Szkolenie archiwistów I stopnia – kurs podstawowy z warsztatami praktycznymi z archiwizacji dokumentów
Szkolenie archiwistów I stopnia – kurs podstawowy z warsztatami praktycznymi z archiwizacji dokumentów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pozostałe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do pracowników administracyjnych, instytucji znajdujących się pod nadzorem archiwalnym, koordynujących pracę, bądź pracujących w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracowników innych instytucji prowadzących składnice akt, registratury oraz osób zainteresowanych pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji20-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi30
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników podstawowej wiedzy teoretycznej oraz praktycznej metodyki archiwalnej, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji i metod pracy w archiwum zakładowym i składnicy akt oraz uzyskanie pełnych kwalifikacji zawodowych do pracy na stanowisku archiwisty zawodowego i referenta kancelaryjnego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Kurs kończy się egzaminem i wydaniem zaświadczenia uprawniającego do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt. | Kryteria weryfikacji egzamin pisemny | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęKrajowe Stowarzyszenie Ochrony Informacji Niejawnych
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoKrajowe Stowarzyszenie Ochrony Informacji Niejawnych
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie uwzględnia projekt nowych przepisów kancelaryjno – archiwalnych dla administracji publicznej, zostaną również omówione zmiany w pracy kancelarii i archiwisty zakładowego wynikające z projektu nowej instrukcji kancelaryjnej, JRWA oraz instrukcji archiwalnej opracowanych dla organów gminy i związków międzygminnych, organów powiatu i starostw powiatowych, organów samorządu województwa i urzędów marszałkowskich oraz organów zespolonej administracji rządowej. Kurs kończy się egzaminem i wydaniem zaświadczenia uprawniającego do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt.
Zakres szkolenia
- Archiwistyka jako dyscyplina naukowa. terminologia.
- Przepisy prawa archiwalnego. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją.
- Zasady funkcjonowania sieci archiwów państwowych.
- Rola i zadania archiwum wyodrębnionego.
- Zasady naukowego opracowywania materiałów archiwalnych – metodyka pracy archiwisty.
- Narodowy zasób archiwalny, państwowy i niepaństwowy zasób archiwalny.
- Procesy aktotwórcze w jednostce organizacyjnej. Rola rzeczowego wykazu akt.
- Zasady typowania jednostek organizacyjnych zobowiązanych do gromadzenia i przechowywania materiałów archiwalnych.
- Sprawowanie nadzoru archiwalnego nad procesami aktotwórczymi i archiwami zakładowymi.
- Organizacja i zakres działania archiwum, składnicy akt. Rola i zadania archiwum wyodrębnionego.
- Dokumentacja współczesna – klasyfikacja.
- Kwalifikacja archiwalna dokumentacji i okresy przechowywania akt.
- Ochrona informacji niejawnych i danych osobowych w archiwum wyodrębnionym.
- Współczesne systemy kancelaryjne: tradycyjny bezdziennikowy oparty o stosowanie jednolitego rzeczowego wykazu akt, tradycyjny – wspomagany narzędziami informatycznymi, system elektronicznego zarządzania dokumentacją.
- Procesy aktotwórcze w jednostce organizacyjnej. Rola rzeczowego wykazu akt.
- Przygotowanie dokumentacji do przekazania do archiwum zakładowego. Sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych.
- Prowadzenie ewidencji w archiwum. Stosowanie środków ewidencyjnych przy udostępnianiu dokumentacji.
- Procedury udostępniania materiałów archiwalnych.
- Brakowanie dokumentów. Przygotowanie spisu akt przeznaczonych do wybrakowania.
- Prowadzenie ekspertyz kwalifikacji i brakowanie dokumentacji niearchiwalnej w jednostce organizacyjnej.
- Opracowanie materiałów archiwalnych w układzie strukturalnym i w układzie rzeczowym.
- Metody opracowywania i przechowywania zbiorów ikonograficznych, kartograficznych oraz dokumentacji fotograficznej.
- Profilaktyka akt w archiwum zakładowym.
- Sprawowanie nadzoru archiwalnego nad procesami aktotwórczymi w jednostce organizacyjnej.
- Postępowanie z dokumentacją w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki organizacyjnej.
- Możliwości zastosowania informatyki dla potrzeb archiwalnego systemu informacyjnego.
- Archiwizowanie dokumentacji elektronicznej.
- Archiwum cyfrowe – nowoczesne formy zabezpieczania zasobu.
- Pomoce archiwalne.
Zakres tematyczny warsztatów z archiwizacji dokumentów:
Organizacja pracy kancelaryjnej
- informacja jako podstawowy produkt kancelarii i formy jej dokumentowania
- organizacja pracy kancelaryjnej – charakterystyka systemów kancelaryjnych
- podstawy prawne funkcjonowania kancelarii – instrukcja kancelaryjna i wykaz akt
- zasady obiegu pism w jednostkach organizacyjnych – kształtowanie narastającego zasobu archiwalnego
- specyfika i zakres kompetencji twórców dokumentacji: administracja rządowa / administracja samorządowa / urzędy stanu cywilnego / sądy i prokuratura / banki / biura projektowe / szkoły / przedsiębiorstwa / partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia
- miejsce archiwum zakładowego/składnicy akt w strukturze organizacyjnej jednostki
- przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego / składnicy akt
- dokumentacja tajna, poufna, ochrona danych osobowych
Zasady ogólne klasyfikacji akt – podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną
- ogólne zasady klasyfikacji dokumentacji
- przepisy archiwalne oraz resortowe określające okresy przechowywania akt
- podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną
- rodzaje akt zakwalifikowanych do materiałów archiwalnych
Porządkowanie akt w archiwum zakładowym / składnicy akt
- podstawowe terminy i etapy prac porządkowych w archiwum zakładowym / składnicy akt
- rozpoznawanie przynależności zespołowej akt znajdujących się w archiwum zakładowym / składnicy akt
- etapy porządkowania dokumentacji
- wydzielanie materiałów kategorii B
- segregacja i systematyzacja akt zaliczanych do kategorii B
- segregacja i systematyzacja akt kategorii A
- znakowanie akt – nadawanie sygnatury archiwalnej
Archiwum zakładowe – składnica akt
- cele, zadania i personel archiwum zakładowego / składnicy akt
- lokal i wyposażenie archiwum zakładowego / składnicy akt
- zasady przekazywania dokumentacji z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego/składnicy akt
- gromadzenie dokumentacji i jej układ w archiwum zakładowym / składnicy akt
Dokumentacja archiwum zakładowego / składnicy akt- inwentaryzacja dokumentacji
- spisy zdawczo – odbiorcze dokumentacji
- wykazy spisów zdawczo – odbiorczych
- karty udostępniania dokumentacji
- protokoły o braku, uszkodzeniu lub zniszczeniu dokumentacji
- dokumentacja związana z brakowaniem dokumentacji
- protokoły brakowania
- zgody archiwum państwowego na brakowanie
- spisy teczek założonych zgodnie z wykazem akt w komórkach organizacyjnych
- inwentarz kartkowy
- inne pomoce inwentaryzacyjne
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
- przepisy dotyczące brakowania dokumentacji
- metody brakowania dokumentacji
- brakowanie w zasobie uporządkowanym
- brakowanie w zasobie nieuporządkowanym
- zastępcze funkcje dokumentacji niearchiwalnej
- komisje kwalifikujące dokumentację do brakowania
- sporządzanie spisów i wniosków na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
- tryb uzyskiwania zgód na brakowanie dokumentacji
- ekspertyzy archiwalne
- likwidacja dokumentacji
Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego
- przepisy prawne dotyczące przekazywania dokumentacji
- sporządzanie spisów dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego (ćwiczenia praktyczne)
- organizacja przekazywania
- stan fizyczny przekazywanej dokumentacji
- dodatkowa ewidencja przekazywanej dokumentacji
- opracowanie notatki wstępnej
Szkolenie trwa 30-32 godzin lekcyjnych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 166,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 200,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto172,20 PLN
- Koszt osobogodziny netto140,00 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Roland Banduch
Wykształcenie wyższe – mgr historii o specjalności archiwalnej. W latach 1979-2020 pracownik Archiwum Państwowego w Katowicach – ostatnie zajmowane stanowisko Kierownik Oddziału.
Wykładowca Krajowego Centrum Edukacji Archiwalnej Stowarzyszenia Archiwistów Polskich oraz KSOIN.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe na miejscu szkolenia, prezentacje plus materiały do ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Zapisanie się na szkolenie.
https://www.ksoin.pl/szkolenia/archiwizacja/archiwista-kurs-pierwszego-stopnia/
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Basen, sauna, kręgle, boisko do koszykówki, siłownia https://www.grandstasinda.pl