Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami z elementami seksuologii – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami z elementami seksuologii – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Usługa kierowana jest do jest do kadry specjalistów, kierowników, pracowników opieki, do pracowników opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, jak również do osób wchodzących na rynek pracy, poszukujących pracy lub uczących się. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach i instytucjach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji19-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez wdrażanie praktyk i technologii oszczędzających zasoby oraz poprawiających efektywność energetyczną, szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami psychicznymi w obszarze ich życia seksualnego i szeroko rozumianej seksualności, w firmach i instytucjach z potencjałem tworzenia zielonych miejsc pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Omawia podstawowe pojęcia związane z seksualnością dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi, w tym regulacje prawne oraz aspekty etyczne. | Kryteria weryfikacji Omawia kluczowe dokumenty prawne (np. Konwencja ONZ), definiuje pojęcia : autonomia, seksualność, integracja społeczna, wskazuje zagrożenia wynikające z dyskryminacji lub naruszenia granic. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opisuje strukturę oraz założenia ramy GreenComp i wyjaśnia, w jaki sposób zielone kompetencje wspierają działania w obszarze seksualności i inkluzji. | Kryteria weryfikacji Opisuje 4 obszary kompetencji GreenComp, wyjaśnia czym są kompetencje na rzecz zrównoważonego rozwoju, omawia jak powiązać elementy GreenComp z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG 10, 13). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje zasady etyczne, komunikacyjne i edukacyjne w pracy z osobami z niepełnosprawnością w kontekście ich seksualności. | Kryteria weryfikacji Projektuje plan rozmowy edukacyjnej z osobą o szczególnych potrzebach, rozpoznaje sytuacje przekraczania granic etycznych i potrafi zareagować, stosuje elementy komunikacji wspomagającej (AAC). | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Projektuje środowisko wspierające rozwój seksualny osoby z niepełnosprawnością, uwzględniając aspekty społeczne, instytucjonalne i fizyczne. | Kryteria weryfikacji Analizuje przypadek i proponuje zmiany w środowisku życia uczestnika, wskazuje bariery w otoczeniu i omawia możliwe rozwiązania, projektuje działania wspierające włączanie społeczne. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Przedstawia indywidualny plan wsparcia seksualno-wychowawczego z uwzględnieniem aspektów etycznych, prawnych, środowiskowych i zielonych kompetencji. | Kryteria weryfikacji Opracowuje scenariusz działań z analizą zagrożeń i szans, przy czym uwzględnia indywidualne potrzeby i zasoby uczestnika. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia jak współpracować z rodziną, zespołem terapeutycznym i otoczeniem społecznym osoby, zachowując postawę otwartości, empatii i wspólnotowości. | Kryteria weryfikacji Omawia propozycję planu współpracy z rodziną i zespołem, opisuje proces rozwiązywania konfliktu lub napięć w grupie wspierającej. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Współpracuje z rodziną i zespołem wspierającym, budując relacje oparte na empatii, solidarności i wspólnocie. | Kryteria weryfikacji Omawia jak opracować plan współpracy, reaguje na konflikty w zespole, wykazuje empatię w komunikacji. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Promuje działania proekologiczne oraz ekoświadomość i GreenComp wśród pacjentów i ich rodzin | Kryteria weryfikacji Wskazuje kluczowe zachowania proekologiczne promujące ekoświadomość oraz GreenComp | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program szkolenia:
Dzień 1:
Zielone kompetencje GreenComp - Czym są zielone kompetencje i zrównoważony rozwój?
- Wyjaśnienie pojęcia zielonych kompetencji na podstawie GreenComp (GreenComp 1.1, 1.2)
- Omówienie 4 obszarów GreenComp: wiedza, postawy, umiejętności, działania (GreenComp 1.1)
- Powiązanie zielonych kompetencji z Celami Zrównoważonego Rozwoju: SDG 10 i SDG 13 (GreenComp 3.1, 3.3)
- Dyskusja: „Dlaczego nie można mówić o zielonej transformacji bez włączenia społecznego?” (GreenComp 3.2, 4.3)
- Myślenie systemowe jako kompetencja kluczowa (GreenComp 2.1)
Seksualność osób z niepełnosprawnością – podstawy i kontekst
- Wprowadzenie do tematu seksualności osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi (GreenComp 2.2, 3.1)
- Podstawy rozwoju seksualnego, stereotypy i mity (GreenComp 2.1, 1.2)
- Kontekst społeczny i kulturowy (GreenComp 3.1)
- Regulacje prawne i prawa człowieka – Konwencja ONZ (GreenComp 3.2, 4.2)
- Empatia i szacunek dla różnorodności – rozwijanie postawy otwartości wobec osób wykluczonych społecznie
- Zrozumienie systemowe – uwzględnianie wpływu otoczenia (społecznego, kulturowego, środowiskowego) na dobrostan osób
Etyka i odpowiedzialność w pracy z osobami niepełnosprawnymi
- Standardy opieki dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjentów.
- Analiza różnic indywidualnych i potrzeby dostosowania wsparcia do stopnia niepełnosprawności.
- Metody budowania poczucia bezpieczeństwa i zaufania u podopiecznych.
- Standardy etyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnościami (GreenComp 4.2)
- Granice zawodowe i osobiste (GreenComp 4.1, 4.2)
- Zachowanie autonomii osoby przy zapewnieniu bezpieczeństwa (GreenComp 3.2, 4.2)
- Odpowiedzialność za decyzje w kontekście zrównoważonego wsparcia (GreenComp 2.1, 4.1)
- Myślenie krytyczne – rozpoznawanie i analiza dylematów etycznych
Komunikacja inkluzywna i relacje wspierające
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) (GreenComp 2.3)
- Znaczenie języka niedyskryminującego (GreenComp 2.2, 3.2)
- Budowanie relacji opartych na zaufaniu i bezpieczeństwie (GreenComp 2.2, 2.3)
- Wspieranie kompetencji emocjonalnych uczestników (GreenComp 1.2, 2.2)
- Zarządzanie relacjami i współpraca – komunikacja wspierająca zrównoważone relacje
- Empatia – rozpoznawanie emocji i potrzeb innych w celu tworzenia bezpiecznej przestrzeni
Środowisko życia i jego wpływ na seksualność
- Analiza wpływu otoczenia (dom, instytucje, społeczność) na rozwój seksualności (GreenComp 3.1, 3.3)
- Przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy (GreenComp 3.2, 4.3)
- Tworzenie bezpiecznego, zrównoważonego środowiska wspierającego rozwój (GreenComp 3.3, 4.3)
- Zasady równości i dostępności usług (GreenComp 3.2, 3.3)
- Zrównoważone życie – kreowanie otoczenia promującego dobrostan i integrację
- Współodpowiedzialność za przestrzeń społeczną – projektowanie środowiska sprzyjającego równości
Dzień 2:
Edukacja seksualna – metody, narzędzia, adaptacja
- Ergonomia pracy z osobami wymagającymi wsparcia – minimalizowanie wysiłku i wykorzystanie ekologicznych narzędzi.
- Wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego osób w opiece.
- Planowanie edukacji seksualnej dostosowanej do poziomu uczestników (GreenComp 1.2, 4.1)
- Praktyczne metody pracy edukacyjnej (GreenComp 4.4, 1.2)
- Praca z materiałami wizualnymi i modelami edukacyjnymi (GreenComp 1.1, 4.4)
- Promowanie świadomych i bezpiecznych decyzji (GreenComp 4.1, 4.2)
- Podejmowanie decyzji z myślą o przyszłości – kształcenie świadomości wpływu decyzji seksualnych na zdrowie i relacje
- Zrównoważona edukacja – dostosowanie narzędzi edukacyjnych do możliwości i potrzeb
Współpraca z rodziną i zespołem wspierającym
- Rola rodziny i zespołu opiekuńczego w rozwoju seksualnym osoby (GreenComp 3.2, 4.3)
- Edukowanie otoczenia – jak rozmawiać z bliskimi i współpracownikami (GreenComp 2.3, 4.3)
- Rozwijanie wspólnego języka i celu działania (GreenComp 4.3, 3.2)
- Rozwiązywanie konfliktów w grupie wsparcia (GreenComp 2.1, 2.3)
- Współpraca i budowanie wspólnoty – działania na rzecz wspólnego dobra i trwałych rozwiązań
- Zarządzanie konfliktami – rozwiązywanie sporów z poszanowaniem różnorodnych perspektyw
Zielone kompetencje w sektorze opieki
- Zarządzanie zasobami – oszczędność wody, energii i materiałów jednorazowych w opiece.
- Edukacja na temat emisji CO₂ i praktyk zmniejszających ślad ekologiczny w pracy opiekuńczej.
- Wdrażanie zielonych technologii w codziennych zadaniach.
- Edukacja podopiecznych i ich rodzin na temat zrównoważonego rozwoju.
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w domach opieki.
- Rozwój umiejętności prowadzenia dialogu ekologicznego w pracy z różnymi grupami społecznymi.
Analiza przypadków i planowanie interwencji
- Analiza realnych przypadków (GreenComp 2.1, 3.1)
- Tworzenie planu działania i interwencji seksualno-wychowawczej (GreenComp 4.1, 4.4)
- Uwzględnianie aspektów środowiskowych i społecznych (GreenComp 3.1, 3.2)
- Praca w zespołach – rozwijanie strategii (GreenComp 4.3, 4.4)
- Myślenie strategiczne – planowanie działań z uwzględnieniem wpływu na jednostkę i otoczenie
- Praca zespołowa i innowacyjność społeczna – generowanie pomysłów w zespole
Egzamin końcowy
Warunki organizacyjne:
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje.
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie Systemowe" w zawodzie: Opiekun osób niepełnosprawnych z elementami seksuologii
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2. Akceptowanie złożonego charakteru zrównoważonego rozwoju.
Zakres kompetencji 2. Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie metody dobrego startu w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramami GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie eksploracyjne i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
potwierdzający:
1. Nabycie kwalifikacji zawodowej: Opiekun osób niepełnosprawnych z elementami seksuologii
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w placówkach opieki, przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
- Uczestnicy zdobywają umiejętności związane z inteligentnymi systemami monitorowania zużycia energii i instalacją odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z technologiami priorytetowymi RIS. Ponadto kurs umożliwia im wdrażanie polityk proekologicznych w placówkach, co wspiera transformację regionu w kierunku zrównoważonego rozwoju.
- Program szkolenia wspiera cele RIS, rozwijając kompetencje techniczne i organizacyjne niezbędne do wdrażania technologii zgodnych z priorytetami zrównoważonego rozwoju regionu, jak również zachęca uczestników do tworzenia kultury proekologicznej w miejscu pracy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Zielone kompetencje GreenComp - Czym są zielone kompetencje i zrównoważony rozwój? | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Seksualność osób z niepełnosprawnością – podstawy i kontekst | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Etyka i odpowiedzialność w pracy z seksualnością | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Komunikacja inkluzywna i relacje wspierające | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Środowisko życia i jego wpływ na seksualność | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 20-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Edukacja seksualna – metody, narzędzia, adaptacja | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Współpraca z rodziną i zespołem wspierającym | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Zielone kompetencje w sektorze opieki | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Analiza przypadków i planowanie interwencji | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Egzamin końcowy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:40 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 263,16 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 263,16 PLN
- Koszt osobogodziny brutto328,95 PLN
- Koszt osobogodziny netto328,95 PLN
- W tym koszt walidacji brutto307,50 PLN
- W tym koszt walidacji netto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto307,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Subkowski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych. W czasie szkolenia zostanie zweryfikowana lista obecności. Frekwencja wymagana na poziomie co najmniej 80%. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji. Zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®. Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy: Librantowa 142, 33-300 Librantowa. W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb. Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, itp. Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT)