VBA w MS Excel - poziom podstawowy. Podstawy programowania
VBA w MS Excel - poziom podstawowy. Podstawy programowania
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Programowanie
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Profil uczestników
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które m.in.:
- pracują z bardzo dużymi ilościami danych w arkuszach kalkulacyjnych,
- wykonują dużą ilość operacji powtarzalnych (np. kopiowanie danych czy poprawianie błędów),
- tworzą powtarzalne raporty i wyliczenia oparte na zmieniających się danych.
Szkolenie m.in. dla analityków, księgowych, logistyków, magazynierów, pracowników wsparcia/organizacji produkcji.
Przygotowanie uczestników
Wymagana wiedza uczestników: bardzo dobra znajomość praktyczna MS Excel (intenstywne wykorzystywanie MS Excel w codziennej pracy).
Czas trwania kursu wynosi 24 godziny lekcyjne, godzina lekcyjna to 45 minut.
Usługa jest dedykowana dla uczestników projektu Małopolski pociąg do kariery.
Usługa również adresowana dla uczestników projektu Małopolskie Bony rozwojowe Plus" i "Małopolski Pociąg do Kariery”
"Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój"
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji02-06-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Umiejętnościami, które uczestnik szkolenia będzie mógł wykorzystać w swojej pracy po zakończeniu szkolenia, będą:posługiwanie się podstawowych zasad rzemiosła i sztuki programowania.
umiejętność czytania kodu ze zrozumieniem.
używanie podstawowych konstrukcji w programowaniu.
identyfikacja podstawowych rodzajów błędów języka VBA i sposobów ich unikania.
stworzenie zestawu gotowych procedur do zastosowania w codziennej pracy.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się przetwarzać i formatować dane w arkuszach kalkulacyjnych, | Kryteria weryfikacji Wprowadza, edytuje i organizuje dane w arkuszach kalkulacyjnych, stosując odpowiednią strukturę (np. tabele, zakresy).Wykorzystuje funkcje formatowania, takie jak zmiana czcionki, kolorów komórek, ustawianie szerokości kolumn, oraz formatowanie liczb i dat zgodnie z wymaganiami. Używa zaawansowanych narzędzi formatowania, takich jak formatowanie warunkowe, aby wyróżnić dane spełniające określone kryteria. Przekształca dane do odpowiednich formatów, np. konwersja tekstu na liczby, liczby na daty, itp. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się sprawdzać poprawności danych i obliczeń/przetwarzania danych (np. błędy użytkowników oraz błędy MS Excel), | Kryteria weryfikacji Przeprowadza kontrolę poprawności obliczeń i formuł, stosując narzędzia audytowania formuł (np. śledzenie zależności, sprawdzanie błędów).Umiejętnie używa funkcji takich jak SUMIF, VLOOKUP, COUNTIF, MATCH, aby zapewnić, że obliczenia i dane są poprawne i zgodne z założeniami. Identifikuje i koryguje błędy, takie jak błędne wprowadzenie danych przez użytkowników (np. literówki, błędne typy danych), a także błędy wynikające z ograniczeń MS Excel (np. błędy #N/A, #DIV/0!, #REF!). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się poprawiać dane (np. z najbardziej typowych błędów użytkowników). | Kryteria weryfikacji Wykrywa i koryguje najczęstsze błędy użytkowników, takie jak niejednolite formatowanie, niepoprawne typy danych (np. tekst zamiast liczb), puste komórki w miejscach, gdzie dane są wymagane.Umiejętnie stosuje narzędzia Excel do usuwania duplikatów i przekształcania danych, aby poprawić jakość arkuszy kalkulacyjnych. Stosuje techniki oczyszczania danych, takie jak zamiana tekstów (np. zamiana "N/A" na "0"), ujednolicanie formatów dat, usuwanie nadmiarowych spacji. Wykorzystuje funkcje takie jak TRIM, CLEAN, SUBSTITUTE do usuwania niepożądanych znaków i poprawiania danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie jest prowadzone dla jednej grupy. Podczas szkolenia każdy z uczestników pracuje na własnym stanowisku komputerowym z zainstalowanym oprogramowaniem.
Szkolenie jest prowadzone w trybie godzin lekcyjnych (45 min). Przerwy są wliczane w czas trwania usługi.
Szczegółowy program szkolenia VBA od podstaw
1. Rozpoczęcie szkolenia – sprawy organizacyjne.
2. Makra – automatyzacja zadań w arkuszach
2.1. Rejestracja i uruchamianie makr
2.1.1. Jak włączyć kartę z obsługą makr
2.1.2. Jak ustawić poziom zabezpieczeń
2.1.3. Jak przygotować środowisko do tworzenia makr
2.1.4. Jak zarejestrować makro
2.1.5. Jak uruchomić makro
2.1.6. Jak zapisać zeszyt z makrami
2.1.7. Ćwiczenia
2.2. Przyciski uruchamiające makra z poziomu arkusza
2.2.1. Jak wstawić do arkusza przycisk uruchamiający makro
2.2.2. Ćwiczenia
3. Zarządzanie kodem VBA
3.1. Budowa okna edytora VBA
3.2. Archiwizacja i przenoszenie kodu VBA – praca z modułami VBA
3.3. Nawigacja w kodzie VBA
4. Podpięcie makr do interfejsu MS Excel (opcjonalnie)
4.1. Paski narzędziowe
4.1.1. Jak uaktywnić skoroszyt makr osobistych
4.1.2. Jak dodać przycisk uruchamiający makro do paska szybkiego uruchamiania
4.1.3. Jak zmodyfikować wstęgę – dodać kartę z makrami użytkownika
4.1.4. Ćwiczenia
5. Edycja kodu VBA
5.1. Modyfikacja kodu VBA
5.2. Zmiana podstawowych ustawień edytora VBA
5.3. Znaczenie kolorów w edytorze VBA
6. Wstęp do programowania
6.1. Procedury
6.2. Zmienne – poprawne deklarowanie i zapobieganie błędom braku deklaracji
6.3. Typy danych VBA
6.4. Operatory
6.5. Ćwiczenia
7. Testowanie programów
7.1. Uruchamianie krokowe
7.2. Szybki podgląd wyników przetwarzania
7.3. Czujki – śledzenie wartości zmiennych
8. Przetwarzanie tekstów
8.1. Sklejanie tekstów (konkatenacja)
8.1.1. Jak połączyć ciąg znaków
8.1.2. Jak przełamać wiersz tekstu w kodzie
8.1.3. Jak przełamać wynikowy wiersz tekstu (np. w oknie komunikatu)
8.1.4. Jak dodać do tekstu wynikowego znaki specjalne (np. cudzysłów)
8.1.5. Ćwiczenia
8.2. Funkcje przetwarzające ciągi znaków
8.2.1. Jak sprawdzić ilość znaków w tekście (funkcja „Len”)
8.2.2. Jak pobrać początek tekstu (funkcja „Left”)
8.2.3. Jak pobrać koniec tekstu (funkcja „Right”)
8.2.4. Jak pobrać środkowy fragment tekstu (funkcja „Mid”)
8.2.5. Jak usunąć zbędne spacje z początku i końca tekstu (funkcja „Trim”)
8.2.6. Jak zamienić tekst na wielkie litery (funkcja „Ucase”)
8.2.7. Jak zamienić tekst na małe litery (funkcja „Lcase”)
8.2.8. Jak znaleźć tekst w ciągu znaków (funkcja „InStr”)
8.2.9. Jak sprawdzić, czy znak jest cyfrą (funkcja „IsNumeric”) + błędy działania funkcji VBA
8.2.10. Ćwiczenia
9. Sterowanie przetwarzaniem danych
9.1. Instrukcja warunkowa i poprawne budowanie warunków
9.1.1. Jak obsłużyć tylko warunek prawdziwy tylko jedną instrukcją (składnia jednowierszowa)
9.1.2. Jak obsłużyć tylko warunek prawdziwy wieloma instrukcjami
9.1.3. Jak użyć warunku złożonego
9.1.4. Jak obsłużyć zarówno warunek prawdziwy, jak i fałszywy
9.1.5. Jak sprawdzać kolejno wiele kryteriów
9.1.6. Ćwiczenia
9.2. Pętla For z licznikiem + ćwiczenia
9.3. Pętla przetwarzająca kolekcje obiektów („For Each”) + ćwiczenia
9.4. Pętla z warunkiem zakończenia („Do … Loop”) + ćwiczenia
9.5. Instrukcja przerwania/wyjścia („Exit”)
10. VBA w arkuszu kalkulacyjnym
10.1. Obiekty w arkuszach kalkulacyjnych
10.2. Własności i metody
10.3. Hierarchia obiektów w MS Excel
10.4. Podstawowa składnia obiektowa
10.5. Klasy i kolekcje
11. Operacje na komórkach i obszarach
11.1. Operacje na aktywnej komórce
11.1.1. Jak pobrać wartość z komórki
11.1.2. Jak zapisać wartość w komórce
11.1.3. Jak pobrać wartość wyświetlaną w komórce
11.1.4. Jak sformatować komórkę z użyciem stylu
11.1.5. Jak wyczyścić komórkę
11.1.6. Jak pobrać adres komórki
11.1.7. Jak pobrać numer kolumny/wiersza dla aktywnej komórki
11.2. Nawigacja względem aktywnej komórki
11.2.1. Jak przejść do innej komórki
11.2.2. Jak zabezpieczyć się przed błędem wyjścia poza arkusz
11.2.3. Jak pobrać zawartość z komórki poniżej
11.2.4. Ćwiczenia
11.3. Odwołania do komórek i obszarów
11.3.1. Jak zaznaczyć komórkę o podanym adresie
11.3.2. Jak zaznaczyć obszar o podanym adresie
11.3.3. Jak zaznaczyć obszar nieciągły
11.3.4. Jak zaznaczyć kolumnę o podanej nazwie (np. A)
11.3.5. Jak zaznaczyć kolumnę o podanym numerze
11.3.6. Jak sprawdzić, czy kolumna jest ukryta oraz ukryć/odkryć kolumnę lub wiersz
11.3.7. Jak dopasować szerokość kolumny do zawartości
11.3.8. Jak zaznaczyć wiersz o podanym numerze
11.3.9. Jak dopasować wysokość wiersza do zawartości
11.3.10. Jak ustalić standardową wysokość wiersza
11.3.11. Jak obliczyć ilość kolumn/wierszy w obszarze
11.3.12. Jak pobrać adres komórki o podanych współrzędnych (nr wiersza i nr kolumny)
11.3.13. Ćwiczenia
12. Pobieranie danych od użytkownika
12.1.Użycie funkcji „InputBox”
12.2. Konwersja typów danych
13. Zakończenie szkolenia (test + omówienie wyników, ocena szkolenia)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 599,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 300,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto66,63 PLN
- Koszt osobogodziny netto54,17 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Łukasz Bebel
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podręczniki w formie elekronicznej
Warunki uczestnictwa
Warunkiem skorzystania ze szkolenia jest dokonanie równolegle rejestracji na kurs na stronie www.comarch.pl/szkolenia w formie:
- elektronicznego zamówienia szkolenia (przycisk "Zamów" przy wybranym temacie i terminie). Opcja ta dotyczy osób fizycznych oraz firm/instytucji
albo
- poprzez uzupełnienie i odesłanie na adres szkolenia@comarch.pl tradycyjnego formularza zgłoszeniowego który jest dostępny na stronie www.comarch.pl/szkolenia (przycisk "Pobierz formularz zgłoszeniowy"). Opcja ta dotyczy wyłącznie firm/Instytucji.
W obu przypadkach przy dokonaniu zgłoszenia prosimy o informacje dotyczącą projektu z którego dofinansowania korzysta Uczestnik.
Planowana przerwa: –obiadowa 60 min plus 2 kawowe po 15 minut.
Wykładowca ma prawo zmienić godziny przerw, jeśli wymaga tego proces dydaktyczny (np. rozpoczęte ćwiczenie) lub na życzenie większości uczestników kursu (zmęczenie, większa trudność treści kształcenia).
Informacje dodatkowe
Szkolenie Zdalne prowadzone jest w czasie rzeczywistymi i transmitowane za pomocą kanału internetowego z wykorzystaniem systemu ZOOM lub Webex, który umożliwia komunikację głosową oraz wideo z Uczestnikami przebywających w dowolnym miejscu ze sprawnie działającym stałym łączem internetowym. Każdy z uczestników szkolenia otrzymuje przed szkoleniem link dostarczony w wiadomości mailowej z informacjami dotyczącymi szkolenia zdalnego.
Szkolenie może być nagrywane /rejestrowane w celu kontroli/audytu zgodnie z Regulaminem Świadczenia Usług Szkoleniowych Organizatora.
Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej.
Na zakończenie szkolenia uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający udział w kursie.
Szkolenie przeznaczone również dla uczestników projektu Kierunek Kariera i mbonplus.
Zawarto umowę z WUP Kraków na rozliczanie Usług z wykorzystaniem elektronicznych bonów szkoleniowych w ramach projektu Małopolski pociąg do kariery.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania techniczne:
- Komputer / laptop ze stałym dostępem do Internetu (Szybkość pobierania/przesyłania: minimalna 2 Mb/s / 128 kb/s; zalecana 4 Mb/s / 512 kb/s
- przeglądarka internetowa – zalecane: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge
- słuchawki lub dobrej jakości głośniki
- mikrofon
Zalecane
- dodatkowy monitor
- kamera ( w przypadku komputerów stacjonarnych)
- spokojne miejsce, odizolowane od zewnętrznych czynników rozpraszających
- podstawowa znajomość języka angielskiego (do sprawnego poruszania się po platformie zdalnej)
Informacje dodatkowe
Szkolenie Zdalne prowadzone jest w czasie rzeczywistymi i transmitowane za pomocą kanału internetowego z wykorzystaniem systemu ZOOM, który umożliwia komunikację głosową oraz wideo z Uczestnikami przebywających w dowolnym miejscu ze sprawnie działającym stałym łączem internetowym. Każdy z uczestników szkolenia otrzymuje przed szkoleniem link dostarczony w wiadomości mailowej z informacjami dotyczącymi szkolenia zdalnego. Link umożliwiający uczestnictwo w spotkaniu jest ważny do momentu zakończenia szkolenia.
Szkolenie zakończone jest testem wiedzy z zakresu tematycznego omawianego na szkoleniu.
Szkolenie może być nagrywane /rejestrowane w celu kontroli/audytu zgodnie z Regulaminem Świadczenia Usług Szkoleniowych Organizatora.
Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej.
Cena kursu na stronie www.comarch.pl/szkolenia może różnić się znacząco od ceny podanej w Bazie Usług Rozwojowych. Dla klientów którzy przy zgłoszeniu na www.comarch.pl/szkolenia (albo przy pobranym z tej strony formularzu zgłoszeniowym) podadzą numer usługi z BUR i dokonają równoległej rejestracji obowiązuje cena z BUR.