Kurs prawa jazdy kategorii C, C+E (szkolenie równoległe)
Kurs prawa jazdy kategorii C, C+E (szkolenie równoległe)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.C+E
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Grupę docelową stanowią osoby, które chcą rozszerzyć posiadane uprawnienia do prowadzenia pojazdów i uzyskać prawo jazdy kat. C i C+E.
Wymagane:
- prawo jazdy kat. B
- dokument z numerem profilu kandydata na kierowcę kat. C, C+E otrzymany w Wydziale Komunikacji
- kurs można rozpocząć na trzy miesiące przed ukończeniem 21 lat.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji11-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi65
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 28 ust. 1, ust. 8, art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2023 r. poz. 622 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńKursy prawa jazdy kat. AM, A1, A2, A, B, B+E, C, C+E
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do kierowania samochodem ciężarowym oraz samochodem ciężarowym z przyczepą, będą potrafili ocenić i wykluczyć zagrożenia wynikające z prowadzenia zespołu pojazdów w ruchu drogowym, zapoznają się z ich obsługą techniczną. Uczestnicy kursu uzyskają uprawnienia do kierowania samochodem ciężarowym oraz samochodem ciężarowym z przyczepą, a także ciągnikiem rolniczym z przyczepami lub pojazdem wolnobieżnym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Absolwent kursu definiuje aktualne przepisy ruchu drogowego dla pojazdów kategorii C. | Kryteria weryfikacji Część teoretyczna egzaminu państwowego jest przeprowadzana w formie określonej w art. 51 ust. 2 pkt 1 ustawy, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania, przy użyciu pytań składających się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Absolwent kursu przygotowuje się do jazdy, sprawdzać stan technicznypodstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. | Kryteria weryfikacji Osoba egzaminowana prezentuje, żerozróżnia min.: - działanie świateł pozycyjnych, mijania, drogowych, działanie świateł awaryjnych, przeciwmgłowych tylnych oraz przednich jeżeli występują. Ocenia min.: - poziom oleju w silniku, poziom płynu hamulcowego, chłodzącego. Kontroluje min. właściwe ustawienie fotela i lusterek. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Absolwent kursu wykonuje ruszanie pojazdem z miejsca oraz jeździ pasem ruchu do przodu i do tyłu. | Kryteria weryfikacji Kursant w kolejności wykonuje między innymi zadania:- uruchamia silnik pojazdu - włącza światła odpowiednie do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie - upewnia się o możliwości jazdy - płynnie rusza pojazdem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Kursant parkuje skośnie (wjazd przodem – wyjazd tyłem) oraz parkuje prostopadle (wjazd tyłem – wyjazd przodem albowjazd przodem – wyjazd tyłem) | Kryteria weryfikacji Kursant we właściwy sposób wykonuje zadania:- sygnalizuje zamiar zmiany kierunku jazdy, kontroluje pozycję wjazdu pojazdu wewnątrz stanowiska parkowania, - ocenia prawidłowość wykonywanego manewru parkowania i w razie potrzeby korzysta z jednej korekty toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Kursant parkuje równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem) | Kryteria weryfikacji Kursant w prawidłowy sposób wykonuje zadania:- właściwe sygnalizuje zamiaru zmiany kierunku jazdy, - ocenia prawidłowość wykonywanego manewru parkowania i w razie potrzeby korzysta z jednej korekty toru jazdy w ramach dostępnej przestrzeni obszaru wjazdu, - kontroluje pozycję pojazdu, który nie może: a) naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz b) najechać na krawężnik; - ocenia pozycję pojazdu na stanowisku, który musi znajdować się wewnątrz stanowiska. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Kursant wykonuje ruszanie pojazdem z miejsca do przodu na wzniesieniu. | Kryteria weryfikacji Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru zatrzymuje pojazd nawzniesieniu, obsługuje ( zaciąga albo uruchamia) hamulec postojowy, a następnie wykonuje manewr ruszania do przodu zwalniając go, następnie wbija pierwszy bieg i powoli zwalniając pedał sprzęgła dodaje gazu i prawą ręką zwalnia hamulec ręczny. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Absolwent kursu samodzielnie porusza się pojazdem kategorii C i C+E w ruchu drogowym, stosuje przepisy ruchu drogowego, wyklucza prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym. | Kryteria weryfikacji Osoba egzaminowana prezentuje min.: zgodne z obowiązującymi przepisami włączanie się do ruchu, poruszanie się pojazdem po drogach jedno i dwukierunkowych, skrzyżowaniach , drogach jedno i dwujezdniowych. Ocenia i wykonuje bezpieczna zmianę pasa ruchu i kierunków jazdy, przestrzega znaków poziomych, pionowych i sygnałów świetlnych. . | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Kursant w czasie jazdy kontroluje zmianę biegów właściwą dla energooszczędnej jazdy. | Kryteria weryfikacji osoba egzaminowana utrzymuje prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracyoznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Absolwent kursu stosuje hamowanie silnikiem. | Kryteria weryfikacji Osoba egzaminowana kontroluje moment obrotowy silnika podczas jazdy i stosuje hamowanie silnikiem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoStarostwo Powiatowe, Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Kurs prawa jazdy kat. C i C+E (szkolenie równoległe)
Zajęcia teoretyczne - 20 godzin dydaktycznych
W programie szkolenia:
Zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej : znaki ostrzegawcze, znaki zakazu, nakazu, znaki informacyjne, kierunku i miejscowości, uzupełniające, znaki drogowe poziome, sygnały świetlne, sygnały dawane przez kierującego ruchem, włączanie się do ruchu, skrzyżowania równorzędne, skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, skrzyżowania lub przejścia dla pieszych, miejsca przystanków komunikacji publicznej, pozycja pojazdu na drodze, wjazd i zjazd ze skrzyżowania, zatrzymanie i postój, zmiana pasa ruchu, zmiana kierunku jazdy, bezpieczna jazda w tunelach, wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, cofanie, używanie świateł zewnętrznych i sygnałów pojazdu, dopuszczalne prędkości pojazdu, ograniczenia, wyposażenie pojazdu związane z bezpieczeństwem, masy i wymiary pojazdu, zasady odnoszące się do rodzaju transportu, czasu pracy i odpoczynku kierowcy, wykorzystanie tachografów.
Zagrożenia związane z ruchem drogowym: Znaczenie zachowania szczególnej ostrożności w stosunku do innych użytkowników drogi, wysiadanie z pojazdu, zabezpieczenie pojazdu, zachowanie wobec pieszego, wobec osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, zachowanie wobec rowerzysty i dzieci, zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych, odstępy i hamowanie pojazdu, czynniki ryzyka związane z różnymi warunkami drogowymi, w szczególności ze zmianą tych warunków w zależności od pogody i pory dnia lub nocy, właściwości różnych typów dróg i związane z tym obowiązujące wymagania, różne pola widzenia kierowców, technika kierowania pojazdem.
Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych: ogólne zasady określające zachowanie kierowcy w momencie awarii lub wypadku, spostrzeganie, ocena sytuacji i podejmowanie decyzji, szczególnie w zakresie czasu reakcji oraz zmian w zachowaniu za kierownicą, spowodowanych wpływem alkoholu, leków i produktów leczniczych, stanem świadomości i zmęczeniem, akcje ratunkowe po wypadku
Obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu: czynniki bezpieczeństwa odnoszące się do pojazdu, ładunku i przewożonych osób, załadunek i rozładunek pojazdu, odpowiedzialność, kierowcy/posiadacza pojazdu, dokumenty dotyczące pojazdu i transportowe, wymagane w krajowym i międzynarodowym przewozie rzeczy i osób, aspekty mechaniczne związane z zachowaniem bezpieczeństwa na drodze, konserwacja i naprawy bieżące.
Zajęcia praktyczne - 20 godzin zegarowych w zakresie kat. C
W programie szkolenia:
Plac manewrowy: przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy: sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego poziom oleju w silniku, poziom płynu chłodzącego, poziom płynu hamulcowego, obecność płynu w spryskiwaczach, działanie sygnału dźwiękowego, działanie świateł pozycyjnych/postojowych, działanie świateł mijania, działanie świateł drogowych, działanie świateł hamowania „STOP”, działanie świateł cofania, działanie świateł kierunkowskazów, działanie świateł awaryjnych, działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, ustawianie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnianie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu: uruchamianie silnika pojazdu, włączanie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym, upewnianie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu, płynne ruszanie, jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu, parkowanie skośne, parkowanie prostopadłe, parkowanie równoległe, ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Ruch drogowy: wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości, jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości, jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, przejazd przez skrzyżowania równorzędne, przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy, przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe, przejazd przez przejścia dla pieszych, przejazd przez torowisko kolejowe, przejazd obok przystanku autobusowego, wykonanie manewru wyprzedzania, wykonanie manewru omijania, wykonanie manewru wymijania, wykonanie manewru zmiany pasa ruchu, wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo, wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo, wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu, zatrzymania we wskazanym miejscu, hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych, zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy, korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Zajęcia praktyczne - 25 godzin zegarowych w zakresie kat. C+E
Plac manewrowy
Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy: sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego: poziom oleju w silniku, poziom płynu chłodzącego, poziom płynu hamulcowego, obecność płynu w spryskiwaczach, działanie sygnału dźwiękowego, działanie świateł pozycyjnych/postojowych, działanie świateł mijania, działanie świateł drogowych, działanie świateł hamowania „STOP”, działanie świateł cofania, działanie świateł kierunkowskazów, działanie świateł awaryjnych, działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, ustawianie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnianie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte. Sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku, sprzęganie i rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu:
uruchamianie silnika pojazdu, włączanie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym, upewnianie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu, płynne ruszanie, jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu, parkowanie prostopadłe, parkowanie równoległe, ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Ruch drogowy: wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości, jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości, jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, przejazd przez skrzyżowania równorzędne, przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy, przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe, przejazd przez przejścia dla pieszych, przejazd przez torowisko kolejowe, przejazd obok przystanku autobusowego, wykonanie manewru wyprzedzania, wykonanie manewru omijania, wykonanie manewru wymijania, wykonanie manewru zmiany pasa ruchu, wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo, wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo, wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu, zatrzymania we wskazanym miejscu, hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych, zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy, korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 Zajęcia teoretryczne do kat. C: zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej | Prowadzący Jan Kubacki | Data realizacji zajęć 12-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 Zajęcia teoretyczne do kat. C: zagrożenia związane z ruchem drogowym | Prowadzący Jan Kubacki | Data realizacji zajęć 13-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 Zajęcia teoretyczne do kat. C: postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych | Prowadzący Jan Kubacki | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 Zajęcia teoretyczne do kat. C: obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu | Prowadzący Jan Kubacki | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 05:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto8 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto8 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto129,23 PLN
- Koszt osobogodziny netto129,23 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mathias Jambor
Rafał Stanisławski
Jan Kubacki
Trener wykładowca na kursach kwalifikacji wstępnej w zakresie kat. C, C+E.
14 lat doświadczenia w szkoleniu kandydatów na kierowców.
Wykształcenie wyższe.
Jako właściciel ośrodka od 12 lat realizuje kursy na prawo jazdy.
Piotr Żaba
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- podręcznik kursanta prawko.pl do kat. C
- państwowe testy egzaminacyjne on-line.
(materiały szkoleniowe w cenie kursu)
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa
- kurs można rozpocząć trzy miesiące przed 21 rokiem życia
- posiadane prawo jazdy kat. B
- dokument z numerem profilu kandydata na kierowcę do kat. C i C+E wydany przez Wydział Komunikacji
____________________________________________________________________________________________
W celu wyrobienia profilu kandydata na kierowcę do odpowiedniego Wydziału Komunikacji należy dostarczyć:
- orzeczenie lekarskie i psychologiczne do prawa jazdy kat. C oraz C+E
- zdjęcie do dokumentów
- dowód osobisty bądź paszport
- posiadane prawo jazdy
Informacje dodatkowe
Część praktyczna kursu jest ustalana indywidualnie z uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 19.05.2025 r do 14.11.2025r. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy usług.
Szkolimy najnowszym DAF LF 230 – z automatyczną skrzynią biegów, wyposażony w kamerę cofania z możliwością wypożyczenia pojazdu na egzamin państwowy w WORD
Jako jedyni w Opolu posiadamy pojazd z parametrami identycznymi jak na egzaminie państwowym w WORD Opole: MAN TGL 12.250 z dolnym sprzęgiem.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe