Kurs dla elektryka G1 wraz z egzaminem kwalifikacyjnym URE eksploatacja / dozór 1kV i pomiarami elektrycznymi. Uprawnienia SMEP lub tzw. sep sepowskie – pierwszy krok do zwiększenia innowacyjności w zielonym przedsiębiorstwie
Kurs dla elektryka G1 wraz z egzaminem kwalifikacyjnym URE eksploatacja / dozór 1kV i pomiarami elektrycznymi. Uprawnienia SMEP lub tzw. sep sepowskie – pierwszy krok do zwiększenia innowacyjności w zielonym przedsiębiorstwie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Elektronika i elektrotechnika
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Grupą docelową szkolenia mogą być studenci i uczniowie szkół technicznych, szczególnie kierunków elektrycznych i energetycznych, którzy chcą zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie montażu, obsługi i bezpieczeństwa instalacji elektrycznych oraz nowoczesnych systemów energetycznych. Szkolenie jest również skierowane do pracowników firm zajmujących się elektryką, w tym elektromonterów, techników elektryków, instalatorów i serwisantów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o odnawialne źródła energii. Dodatkowo, może być przydatne dla osób związanych z energetyką, automatyką oraz elektroinstalatorstwem, w tym projektantów instalacji elektrycznych i osób odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury energetycznej w budynkach mieszkalnych, przemysłowych i użyteczności publicznej oraz każda osoba, chcąca rozwijać zielone umiejętności i kompetencje ekologiczne, w celu dostosowania swoich umiejętności do zmian na rynku pracy wynikających z transformacji ekologicznej regionu.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji25-04-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest przygotowanie do pracy w zawodzie elektryka oraz nabycie zielonych kompetencji: doboru energooszczędnych rozwiązań, zwiększania efektywności energetycznej, stosowania systemów Smart Home/BMS, ograniczania emisji CO₂ i rozwijania świadomości ekologicznej, niezbędnych w nowoczesnej, niskoemisyjnej gospodarce. Szkolenie przygotowuje nie tylko do uzyskania formalnych kwalifikacji, ale także do aktywnego uczestnictwa w transformacji energetycznej regionu i budowania zielonych miejscEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje budowę i funkcję rozdzielni elektrycznej. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i nazywa elementy składowe rozdzielni elektrycznej oraz ich funkcję. Wymienia i opisuje zastosowanie następujących elementów: - Obudowa rozdzielni – metalowa lub plastikowa, chroniąca komponenty przed czynnikami zewnętrznymi. - Drzwi i zamki – zabezpieczenie dostępu do wnętrza rozdzielni. - Szyny montażowe DIN – umożliwiają montaż modułowych urządzeń elektrycznych. - Listwy zaciskowe (N, PE) – do podłączania przewodów neutralnych i ochronnych. - Wyłączniki nadprądowe (MCB) – chronią przed przeciążeniami i zwarciami. - Wyłączniki różnicowoprądowe (RCD) – chronią przed porażeniem prądem. - Wyłączniki różnicowoprądowo-nadprądowe (RCBO) – łączą funkcję MCB i RCD. - Styczniki i przekaźniki – umożliwiają sterowanie odbiornikami elektrycznymi. - Liczniki energii elektrycznej – do pomiaru zużycia energii. - Zabezpieczenia topikowe (bezpieczniki) – ochrona obwodów przed zwarciem i przeciążeniem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - Wskaźniki napięcia – sygnalizują obecność napięcia w obwodach. - Transformator sterowniczy – obniża napięcie do poziomu sterowania (np. 24V). - Zasilacze impulsowe – konwertują napięcie dla urządzeń sterowniczych. - Sterowniki PLC – umożliwiają automatyczne sterowanie procesami elektrycznymi. - Zabezpieczenia przepięciowe (SPD) – chronią przed przepięciami. - Przewody i szyny zbiorcze – rozprowadzają energię elektryczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Montuje rozdzielnie elektryczne zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i wymaganiami instalacyjnymi. | Kryteria weryfikacji Wykonuje montaż aparatury modułowej, łączy przewody, stosuje odpowiednie oznaczenia oraz przestrzega zasad BHP, w tym: - Odłączenie napięcia – przed rozpoczęciem prac montażowych rozdzielnia musi być odłączona od zasilania i zabezpieczona przed przypadkowym załączeniem. - Używanie odpowiednich narzędzi – stosowanie narzędzi izolowanych zgodnych z normą IEC 60900. - Ochrona indywidualna – noszenie rękawic elektroizolacyjnych, odzieży ochronnej, kasku i okularów ochronnych. - Zachowanie zasad ergonomii – unikanie pracy w niefizjologicznych pozycjach, stosowanie uchwytów do montażu ciężkich komponentów. - Kontrola przewodów – sprawdzenie poprawności podłączenia, ciągłości przewodów oraz ich oznaczeń przed podłączeniem napięcia. - Zastosowanie zabezpieczeń – stosowanie zabezpieczeń nadprądowych, różnicowoprądowych oraz oznaczeń ostrzegawczych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Opisuje właściwości oraz zastosowanie przewodów i kabli w instalacjach elektrycznych. | Kryteria weryfikacji Określa parametry techniczne przewodów i kabli, rozróżnia przewody i kable w zależności od zastosowania, uwzględnia normy PN-HD 60364-5-52:2011, PN-EN 60228:2007, PN-IEC 60364.Określa właściwości i zastosowanie przewodów: - Jednożyłowych – używane w rozdzielnicach, szafach sterowniczych i instalacjach niskiego napięcia; cechują się wysoką elastycznością (linka) lub sztywnością (drut). - Wielożyłowych – stosowane w instalacjach domowych, przemysłowych i sterowniczych, zapewniają większą elastyczność i odporność na uszkodzenia mechaniczne. - Miedzianych – lepsza przewodność elektryczna, większa odporność na utlenianie i korozję, stosowane w większości instalacji wewnętrznych. - Aluminiowych – tańsze, lżejsze, stosowane w sieciach przesyłowych i zasilających o dużych przekrojach. - Napowietrznych – odporne na działanie warunków atmosferycznych, wzmocnione, stosowane w liniach energetycznych i przyłączach napowietrznych. - Ziemnych – posiadają dodatkową warstwę izolacyjną i powłokę ochronną, odporne na wilgoć i uszkodzenia mechaniczne, stosowane w instalacjach podziemnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Oblicza obciążalność prądową przewodów elektrycznych. | Kryteria weryfikacji Określa wartości obciążalności przewodów miedzianych i aluminiowych zgodnie z normami PN-HD 60364-5-52. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia sposoby układania kabli i przewodów oraz dobiera właściwe metody ich montażu. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i opisuje różne sposoby prowadzenia przewodów, analizuje oznaczenia zgodnie z normami PN i normami zharmonizowanymi. Uwzględnia:- PN-HD 60364-5-52 – określa zasady doboru i układania przewodów, wymagania dotyczące obciążalności prądowej oraz warunków chłodzenia. - PN-EN 50174-2 – dotyczy instalacji okablowania wewnętrznego w budynkach, obejmuje wymagania dotyczące tras kablowych i ochrony przed zakłóceniami elektromagnetycznymi. - PN-HD 308 S2 – definiuje oznaczenia przewodów elektrycznych, w tym kolory izolacji i ich funkcje (np. przewód ochronny PE – żółto-zielony, neutralny N – niebieski, fazowy L – brązowy/czarny/szary). - PN-EN 50575 – klasyfikuje kable pod względem ich reakcji na ogień, określa wymagania dla kabli stosowanych w budynkach pod kątem bezpieczeństwa pożarowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Wykorzystuje znajomość zastosowania bezpieczników topikowych i wyłączników nadprądowych. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje i dobiera odpowiednie rodzaje zabezpieczeń elektrycznych:- Bezpieczniki topikowe: - NH (nożowe) – stosowane w rozdzielniach niskiego napięcia. - D (guzikowe, wkładki topikowe DIAZED) – używane w starszych instalacjach domowych. - Cylindryczne – stosowane w urządzeniach sterujących i elektronicznych. - Wyłączniki nadprądowe (MCB): - Typ B – do obciążeń o niskim prądzie rozruchowym (instalacje domowe). - Typ C – do obciążeń o średnim prądzie rozruchowym (silniki, urządzenia przemysłowe). - Typ D – do obciążeń o wysokim prądzie rozruchowym (transformatory, maszyny). - Wyłączniki różnicowoprądowo-nadprądowe (RCBO) – łączą funkcję wyłącznika nadprądowego i różnicowoprądowego, stosowane w obwodach chroniących przed zwarciami i porażeniem prądem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Prawidłowo stosuje wyłączniki różnicowoprądowe (RCD). | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie wyłączniki RCD na podstawie parametrów:- Prąd różnicowy: 10 mA, 30 mA, 100 mA, 300 mA, 500 mA – określający czułość wyłącznika na prąd upływu. - Wymagania dotyczące wyzwalania: zgodnie z normami PN-EN 61008-1, PN-EN 61009-1, PN-HD 60364-4-41, maksymalne czasy zadziałania wynoszą: - 30 mA → max. 300 ms - 100 mA → max. 500 ms - 300 mA → max. 1 s Dobiera odpowiednie typy zależne od rodzaju prądów: - AC – wykrywa tylko prąd sinusoidalny zmienny. - A – wykrywa prąd sinusoidalny zmienny i pulsujący prąd stały. - B – wykrywa wszystkie rodzaje prądów, w tym prąd stały (DC) i wysokie częstotliwości. - DC (Typ F i Typ B+) – specjalne wyłączniki wykrywające czysty prąd stały (DC) oraz prądy mieszane, stosowane w systemach fotowoltaicznych, pojazdach elektrycznych i przemysłowych aplikacjach DC. Rozróznia Czasy zadziałania: - Zwykłe (instantaneous) – natychmiastowe wyzwalanie. - Selektywne (S-type) – opóźnione działanie, zapewniające selektywność z innymi zabezpieczeniami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje schematy elektryczne instalacyjne. | Kryteria weryfikacji Odczytuje i interpretuje schematy ideowe, montażowe i jednokreskowe.Analizuje schematy różnych typów instalacji, w tym: - Instalacje oświetleniowe: - Instalacje elektryczne z aparatami sterującymi - Instalacje siłowe trójfazowe: | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Instaluje przewody i kable stosowane w instalacjach elektrycznych. | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie przewody i układa je zgodnie z przeznaczeniem oraz obowiązującymi normami. Wykonuje instalację zgodnie z wymaganiami:- Montuje przewody w rurkach elektroinstalacyjnych, peszlach, korytkach kablowych, pod tynkiem, w ścianach oraz na tynku. - Dobiera odpowiednie średnice rur instalacyjnych i peszli zgodnie z przekrojem przewodów oraz wymaganiami montażowymi. - Stosuje odpowiednie mocowania i uchwyty dla przewodów w zależności od podłoża (mocowanie na uchwytach, w uchwytach sprężystych, na szynach montażowych). - Wykonuje instalacje w miejscach o podwyższonych wymaganiach (pomieszczenia wilgotne, strefy zagrożenia pożarem, miejsca o dużych obciążeniach termicznych). - Zapewnia poprawne prowadzenie przewodów, unika skręcania, ściskania oraz nadmiernych zgięć mogących wpłynąć na trwałość izolacji. - Sprawdza ciągłość przewodów oraz wykonuje próby napięciowe zgodnie z normami bezpieczeństwa. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Dobiera energooszczędne rozwiązania techniczne w instalacjach elektrycznych, uwzględniając wpływ doboru przewodów na efektywność energetyczną i ograniczanie strat energii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wykonuje pomiary w instalacjach elektrycznych. | Kryteria weryfikacji Przeprowadza pomiary zgodnie z normą PN-HD 60364-6, obejmujące:- Pomiar rezystancji izolacji. - Pomiar skuteczności ochrony przeciwporażeniowej RCD. - Pomiar impedancji pętli zwarcia. - Pomiar ciągłości przewodów ochronnych i wyrównawczych. - Pomiar rezystancji uziemienia. - Sprawdzenie polaryzacji i kolejności faz. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje procedury postępowania w przypadku awarii elektrycznej (wyłączenie zasilania, lokalizacja usterki, zabezpieczenie miejsca pracy), pożaru elektrycznego (gaszenie gaśnicami CO₂, unikanie wody), porażenia prądem (odłączenie napięcia, pierwsza pomoc – RKO, wezwanie pogotowia). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się WSKAZUJE RÓŻNICE POMIĘDZY EKOROZWIĄZANIAMI A ROZWIĄZANIAMI TRADYCYJNYMI PODCZAS ZAKŁADANIA INSTALACJI ELEKTRYCZNYCH | Kryteria weryfikacji -ROZRÓŻNIA rodzaje ekologicznych instalacji elektrycznych -Definiuje ekologiczne instalacje elektryczne -Stosuje normy i przepisy dotyczących zrównoważonych instalacji - przedstawia Korzyści ekologicznych rozwiązań w elektryce | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje inteligentne systemy zarządzania energią | Kryteria weryfikacji Stosuje technologie ograniczające emisję gazów cieplarnianych Smart Home i IoT w ekologicznym budownictwie • Systemy BMS (Building Management System) • Monitorowanie zużycia energii i optymalizacja kosztów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Buduje świadomość ekologiczną | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Minimalizuje zużycie wody i odpadów stosując innowacyjne rozwiązania cyfrowe | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wyznacza ścieżkę samokształcenia | Kryteria weryfikacji Określa cele i stosuje samodzielnie techniki aby te cele zrealizowac | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia dylematy związane z wykonywanym zawodem | Kryteria weryfikacji Rozwija ścieżkę kariery i samodzielnie rozwiązuje dylematy związane z wykonywanym zawodem elektryka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Wdraża skuteczną komunikację interpersonalną, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, rozwiązuje problemy związane z wykorzystaniem kompetencji w zielonych miejscach pracy. | Kryteria weryfikacji Posiada dostępu do źródeł i ośrodków, które oferują doradztwo techniczne i umożliwiają indywidualne zdobycie doświadczenia w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w zielonych miejscach pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcie komunikacji interpersonalnej , intrapersonalnej, społecznej, pośredniej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rozróżnia ekologiczne a tradycyjne instalacje elektryczne, definiuje zasady ich projektowania i przedstawia ich wpływ na środowisko. | Kryteria weryfikacji Wskazuje różnice między tradycyjnymi a ekologicznymi systemami instalacyjnymi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcie ekologicznej instalacji elektrycznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Zna normy i przepisy dotyczące zrównoważonych instalacji (np. PN-EN 50575) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje, jak wybór urządzeń i materiałów wpływa na zużycie energii, emisję CO₂ i ślad węglowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Omawia korzyści płynące z zastosowania zielonych technologii (np. wyższa efektywność energetyczna, mniejszy wpływ na środowisko, redukcja kosztów eksploatacji) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Rozwija świadomość ekologiczną oraz szacunek dla środowiska, zna podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju w kontekście pracy elektryka | Kryteria weryfikacji Rozumie pojęcie zrównoważonego rozwoju i jego znaczenie w sektorze elektroenergetycznym | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Wskazuje zależności między działaniami technicznymi a skutkami środowiskowymi (np. wpływ zużycia energii na klimat) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi uzasadnić konieczność stosowania rozwiązań ograniczających zużycie energii i emisję zanieczyszczeń | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Przejawia postawy proekologiczne – dbałość o zasobooszczędność, minimalizację odpadów, poprawne gospodarowanie zużytą aparaturą | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dostrzega rolę elektryka w budowaniu zielonej gospodarki i zielonych miejsc pracy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Dobiera energooszczędne rozwiązania techniczne w instalacjach elektrycznych, uwzględniając ich wpływ na zużycie energii i efektywność energetyczną. | Kryteria weryfikacji Analizuje wpływ rodzaju i jakości przewodów na zużycie energii w instalacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje oznaczenia producentów świadczące o energooszczędności produktów (np. klasy efektywności, certyfikaty środowiskowe) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera urządzenia i osprzęt o niskim poborze mocy do typowych zastosowań instalacyjnych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi wskazać różnice w stratach przesyłowych przy użyciu różnych materiałów (miedź, aluminium) i rozwiązań montażowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Planuje rozmieszczenie elementów instalacji w sposób minimalizujący straty energii, z uwzględnieniem długości tras kablowych i sposobu prowadzenia instalacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Analizuje i wdraża rozwiązania Smart Home, IoT i BMS w celu redukcji zużycia energii i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. | Kryteria weryfikacji Wskazuje funkcje systemów Smart Home, BMS i IoT, które bezpośrednio wpływają na zmniejszenie zużycia energii (np. automatyczne sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, wentylacją) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Omawia sposoby integracji inteligentnych systemów z odnawialnymi źródłami energii (np. PV, magazyny energii) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi przedstawić konkretne przykłady zastosowań inteligentnych rozwiązań, które przyczyniają się do obniżenia emisji CO₂ | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera komponenty systemów automatyki domowej (czujniki, aktuatory, sterowniki) zgodnie z zasadą efektywności energetycznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Interpretuje dane o zużyciu energii dostarczane przez systemy BMS i proponuje optymalizację pracy urządzeń | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi zaprogramować podstawowe scenariusze oszczędzania energii i kontrolowania zużycia (np. harmonogramy pracy systemów) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia potrafi wykorzystywać elementy automatyzacji i cyfryzacji w procesach technicznych związanych z eksploatacją instalacji elektroenergetycznych, w tym w zakresie pomiarów, systemów sterowania i nadzoru technicznego, zgodnie z wymaganiami Przemysłu 4.0 oraz zasadami efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje i opisuje nowoczesne technologie pomiarowe, systemy sterowania i nadzoru stosowane w instalacjach elektrycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia zasady działania systemów automatyki i cyfrowego monitoringu w kontekście poprawy efektywności energetycznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje możliwości zastosowania systemów IoT, SCADA lub PLC w utrzymaniu i nadzorze instalacji elektrycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Ocenia wpływ automatyzacji i cyfryzacji na efektywność energetyczną, bezpieczeństwo i redukcję emisji w sektorze elektroenergetycznym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie narzędzia i technologie cyfrowe do prowadzenia pomiarów i diagnostyki w instalacjach elektroenergetycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje zadania praktyczne z zakresu konfiguracji, obsługi i interpretacji danych z systemów automatyki i pomiarów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dokonuje analizy danych pomiarowych w celu optymalizacji działania instalacji i poprawy efektywności energetycznej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wdraża dobre praktyki eksploatacyjne z wykorzystaniem technologii cyfrowych z myślą o zrównoważonym rozwoju i minimalizacji strat energii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęKomisja Kwalifikacyjna 717/123/24/24 powołana przez Urząd Regulacji Energetyki
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoKomisja Kwalifikacyjna 717/123/24/24 powołana przez Urząd Regulacji Energetyki
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
MODUŁ I: Wprowadzenie i kompetencje zielone
- Omówienie wymagań kwalifikacyjnych dla osób zajmujących się eksploatacją urządzeń elektroenergetycznych
- Ogólne zasady eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych oraz przepisy dozoru technicznego
- Zasady budowy, działania oraz warunki techniczne obsługi urządzeń, instalacji i sieci
- Zasady i warunki prac kontrolno-pomiarowych i montażowych
- Zasady i wymagania bezpieczeństwa pracy i ochrony ppoż. oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy
- Świadomość wpływu pracy elektryka na środowisko naturalne – zrozumienie pojęcia zrównoważonego rozwoju
- Rozwijanie postawy szacunku dla środowiska i odpowiedzialności ekologicznej
- Znaczenie zielonych kompetencji i ich rola w transformacji energetycznej i tworzeniu zielonych miejsc pracy
MODUŁ II: Rozdzielnie i energooszczędność
- Czym jest rozdzielnia elektryczna? Budowa i funkcje rozdzielni
- Omówienie elementów: obudowa, zamki, szyny DIN, listwy, wyłączniki, styczniki, przekaźniki, zabezpieczenia itp.
- Wpływ jakości i rodzaju komponentów na efektywność energetyczną całej instalacji
- Dobór rozdzielni i jej wyposażenia z uwzględnieniem strat energetycznych i możliwości automatyzacji (np. RCBO, SPD, liczniki energii)
- Praktyczne przykłady komponentów umożliwiających ograniczanie zużycia energii i zwiększanie niezawodności systemu
- Rozróżnianie urządzeń niskoemisyjnych i klasyfikowanych jako energooszczędne
MODUŁ III: Przewody i oszczędność energii
- Właściwości i zastosowanie przewodów i kabli w instalacjach
- Normy: PN-HD 60364-5-52, PN-EN 60228, PN-EN 50575 i inne
- Metody prowadzenia przewodów zgodne z zasadami efektywności energetycznej
- Dobór przekrojów przewodów i ich wpływ na straty energii
- Analiza wpływu materiału przewodów (miedź vs aluminium) na efektywność przesyłu energii
- Rozpoznawanie oznaczeń i klas energetycznych przewodów
- Wdrażanie zasad projektowania instalacji ograniczających długość tras kablowych i minimalizujących opór
- Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania energooszczędnych instalacji niskonapięciowych
MODUŁ IV: Zabezpieczenia a efektywność energetyczna
- Zastosowanie bezpieczników topikowych i wyłączników nadprądowych
- Rodzaje bezpieczników (NH, D, cylindryczne) i ich zastosowanie
- Typy wyłączników MCB i RCBO – wpływ na bezpieczeństwo i ograniczanie strat prądowych
- Dobór wyłączników różnicowoprądowych zgodnie z parametrami instalacji i wymogami środowiskowymi
- Zastosowanie urządzeń o niskim prądzie upływu i szybkim czasie zadziałania
- Wybór rozwiązań chroniących instalację przed nadmiernym poborem mocy i emisją ciepła
- Świadome projektowanie obwodów w kontekście optymalizacji zużycia energii
MODUŁ V: Montaż, pomiary, ekologia i analiza energetyczna
- Przygotowanie schematu instalacji z doborem przewodów pod kątem energooszczędności
- Odczyt i interpretacja schematów ideowych, montażowych i jednokreskowych
- Montaż zgodnie z zasadami oszczędności materiałów i minimalizacji strat przesyłowych
- Prowadzenie instalacji z uwzględnieniem środowiska (np. wilgoć, ciepło, warunki ekstremalne)
- Pomiary instalacji zgodnie z PN-HD 60364-6: rezystancja izolacji, RCD, impedancja pętli zwarcia, ciągłość przewodów, rezystancja uziemienia
- Ocena jakości instalacji z perspektywy efektywności energetycznej i wpływu na środowisko
- Rozwijanie umiejętności analizy energetycznej i wskazywania możliwości oszczędności w obiektach technicznych
MODUŁ VI: Ekologiczne instalacje elektryczne
- Wprowadzenie do ekologicznych instalacji elektrycznych
- Definicja i znaczenie ekologicznych instalacji w kontekście zrównoważonego rozwoju i zielonych miejsc pracy
- Przegląd norm i przepisów dotyczących zrównoważonych instalacji (np. PN-EN 50575, PN-HD 60364)
- Porównanie ekologicznych i tradycyjnych instalacji – analiza wpływu na środowisko
- Dobór materiałów i rozwiązań technicznych pod kątem zmniejszenia strat przesyłowych i zwiększenia efektywności energetycznej
- Analiza wpływu długości trasy kablowej, przekroju przewodów, materiału (miedź, aluminium) na zużycie energii
- Rozpoznawanie certyfikowanych komponentów instalacyjnych o wysokiej klasie efektywności
- Korzyści wynikające z wdrażania ekologicznych rozwiązań w branży elektrycznej (m.in. oszczędność energii, niższe rachunki, redukcja emisji CO₂, pozytywny wizerunek firmy)
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności ekologicznej i świadomości wpływu działań zawodowych na środowisko
MODUŁ VII: Inteligentne systemy zarządzania energią
- Wprowadzenie do systemów Smart Home, IoT i BMS w budownictwie energooszczędnym
- Omówienie działania systemów sterowania energią w budynkach mieszkalnych i użytkowych
- Wpływ automatyzacji procesów (oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja) na ograniczenie zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych
- Dobór komponentów do inteligentnych instalacji: czujniki, aktuatory, sterowniki, centrale, systemy sterujące
- Tworzenie prostych scenariuszy zarządzania energią (np. harmonogramy pracy urządzeń, reagowanie na dane pogodowe)
- Praktyczne przykłady zastosowania systemów zarządzania energią w firmach, budynkach użyteczności publicznej i domach jednorodzinnych
- Analiza danych z systemów BMS – identyfikacja miejsc nadmiernego zużycia energii i możliwości optymalizacji
- Integracja inteligentnych systemów z instalacjami PV i magazynami energii w celu maksymalnego wykorzystania OZE
- Rozwijanie kompetencji: analizy danych, planowania i projektowania rozwiązań przyjaznych środowisku
- Kształtowanie świadomości wpływu nowoczesnych technologii na efektywność energetyczną i redukcję emisji
MODUŁ VIII: EGZAMIN WEWNĘTRZNY/ ZEWNĘTRZNY
Czas trwania szkolenia: 14h zegarowych+ 2h egzamin wewnętrzny + 2h EGZAMIN ZEWNĘTRZNY łącznie 18h z egzaminem zewnętrznym.
Szkolenie składa się z 8h zegarowych - teoretycznych i 6h zegarowych - praktycznych
Podczas szkolenia, przewidziana jest jedna, zaplanowana przerwa 30 minutowa, każdego dnia oraz kilka mniejszych przerw, dostosowanych do tempa pracy grupy oraz potrzeb uczestników i trenera.
Przerwy w usłudze są wliczone w czas usługi rozwojowej.
Uczestnik szkolenia ma możliwość merytorycznego kontaktu z trenerem również podczas przerw (w przypadku, gdyby uczestnik nie chciał skorzystać z danej przerwy).
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 MODUŁ I | Prowadzący Zbigniew Turski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 PRZERWA | Prowadzący Zbigniew Turski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 MODUŁ II | Prowadzący Zbigniew Turski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 MODUŁ III | Prowadzący Zbigniew Turski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 MODUŁ IV | Prowadzący Zbigniew Turski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 MODUŁ V PRAKTYKA | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 PRZERWA | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 MODUŁ VI | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 MODUŁ VII | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 MODUŁ VIII EGZAMIN WEWNĘTRZNY | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 MODUŁ IX EGZAMIN ZEWNĘTRZNY | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto277,78 PLN
- Koszt osobogodziny netto277,78 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto466,60 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto466,60 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Zbigniew Turski
2021–2022 – studia podyplomowe w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu, specjalność: nauczanie przedmiotów zawodowych z zakresu odnawialnych zasobów energii (OZE),
2007–2008 – Wyższa Szkoła Ochrony Pracy – specjalizacja: BHP i systemy zarządzania bezpieczeństwem,
1989–1992 – Technikum Elektroniczne – kierunek: elektryczna i elektroniczna automatyka przemysłowa,
1986–1989 – Zasadnicza Szkoła Zawodowa ZS Elektronicznych – specjalność: monter układów elektronicznych i automatyki przemysłowej.
Posiada szereg dodatkowych kwalifikacji, m.in.:
Certyfikat audytora wewnętrznego Systemu Zarządzania BHP wg PN-N-18001:2004,
Uprawnienia G1-E i G1-D
Doświadczenie w dydaktyce cyfrowej i technicznej (szkolenie z wykorzystania internetu w edukacji – CDN Łódź),
Praktyczne przygotowanie zawodowe w zakresie serwisu i montażu układów elektronicznych (kurs 200-godzinny – Oświata).
W ostatnich 5 latach (2020–2025) prowadzi zajęcia teoretyczne i praktyczne z zakresu:
instalacji zintegrowanych z systemami OZE,
ekologicznych instalacji elektrycznych,
efektywności energetycznej,
pomiarów i projektowania układów zgodnych z wymaganiami zielonej transformacji,
automatyki przemysłowej i inteligentnych systemów zarządzania energią (Smart Home, IoT)
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy podczas szkolenia dostaną skrypty szkoleniowe, notes oraz długopis.
Warunki uczestnictwa
1 - ukończone 18 lat
I jedno z dwóch rodzajów zaświadczeń:
2 - Zaświadczenie z uczelni/szkoły "Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1.07.2022 w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oświadczam, że uczeń………………………………………………(imię i nazwisko ucznia) jest w trakcie kształcenia w zawodzie, które obejmuje treści nauczania związane z eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oraz posiada potrzebną praktykę i wiedzę, aby podejść do egzaminu"
3 - Zaświadczenie od pracodawcy Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1.07.2022 w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oświadczam, że wskazany pracownik, pracuje na wskazanym stanowisku i posiada potrzebną praktykę oraz wiedzę, aby podejść do egzaminu
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- BEZŁATNY PARKING