Szkolenie: Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci
Szkolenie: Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla wychowawców, opiekunów, pedagogów i psychologów pracujących w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, którzy chcą lepiej rozumieć emocje dzieci, wspierać ich rozwój emocjonalny oraz stosować praktyczne techniki wspomagające samoświadomość, empatię i umiejętności regulacji emocji.
Usługa adresowana również do uczestników projektu „Kierunek – Rozwój.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji14-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia będzie przygotowany do wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci poprzez stosowanie sprawdzonych metod i technik, budowanie relacji opartych na empatii i bezpieczeństwie, prowadzenie rozmów o emocjach oraz współpracę z rodziną i specjalistami w celu tworzenia środowiska sprzyjającego emocjonalnemu rozwojowi dziecka.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WiedzaOpisuje etapy rozwoju emocjonalnego dzieci w różnym wieku. Wskazuje teorie inteligencji emocjonalnej i ich zastosowanie w pracy wychowawczej. Omawia wpływ stylów przywiązania na rozwój emocjonalny dziecka. Wyjaśnia znaczenie empatii, komunikacji i relacji dla rozwoju emocji. Przedstawia metody wspierające dzieci z trudnościami emocjonalnymi (SFBT, zabawa, NVC). | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jakie etapy rozwoju emocjonalnego są typowe dla dzieci w różnym wieku.Opowiada o różnicach między teorią Saloveya i Mayera a Golemana. Przedstawia wpływ przywiązania na regulację emocji u dziecka. Opisuje znaczenie empatii i komunikacji w relacji opiekun–dziecko. Wymienia metody wspierania dzieci z problemami emocjonalnymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UmiejętnościRozpoznaje sygnały zaburzeń lub opóźnień emocjonalnych u dzieci. Stosuje metody rozwijania samoświadomości i empatii u dzieci w codziennej pracy. Prowadzi rozmowy z dzieckiem o emocjach z wykorzystaniem aktywnego słuchania i NVC. Dobiera adekwatne techniki wsparcia (np. „kółko emocji”, zabawy tematyczne, techniki relaksacyjne). Współpracuje z rodziną i zespołem specjalistów w celu wspierania rozwoju emocjonalnego dziecka. | Kryteria weryfikacji Opowiada o sytuacji, w której rozpoznał emocjonalne trudności u dziecka.Relacjonuje sposób pracy z dzieckiem wycofanym lub nadwrażliwym emocjonalnie. Opisuje, jak prowadzi rozmowę z dzieckiem przy użyciu technik NVC. Pokazuje przykład użycia konkretnej metody wspierającej rozwój emocji. Przedstawia sposób współpracy z rodziną lub specjalistą w sytuacji emocjonalnego kryzysu dziecka. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczneUtrzymuje postawę empatyczną w relacjach z dziećmi, opiekunami i zespołem. Buduje z dziećmi bezpieczne relacje oparte na zaufaniu i responsywności. Wspiera tworzenie środowiska sprzyjającego wyrażaniu emocji i regulowaniu napięcia. Aktywnie uczestniczy w działaniach zespołowych ukierunkowanych na dobro dziecka. Reflektuje nad własnym wpływem emocjonalnym na dziecko i środowisko wychowawcze. | Kryteria weryfikacji Opowiada, jak buduje relację z dzieckiem opartą na zaufaniu i bezpieczeństwie.Opisuje swoje działania wspierające emocjonalny klimat grupy dziecięcej. Dzieli się refleksją na temat własnych emocji w kontakcie z dziećmi. Opisuje przypadek, w którym wspólnie z zespołem szukał najlepszego rozwiązania dla dziecka. Wskazuje, jak wspiera dzieci w wyrażaniu emocji i radzeniu sobie z napięciem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Test z wiedzy
DZIEŃ 1 – Fundamenty rozwoju emocjonalnego i metody wspierające
ROZDZIAŁ 1: Podstawy rozwoju emocjonalnego dziecka
Cel: Zapoznanie uczestników z kluczowymi teoriami i etapami rozwoju emocjonalnego.
Elementy:
- Etapy rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
- Znaczenie emocji w rozwoju społecznym i poznawczym.
- Wpływ środowiska, relacji i doświadczeń na rozwój emocji.
- Zaburzenia i opóźnienia w rozwoju emocjonalnym – jak je rozpoznać?
ROZDZIAŁ 2: Modele inteligencji emocjonalnej i ich praktyczne zastosowanie
Cel: Przedstawienie teorii inteligencji emocjonalnej i jej roli w pracy z dziećmi.
Elementy:
- Teoria Saloveya i Mayera – percepcja, zrozumienie i regulacja emocji.
- Teoria Golemana – samoświadomość, samoregulacja, empatia, kompetencje społeczne.
- Jak wspierać rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci.
- Przykłady ćwiczeń rozwijających IE w codziennej pracy opiekuna.
ROZDZIAŁ 3: Procesy emocjonalne i ich wpływ na zachowanie dzieci
Cel: Zrozumienie, jak emocje wpływają na codzienne funkcjonowanie i zachowania dziecka.
Elementy:
- Identyfikacja emocji – jak pomóc dziecku nazywać to, co czuje.
- Rozumienie emocji – przyczyny, kontekst, reakcje.
- Ekspresja emocji – komunikaty werbalne i niewerbalne.
- Równowaga emocjonalna – jak ją wspierać w środowisku placówki.
ROZDZIAŁ 4: Praca z dziećmi z trudnościami emocjonalnymi
Cel: Poznanie metod wspierających dzieci, które mają trudności w wyrażaniu i regulacji emocji.
Elementy:
- Terapia Dziecięca przez Zabawę wg Garry’ego Landretha – zasady i zastosowanie.
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (SFBT) – podejście pozytywne i oparte na zasobach.
- Praktyczne techniki pracy z dzieckiem wycofanym, agresywnym, nadwrażliwym.
- Mini-sesje terapeutyczne w codziennych interakcjach – jak to robić naturalnie.
DZIEŃ 2 – Relacje, komunikacja i systemowe podejście do rozwoju emocjonalnego
ROZDZIAŁ 5: Przywiązanie i budowanie więzi emocjonalnej
Cel: Zrozumienie znaczenia relacji opartych na przywiązaniu i ich wpływu na rozwój dziecka.
Elementy:
- Teoria przywiązania Johna Bowlby’ego – style, konsekwencje, aplikacja w pracy.
- Rola opiekuna jako „bezpiecznej bazy” – jak ją budować w placówce.
- Więź jako fundament rozwoju emocjonalnego i samoregulacji.
- Praktyczne działania budujące bezpieczną relację z dzieckiem.
ROZDZIAŁ 6: Komunikacja emocjonalna i Porozumienie bez Przemocy (NVC)
Cel: Rozwijanie umiejętności empatycznej i wspierającej komunikacji z dziećmi.
Elementy:
- Filary NVC wg Marshalla Rosenberga – obserwacje, uczucia, potrzeby, prośby.
- Aktywne słuchanie – jak usłyszeć emocje dziecka.
- Wyrażanie siebie bez oceniania – jak mówić, żeby budować relację.
- Ćwiczenia komunikacyjne – warsztat z użyciem sytuacji z praktyki.
ROZDZIAŁ 7: Techniki wspierające samoświadomość i empatię u dzieci
Cel: Nauczanie dzieci, jak rozpoznawać własne emocje i reagować na emocje innych.
Elementy:
- Ćwiczenia na rozwijanie samoświadomości emocjonalnej.
- Zabawy i opowieści budujące empatię i rozumienie perspektywy innych.
- Techniki relaksacyjne, oddechowe, mindfulness.
- Metoda „Kółko emocji” – praca z grupą w kontekście emocji.
ROZDZIAŁ 8: Współpraca z rodziną i interdyscyplinarnym zespołem
Cel: Wzmocnienie skuteczności wsparcia emocjonalnego poprzez działania systemowe.
Elementy:
- „Good Enough Parenting” wg Bowlby’ego – wsparcie, nie perfekcja.
- Jak wspierać rodziców biologicznych i zastępczych – rozmowy, materiały, edukacja.
- Współpraca z psychologiem, pedagogiem, terapeutą – efektywny przepływ informacji.
- Monitorowanie rozwoju emocjonalnego dziecka – Skala SERPE, obserwacje, dokumentacja.
Test z wiedzy
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 Rozpoczęcie szkolenia test z wiedzy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 Rozdział 1 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:20 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 Rozdział 2 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 Rozdział 3 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 Rozdział 4 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 Rozdział 5 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 Rozdział 6 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 Rozdział 7 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 Rozdział 8 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 15:10 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 Zakończenie szkolenia test z wiedzy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:10 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:20 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 080,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 080,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto130,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto130,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Witek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe zgodne z opisem zagadnień omawianych podczas szkolenia.
Realizowane godziny usługi są godzinami dydaktycznymi. Łączna liczba godzin dydaktycznych wynosi 16.
Informacje dodatkowe
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek – Rozwój
Usługa może być dostosowana do potrzeb uczestników programu Kierunek Rozwój zarówno pod względem terminu, jak i zagadnień programowych.
W ramach szkolenia zostanie przeprowadzony test z wiedzy teoretycznej na początku i końcu szkolenia. Przerwy nie wliczają się w czas szkoleniowy.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie prowadzone będzie na platformie Google Meet.
Instrukcja korzystania ze szkolenia znajduje się w linku: https://apmprojekt.com.pl/SzkoleniaOnline.pdf
Na szkolenie można zalogować się poprzez aplikację Google Meet na telefonie, komputerze lub tablecie oraz przez link wklejony do przeglądarki.
Link do szkolenia: