Szkolenie teoretyczne i praktyczne do uzyskania uprawnienia MEP(L)
Szkolenie teoretyczne i praktyczne do uzyskania uprawnienia MEP(L)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTransport i motoryzacja / Transport i logistyka
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy przedsiębiorstwa sektora lotniczo-kosmicznego, tj.: personel latający (piloci)
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników5
- Data zakończenia rekrutacji13-05-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURRozporządzenie KE nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym (Dz. U. UE. L. z 2011 r. Nr 311 z późn. zm.) oraz art. 21 ust 2 pkt 5a, art. 160 i 161 i 95 a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńTeoria + praktyka-PPL(A)-Pilot turystyczny samolotowy, Teoria + praktyka-LAPL(A)-Pilot samolotowy rekreacyjny, Praktyka-CPL(A)-Pilot zawodowy samolotowy, Teoria + praktyka-FI(A)-Instruktor samolotowy, Teoria + praktyka-IR(A)-Uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów- samoloty, Teoria + praktyka-IRI-Uprawnienie instruktora szkolenia w lotach według wskazań przyrządów, Teoria + praktyka-FTI(A)-Instruktor szkolenia pilotów doświadczalnych, Teoria + praktyka-MEP(L)-Samoloty wielosilnikowe tłokowe lądowe, Teoria + praktyka-SEP(L)-Samoloty jednosilnikowe tłokowe lądowe, Teoria + praktyka-CRI/ME-Uprawnienie instruktora na klasę samolotów wielosilnikowych, Teoria + praktyka-noc (A)-uprawnienie samolotowe do wyk. lotów nocnych, Teoria + praktyka-*- Uznanie kwalifikacji i uprawnień nabytych w lot. Państwowym,
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia do uprawnienie MEP(L) jest zapoznanie kandydata z procedurami operacyjnymi i użytkowaniem samolotu wielosilnikowego w locie z ciągiem asymetrycznym oraz w przypadku niesprawności silnika w różnych fazach lotu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Efekty uczenia się uczestników usługi rozwojowej (szkolenie teoretyczne):zna szczegółową listę wyposażenia statku powietrznego, a także prawidłowe/nieprawidłowe działanie systemów i instalacji wie w jaki sposób poprawnie wykonywać, planować i monitorować lot na samolocie wielosilnikowym potrafi obliczyć obciążanie, wyważenie i zna zasady obsługi danego statku powietrznego klasy MEP(L) zna procedury w sytuacjach awaryjnych (procedury z ciągiem asymetrycznym podczas przelotu, lądowania z zatrzymaniem i kołowaniem z asymetrią) zna zagadnienia związanie z chłodzenie silnika zna zasady postępowania w trakcie lądowania z wiatrem bocznym a także z procedurami z tym związanymi zna instrukcję użytkowania w locie danego statku powietrznego, listą kontrolną czynności, wie jak poprawnie wykonać krąg nadlotniskowy, Efekty uczenia się uczestników usługi rozwojowej (szkolenie praktyczne): w poprawny sposób przygotowuje wszystkie niezbędne czynności przedlotowe w poprawny sposób wykonuje kołowanie, start z bocznym wiatrem, start z krótkiego dystansu, zniżanie z wypuszczonymi klapami, zniżanie z wypuszczonym podwoziem, potrafi odpowiednio nastawiać wysokościomierz i odczytywać i oceniać wskazania przyrządów pokładowych, sterować klapami i trymerami poprawnie wykonuje odejście na drugi krą z minimalnej wysokości poprawnie wykonuje lądowanie (lądowanie normalne, ladowanie bez klap, lądowanie z wiatrem bocznym) zna procedurę uruchomienia silnika niepracującego oraz schemat wznowienia lotu wielosilnikowego rozpoznaje usterki silnika w zakręcie i zna skutki takiej usterki Nabyte kompetencje zostaną potwierdzone w formie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydanego przez podmiot szkolący. | Kryteria weryfikacji Weryfikację efektów szkolenia przeprowadzi osoba niezależna, nie będąca osobą prowadzącą szkolenie na podstawie karty przebiegu szkolenia. Potwierdzeniem uzyskanych kompetencji będzie zaświadczenie o ukończeniu kursu z zakresu wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych, wystawionego przez podmiot szkolący. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ramowy program usługi szkolenia praktycznego.
- Szkolenie praktyczne Ćw. 0 - Zapoznanie z samolotem - 0h 00 min - 22.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 1 - Zapoznanie z właściwościami samolotu w locie - 0h 30 min - 22.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 2 - Lot po kręgu w warunkach normalnych - 0h 15 min - 22.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 3 - Wykorzystanie maksymalnych osiągów samolotu normalnych - 0h 20 min 22.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 4 - Lot do strefy w celu doskonalenia pilotażu i ćwiczenia czynności w symulowanych sytuacjach awaryjnych - 1h 30 min – 27.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 5 - Starty i lądowania z bocznym wiatrem - 0h 30 min – 27.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 6 - Symulowane sytuacja awaryjne w lotach po kręgu - 1h 40 min – 28.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 7 - Lot do strefy według przyrządów w zasłoniętej kabinie - 0h 45 min – 28.05.2025
- Szkolenie praktyczne Ćw. 8 - Lot sprawdzający (LS) - 0h 30 min – 28.05.2025
- Szkolenie praktyczne - egzamin LKE MEP(L) - 1h 00' - 30.05.2025
Łącznie w szkoleniu praktycznym nie mniej niż: 7 godzin.
Część praktyczna jest ustalana indywidualnie z uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 19.05.2025 do 23.05.2025 z uwzględnieniem warunków pogodowych. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Podmiotu Świadczącego
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Lista wyposażenia samolotu, prawidłowe i nieprawidłowe działanie systemów/ instalacji | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 19-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Ograniczenia | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 19-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Wykonanie, planowanie i monitorowanie lotu | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 19-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Załadowanie, wyważenie i obsługa | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 19-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Procedury awaryjne | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 19-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Zasady pilotażu samolotu wielosilnikowego | Prowadzący Instruktor | Data realizacji zajęć 19-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto12 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto12 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto840,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto840,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Krzysztof Kusek
Wiesław Ruman
Uprawnienia: SEP(L), MEP(L), IR/ME, FI/CPL/FI/ME.
Wojciech Bugajski
Uprawnienia: SEP(L), MEP(L),IR/ME, FI/CPL/FI/ME.
Damian Danecki
Wykształcenie wyższe,
Posiadane uprawnienia w licencji CPL(A): SEP(L), MEP(L), IR/ME, FI,
Posiadane uprawnienia FI/CPL/ME/IR/FI
Instruktor
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Instrukcja użytkowania w locie statku powietrznego PA-34 Seneca V w wersji elektronicznej
- Wydawnictwo AIP
- Dostęp do serwisu IMGW Awiacja
- Zestaw check-list dla samolotu PA-34 Seneca V w wersji elektronicznej
Warunki uczestnictwa
Przed przystąpieniem do szkolenia MEP(L) uczeń powinien posiadać licencję PPL(A) lub CPL(A), badania lotniczo-lekarskie min klasy 2, posiadać uzupełnioną książkę pilota oraz nalot dowódczy PIC w ilości 70 godzin, który należy udokumentować przedstawiając podliczone godziny w książce pilota.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Możliwość przeprowadzenia szkolenia teoretycznego w formie zdalnej za pomocą aplikacji Teams, Wymagany dostęp do Internetu oraz zainstalowana aplikacji Microsoft Teams. Komputer stacjonarny, bądź laptop.
Adres
Adres
Szkolenie praktyczne odbywa się na lotnisku EPML Mielec, gdzie uczniowie mają bezpośredni dostęp do dwóch pasów startowych położonych na kierunkach N i S oraz W i E, zlokalizowanych na lotnisku w Mielcu z bezpośrednim dostępem, który umożliwia loty przez 365 dni w roku.
Dostęp do sali do prowadzenia konsultacji z instruktorem oraz sieci internetowej, certyfikowanego samolotu do wykonywanie lotów praktycznych szkolenia.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- materiały szkoleniowe, pomieszczenie do prowadzenia zajęć.