Kurs Kancelaryjno Archiwalny I stopnia z egzaminem
Kurs Kancelaryjno Archiwalny I stopnia z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kto powinien wziąć udział?
- Przedstawiciele zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego,
- Aktualni oraz przyszli pracownicy zajmujący się archiwizacją,
- Referenci ds. administracyjnych,
- Osoby odpowiedzialne za porządkowanie dokumentacji,
- Nowi pracownicy przejmujący obowiązki związane z archiwum,
- Kierownictwo zainteresowane organizacją dokumentacji,
- Osoby poszukujące praktycznej wiedzy z zakresu archiwistyki,
- Pracownicy firm prywatnych w zakresie archiwizacji dokumentów,
- Wszyscy zainteresowani tematyką, chcący podnieść swoje kwalifikacje lub zmienić branżę.
Usługa adresowana również do Uczestników:
1) Projektu Małopolski Pociąg do Kariery
2) Projektu Nowy Start w Małopolsce
3) Projektu Kierunek – Rozwój
4) Projektów organizowanych przez operatora: Izba Przemysłowo-Handlowa w Białymstoku
W przypadku finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji02-07-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem tego szkolenia jest przede wszystkim przygotowanie uczestników do efektywnego i zgodnego z przepisami prawa zarządzania archiwum zakładowym lub składnicą akt, a także umożliwienie im zdobycia praktycznej wiedzy z zakresu archiwistykiEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wymienia przepisy prawne dotyczące zarządzania i archiwizacji dokumentacji | Kryteria weryfikacji Omawia i interpretuje kluczowe akty prawne, w tym Ustawę o ochronie danych osobowych, a także odnosi się do ich stosowania dla procesów archiwalnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje normatywy kancelaryjno-archiwalne | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje i stosuje w praktyce instrukcję kancelaryjną, jednolity rzeczowy wykaz akt oraz instrukcje archiwalne do prawidłowego zarządzania dokumentacją. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wymienia metody klasyfikacji i kwalifikacji dokumentacji | Kryteria weryfikacji Identyfikuje i stosuje odpowiednie metody klasyfikacji i kwalifikacji dokumentów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Przygotowuje dokumentację do archiwum zakładowego | Kryteria weryfikacji Wymienia zasady przygotowania i zabezpieczania dokumentacji do długotrwałego przechowywania, a także wskazuje zasady zarządzania procesem przekazywania dokumentacji do archiwum. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje postępowanie z dokumentacją w przypadku zmian organizacyjnych | Kryteria weryfikacji Analizuje i stosuje procedury bezpiecznego i zgodnego z przepisami postępowania z dokumentacją w sytuacjach takich jak ustanie działalności jednostki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje procedury udostępniania i wycofywania dokumentacji | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje zasady zarządzania procesem udostępniania i wycofywania dokumentacji z archiwum zakładowego, w tym stosowania zasad wynikających z wytycznych archiwów państwowych dotyczących porządkowania dokumentacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1:
- Podstawy prawne zarządzania dokumentacją.
- Najważniejsze akty prawne dotyczące archiwizacji
- Omówienie wpływu Ustawy o ochronie danych osobowych na okresy przechowywania, ograniczone przechowywanie, integralność i rozliczalność
- Słowniczek pojęć kancelaryjno-archiwalnych
- Nadzór nad dokumentacją i prawo do przeprowadzania kontroli prowadzenia dokumentacji przez archiwa państwowe.
- Normatywy kancelaryjno-archiwalne regulujące postępowanie z dokumentacją w danej jednostce organizacyjnej (zakres przedmiotowy i znaczenie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt, instrukcji archiwalnej).
- Czynności i procedury kancelaryjne, wpływające na prawidłową archiwizację dokumentacji.
- Organizacja pracy kancelaryjnej i systemy kancelaryjne
- Czynności sekretariatu przy wpływach i wysyłce korespondencji.
- Podstawowe pojęcia związane z pracą biurową: akta sprawy, dekretacja, akceptacja, dokument elektroniczny, sprawa, metadane, komórka organizacyjna, pieczęć wpływu i wysyłki, rejestr, skład chronologiczny, odwzorowanie cyfrowe, itp.
- Obieg dokumentacji i czynności kancelaryjne (przyjmowanie, otwieranie i sprawdzanie przesyłek; akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism).
- Klasyfikacja i kwalifikacja dokumentacji w podmiocie. Kryteria wartościowania dokumentacji. Konstrukcja i znaczenie jednolitego rzeczowego wykazu akt.
- Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej, a także rozwiązaniu stosunku pracy z osobami zatrudnionymi.
- Ćwiczenia indywidualne z zakresu klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w oparciu o wykaz akt.
Dzień 2:
- Obowiązki komórek organizacyjnych w odniesieniu do dokumentacji zakończonej.
- Przygotowanie teczek rzeczowych do przekazania do archiwum zakładowego.
- Środki ewidencyjne dokumentacji
- Dobór właściwych formularzy dla opracowywanej dokumentacji (w tym spisy zdawczo-odbiorcze informatycznych nośników danych, dokumentacji technicznej, kartograficznej, audiowizualnej).
- Ustalanie okresu przechowywania dokumentacji z uwzględnieniem problematyki dokumentacji odziedziczonej, obcej oraz zasad weryfikacji kwalifikacji archiwalnej i ustalenia „kategorii archiwalnej wyższej”.
- Problem archiwizacji informacji publikowanych/zamieszczanych przez pracowników w Internecie. Sankcje karne przewidziane prawem w zakresie utraty, zagubienia lub ukrycia dokumentów.
- Organizacja archiwum zakładowego lub składnicy akt. Prawa i obowiązki archiwisty zakładowego. Wymogi lokalowe i techniczne zabezpieczenie dokumentacji. Gromadzenie i układ dokumentacji w magazynach archiwalnych.
- Udostępnianie i wycofanie dokumentacji w archiwum zakładowym.
- Wpływ wytycznych archiwów państwowych na porządkowanie dokumentacji (wskazówki metodyczne NDAP dla akt osobowych, projektów unijnych, kopert dowodowych, teczek kierowców, itp.).
- Pojęcie ekspertyzy archiwalnej i jej umiejscowienie w przepisach prawnych. Zasady wnioskowania o ekspertyzę archiwalną.
- Ćwiczenia indywidualne z zakresu opisu i ewidencji dokumentacji
Dzień 3:
- Porządkowanie dokumentacji złożonej w archiwum w stanie nieuporządkowanym. Etapy prac porządkowych, przynależność zespołowa, segregacja i systematyzacja, opis teczek rzeczowych, inwentaryzacja.
- Analiza procesu brakowania dokumentacji w świetle obowiązujących procedur archiwalnych.
- Kto odpowiada za brakowanie akt w podmiocie i jak często należy je przeprowadzać? Udział komórek merytorycznych w ocenie wartości dokumentacji.
- Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego: opis teczek rzeczowych, zabezpieczenie techniczne materiałów, ewidencja, przygotowanie notatki informacyjnej.
- Przeprowadzanie skontrum zbioru dokumentacji
- Sprawozdawczość archiwum zakładowego
- Pytania i odpowiedzi, podsumowanie zajęć
- Egzamin końcowy
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 720,77 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 399,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto71,70 PLN
- Koszt osobogodziny netto58,29 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Anna Opara-Rak
Prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o okresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na około 2 dni przed szkoleniem uczestnicy otrzymają komplet materiałów szkoleniowych.
Warunki uczestnictwa
UWAGA!
Jeśli są Państwo zainteresowani udziałem w naszym szkoleniu bardzo proszę o zgłoszenie zapisu niezwłocznie lub przesłanie informacji o chęci wzięcia udziału w danym terminie na adres klaudia.kondraszuk@pelniwiedzy.pl
Informacje te są niezbędne w celu potwierdzenia i zagwarantowania terminu kursu.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Aby uczestniczyć w szkoleniu online wystarczy:
- Komputer stacjonarny/ laptop/ notebook
- Stały dostęp do internetu
- Przeglądarka internetowa (np. Google Chrome)
Szkolenie realizowane będzie przez platformę ClickMeeting, zalecamy korzystanie z Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera. Pamiętaj, aby korzystać z najaktualniejszej oficjalnej wersji wybranej przeglądarki.