Metoda Dobrego Startu – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Metoda Dobrego Startu – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do kadry specjalistów, kierowników, pracowników biurowych, techników, jak również do osób wchodzących na rynek pracy, poszukujących pracy lub uczących się. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji05-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez wdrażanie praktyk i technologii oszczędzających zasoby oraz poprawiających efektywność energetyczną, szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego i etycznego wykorzystania metody dobrego startu w instytucjach z potencjałem tworzenia zielonych miejsc pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje technologie oszczędzania energii i analizuje zużycie zasobów za pomocą cyfrowych narzędzi monitorowania. | Kryteria weryfikacji Wykorzystuje zasady efektywnego gospodarowania energią w kontekście zrównoważonego rozwoju. Wskazuje korzyści wynikające z monitorowania zużycia zasobów, np. redukcja kosztów, zmniejszenie śladu węglowego, optymalizacja procesów w firmie. Analizuje dane dotyczące zużycia energii i na ich podstawie proponuje działania optymalizacyjne (np. zmiana ustawień oświetlenia, harmonogram pracy urządzeń, zastosowanie magazynowania energii). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Przeprowadza analizę śladu węglowego w miejscu pracy i wdraża strategie zmniejszające emisję CO₂. | Kryteria weryfikacji Wykonuje analizę śladu węglowego oraz rozumie, jakie działania i procesy w miejscu pracy przyczyniają się do jego powstawania. Wskazuje obszary działalności firmy, które mają największy wpływ na emisję CO₂, takie jak zużycie energii elektrycznej, ogrzewanie, transport pracowników czy procesy produkcyjne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Omawia założenia Metody Dobrego Startu (MDS) oraz jej zastosowanie w edukacji i terapii. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia historię i podstawowe założenia MDS. Opisuje wpływ ćwiczeń ruchowych, muzycznych i graficznych na rozwój dzieci. Omawia znaczenie integracji funkcji percepcyjnych, motorycznych i językowych w nauce. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wdraża zielone kompetencje (GreenComp) w edukacji i terapii. | Kryteria weryfikacji Opracowuje i wdraża metody dydaktyczne lub terapeutyczne oparte na założeniach GreenComp. Rozpoznaje poszczególne komponenty GreenComp (np. świadomość ekologiczna, zrównoważone podejmowanie decyzji, działanie na rzecz klimatu). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Omawia zasady ekologicznej edukacji sensoryczno-motorycznej. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia znaczenie przyrody i ekologii w rozwijaniu percepcji dziecka. Oblicza ślad węglowy działalności terapeutycznej i stosuje metody jego redukcji. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia jak oszczędzać zasoby i energię w pracy edukacyjnej. | Kryteria weryfikacji Wskazuje konkretne działania pozwalające na redukcję zużycia energii w placówkach edukacyjnych (np. optymalne wykorzystanie oświetlenia, energooszczędny sprzęt, zarządzanie temperaturą pomieszczeń). Omawia metody minimalizowania zużycia surowców (np. ograniczanie zużycia papieru, korzystanie z materiałów wielokrotnego użytku, digitalizacja treści edukacyjnych). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje ekologiczne technologie w edukacji i terapii. | Kryteria weryfikacji Stosuje nowoczesne technologie ekologiczne w edukacji i terapii. Wdraża inteligentne systemy monitorowania zużycia zasobów.Stosuje narzędzia do zarządzania energią i ograniczania śladu węglowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Projektuje i wdraża ekologiczne scenariusze zajęć MDS. | Kryteria weryfikacji Opracowuje scenariusz zajęć uwzględniający zasady ekologii. Omawia zastosowanie zielonych kompetencji w praktyce edukacyjnej. | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie Systemowe" w zawodzie:
Trener kompetencji społecznych .
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2. Akceptowanie złożonego charakteru zrównoważonego rozwoju.
Zakres kompetencji 2. Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie metody dobrego startu w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramami GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie eksploracyjne i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Warunki organizacyjne:
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje.
- każdy uczestnik na czas szkolenia otrzymuje dostępy do niezbędnych narzędzi
Dzień 1:
1.1. Podstawy Metody Dobrego Startu (MDS)
- Historia i założenia metody prof. Marty Bogdanowicz
- Połączenie funkcji percepcyjnych, motorycznych i językowych w procesie nauki
- Znaczenie ćwiczeń ruchowych, muzycznych i graficznych w edukacji
1.2. Zielone kompetencje GreenComp w edukacji i terapii
- Czym są zielone kompetencje i jak je rozwijać?
- Jak wdrażać postawy proekologiczne w pracy z dziećmi?
- Integracja MDS z koncepcją zrównoważonego rozwoju
- Wprowadzenie technik oszczędzania energii (np. aplikacje do monitorowania zużycia prądu i wody).
- Praktyczne aspekty redukcji zużycia wody, instalacja oszczędnych kranów, stosowanie zamkniętych systemów wodnych.
- Rola odnawialnych źródeł energii, takich jak panele solarne, które mogą zasilać placówkę.
1.3. Świadomość ekologiczna w edukacji sensoryczno-motorycznej
- Rola przyrody i ekologii w rozwoju dziecięcej percepcji
- Jak wykorzystywać naturalne materiały w ćwiczeniach MDS?
- Minimalizacja zużycia plastiku i jednorazowych pomocy dydaktycznych
- Praktyczne sposoby na ograniczenie zużycia plastiku i papieru.
- Tworzenie zestawów terapeutycznych z materiałów pochodzących z recyklingu (np. papier czerpany, tkaniny z recyklingu).
- Jak obliczyć ślad węglowy działalności terapeutycznej? Praktyczne narzędzia i metody.
1.4. Oszczędzanie zasobów i energii w pracy edukacyjnej
- Jak prowadzić zajęcia w sposób energooszczędny?
- Wykorzystanie światła naturalnego i minimalizacja zużycia prądu
- Planowanie pracy z materiałami, aby unikać nadmiernego marnotrawstwa
- Efektywne planowanie zajęć, by zmniejszyć zużycie materiałów i prądu
- Inteligentne systemy monitorowania zasobów w miejscu pracy
- Gospodarka obiegu zamkniętego: recykling, ponowne wykorzystanie zasobów
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w pracowniach arteterapeutycznych (panele fotowoltaiczne, lampy solarne).
- Jak zmniejszyć zużycie energii podczas zajęć? (np. optymalizacja oświetlenia, wybór sprzętu o niskim poborze energii).
- Aplikacje do monitorowania zużycia zasobów – jak je wdrożyć w placówkach terapeutycznych?
Dzień 2:
2.1. Wybór ekologicznych materiałów do ćwiczeń MDS
- Jakie materiały można zastąpić bardziej ekologicznymi?
- Recykling w edukacji – jak tworzyć pomoce dydaktyczne z materiałów wtórnych?
- Unikanie toksycznych farb, klejów i plastiku w pracy z dziećmi
- Systemy segregacji i ponownego wykorzystania odpadów w pracowniach terapeutycznych.
- Przykłady zero waste w arteterapii – jak wykorzystywać resztki materiałów?
- Warsztat: Praktyczne sposoby na wdrożenie strategii zero waste w terapii sztuką.
2.2. Ćwiczenia ruchowo-sensoryczne z elementami ekologii
- Ruch w zgodzie z naturą – zajęcia w plenerze zamiast w zamkniętych salach
- Ćwiczenia koordynacyjne z wykorzystaniem naturalnych materiałów (liście, kasztany, szyszki)
- Gry terenowe rozwijające percepcję i motorykę
- Ćwiczenia ruchowe
2.3 Nowoczesne technologie ekologiczne w różnych sektorach
- Transport, energetyka, budownictwo, produkcja
- Inteligentne systemy monitorowania zasobów w miejscu pracy
- Gospodarka obiegu zamkniętego: recykling, ponowne wykorzystanie zasobów
- Rola odnawialnych źródeł energii, takich jak panele solarne, które mogą zasilać placówkę.
- Ocena skutków działań organizacyjnych na środowisko- strategie minimalizacji negatywnego wpływu na ekosystem.
- Zarządzanie zasobami w kontekście zielonej energii
- Edukacja na temat emisji CO₂ i praktyk zmniejszających ślad ekologiczny
2.4 Zielone technologie i bezpieczna praca
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i eko-technologii
- Automatyzacja i inteligentne zarządzanie energią
- Redukcja zużycia wody, segregacja odpadów, ekorozwiązania
Dzień 3:
3.1. Jak uczyć dzieci odpowiedzialności ekologicznej poprzez MDS?
- Zabawy sensoryczne rozwijające świadomość ekologiczną
- Tworzenie ekologicznych gier edukacyjnych
- Zastosowanie storytellingu ekologicznego w edukacji
3.2. Przyroda jako przestrzeń edukacyjna
- Jak przenosić elementy MDS na świeże powietrze?
- Terapia i nauka w kontakcie z naturą
- Tworzenie ścieżek sensorycznych z materiałów naturalnych
3.3. Minimalizacja odpadów w pracy edukacyjnej- zielone technologie
- Jak zmniejszyć zużycie materiałów papierniczych?
- Cyfrowe narzędzia wspierające MDS jako alternatywa dla papierowych ćwiczeń
- Pomoce dydaktyczne wielokrotnego użytku
- Rola odnawialnych źródeł energii i ich wpływ na miejsca pracy
- Inteligentne systemy zarządzania energią i optymalizacja zużycia zasobów
- Omówienie przykładów ekologicznych technologii w codziennej pracy
3.4. Upcykling w edukacji sensorycznej
- Jak tworzyć pomoce dydaktyczne z odpadów?
- Przykłady prostych projektów edukacyjnych opartych na recyklingu
- Jak uczyć dzieci kreatywności i ekologicznej odpowiedzialności?
Dzień 4:
4.1. Projektowanie zajęć MDS w duchu ekologii
- Każdy uczestnik przygotowuje scenariusz zajęć
- Praca indywidualna i zespołowa nad modelowymi ćwiczeniami
- Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce
4.2. Prezentacja i analiza przygotowanych zajęć
- Dyskusja nad zastosowaniem zielonych kompetencji w praktyce
- Omówienie najlepszych praktyk proekologicznych
4.3. Egzamin końcowy
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
potwierdzający:
1. Nabycie kwalifikacji zawodowej:
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019do2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań,które przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 19 Podstawy Metody Dobrego Startu (MDS) | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 06-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 19 Zielone kompetencje GreenComp w edukacji i terapii | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 06-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 19 przerwa | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 06-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 19 Świadomość ekologiczna w edukacji sensoryczno-motorycznej | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 06-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 19 Oszczędzanie zasobów i energii w pracy edukacyjnej | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 06-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 19 Wybór ekologicznych materiałów do ćwiczeń MDS | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 07-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 19 Ćwiczenia ruchowo-sensoryczne z elementami ekologii | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 07-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 19 przerwa | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 07-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 19 Nowoczesne technologie ekologiczne w różnych sektorach | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 07-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 19 Zielone technologie i bezpieczna praca | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 07-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 19 Jak uczyć dzieci odpowiedzialności ekologicznej poprzez MDS? | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 19 Przyroda jako przestrzeń edukacyjna | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 19 przerwa | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 19 Minimalizacja odpadów w pracy edukacyjnej- zielone technologie | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 19 Upcykling w edukacji sensorycznej | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 19 Projektowanie zajęć MDS w duchu ekologii | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 19 przerwa | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 19 Prezentacja i analiza przygotowanych zajęć | Prowadzący Natalia Ślazyk | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 19 Egzamin końcowy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 263,16 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 263,16 PLN
- Koszt osobogodziny brutto328,95 PLN
- Koszt osobogodziny netto328,95 PLN
- W tym koszt walidacji brutto307,50 PLN
- W tym koszt walidacji netto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto307,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Natalia Ślazyk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych, wymagana jest frekwencja na poziomie 80 % podczas szkolenia zostanie udostępniona lista obecności do podpisu podczas każdego dnia. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji.
Zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy przy ulicy Mikołaja Reja 20, 33300 Nowy Sącz. W przypadku nieoczekiwanych sytuacji prosimy o kontakt pod numerem telefonu 601 482 179.Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb.
Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, itp.