowne wykorzystanie zasobów
- Rola odnawialnych źródeł energii, takich jak panele solarne, które mogą zasilać placówkę.
- Ocena skutków działań organizacyjnych na środowisko- strategie minimalizacji negatywnego wpływu na ekosystem.
- Zarządzanie zasobami w kontekście zielonej energii
4)Zielone technologie i bezpieczna praca
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i eko-technologii
- Automatyzacja i inteligentne zarządzanie energią
- Redukcja zużycia wody, segregacja odpadów, ekorozwiązania w biurze
5)Ćwiczenia praktyczne
- Praca nad indywidualnym planem redukcji stresu
- Symulacja sytuacji stresowych i zastosowanie technik relaksacyjnych
- Współpraca zespołowa przy wdrażaniu innowacji ekologicznych
- Edukacja na temat emisji CO₂ i praktyk zmniejszających ślad ekologiczny
6)Egzamin końcowy.
Warunki organizacyjne:
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje.
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie Systemowe" w zawodzie:
Trener odporności psychicznej
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2. Akceptowanie złożonego charakteru zrównoważonego rozwoju.
Zakres kompetencji 2. Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie metody dobrego startu w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramami GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie eksploracyjne i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
potwierdzający:
1. Nabycie kwalifikacji zawodowej: Trener odporności psychicznej
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w placówkach opieki, przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
- Uczestnicy zdobywają umiejętności związane z inteligentnymi systemami monitorowania zużycia energii i instalacją odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z technologiami priorytetowymi RIS. Ponadto kurs umożliwia im wdrażanie polityk proekologicznych w placówkach, co wspiera transformację regionu w kierunku zrównoważonego rozwoju.
- Program szkolenia wspiera cele RIS, rozwijając kompetencje techniczne i organizacyjne niezbędne do wdrażania technologii zgodnych z priorytetami zrównoważonego rozwoju regionu, jak również zachęca uczestników do tworzenia kultury proekologicznej w miejscu pracy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 GreenComp – Europejskie ramy zielonych kompetencji | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Zielone technologie wspierające zdrowie psychiczne i efektywność pracy | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 przerwa | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Mechanizmy stresu | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Techniki relaksacyjne inspirowane naturą | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 przerwa | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Odporność psychiczna i strategie radzenia sobie z presją | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 przerwa | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Zarządzanie energią i regeneracja | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Wypalenie zawodowe – diagnoza i profilaktyka | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 przerwa | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Zarządzanie czasem i priorytetami | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 przerwa | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Nowoczesne technologie ekologiczne w różnych sektorach | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Zielone technologie i bezpieczna praca | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 przerwa | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Ćwiczenia praktyczne | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Egzamin końcowy | Prowadzący Danuta Maślanik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 263,16 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 263,16 PLN
- Koszt osobogodziny brutto328,95 PLN
- Koszt osobogodziny netto328,95 PLN
- W tym koszt walidacji brutto307,50 PLN
- W tym koszt walidacji netto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto307,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Danuta Maślanik
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych. W czasie szkolenia zostanie zweryfikowana lista obecności. Frekwencja wymagana na poziomie co najmniej 80%. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji. Zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®. Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy: Librantowa 142, 33-300 Librantowa. W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb. Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, itp. Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).