Kodeks postępowania administracyjnego bez tajemnic - kurs online
Kodeks postępowania administracyjnego bez tajemnic - kurs online
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo administracyjne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Na kurs zapraszamy w szczególności:
- pracowników organów administracji rządowej,
- pracowników organów administracji samorządowej,
- osoby wykorzystujące KPA w codziennej praktyce.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji15-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnego prowadzenia spraw związanych z przepisami prawa administracyjnegoEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Sporządza decyzję administracyjną. Definiuje zagadnienia dotyczące Kodeksu postępowania administracyjnego | Kryteria weryfikacji - określa różnice między postanowieniem, a decyzją- definiuje wady decyzji i postanowień | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje kluczowe zasady postępowania administracyjnego | Kryteria weryfikacji - wymienia zasady postępowania administracyjnego- definiuje pojęcia: strona, uczestnik oraz pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wymienia etapy postępowania w celu wydania prawidłowego rozstrzygnięcia administracyjnego | Kryteria weryfikacji - definiuje etapy wszczęcia postępowania na wniosek i z urzędu- określa terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wymienia rodzaje postępowań oraz terminy załatwiania spraw administracyjnych | Kryteria weryfikacji - definiuje milczące załatwienie sprawy- wymienia sytuacje kiedy stosuje się administracyjne kary pieniężne | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia jak prawidłowo zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy zawodowej | Kryteria weryfikacji - pracuje ze świadomością poziomu swojej wiedzy i umiejętności,- definiuje swoje potrzeby w zakresie samokształcenia - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Temat 1 – Co powinna zawierać prawidłowo sporządzona decyzja administracyjna – ćwiczenia praktyczne. Jakich błędów należy unikać, by poprawnie przygotować decyzję?
- Zakres Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA):
- zakres pozytywny,
- zakres negatywny,
- odesłania.
- Decyzje i postanowienia w praktyce.
- Różnice między postanowieniem, a decyzją.
- Kiedy należy wydać które?
- Podstawa prawna.
- Krąg adresatów.
- Zaskarżenia.
- Decyzja administracyjna – omówienie obligatoryjnych składników decyzji.
- Znaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał.
- Data wydania.
- Oznaczenie stron.
- Osnowa decyzji.
- Uzasadnienie faktyczne w decyzji administracyjnej.
- Fakultatywne składniki decyzji (np.: termin, warunek, klauzula odwołalności).
- Możliwość odstąpienia od uzasadnienia decyzji.
- Postanowienie – omówienie obligatoryjnych i fakultatywnych składników postanowienia.
- Różnice między postanowieniem, a decyzją.
- Zajęcia praktyczne – wady decyzji i postanowień.
- Wady istotne, m.in.:
- naruszenie przepisów o właściwości,
- brak podstawy prawnej lub rażące naruszenie prawa,
- sprawa już poprzednio rozstrzygnięta inną decyzją ostateczną,
- jej adresatem jest osoba, która nie jest stroną w danej sprawie,
- już w dniu wydania decyzja była niewykonalna i niewykonalność ta ma trwały charakter,
- zawiera wadę, która powoduje jej nieważność z mocy prawa na podstawie innych przepisów.
- Wady nieistotne, m.in.:
- omyłki,
- błędy pisarskie czy rachunkowe,
- braki lub niejasności, a ich usuwanie (uzupełnienia, sprostowania, wyjaśnienia wątpliwości).
- Wady istotne, m.in.:
- Zajęcia praktyczne – pisanie decyzji administracyjnych w oparciu o kazusy.
Temat 2 – Kluczowe zasady postępowania administracyjnego – dlaczego to właśnie podstawy przesądzają o prawidłowości postępowania?
- Analiza decyzji stworzonej przez uczestników na poprzednich zajęciach. Wybór i przykłady popełnionych błędów i poprawnych sformułowań – na podstawie przykładów prezentowanych przez prowadzącego.
- Zasady postępowania administracyjnego.
- Zasada praworządności i legalizmu.
- Zasada prawdy obiektywnej.
- Zasada udzielania informacji.
- Zasada wysłuchania stron i czynnego udziału.
- Zasada wyjaśniania i przekonywania.
- Zasada szybkości i ekonomiki postępowania.
- Zasada pisemności.
- Zasada polubownego załatwiania spraw.
- Zasada dwuinstancyjności.
- Zasada trwałości decyzji administracyjnych.
- Zasada przyjaznej interpretacja przepisów.
- Zasady proporcjonalności (adekwatności), bezstronności i zasada równego traktowania.
- Zasada pewności prawa – uprawnionych oczekiwań.
- Zasada współdziałania organów dla dobra postępowania.
- Zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych.
- Nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności.
- Nowa definicja decyzji prawomocnej.
- Spór kompetencyjny – wyłączenia pracowników i organu.
- Właściwość organów.
- Przesłanki i tryb wyłączenia pracownika organu.
- Wyłączenie pracownika i wyłącznie organu – przesłanki, forma, odpowiedzialność.
- Jak powinien zabezpieczyć się pracownik?
- Strona, uczestnik oraz pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym.
- Kto jest stroną postępowania, a kto jego uczestnikiem?
- Uprawnienia przysługujące stronie i uczestnikowi w postępowaniu administracyjnym.
- Gdzie się kończą uprawnienia strony w postępowaniu administracyjnym?
- Udostępnianie akt – nowy przepis w KPA rozszerzający odpowiedzialność pracowników.
- Ochrona danych osobowych.
- Kogo dotyczy?
- Jakich informacji urząd nie może udzielać?
- Co można powiedzieć przez telefon?
- Różnica pomiędzy pełnomocnikiem Strony, a jej reprezentantem.
- Petycje, skargi i wnioski.
- Wydawanie zaświadczeń w ujęciu praktycznym.
- Pojęcie zaświadczenia.
- Treść i forma zaświadczenia.
- Tryb wydawania zaświadczeń.
- Zajęcia praktyczne – pisanie decyzji administracyjnej/postanowienia.
Temat 3 – Etapy postępowania w celu wydania prawidłowego rozstrzygnięcia administracyjnego.
- Analiza decyzji stworzonej przez uczestników dnia poprzedniego. Wybór i przykłady popełnionych błędów i poprawnych sformułowań – na podstawie przykładów prezentowanych przez prowadzącego.
- Wszczęcie postępowania – wybrane zagadnienia.
- Wszczęcie postępowania na wniosek i z urzędu. Kiedy następuje wszczęcie postępowania – chwila wszczęcia w zależności od formy.
- Anonimowe pisma i emaile – kodeks, a postępowanie organów.
- Forma wniosku, braki formalne, niejasne pisma, itp.
- Kwestia badania rzeczywistej woli Strony (w związku z orzecznictwem).
- Pozostawienie wniosku bez rozpoznania:
- podstawy prawne,
- procedura,
- omówienie wybranych przykładów praktycznych.
- Zajęcia praktyczne – jak zaklasyfikować pisma i jakie podjąć działania w świetle KPA?
- Jak poprawnie załatwić sprawę?
- Terminy do załatwienia sprawy.
- Co jest dowodem w postępowania administracyjnym?
- Skarga na bezczynność i nowa skarga na przewlekłość postępowania. Co to są czynności pozorne?
- Terminy zwykłe i zawite.
- Skutki niedotrzymania terminów.
- Kiedy postępowanie można zakończyć?
- Przywrócenie terminów (m.in. przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych – kwestia uprawdopodobnienia braku winy Strony).
- Terminy w KPA.
- Warunki zachowania terminu.
- Przywrócenie terminu.
- Wnioski o przywrócenie terminu.
- Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania.
- Zmiany w KPA.
- Pojęcia bezczynności i przewlekłości.
- Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym.
- Prawo do wniesienia ponaglenia.
- Rozstrzygniecie organu rozpatrującego ponaglenie.
- „Nowe” zdefiniowanie pojęcia bezczynności i przewlekłości.
- Obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia.
- Doręczenia w KPA na nowych zasadach.
- E-doręczenia – kogo obejmują i od kiedy?
- Baza adresów elektronicznych.
- Nowe usługi (rodzaje) doręczeń:
- kwalifikowana usługa rejestrowa,
- publiczna usługa rejestrowa,
- usługa hybrydowa.
- Sposoby podpisania pisma w doręczeniach elektronicznych – rodzaje uwierzytelnień.
- Obowiązki organów administracji publicznej w zakresie doręczeń.
- Analiza zmian przepisów
- Udostępnianie akt – najczęstsze błędy i problemy praktyczne.
- Postępowanie dowodowe w KPA.
- Katalog środków dowodowych.
- Dokumenty
- Zeznania świadków.
- Opinie biegłych.
- Oględziny.
- Metodologia przeprowadzania dowodów.
- Ciężar dowodu.
- Reguły dowodzenia.
- Zasada swobodnej oceny dowodów.
- Odwołanie od decyzji.
- Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania.
- Wykonanie decyzji przed wniesieniem odwołania.
- Postępowanie wyjaśniające.
- Błędna wykładnia przepisów prawa przez organ pierwszej instancji.
- Zajęcia praktyczne – pisanie odwołania.
Temat 4 – Rodzaje postępowań oraz terminy załatwiania spraw administracyjnych. Jaki tryb postępowania zastosować?
- Analiza odwołania stworzonego przez uczestników dnia poprzedniego. Wybór i przykłady popełnionych błędów i poprawnych sformułowań – na podstawie przykładów prezentowanych przez prowadzącego.
- Milczące załatwienie sprawy.
- Kiedy możliwe jest milczące załatwienie sprawy?
- Termin na milczące załatwienie sprawy.
- Uzupełnienie braków, a termin.
- Zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy.
- Jakie przepisy mają zastosowanie?
- Postępowanie uproszczone.
- Kiedy stosujemy postępowanie uproszczone?
- Jakie przepisy mają zastosowanie?
- Formularz – wszczęcie postępowania.
- Brak możliwości zgłoszenia nowych żądań.
- Postępowanie dowodowe.
- Decyzja i postanowienia w postępowaniu uproszczonym.
- Nadzwyczajne tryby postępowania administracyjnego.
- Zmiana decyzji ostatecznej.
- Stwierdzenie nieważności.
- Wznowienie postępowania.
- Sprzeciw od decyzji oraz skarga od decyzji
- Zmiany w zakresie wnoszenia skarg od decyzji.
- Sprzeciw od decyzji – kiedy wnosimy?
- Termin na wniesienie sprzeciwu.
- Obowiązki organu w przypadku wniesienia skargi lub sprzeciwu.
- Rozpoznanie sprawy przez sąd.
- Kiedy stosuje się administracyjne kary pieniężne?
Wymagania wstępne dla uczestników kształcenia: Minimum podstawowa wiedza z zakresu przepisów prawa KPA
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych. Każdego dnia zaplanowano przerwy: 10:30-10:45 a później 12:30-13:00.
Przerwy wliczają się w czas trwania usługi.
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i
mikrofonu. Taką chęć mogą zgłaszać na bieżąco poprzez kliknięcie ikonki „dłoń”. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 078,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 690,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto86,61 PLN
- Koszt osobogodziny netto70,42 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Łukasz Pietruk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik usługi otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie PDF, przygotowany przez prowadzących:
- skrypt
- dostęp do nagrania szkolenia na okres 21 dni.
Link to testu online zostanie wysłany po zakończonych zajęciach. Test przygotowała osoba prowadząca walidację niniejszego kursu. Test zawiera pytania do których należy wybrać jedną odpowiedź spośród trzech propozycji. Wynik testu jest automatycznie wyliczany w pliku google. Link do testu ważny jest 7 dni od daty zakończenia kursu.
Po uzyskaniu wyniku pozytywnego, Uczestnik otrzyma zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Informacje dodatkowe
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Do współpracy zaprosiliśmy najlepszych ekspertów. Jeśli chcesz by Twoja praca w przyszłości była o wiele prostsza, łatwiejsza i przyjemniejsza, pomożemy Ci w tym. Zapraszamy Cię serdecznie na nasz kurs.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: https://wektorwiedzy.pl/
Link to testu online zostanie wysłany po zakończonych zajęciach. Test przygotowała osoba prowadząca walidację niniejszego kursu. Test zawiera pytania do których należy wybrać jedną odpowiedź spośród trzech propozycji. Wynik testu jest automatycznie wyliczany w pliku google. Link do testu ważny jest 7 dni od daty zakończenia kursu.
Po uzyskaniu wyniku pozytywnego, Uczestnik otrzyma zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie bedzie prowadzone za pośrednictwem Platformy ClickMeeting.
Szkolenia na ClickMeeting nie wymagają instalowania żadnego programu, są transmitowane przez przeglądarkę. Bardzo ważne jest, żeby była ona zaktualizowana do najnowszej wersji (jeśli nie będzie aktualna, podczas testu nie pojawi się zielony “✓”). W razie potrzeby istnieje też możliwość pobrania aplikacji mobilnej i uczestniczenia w szkoleniu poprzez smartfon lub tablet.
Wymagania techniczne: procesor 2-rdzeniowy 2 GHz; 2 GB pamięci RAM; system operacyjny Windows 8 lub nowszy, MAC OS wersja 10.13; przeglądarka internetowa Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari; stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps.
Konieczne jest posiadanie kamerki internetowej, umożliwiającej przeprowadzenie monitoringu realizacji usług szkoleniowych.
Najbezpieczniejszą opcją jest połączenie internetowe za pomocą kabla sieciowego. Gdy nie ma takiej możliwości i pozostaje korzystanie z WiFi, warto na czas szkolenia umieścić komputer jak najbliżej routera i zadbać, aby inni użytkownicy tej samej sieci WiFi ograniczyli w tym czasie aktywności mocno obciążające sieć (np. oglądanie filmów, rozmowy wideo lub pobieranie dużych plików). Jeśli jest taka możliwość zachęcamy do przetestowania połączenia w domu oraz miejscu pracy i uczestniczenia w szkoleniu z tego miejsca, w którym będzie lepszy Internet.
Jak dołączyć do spotkania: https://youtu.be/ZFWhNh2KHro, https://knowledge.clickmeeting.com/pl/infographic/jak-dolaczyc-do-wydarzenia-instrukcja-dla-uczestnika/
Link umożliwiający uczestnictwo w kursie ważny jest od dnia poprzedzającego rozpoczęcie kursu do zakończenia zajęć.
Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.