Projektowanie 3D w Rhinoceros (Certyfikowany stopień I i II)
Projektowanie 3D w Rhinoceros (Certyfikowany stopień I i II)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Projektowanie graficzne i wspomagane komputerowo
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie dedykowane jest zarówno osobom początkującym, jak i tym, które chcą uporządkować i poszerzyć swoją wiedzę z zakresu modelowania 3D w programie Rhinoceros.
Kurs szczególnie polecamy projektantom architektury, biżuterii, statków/jachtów, tapicerom, modelarzom, osobom zajmującym się wzornictwem przemysłowym, projektantom form przemysłowych oraz osobom przygotowującym projekty pod druk 3D i maszyny CAM/CNC.
Usługa adresowana także dla Uczestników projektu:
- „Kierunek - Rozwój”
- „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników5
- Data zakończenia rekrutacji29-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi34
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do samodzielnego modelowania w programie Rhinoceros zaawansowanych obiektów 3D. Uczestnik nabywa kompetencje w zakresie projektowania i edycji geometrii, analizy jakości powierzchni i ciągłości geometrycznej, rozwijania powierzchni, generowania dokumentacji technicznej oraz optymalizacji modeli pod potrzeby druku 3D. Szkolenie rozwija kompetencje związane z cyfrową transformacją poprzez nabycie praktycznych umiejętności pracy w środowisku grafiki 3D.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje zasady i metodologię pracy w programie Rhinoceros.Posługuje się narzędziami i poleceniami wspomagającymi proces modelowania 3D w Rhinoceros na poziomie podstawowym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik posługuje się interfejsem programuRhinoceros, wydaje polecenia na kilka sposobów, nawiguje w trzech wymiarach. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Projektuje obiekty w przestrzeni trójwymiarowejwykorzystując dostępne narzędzia i funkcjonalności programu. Dokonuje podstawowej edycji i przekształceń obiektów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik posługuje się narzędziami i poleceniamiwspomagającymi proces modelowania 3D w Rhinoceros na poziomie zaawansowanym. | Kryteria weryfikacji Projektuje obiekty w przestrzeni trójwymiarowejwykorzystując dostępne narzędzia i funkcjonalności programu. Dokonuje zaawansowanych edycji i przekształceń obiektów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Stosuje najbardziej zaawansowane techniki modelowania i optymalizacji geometrii 3D tj. narzędzia i polecenia związane z płynnością i jakością geometrii oraz rozwijaniem na płasko powierzchni 3D. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Przygotowuje dokumentację techniczną i naprawia błędy w projekcie. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje przebieg poszczególnych etapów pracy nadprojektem. | Kryteria weryfikacji Opisuje kolejność działańwykonywanych w ramach realizacji projektu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia:
I. Wprowadzenie do modelowania przestrzennego w programie Rhinoceros
- Zapoznanie z interfejsem użytkownika Rhino.
- Różne sposoby wykonywania tych samych operacji.
- Zasady działania poleceń i momenty, w których należy je potwierdzać.
- Nawigacja w programie – różne techniki i metody.
- Praca z rzutniami, płaszczyznami roboczymi oraz kamerami.
- Polecenia wieloetapowe.
- Polecenia kreatywne a operacje przekształcania.
- Sposoby przyspieszania pracy w programie.
- Zmiana języka pracy aplikacji oraz dodawanie nowych języków do programu.
- Rodzaje reprezentacji geometrycznych modeli 3D.
- Porównanie MESH, NURBS i SubD.
- Precyzja pracy.
- Płaszczyzny robocze.
- System warstw.
- Obiekt i podobiekt.
- Pojęcie krawędzi (Edge) a krzywej tworzącej (Isocurves).
- Rodzaje zapisu plików oraz proces importu i eksportu.
II. Kreślenie i modelowanie precyzyjne
- Ciągłość geometryczna i jej rodzaje.
- Elipsy, okręgi, łuki, wielokąty oraz wszystkie typy krzywych swobodnych.
- Kreślenie geometrii przy użyciu różnych układów współrzędnych: względnego, bezwzględnego oraz biegunowego.
- Rysowanie na wielu rzutniach.
- Podstawowe funkcje analityczne, mierzenie.
- Tryby wyświetlania i ich funkcje.
- Krzywe trójwymiarowe.
- Podstawowe uchwyty geometryczne (Osnaps) i ich funkcje.
III. Edycja obiektów i podstawowe przekształcenia
- Kontekstowe podejście do pracy w programie.
- Zasada: widzieć więcej, robić szybciej.
- Zmiękczanie krawędzi a ciągłość geometryczna (Fillet, Chamfer, Blend).
- Podstawowe funkcje wytłaczania (Extrude, Loft, Revolve).
- Modelowanie z zapisywaniem historii.
- Podstawowe operacje przekształceń (przesuwanie, obracanie, skalowanie, odbicie lustrzane).
- Kolorowy manipulator przekształceń (Gumball) i jego funkcje.
- Ustawianie obiektów na innych obiektach (szyki, orientacja).
- Odsuwanie geometrii, nadawanie grubości.
- Operacje logiczne na krzywych i bryłach (scalanie, wiercenie, część wspólna).
- Przycinanie i rozdzielanie geometrii.
- Zakrywanie otworów.
IV. Techniki tworzenia geometrii
- Myślenie w kategoriach geometrii NURBS.
- Krzywe swobodne (freeform curves) – rola, budowa, rodzaje, kluczowe cechy.
- Punkty kontrolne na krzywych i powierzchniach.
- UVN – nowy, zaawansowany układ współrzędnych.
- Kształty organiczne i podstawowe narzędzia SubD.
- Przebudowa krzywych i powierzchni.
- Rodzina funkcji do tworzenia krzywych z różnych obiektów.
- Szybka dokumentacja techniczna.
- Podstawy wymiarowania.
- Przygotowanie geometrii do procesu druku 3D
- Podstawy tworzenia i edycji obiektów typu SubD.
- Wyciąganie po ścieżkach (Rail Revolve, Sweeps, Curve Network).
- Rozwijanie powierzchni matematycznie rozwijalnych.
V. Zaawansowana topologia NURBS
- Praca z płaszczyznami konstrukcyjnymi, zaawansowane opcje rzutni
- Dodatkowe uchwyty (Osnaps) oraz inne narzędzia wspomagające modelowanie
- Pojęcie jakości krzywej i powierzchni
- Zalety optymalnej jakości geometrii – porównanie z podejściem tradycyjnym
- Stopień (Degree) na krzywej i powierzchni
- Punkty kontrolne vs punkty edycyjne
- Pojęcie segmentu geometrii oraz punkty węzłowe
- Ciągłość geometryczna z punktu widzenia punktów kontrolnych
- Metodologia czterech krawędzi powierzchni (Four-sided surface principle)
- Powierzchnie przycinane vs powierzchnie bez przycięć (Trimmed vs Untrimmed)
VI. Zaawansowana topologia SubD i analiza powierzchni
- Stopień krzywych w SubD i ciągłość na powierzchni
- Krawędzie kontra ścianki (Edges vs Faces)
- Załamania i gładkości na geometrii (Creases and Continuity), załamania częściowe
- Najczęściej spotykane błędy w układzie wielokątów
- Miejscowe zagęszczenie i luzowanie siatek SubD (Subdivide, Bevel, Inset)
- Wyciąganie geometrii do SubD i płynne łączenie części
- Konwersja różnych typów geometrii do/z SubD
- Ograniczenia geometrii SubD
- Wykres zmian krzywizny – pojęcie jakości krzywej
- Analiza zakrzywienia na powierzchni
- Mapy środowiskowe i zebra
- Narzędzia krawędzi, analiza ciągłości na krawędziach
- Krawędzie nadmiarowe i sposoby ich usuwania
- Sposoby naprawy geometrii z zewnątrz, diagnostyka modelu
VII. Zaawansowane techniki modelowania i rozwijanie powierzchni
- Funkcje kreatywne a ciągłość geometryczna
- Płynne łączenie krzywych i powierzchni złożonych
- Krawędzie odkryte i neutralizowanie problemów z nimi związanych
- Optymalizacja powierzchni wyciągniętych z niskiej jakości krzywych
- Upłynnianie krzywych
- Zaawansowana orientacja obiektów
- Dodatkowe funkcje kolorowego manipulatora transformacji (Gumball)
- Modelowanie z obrazków: import, ustawianie w rzutniach, odrysowywanie
- Nadawanie grubości ściankom
- Krzywe i powierzchnie uśrednione (Tween)
- Pojęcie powierzchni rozwijalnych i nierozwijalnych
- Strategie rozwinięć powierzchni rozwijalnych (Unroll) i Squish
- Strategie rozwinięć powierzchni nierozwijalnych (Squish i SquishBack)
- Rozciąganie i ścieśnianie geometrii
- Listkowanie – technika przekształcania powierzchni nierozwijalnej w szereg rozwijalnych
VIII. Zmiękczanie krawędzi powierzchni złożonych, generowanie dokumentacji technicznej
- Profilowanie (fillet) ze zmiennym promieniem wielu krawędzi jednocześnie
- Algorytmy zaokrąglenia – co można osiągnąć dzięki ich zastosowaniu
- Zmiękczanie krawędzi do wizualizacji i druku 3D
- Przygotowanie geometrii do zaokrągleń
- Dynamiczne przekroje – techniki tworzenia sekcji
- Techniki rzutowania w dokumentacji technicznej
- Arkusze i skala rzutów w dokumentacji projektowej
- Umieszczanie elementów na arkuszu rysunku
- Podstawowe oznaczenia w dokumentacji technicznej
- Bloki, instancje i złożenia w dużych projektach.
IX. Powtórzenie materiału
X. Walidacja - egzamin wewnętrzny.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 I. Wprowadzenie do modelowania przestrzennego w programie Rhinoceros (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 02-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 I. Wprowadzenie do modelowania przestrzennego w programie Rhinoceros (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 02-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 II. Kreślenie i modelowanie precyzyjne (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 02-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 II. Kreślenie i modelowanie precyzyjne (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 02-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 III. Edycja obiektów i podstawowe przekształcenia (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 03-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 III. Edycja obiektów i podstawowe przekształcenia (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 03-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 IV. Techniki tworzenia geometrii (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 03-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 IV. Techniki tworzenia geometrii (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 03-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 V. Zaawansowana topologia NURBS (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 04-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 V. Zaawansowana topologia NURBS (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 04-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 VI. Zaawansowana topologia SubD i analiza powierzchni (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 04-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 VI. Zaawansowana topologia SubD i analiza powierzchni (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 04-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 VII. Zaawansowane techniki modelowania i rozwijanie powierzchni (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 VII. Zaawansowane techniki modelowania i rozwijanie powierzchni (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 VIII. Zmiękczanie krawędzi powierzchni złożonych, generowanie dokumentacji technicznej (wykład, rozmowa na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 VIII. Zmiękczanie krawędzi powierzchni złożonych, generowanie dokumentacji technicznej (ćwiczenia praktyczne na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 IX. Powtórzenie materiału (ćwiczenia praktyczne i konsultacje na żywo na platformie ClickMeeting) | Prowadzący mgr inż. Karol Burzyński | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 X. Walidacja - egzamin wewnętrzny (test teoretyczny na platformie ClickMeeting) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 436,60 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 420,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto159,90 PLN
- Koszt osobogodziny netto130,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
mgr inż. Karol Burzyński
Współautor podręcznika z zakresu druku 3D. Autoryzowany Instruktor Rhinoceros w Polsce. Prowadził zajęcia z projektowania, wizualizacji i druku 3D w wielu szkołach i na uczelniach takich jak Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Politechnika Gdańska, Politechnika Krakowska i wielu innych. Potrafi w przystępny sposób wyjaśniać skomplikowane zagadnienia dzięki czemu kursy i warsztaty które prowadzi są cenione zarówno przez początkujących, jak i zaawansowanych uczestników.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Kursant otrzymuje e-podręcznik "Rhinoceros dla początkujących" i "Rhinoceros dla zaawansowanych" w języku polskim w formacie PDF wraz z zestawem plików do ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa:
- Umiejętność obsługi systemu Windows/MacOS.
- Własne stanowisko komputerowe z zalecanymi parametrami technicznymi i dostępem do Internetu.
Podstawy teoretyczne lub praktyczne tworzenia grafiki przestrzennej są pomocne, ale nie są wymagane.
Usługa rozwojowa, dla której dofinansowanie wynosi co najmniej 70% lub więcej jest zwolniona z podatku VAT.
W takim przypadku cena netto = cenie brutto usługi.
Informacje dodatkowe
Liczba uczestników w grupie szkoleniowej: max. 5 osób.
Usługa prowadzona jest w trybie godzin dydaktycznych (45min). Przerwy nie wliczają się do czasu trwania usługi.
Szkolenie obejmuje 34 godziny dydaktyczne, tj. 25,5 godz. zegarowych w tym:
- Zajęcia teoretyczne: 12 godz.
- Zajęcia praktyczne: 21 godz.
- Egzamin wewnętrzny: 1 godz.
Proces walidacji (egzamin wewnętrzny) prowadzony jest przez niezależnego eksperta, oddzielnie od procesu nauczania.
Po zakończeniu usługi rozwojowej (minimum 80% obecności) uczestnik otrzyma zaświadczenie potwierdzające uzyskane kompetencje wraz z opisem osiągniętych efektów uczenia się i sposobem ich weryfikacji.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek – Rozwój.
Podpisano umowę z WUP Kraków w ramach Projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”.
Kompetencja związana z cyfrową transformacją.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie realizowane jest online w czasie rzeczywistym na platformie szkoleniowej ClickMeeting.
Uczestnik powinien posiadać komputer lub laptop z dostępem do Internetu wyposażony w mikrofon i kamerę z zainstalowanym systemem:
Windows 10 lub nowszym
lub
Mac OS 10.15 lub nowszym
Zalecane parametry komputera/laptopa z systemem Windows:
- 64-bitowy procesor Intel lub AMD (nie ARM)
- 8 GB pamięci (RAM) lub więcej.
- 1 GB miejsca na dysku.
- karta graficzna obsługująca OpenGL 4.1
- 4 GB pamięci VRAM wideo lub więcej.
- mysz z kilkoma przyciskami i kółkiem przewijania.
- opcjonalnie manipulator 3D firmy 3dconnexion SpaceNavigator lub SpaceMouse
Zalecane parametry komputera/laptopa z systemem MacOS
- Apple Mac z procesorem Intel lub Apple.
- 8 GB pamięci (RAM) lub więcej.
- procesor graficzny AMD jest zalecany na komputerach Intel Mac.
- 5 GB miejsca na dysku.
- mysz z wieloma przyciskami i kółkiem przewijania. (Magic Mouse nie jest zalecana do użytku z Rhino).
- opcjonalnie manipulator 3D firmy 3dconnexion SpaceNavigator lub SpaceMouse.
Oprogramowanie: Rhinoceros 8 w wersji ewaluacyjnej, komercyjnej lub edukacyjnej.
Organizator umożliwia również udostępnienie licencji oprogramowania na czas trwania szkolenia.