Szkolenie IRATA Lv3 (L3)
Szkolenie IRATA Lv3 (L3)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Budownictwo i projektowanie
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Usługa szkoleniowa jest przeznaczona dla doświadczalnych techników linowych, którzy posiadają certyfikat Lv2 i chcą zdobyć uprawnienia do zarządzania zespołem oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy na wysokości. Szkolenie jest skierowane do osób aspirujących do roli nadzorców w pracy z wykorzystaniem technik dostępu linowego oraz osób odpowiedzialnych za ocenę ryzyka i organizację działań ratunkowych. Uczestnicy Lv3 muszą być gotowi na przejęcie pełnej odpowiedzialności za planowanie i nadzorowanie zadań oraz zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w zespole.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji20-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi48
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia IRATA Lv3 jest przygotowanie do roli nadzorcy prac na wysokości z użyciem technik dostępu linowego. Uczestnicy zdobywają zaawansowaną wiedzę z zakresu ratownictwa, oceny ryzyka i organizacji pracy zgodnie ze standardami IRATA.Szkolenie przygotowuje do pracy w zielonej gospodarce, m.in. przy serwisie turbin wiatrowych i montażu paneli solarnych, kładąc nacisk na bezpieczeństwo, efektywność i minimalizację wpływu na środowisko.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia i definiuje przepisy dotyczące pracy na wysokości w kontekście zielonej gospodarki | Kryteria weryfikacji Definiuje zagadnienia z zakresu pracy na wysokości: praca na wysokości, wygrodzenie terenu, praca w systemie dwulinowym, przepisy dotyczące stosowania oraz aplikacji konkretnych rozwiązań, w tym przepisy promujące zrównoważony rozwój, ochronę środowiska oraz minimalizację emisji podczas prac. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia i wykonuje ocenę ryzyka | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i wykonuje ocenę ryzyka dla symulowanego scenariusza | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje i wykonuje plan prac, „IBWR” | Kryteria weryfikacji Definiuje i wykonuje plan prac dla wykreowanej sytuacji z realnym scenariuszem i wykonywalnym planem ratowniczym | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Charakteryzuje zdatność sprzętu osobistego do użycia z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko | Kryteria weryfikacji Uzasadnia zasady i wykonuje przegląd przed użyciem sprzętu indywidualnego do prac z uwzględnieniem jego trwałości, możliwości recyklingu oraz zgodności z normami | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje i dobiera sprzęt do wykonywanej pracy z zasadami zrównoważonego rozwoju | Kryteria weryfikacji Definiuje i opisuje dobór odpowiedniego sprzętu do wykonywania pracy w dostępie linowym.Określa i obiera SOI adekwatnie do zleconego zadania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Montuje osobisty sprzęt do prac w dostępie linowym. Odpowiada za prawidłowy dobór i montaż z poszanowaniem środowiska | Kryteria weryfikacji Dopasowuje i organizuje sprzęt osobisty taki jak szelki bezpieczeństwa, urządzenia osobiste przed przystąpieniem do prac.Nadzoruje i sprawdza poprawność montażu u innych zgodne z ekologicznymi standardami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, zjazd i podchodzenie na urządzeniach zjazdowych oraz zaciskowych | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producentaWykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze minimum dwa niezależne punkty kontaktu z systemem linowym roboczy i asekuracyjny. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, pokonanie przeszkód na linie | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producentaWykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze minimum dwa niezależne punkty kontaktu z systemem linowym roboczy i asekuracyjny. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, wejście i zejście przez odciągi lin | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia i uzasadnia budowę odciągu, pojedynczy i podwójny Wykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze minimum dwa niezależne punkty kontaktu z systemem linowym, roboczy i asekuracyjny, oraz odciągiem. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, wejście i zejście przez stanowisko przepinkowe | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia i uzasadnia budowę stanowiska przepinkowego, duże i małe. Wykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze minimum dwa niezależne punkty kontaktu z systemem linowym, roboczy i asekuracyjny, w kierunku zagrożenia. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, transfer pomiędzy dwoma kompletami lin | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia i uzasadnia róznice pomiędzy rodzajami transferu, duży i mały. Wykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze minimum dwa niezależne punkty kontaktu z każdym systemem linowym w kierunku w którym występuje zagrożenie. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, wejście i zejście przez krawędź | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Wykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze minimum dwa niezależne punkty kontaktu z systemem linowym roboczy i asekuracyjny. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewry linowe w bezpieczny sposób, wspinaczka ze sztucznymi ułatwieniami, po punktach stałych, z punktami przesuwnymi.Prezentuje umiejętności wspinania pionowego z ławeczkami | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Wykonuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozróżnia i montuje urządzenia pomocnicze do prac w dostępie linowym | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje i opisuje urządzenia pomocnicze wykorzystywane do prac linowych.Montuje ławeczkę do zwiększenia komfortu podczas podwieszenia zgodnie z obostrzeniami producenta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje podstawowy manewr ratowniczy oraz wykonuje ratownictwo z urządzenia zaciskowego | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje, buduje i obsługuje systemy do opuszczania i wyciągania | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia. Rozróżnia i opisuje rodzaje systemu i ich zysk mechaniczny Prezentuje zdolność do budowy obsługi systemów do pociągania i opuszczania z zyskiem mechanicznym. Zachowuje zasady bezpiecznej pracy z uwzględnieniem minimalizacji ingerencji w otoczenie naturalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Montuje i uzasadnia stanowiska robocze oraz węzły z naciskiem na ekologię | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i wykonuje węzły stosowane w dostępie linowymDefiniuje i wykonuje pod nadzorem stanowiska robocze, stanowisko proste, małe i duże stanowisko „Y” Prezentuje umiejętność montażu stanowisk linowych na wysokości. Definiuje i wykonuje stanowiska robocze z wykorzystaniem technik ograniczających zużycie materiałów i generowanie odpadów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Montuje i uzasadnia systemy robocze budowane w celu wykonywania prac na wysokości z poszanowaniem środowiska | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i wykonuje odpowiednie systemy robocze w stosunku do zdefiniowanych zagrożeń i ograniczeń przestrzenno-technicznychDefiniuje i wykonuje pod nadzorem do systemy pracy w ograniczeniu, pionowe systemy chroniące przed spadaniem, systemy lin napiętych do transportu sprzętu i ludzi Prezentuje umiejętność montażu tych stanowisk linowych na wysokości | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewr ratowniczy „transfer z poszkodowanym” | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia niekontrolowanym wahadłem. Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewr ratowniczy „przejazd przez stanowisko przepinkowe” z poszkodowanym | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia niekontrolowanym wahadłem. Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewr ratowniczy „przejazd przez odciąg pojedynczy” z poszkodowanym oraz „ratownictwo poszkodowanego ze środka transferu” | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia niekontrolowanym wahadłem. Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje manewr ratowniczy „ratownictwo poszkodowanego ze środka pętli” | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia niekontrolowanym wahadłem. Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje i wykonuje zwózkę ratowniczą przez przeszkody, węzły oraz „ratownictwo z hakówki” | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia niekontrolowanym wahadłem. Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Prezentuje zdolnośc do uwalniania osób z krótkiego spięcia | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia. Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia. Wykazuje i rozróżnia zasady podczepiania osób poszkodowanych pod swój system linowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje, buduje i obsługuje systemy do transportu wielokierunkowego, „technika M” | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i definiuje sprzęt odpowiedni do wykonywania ćwiczenia zgodnie z zaleceniami producenta.Rozróżnia kierunki zagrożenia Prezentuje manewr zgodnie z przepisami prawa oraz wytycznymi producenta urządzeń, zachowując zawsze podczepienie z minimum dwoma niezależnymi punktami kotwienia w kierunku zagrożenia Rozróżnia i opisuje rodzaje systemu i ich zysk mechaniczny Prezentuje zdolność do transportu osób lub sprzętu przy użyciu dwóch kompletów lin z jednego miejsca na wskazane | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie IRATA Lv3 przygotowuje Uczestnika do:
- Pełnienia roli lidera zespołu wysokościowego oraz zarządzania pracami na wysokości zgodnie z procedurami IRATA.
- Zaawansowanego planowania, organizowania i nadzorowania operacji dostępu linowego, uwzględniających najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
- Podejmowania decyzji w sytuacjach awaryjnych oraz prowadzenia kompleksowych działań ratowniczych.
- Kontroli i oceny sprzętu oraz infrastruktury linowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji.
W programie szkolenia uwzględniono:
- Teoria i przepisy prawne:
- Szczegółowe omówienie międzynarodowych i krajowych regulacji prawnych dotyczących dostępu linowego.
- Zarządzanie bezpieczeństwem w zespołach IRATA oraz planowanie procedur awaryjnych.
- Audyt i ocena ryzyka w miejscu pracy, uwzględniające minimalizację wpływu na środowisko.
- Zaawansowane techniki linowe:
- Wykorzystanie zaawansowanych metod ratownictwa linowego i ewakuacji.
- Projektowanie i instalacja skomplikowanych systemów linowych.
- Przemieszczanie się po wielolinowych układach asekuracyjnych na rozbudowanych konstrukcjach.
- Sprzęt i środowisko pracy:
- Nadzór nad stanem technicznym sprzętu oraz jego serwisowanie.
- Organizacja logistyki i gospodarki sprzętowej w zespołach IRATA.
- Strategie minimalizacji wpływu działalności na środowisko naturalne.
- Prace specjalistyczne:
- Planowanie i realizacja skomplikowanych operacji wysokościowych.
- Transport ładunków w warunkach ekstremalnych.
- Techniki pracy w trudno dostępnych lokalizacjach, np. na wieżach wiatrowych, mostach i platformach przemysłowych.
- Ratownictwo i kontrola sprzętu:
- Prowadzenie zaawansowanych operacji ratowniczych z uwzględnieniem różnych scenariuszy zagrożeń.
- Kontrola i certyfikacja sprzętu wysokościowego.
- Wdrażanie procedur zapewniających ciągłe doskonalenie technik bezpieczeństwa.
- Ekoinnowacje w pracach wysokościowych:
- Wdrażanie nowych technologii związanych z ekologicznymi rozwiązaniami w dostępie linowym.
- Prace na wysokości w sektorze odnawialnych źródeł energii i innych ekoprojektach.
- Analiza wpływu technik linowych na ochronę przyrody i propozycje optymalizacji procesów.
Liczba godzin usługi podana jest w godzinach zegarowych.
Dzięki temu programowi kursanci zdobędą najwyższy poziom kwalifikacji IRATA, umożliwiający im pełnienie funkcji lidera zespołu oraz eksperta w zakresie dostępu linowego, przy jednoczesnym uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 560,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 560,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto95,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto95,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Jakub Szpakowski
Posiada 10-letnie doświadczenie zawodowe w organizacji i nadzorze prac w dostępie linowym, aktywnie działając w zawodzie od 2014 roku.
Od 2018 roku szkoli w zakresie prac na wysokości oraz prac w dostępie linowym.
Od lipca 2014 roku zaangażowany w pracę przy ekologicznych projektach budowlanych oraz rewitalizacji przestrzeni, obejmujących prace przy adaptacji budynków do standardów energooszczędnych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik otrzymuje materiały dydaktyczne w postaci " Podręcznik do dostępu linowego" , oraz możliwość korzystania podczas modułu praktycznego z bardzo szerokiej bazy różnorodnych SOI w celu oceny i zapoznania.
Warunki uczestnictwa
Uczestnik szkolenia powinien
- mieć ukończone minimum 20 LAT
- posiadać brak przeciwwskazań do prac na wysokości powyżej 3m
- posiadać szczególne warunki psychofizyczne
- minimum 1 rok udokumentowanego doświadczenia w pracach linowych w
minimalnej wysokości 1000 rob/h na linach z osobna dla każdego z poziomów
- dla aplikacji na L3 aktualne zaświadczenie kursu pierwszej pomocy
Informacje dodatkowe
Zaleca się aby kursant zabrał ze sobą:
- czyste, wygodne, nie krępujące ruchów ubranie,
- obuwie ze sztywną podeszwą,
- pozytywne nastawienie.
W cenę usługi nie wlicza się kosztów dojazdu oraz noclegów.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Parking