Vademecum Pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej - wypalenie zawodowe - radzenie sobie ze stresem - zarządzanie i komunikacja w oparciu o zasady przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
Vademecum Pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej - wypalenie zawodowe - radzenie sobie ze stresem - zarządzanie i komunikacja w oparciu o zasady przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Pomoc społeczna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy pomocy społecznej
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji19-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zwiększenie świadomości i umiejętności pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej w zakresie radzenia sobie ze stresem, przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu oraz budowania zdrowego środowiska pracy wolnego od mobbingu i dyskryminacji. Uczestnicy poznają praktyczne strategie zarządzania stresem, komunikacji i higieny psychicznej, a także dowiedzą się, jak rozwijać inteligencję emocjonalną w pracy z trudnym klientem.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:✅ Rozpoznawać objawy wypalenia zawodowego oraz stosować skuteczne metody jego zapobiegania. ✅ Diagnozować stresory związane z pracą w OPS oraz wdrażać strategie zarządzania stresem. ✅ Odróżniać mobbing od konfliktu i podejmować działania zapobiegające mobbingowi w miejscu pracy. ✅ Rozwijać inteligencję emocjonalną (EQ) i wykorzystywać ją do budowania zdrowych relacji zawodowych. ✅ Utrzymywać work-life balance i dbać o higienę psychiczną w trudnym środowisku zawodowym. ✅ Wspierać pozytywną komunikację i tworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy w zespole. | Kryteria weryfikacji dyskusja | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I dzień szkolenia
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
Rejestracja uczestników
II dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
09:00 - 13:00
Wypalenie zawodowe Pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej - grupa wysokiego ryzyka
- Definicja wypalenia zawodowego (wg WHO i badań psychologicznych).
- Charakterystyka zawodów wysokiego ryzyka – dlaczego OPS są szczególnie narażeni?
- Etapy wypalenia zawodowego, sygnały ostrzegawcze.
- Case study – omówienie konkretnych przykładów wyzwań w pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej.
- Stresory związane z pracą w Ośrodku Pomocy Społecznej
- Trójskładnikowy model wypalenia zawodowego
- Metody zapobiegania syndromowi burnout.
- Narzędzia diagnostyczne: np. kwestionariusz MBI (Maslach Burnout Inventory).
III dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
09:00 - 13:00
Zarządzanie i komunikacja w OPS w oparciu o przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
1. Wprowadzenie do tematu mobbingu:
- mobbing w znaczeniu prawnym i w znaczeniu psychologicznym;
- różnica między mobbingiem a konfliktem;
- statystyki i skutki mobbingu dla jednostki i organizacji
- klient wymagający;
2. Cechu osobowości sprzyjające mobbingowi:
- charakterystyka osób podatnych na mobbing;
- osobowość „mobbera” – kto najczęściej dopuszcza się mobbingu?
- case studies: jak cechy osobowości mogą wpływać na dynamikę mobbingu w organizacji?
3. Błędy w zarządzaniu sprzyjające mobbingowi.
4. Niewłaściwa komunikacja jako czynnik ryzyka mobbingu:
- rodzaje niewłaściwej komunikacji;
- rola komunikacji w zapobieganiu mobbingowi;
- jak rozpoznawać nieodpowiednią komunikację?
5. Budowanie zespołu jako element profilaktyki mobbingu:
- rola lidera w budowaniu zespołu;
- indywidualna odpowiedzialność członka zespołu za tworzenie pozytywnej atmosfery w pracy;
- przykłady działań integracyjnych;
- warsztaty zespołowe, wyjazdy integracyjne, feedback 360°.
6. Mobbing wobec przełożonego – odwrócony mobbing:
- przyczyny zjawiska mobbingu skierowanego przeciwko przełożonemu;
- psychologiczne mechanizmy i techniki manipulacyjne stosowane wobec przełożonych;
- jak lider może rozpoznać i przeciwdziałać odwróconemu mobbingowi?
- case study: omówienie przykładu z życia zawodowego.
7. Przeciwdziałanie mobbingowi:
- tworzenie polityk antymobbingowych w OPS;
- znaczenie superwizji i wsparcia psychologicznego w miejscu pracy.
IV dzień szkolenia
prowadzi dr Monika Polaczek
08:30 - 11:45
Strategie walki ze stresem dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej - zarządzanie stresem, higiena psychiczna, work-life balans oraz niezwykła odpowiedzialność inteligencji emocjonalnej za sukcesy i błędy pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej
- Definicja stresu i jego roli w życiu zawodowym.
- Pojęcie higieny psychicznej – dbałość o zdrowie psychiczne w kontekście pracy w OPS.
- Work-life balance – dlaczego równowaga między życiem prywatnym a zawodowym jest kluczowa?
- Inteligencja emocjonalna (EQ) – wprowadzenie i znaczenie dla osób zatrudnionych w OPS.
- Różnica między stresem pozytywnym (eustres), a negatywnym (dystres).
- Strategie radzenia sobie ze stresem – praktyczne techniki obniżania poziomu stresu.
- Rola pracodawcy w wspieraniu higieny psychicznej pracowników.
- Przykładowe wyzwania w osiąganiu równowagi: praca z trudnym klientem i zacieranie granic między ,,klientem” a ,,podopiecznym”, oczekiwania społeczne i kultura „bycia zajętym”.
- Rola EQ w budowaniu relacji międzyludzkich w pracy.
- Jak rozwijać własną inteligencję emocjonalną?
- Współzależność stresu, higieny psychicznej, work-life balance i EQ.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 490,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 490,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto207,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto207,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Adamska
Doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, certyfikowany coach - Akademia Profesjonalnego Coachingu akredytowana przez Noble Manhattan Coaching, wieloletni wykładowca w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego (coaching, artcoaching, filozofia), prowadzi zajęcia z komunikacji interpersonalnej, strategii zarządzania stresem i filozofii dla studentów w Wyższej Szkole Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej, gościnnie na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Uniwersytecie III Wieku pod patronatem Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, członek Rady Dydaktycznej Kierunku Doradztwo Filozoficzne i Caching w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, właścicielka i trener w Centrum Szkoleń i Coachingu SiC!, posiada 12 letnią praktykę w zawodzie trenera i wykładowcy dla pracowników sektora finansów publicznych, doskonale zna realia „budżetówki” od strony pracownika, kierownika zespołu, jak i szkoleniowca, stworzyła i administruje portal internetowy zrzeszający ponad 45 tysięcy pracowników jednostek budżetowych pod nazwą „Robię w budżetówce”.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 21 dni od dnia rozpoczęcia szkolenia jednostka zgłaszająca ponosi 100% odpłatności za szkolenie – niezależnie od powodu rezygnacji.
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Kolejność omawianych zagadnień może ulec zmianie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi