Specjalistyczne szkolenie z wykorzystywania fotogrametrii przy użyciu Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP). (AK)
Specjalistyczne szkolenie z wykorzystywania fotogrametrii przy użyciu Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP). (AK)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Inżynieria i metrologia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących lub planujących się podjąć pracy w obszarze geodezji, studentów/uczniów geodezji lub innych kierunków technicznych, które chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP).
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji10-08-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje Uczestnika do samodzielnego zebrania danych fotogrametrycznych za pomocą BSP oraz ich opracowania za pomocą wybranych oprogramowań. Kursanci zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną do wykonywania lotów według scenariusza krajowego NSTS-05.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje przepisy lotnicze i procedury operacyjne | Kryteria weryfikacji Stosuje przepisy lotnicze obowiązujące na terenie Unii Europejskiej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia uprawnienia i możliwości wykonywania operacji w kategorii Otwartej, Szczególnej i Certyfikowanej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady wykonywania lotów w kategorii Otwartej i Szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane wie jakie zgody trzeba pozyskać do wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury operacyjne zarówno w sytuacjach normalnych jak i awaryjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikację DroneTower | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę ogólną na temat BSP | Kryteria weryfikacji Rozróżnia rodzaje BSP stosuje zasady ich działania i wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikacje wykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury startu i lądowania oraz elementy BSP jakie należy sprawdzić przed i po lądowaniu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Ustawia parametry lotu dopasowane do ograniczeń przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę odnośnie ograniczeń i możliwości człowieka w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje ograniczenia ludzkie w kontekście obserwacji lotu BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę na temat meteorologii w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje zjawiska meteorologiczne, które mogą mieć wpływ na lot BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą z obszaru fotogrametrii | Kryteria weryfikacji porównuje fotogrametrię niskopułapową i tradycyjną | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji opisuje produkty nalotu fotogrametrycznego: ortofotomapa,chmura punktów, Model 3DMesh/Model 3D; numeryczny model terenu: NMT/DTM, NMPT/DSM | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia etapy pozyskania i opracowania danych fotogrametrycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia i opisuje aplikacje do planowania misji: 3Dsurvey Pilot,Pix4Dcapture, DJI GSPRO, Litchi, UGCS | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia i opisuje rodzaje nalotów fotogrametrycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się dokonuje i analizuje pomiary fotogrametryczne | Kryteria weryfikacji zgrywa dane z instrumentu geodezyjnego oraz BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji wykorzystuje wybrane oprogramowanie do przetwarzania i obróbki danych fotogrametrycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji generuje gotowe produkty(Ortofotomapa, model 3D, NMT -Numeryczny Model Terenu, NMPT -Numeryczny Model Pokrycia Terenu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje pomiary odległości i objętości mas | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji analizuje i interpretuje gotowe dane i raport końcowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjępodmiot zewnętrzny
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegopodmiot zewnętrzny
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie NSTS-05 oparte jest na programie szkolenia zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Przerwy nie wliczają się do godzin usługi. Szkolenie zawiera w sobie cześć teoretyczną oraz praktyczną. Cześć Teoretyczna prowadzona jest w sali . Cześć praktyczna odbywa się na przygotowanym terenie poza biurem w odległości do 10 km od miejsca wykonywania zajęć praktycznych.
Aby wziąć udział w szkoleniu uczestnik musi mieć ukończone 18 lat oraz aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1 / A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Szkolenie trwa 34 godzin zegarowych:
- teoria: 16
- praktyka naziemna - przygotowanie do lotu: 1
- praktyka: 6
- moduł fotogrametria: 9
- walidacja: 2
Część teoretyczna:
- Przepisy lotnicze uwzględniające BSP o masie do 4kg
- Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków o masie do 4kg
- Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków o masie do 4kg
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP o masie do 4kg
- Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem BSP o masie do 4kg
- Wykrywanie i ocena obiektów
- Meteorologia
- Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
Cześć praktyczna:
- Praktyka naziemna obejmuje: przygotowanie drona do lotu, ćwiczenia z prawidłowej oceny obiektów oraz właściwego lotu, sprawdzenie i ocena stanu technicznego, zaplanowanie operacji oraz ocena ryzyka, obsługa aplikacji do zgłaszania lotów, podstawowe czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej - wszystkie czynności dotyczą BSP o masie do 4kg(NSTS-05)
- Start oraz lądowanie
- Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach
- Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych
Moduł Fotogrametria:
Część teoretyczna:
- Prawo geodezyjne i kartograficzne w kontekście pozyskiwania danych przy pomocy BSP
- Rodzaje uprawnień wymaganych do nalotów fotogrametrycznych
- Jakie narzędzia potrzebujemy do wykonania nalotu fotogrametrycznego?
- Rodzaje bezzałogowych statków powietrznych( BSP)
- RTK a bezzałogowy statek powietrzny
- Przygotowanie do lotu
- Wykorzystanie instrumentów geodezyjnych do kontroli naziemnej przy nalotach
- fotogrametrycznych (fotopunkty, punkty kontrolne punkty wiążące)
- Omówienie podstaw fotogrametrii.
- Podstawowe pojęcia
- Porównanie fotogrametrii tradycyjnej i niskopułapowej
- Jaki produkt możemy uzyskać z nalotu fotogrametrycznego?
- Ortofotomapa, chmura punktów, Model 3D Mesh/Model 3D
- Numeryczny model terenu: NMT/DTM, NMPT/DSM
- Omówienie etapów pozyskania i opracowania danych fotogrametrycznych.
- Omówienie aplikacji do planowania misji: 3Dsurvey Pilot, Pix4Dcapture, DJI GSPRO, Litchi,
UGCS)
8.Rodzaje nalotów fotogrametrycznych
Cześć praktyczna:
- Praktyka naziemna obejmuje: przygotowanie instrumentów geodezyjnych, założenie i pomiar fotopunktów (GCP) i punktów kontrolnych.
- Wykonanie nalotów fotogrametrycznych
- Zgranie danych z instrumentu geodezyjnego oraz BSP
- Przedstawienie wybranego oprogramowania do przetwarzania danych (3Dsurvey, PIX4DMapper, Agiso Metashape UGCS Mapper)
- Obróbka i przetwarzanie danych na wybranym oprogramowaniu
- Generowanie gotowych produktów (Ortofotomapa, model 3D, NMT - Numeryczny Model Terenu, NMPT - Numeryczny Model Pokrycia Terenu):
- Wykonywanie pomiarów odległości
- Pomiar objętości mas
- Analiza oraz interpretacja gotowych danych i raportu końcowego
Metody prowadzenia zajęć: wykład, pogadanka, case study, praca w terenie (zbieranie materiału do analizy fotogrametrycznej z drona).
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS-05 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS-05.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 500,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 500,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto218,75 PLN
- Koszt osobogodziny netto218,75 PLN
- W tym koszt walidacji brutto50,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto50,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto50,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto50,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Kozakiewicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1 / A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Informacje dodatkowe
Usługa trwa 34 godz/zeg.
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS-05 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS-05.
Zajęcia praktyczne ze względu na swoją specyfikę są uzależnione od warunków atmosferycznych. W przypadku opadów lub silnego wiatru uniemożliwiającego swobodne loty, część praktyczna zostanie zamieniona z częścią teoretyczną. Zajęcia praktyczne będą odbywały się w promieniu 10 kilometrów od miejsca zajęć teoretycznych. Kontakt z instruktorem Bartoszem Grabowskim pod numerem 504 284 911.
Adres
Adres
Zajęcia praktyczne/loty odbywają się w promieniu 10 kilometrów od miejsca zajęć teoretycznych. Kontakt z instruktorem Bartoszem Grabowskim pod numerem 504 284 911
lokalizacja 53°11'57.8"N 22°03'36.0"E
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi