Microsoft Excel - profesjonalna obsługa formuł, funkcji, tabel i analiza danych
Microsoft Excel - profesjonalna obsługa formuł, funkcji, tabel i analiza danych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Obsługa komputera
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- właścicieli i pracowników firm pracujących z wykorzystaniem programu MS Excel w zakresie obsługi formuł, funkcji, tabel i analizy danych
- osoby pracujące lub bezrobotne, które chcą w własnej inicjatywy zdobyć/podnieść wiedzę i umiejętności z zakresu obsługi programu MS Excel
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji22-04-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do samodzielnej pracy z wykorzystaniem programu Microsoft ExcelEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się podaje definicje z zakresu funkcjonalności programu MS Excel | Kryteria weryfikacji Używa definicji związanych z programem MS ExcelDefiniuje zasady formatowania, sortowania, filtrowania, wyszukiwania, dokonywania obliczeń | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Formatuje komórki i zakresy danych | Kryteria weryfikacji Stosuje różne formaty liczbowe (walutowy, procentowy, daty, niestandardowy).Zmienia czcionkę, kolor tekstu i tła, stosuje pogrubienie, kursywę i podkreślenie. ✅ Dostosowuje szerokość kolumn i wysokość wierszy. Używa formatowania warunkowego do wizualnego wyróżniania danych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wstawia i modyfikuje obiekty graficzne | Kryteria weryfikacji Wstawia i edytuje kształty, obrazy oraz ikony.Dodaje i dostosowuje SmartArty do wizualizacji procesów. Wstawia i edytuje wykresy (słupkowe, liniowe, kołowe itp.) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wstawia i formatuje tabele | Kryteria weryfikacji Tworzy i formatuje tabele Excel, stosując style tabel.Używa filtrów i sortowania do analizy danych. Stosuje sumy częściowe i funkcje w tabelach | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Pracuje z obiektami specjalnymi | Kryteria weryfikacji Wstawia hiperłącza do innych arkuszy, plików lub stron internetowych.Dodaje pola tekstowe i edytuje ich wygląd. Wstawia i dostosowuje nagłówki oraz stopki w arkuszu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Tworzy i modyfikuje formuły matematyczne i analityczne MIN, MAX, SUMA, ŚREDNIA, ILOCZYN, (JEŻELI, LICZ.JEŻELI | Kryteria weryfikacji Tworzy formuły obliczeniowe z wykorzystaniem podstawowych funkcji matematycznych (MIN, MAX, SUMA, ŚREDNIA, ILOCZYN).Używa funkcji logicznych (JEŻELI, LICZ.JEŻELI) do analizy warunkowej. ✅ Potrafi wykonywać operacje na procentach, np. obliczać marżę, rabaty, wzrost/spadek wartości | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Pracuje z datami i godzinami stosując funkcje DATA.RÓŻNICA, DZIŚ, TERAZ, DZIEŃ.TYG, MIESIĄC | Kryteria weryfikacji Prawidłowo stosuje funkcje związane z datami i czasem (DATA.RÓŻNICA, DZIŚ, TERAZ).Umie wyodrębniać dzień tygodnia, miesiąc i rok z daty przy użyciu funkcji (DZIEŃ.TYG, MIESIĄC). ✅ Poprawnie oblicza różnice między datami w kontekście dni roboczych i kalendarzowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Pracuje z tekstem używając funkcji PODZIEL.TEKST, POLĄCZ.TEKSTY, LITERY.MAŁE, LITERY.WIELKIE, Z.WIELKIEJ.LITERY | Kryteria weryfikacji Używa funkcji tekstowych do modyfikowania treści komórek (PODZIEL.TEKST, POLĄCZ.TEKSTY).Potrafi zmieniać wielkość liter w tekście (LITERY.MAŁE, LITERY.WIELKIE, Z.WIELKIEJ.LITERY).Tworzy dynamiczne etykiety tekstowe, np. łączy tekst i wartości liczbowe w jednej komórce | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Organizuje i zarządza danymi | Kryteria weryfikacji Tworzy spójne i logiczne struktury danych, unikając pustych wierszy i kolumn.Poprawnie definiuje i stosuje nagłówki kolumn w tabelach Rozróżnia pojęcia zakresu danych, tabeli oraz bazy danych w kontekście Excela | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Sortuje i filtruje dane | Kryteria weryfikacji Sortuje dane według wartości liczbowych, tekstowych i dat w kolejności rosnącej i malejącej.Stosuje sortowanie wielopoziomowe z wykorzystaniem kilku kryteriów. Używa Autofiltra do zawężania wyników według określonych parametrów. Korzysta z Fragmentatora do dynamicznego filtrowania tabel. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Przygotowuje dane do wykresu, edytuje i modyfikuje wykresy | Kryteria weryfikacji Organizuje dane w sposób umożliwiający poprawne wygenerowanie wykresu.zasady poprawnego doboru zakresu danych i ich struktury (np. poprawne nazwy kategorii). Zmienia typ wykresu oraz dostosowuje jego elementy (tytuł, etykiety, legenda, osie) Formatuje wykresy, zmieniając kolory, style i efekty wizualne (gradienty, cienie) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Pracuje z tabelami przestawnymi | Kryteria weryfikacji Tworzy tabele przestawne na podstawie istniejących zestawów danych.Grupuje i podsumowuje dane w tabelach przestawnych (suma, średnia, liczność). Stosuje filtrowanie i sortowanie w tabelach przestawnych. Modyfikuje układ tabel przestawnych i dostosowuje je do potrzeb analizy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Ustawia arkusze do druku | Kryteria weryfikacji ustawia parametry wydruku (m.in. zakresy drukumarginesy, orientacje, kolor) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie realizowane w godzinach dydaktycznych (16 godzin dydaktycznych po 45 min. zajęć + przerwy), w weekendy
Warunki organizacyjne: Szkolenie prowadzone jest w 1 grupie szkoleniowej, na 1 osobę przypada jedno stanowisko komputerowe wyposażone w oprogramowanie MS Excel.
Praca z programem, poprawność danych w arkuszach
- Personalizacja interfejsu użytkownika i efektywne korzystanie z wbudowanej pomocy w programie MS Excel.
- Wprowadzanie danych do komórek oraz ich edycja.
- Opcje zarządzania arkuszami w skoroszycie – otwieranie, wstawianie, usuwanie i kopiowanie oraz zapisywanie skoroszytów i arkuszy (także w PDF).
- Metody kopiowania formatowania między komórkami.
- Metody odzyskiwania danych z niezapisanych lub przypadkowo zamkniętych skoroszytów.
- Opcje drukowania, w tym ustawień i formatów.
Formatowanie i wstawianie obiektów
- Formatowanie czcionki, liczb i dat
- Rozróżnienie między wyświetlanym formatem a prawdziwą wartością przechowywaną w komórce.
- Opcje obramowania i cieniowania oraz kopiowanie i zastosowanie malarza formatów.
- Zastosowanie stylów komórek.
- Scalanie, rozłączania i usuwania zawartości komórek.
- Opcje zawijania tekstu - automatycznego przenoszenia tekstu do nowej linii w obrębie komórki, aby zapewnić lepszą widoczność.
- Funkcji formatowania warunkowego, zmiany wyglądu w zależności od jej zawartości.
- Procesy dodawania obrazów do arkusza, w tym wybieranie i umieszczanie obrazów z różnych źródeł.
- Metody wstawiania do arkusza modeli trójwymiarowych, pozwalających na interaktywną wizualizację i prezentację danych.
- Wstawiania do arkusza różnych diagramów za pomocą opcji SmartArt.
Korzystanie z formuł i funkcji
- Formuły w Excelu, w tym zasady tworzenia i stosowania formuł.
- Tworzenie i modyfikowania formuł do wykonywać operacji matematycznych i analitycznych m.in. z funkcjami MIN, MAX, SUMA, ŚREDNIA, ILOCZYN, JEŻELI, LICZ.JEŻELI oraz praca z procentami.
- Praca z datami i godzinami – funkcje DATA.RÓŻNICA, DZIŚ, TERAZ, DZIEŃ.TYG, MIESIĄC
- Praca z tekstem – funkcje PODZIEL.TEKST, POLĄCZ.TEKSTY, LITERY.MAŁE, LITERY.WIELKIE, Z.WIELKIEJ.LITERY.
- Inspekcja formuł - metody analizowania i śledzenia formuł, w tym techniki śledzenia poprzedników i zależności, co pomaga zrozumieć, jak formuły są powiązane z danymi.
- Techniki kopiowania formuł i wartości obliczonych przez formuły.
- Omówienie ręcznych i automatycznych metod przeliczania.
Praca z tabelami (bazami danych)
- Organizacja i zarządzanie danymi.
- Definicja i wyjaśnienie pojęć zakresu danych, bazy danych oraz tabeli w kontekście MS Excel, ich znaczenie w organizacji i analizie danych.
- Opcje wyszukiwania informacji (funkcje Znajdź i Zamień) oraz komórek pustych lub zawierających błędy.
- Metody sortowania danych w tabelach wg określonych kryteriów i wykorzystanie funkcji Autofiltr oraz Fragmentator.
- Praca z tabelami przestawnymi
Tworzenie wykresów
- Rożne rodzaje wykresów dostępnych w Excelu, takich jak wykresy kolumnowe, słupkowe, liniowe, kołowe oraz ich zastosowania.
- Metody przygotowania danych przed przystąpieniem do tworzenia wykresu.
- Metody wprowadzania zmian w wykresach oraz ich usuwanie, przenoszenie i kopiowanie.
- Techniki dotyczące drukowania wykresów, w tym ustawień formatu i rozmiaru
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Praca z programem, poprawność danych, Formatowanie i wstawianie obiektów, Korzystanie z formuł i funkcji | Prowadzący Marcin Michnowicz | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Korzystanie z formuł i funkcji, Praca z tabelami (bazami danych), Tworzenie wykresów | Prowadzący Marcin Michnowicz | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto56,25 PLN
- Koszt osobogodziny netto56,25 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Marcin Michnowicz
Jego specjalizacja w e-commerce obejmuje szeroki zakres tematów, od projektowania sklepów internetowych, przez optymalizację konwersji, aż po strategie marketingu cyfrowego i analizę danych. W obszarze obsługi komputera, nie tylko uczy podstawowych i zaawansowanych umiejętności obsługi systemów i aplikacji, ale również wdraża wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa cyfrowego, zarządzania danymi i efektywnej pracy z narzędziami IT.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestniczy otrzymują autorskie materiały szkoleniowe tj.:
- skrypty zawierające dodatkowe ćwiczenia do pracy samodzielnej,
- zadania i ćwiczenia.
- zaświadczenie ukończenia kursu
Warunki uczestnictwa
Podstawowa umiejętność obsługi komputera tj. znajomość klawiatury i operowania myszką.
Informacje dodatkowe
Warunkiem otrzymania dofinansowania na opisane szkolenie jest spełnienie warunków przedstawionych przez Operatora, który jest dysponentem funduszy publicznych. Informacje o Operatorach dostępne są na stronie Bazy Usług Rozwojowych https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/component/site/site/dofinansowania-bur/#programy-krajowe
Podana cena obejmuje szkolenie objęte dofinansowaniem w wysokości przynajmniej 70% ze środków publicznych (zgodnie z zapisami prawodawstwa szkolenia zawodowe finansowane w min. 70% ze środków publicznych podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie §3 ust.1 pkt 14 Rozp.Ministra Finansów z dn. 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2013 poz. 1722 § 3 ust. 1 pkt 14). W przypadku pozyskania mniejszego dofinansowania do podanej ceny należy doliczyć 23% VAT.