Specjalistyczne szkolenie z fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Specjalistyczne szkolenie z fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Inżynieria i metrologia
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących lub planujących się podjąć pracy w obszarze geodezji, studentów/uczniów geodezji lub innych kierunków technicznych, które chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP).
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji01-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi34
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje Uczestnika do samodzielnego zebrania danych fotogrametrycznych za pomocą BSP oraz ich opracowania za pomocą wybranych oprogramowań. Kursanci zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną do wykonywania lotów według scenariusza krajowego NSTS-05.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje przepisy lotnicze i procedury operacyjne | Kryteria weryfikacji Stosuje przepisy lotnicze obowiązujące na terenie Unii Europejskiej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia uprawnienia i możliwości wykonywania operacji w kategorii Otwartej, Szczególnej i Certyfikowanej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady wykonywania lotów w kategorii Otwartej i Szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane wie jakie zgody trzeba pozyskać do wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury operacyjne zarówno w sytuacjach normalnych jak i awaryjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikację DroneTower | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę ogólną na temat BSP | Kryteria weryfikacji Rozróżnia rodzaje BSP stosuje zasady ich działania i wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikacje wykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury startu i lądowania oraz elementy BSP jakie należy sprawdzić przed i po lądowaniu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Ustawia parametry lotu dopasowane do ograniczeń przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę odnośnie ograniczeń i możliwości człowieka w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje ograniczenia ludzkie w kontekście obserwacji lotu BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę na temat meteorologii w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje zjawiska meteorologiczne, które mogą mieć wpływ na lot BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą z obszaru fotogrametrii | Kryteria weryfikacji porównuje fotogrametrię niskopułapową i tradycyjną | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji opisuje produkty nalotu fotogrametrycznego: ortofotomapa,chmura punktów, Model 3DMesh/Model 3D; numeryczny model terenu: NMT/DTM, NMPT/DSM | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia etapy pozyskania i opracowania danych fotogrametrycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia i opisuje aplikacje do planowania misji: 3Dsurvey Pilot,Pix4Dcapture, DJI GSPRO, Litchi, UGCS | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia i opisuje rodzaje nalotów fotogrametrycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się dokonuje i analizuje pomiary fotogrametryczne | Kryteria weryfikacji zgrywa dane z instrumentu geodezyjnego oraz BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji wykorzystuje wybrane oprogramowanie do przetwarzania i obróbki danych fotogrametrycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji generuje gotowe produkty(Ortofotomapa, model 3D, NMT -Numeryczny Model Terenu, NMPT -Numeryczny Model Pokrycia Terenu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje pomiary odległości i objętości mas | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji analizuje i interpretuje gotowe dane i raport końcowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęBusiness Adventure Przemysław Włodarczyk - operator egzaminacyjny ULC (nr decyzji: LBSP-1.545.26.2022.ULC.1).
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie NSTS-05 oparte jest na programie szkolenia zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Przerwy nie wliczają się do godzin usługi. Szkolenie zawiera w sobie cześć teoretyczną oraz praktyczną. Cześć Teoretyczna prowadzona jest w sali . Cześć praktyczna odbywa się na przygotowanym terenie poza biurem w odległości do 10 km od miejsca wykonywania zajęć praktycznych.
Aby wziąć udział w szkoleniu uczestnik musi mieć ukończone 18 lat oraz aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1 / A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Szkolenie trwa 34 godzin zegarowych tj. 34x 60min. Podczas szkolenia przewidziane są przerwy. Przerwy nie wliczają się w czas trwania usługi:
- teoria: 16 godz/zeg
- praktyka naziemna - przygotowanie do lotu: 1 godz/zeg
- praktyka: 6 godz/zeg
- moduł fotogrametria: 9 godz/zeg
- walidacja: 2 godz/zeg
Część teoretyczna:
- Przepisy lotnicze uwzględniające BSP o masie do 4kg
- Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków o masie do 4kg
- Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków o masie do 4kg
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP o masie do 4kg
- Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem BSP o masie do 4kg
- Wykrywanie i ocena obiektów
- Meteorologia
- Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
Cześć praktyczna:
- Praktyka naziemna obejmuje: przygotowanie drona do lotu, ćwiczenia z prawidłowej oceny obiektów oraz właściwego lotu, sprawdzenie i ocena stanu technicznego, zaplanowanie operacji oraz ocena ryzyka, obsługa aplikacji do zgłaszania lotów, podstawowe czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej - wszystkie czynności dotyczą BSP o masie do 4kg(NSTS-05)
- Start oraz lądowanie
- Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach
- Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych
Moduł Fotogrametria:
Część teoretyczna:
- Prawo geodezyjne i kartograficzne w kontekście pozyskiwania danych przy pomocy BSP
- Rodzaje uprawnień wymaganych do nalotów fotogrametrycznych
- Jakie narzędzia potrzebujemy do wykonania nalotu fotogrametrycznego?
- Rodzaje bezzałogowych statków powietrznych( BSP)
- RTK a bezzałogowy statek powietrzny
- Przygotowanie do lotu
- Wykorzystanie instrumentów geodezyjnych do kontroli naziemnej przy nalotach
- fotogrametrycznych (fotopunkty, punkty kontrolne punkty wiążące)
- Omówienie podstaw fotogrametrii.
- Podstawowe pojęcia
- Porównanie fotogrametrii tradycyjnej i niskopułapowej
- Jaki produkt możemy uzyskać z nalotu fotogrametrycznego?
- Ortofotomapa, chmura punktów, Model 3D Mesh/Model 3D
- Numeryczny model terenu: NMT/DTM, NMPT/DSM
- Omówienie etapów pozyskania i opracowania danych fotogrametrycznych.
- Omówienie aplikacji do planowania misji: 3Dsurvey Pilot, Pix4Dcapture, DJI GSPRO, Litchi,
UGCS)
8.Rodzaje nalotów fotogrametrycznych
Cześć praktyczna:
- Praktyka naziemna obejmuje: przygotowanie instrumentów geodezyjnych, założenie i pomiar fotopunktów (GCP) i punktów kontrolnych.
- Wykonanie nalotów fotogrametrycznych
- Zgranie danych z instrumentu geodezyjnego oraz BSP
- Przedstawienie wybranego oprogramowania do przetwarzania danych (3Dsurvey, PIX4DMapper, Agiso Metashape UGCS Mapper)
- Obróbka i przetwarzanie danych na wybranym oprogramowaniu
- Generowanie gotowych produktów (Ortofotomapa, model 3D, NMT - Numeryczny Model Terenu, NMPT - Numeryczny Model Pokrycia Terenu):
- Wykonywanie pomiarów odległości
- Pomiar objętości mas
- Analiza oraz interpretacja gotowych danych i raportu końcowego
Podczas kursu zostanie również omówiona problematyka związana z nabyciem i/lub rozwijaniem przez Uczestnika:
- kompetencji cyfrowych, w tym aktualizacja oprogramowania drona i aplikacji mobilnych konfigurowanie ustawień lotu BSP, obróbka zdjęć i wideo nagranych dronem oraz
- kompetencji zielonych, w tym zagadnienia dotyczące: optymalizacji użycia energii (np. planowanie tras lotu tak, aby zużywać mniej baterii), dbałość o recykling i odpowiednią utylizację sprzętu elektronicznego i akumulatorów, użycie technologii (w tym dronów) do monitorowania środowiska.
Metody prowadzenia zajęć: wykład, pogadanka, case study, praca w terenie (zbieranie materiału do analizy fotogrametrycznej z drona).
Zajęcia praktyczne ze względu na swoją specyfikę są uzależnione od warunków atmosferycznych. Harmonogram szkolenia może ulec zmianie - powodem zmiany mogą być niekorzystanie warunki pogodowe.
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS-05 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS-05.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 1. Przepisy lotnicze uwzględniające BSP o masie do 4kg | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 02-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 02-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 2. Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków o masie do 4kg | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 02-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 3. Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków o masie do 4kg | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 02-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 02-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 4. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP o masie do 4kg | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 02-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 5. Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem BSP o masie do 4kg | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Meteorologia; Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Praktyka naziemna; Start oraz lądowanie | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych; Czynności po zakończeniu lotu | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Moduł Fotogrametria, część teoretyczna | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Moduł Fotogrametria, część praktyczna | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Przerwa | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:15 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Egzamin | Prowadzący Tomasz Kozakiewicz | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 528,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 528,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 192,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 192,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 50,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Kozakiewicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1 / A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Informacje dodatkowe
Usługa trwa 34 godz/zeg. tj 34x 60min
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS-05 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS-05.
Zajęcia praktyczne ze względu na swoją specyfikę są uzależnione od warunków atmosferycznych. W przypadku opadów lub silnego wiatru uniemożliwiającego swobodne loty, część praktyczna zostanie zamieniona z częścią teoretyczną. Zajęcia praktyczne będą odbywały się w promieniu 10 kilometrów od miejsca zajęć teoretycznych.
Adres
Adres
Zajęcia praktyczne/loty odbywają się w promieniu 10 kilometrów od miejsca zajęć teoretycznych.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi