Akademia Rachunkowości – Zaawansowany Program Szkoleniowy - szkolenie
Akademia Rachunkowości – Zaawansowany Program Szkoleniowy - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do właścicieli firm, głównych księgowych oraz pracowników działów księgowych firm, pracowników biur rachunkowych, wolnych zawodów (radcowie prawni, adwokaci)
i innych osób chcących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Brak wymagań co do stażu pracy.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji01-06-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi35
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do prawidłowego prowadzenia rachunkowości w świetle przepisów Ustawy o rachunkowości, Krajowych Standardów Rachunkowości oraz przepisów podatkowych. Uczestnik prawidłowo wypełniania obowiązki związanych z pracą w działach finansow0-księgowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik prawidłowo prowadzi i nadzoruje rachunkowość w świetle przepisów Ustawy o rachunkowości, Krajowych Standardów Rachunkowości oraz przepisów podatkowych. | Kryteria weryfikacji uczestnik prawidłowo ujmuje środki trwałe wg MSR 11 i Ustawy O PDOP | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji weryfikuje koszty uzyskania przychodu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji weryfikuje usługi długoterminowe w aspekcie bilansowym i podatkowym | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji przygotowuje rozrachunki w prawie bilansowym i podatkowym | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji opracowuje politykę rachunkowości | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień I
Koszty stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów
I. Warunki uznania za koszt uzyskania przychodów w przepisach, interpretacjach, orzeczeniach
II. Limity w podatku dochodowym - przykłady, interpretacje
1. Opłaty za wynajem samochodu z tytułu leasingu operacyjnego, leasingu finansowego
2. Samochód służbowy o wartości przekraczającej 150 000 zł lub 225 000 zł
- Limit dla kosztów amortyzacji
- Limit kosztów opłat leasingu, najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze
- Limit dla ubezpieczenia AC
- Wydatki eksploatacyjne samochód służbowy
3. Limit płatności gotówkowej
4. Limit składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców
5. Usługi finansowania dłużnego w interpretacjach podatkowych
- Wzór na ustalanie kosztów finansowania dłużnego
- Przykłady kosztów finansowania dłużnego w interpretacjach
- Rozliczenie kosztów finansowania na przestrzeni 5 lat (FIFO), przykład
- Obliczenie NKUP z powodu przekroczenia limitu kosztów finansowania dłużnego
III. Dwa źródła w podatku dochodowym od osób prawnych – przykłady, interpretacje podatkowe
1. Zyski kapitałowe
2. Działalność operacyjna
3. Alokacja do dwóch źródeł kosztów
4. Koszty pośrednie wiążące się z działalnością opodatkowaną, zwolnioną, zyskami kapitałowymi
5. Różnice kursowe a źródła w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
IV. Wierzytelności, różnice kursowe w oparciu o przepisy, interpretacje, przykłady, skutki podatkowe
V. Świadczenia dla pracowników, Radę Nadzorczą, Komisję Rewizyjną, członków zarządu, podwykonawców w kontekście przepisów, interpretacji podatkowych, orzeczeń sądowych
VI. Wydatki na reprezentację i reklamę
VII. Wydatki na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne
1. Wartość początkowa - prawidłowa wysokość odpisów amortyzacyjnych
- Ewentualne błędy w ustaleniu wartości początkowej
- Koszty finansowania dłużnego a środki trwałe
2. Niedobory, skutki kradzieży,
3. Odpisy z tytułu trwalej utraty wartości
4. Odpłatne zbycie rzeczy lub praw majątkowych otrzymanych nieodpłatnie
5. Koszty zaniechanych inwestycji
6. Koszty zakończonych prac rozwojowych
7. Koszty prac badawczych
VIII.Wydatki na założenie firmy, podwyższenie kapitału
IX. Kary, sankcje, grzywny, koszty sądowe noty obciążeniowe w aspekcie podatkowym
X. Koszty i przychody na przełomie roku w aspekcie bilansowym i podatkowym – przykłady
1. Koszty pośrednie i bezpośrednie
2. Koszty dotyczące okresu poprzedniego, zafakturowane w następnym
3. Koszty międzyokresowe – przykłady, wyjaśnienia organów podatkowych
4. Korekty faktury, zwroty towarów na przełomie roku
5. Rabaty i premie
6. Koszty pośrednie nieistotne w najnowszych wyjaśnieniach
XI. Pozostałe
1. Odpisy na wyodrębniony w kapitale rezerwowym fundusz utworzony na cele inwestycyjne
2. Koszt uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w zamian za wkład niepieniężny
3. Przekazanie środków z zysku na kapitał zapasowy, rezerwowy, dopłaty na pokrycie straty
Dzień II
Krajowy Standard Rachunkowości NR 11 ŚRODKI TRWAŁE – a podatek dochodowy od osób prawnych
I. Podstawowe definicje w standardzie
1. Cel i zakres standardu, data wejścia w życie
2. Pojęcie środków trwałych i warunki uznania za środek trwały
3. Obiekt inwentarzowy i numery inwentarzowe
4. Podział obiektów na sieciowe i zbiorcze
5. Chipy, oprogramowanie
6. Części dodatkowe, części peryferyjne i części składowe a prawo podatkowe
7. Istotna pozostałość
II. Ustalanie ceny nabycia środka trwałego w aspekcie KSR i prawa podatkowego, różnice
III. Ustalenie kosztu wytworzenia środka trwałego w aspekcie KSR i prawa podatkowego
1. Warunki uznania wydatku za koszty kreujące wartość początkową środka trwałego
2. Koszty nie kreujące wartości początkowej środka trwałego
3. Moment rozpoczęcia budowy
4. Koszty utrzymywania własnych środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby budowy
5. Koszty zużytych narzędzi w procesie inwestycji
6. Koszty utrzymania komórek inwestycyjnych
7. Koszty likwidacji środków trwałych w związku z procesem produkcji
8. Koszty rozruchu
9. Koszty finansowania zewnętrznego
10. Inne koszty
11. Rozliczenie kosztów
IV. Inwestycje zaniechane
V. Ulepszenie środka trwałego a remonty – prawo budowlane, KSR 11, uor, updof, updop
VI. Amortyzacja środków trwałych – w KSR 11 i w aspekcie podatkowym
1. Możliwość ustalenia różnych okresów ekonomicznej użyteczności dla części dodatkowych, peryferyjnych, składowych wg KSR 11
2. Ustalenie kwoty podlegającej amortyzacji – skutki w pdop
3. Metody i stawki amortyzacji wg KSR 11 i wg pdop
4. Weryfikacja okresów i stawek amortyzacyjnych, czy tylko?
5. Odpisy amortyzacyjne a podatek dochodowy
- Stawki amortyzacyjne - okres ekonomicznej użyteczności a stawki z załącznika nr do pdop, pdof
- Odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia samochodu osobowego
- Dochód ze sprzedaży niezamortyzowanego samochodu osobowego
- Odpisy amortyzacyjne a koszty finansowania dłużnego
VII. Zbycie środka trwałego wg KSR 11 i wg prawa podatkowego
1. Zasady zaprzestania ujmowania środków trwałych
2. Sprzedaż środka trwałego
3. Nieodpłatne przekazanie środka trwałego
4. Kradzież i niedobory środka trwałego
5. Odłączenie i przyłączenie części dodatkowej i peryferyjnej
6. Likwidacja środka trwałego, w tym odzyskanie części
7. Przekwalifikowanie środków do i z nieruchomości inwestycyjnych
VIII.Samochód w firmie w aspekcie podatkowym
IX. Prezentacja i ujawnianie informacji wg KSR 11 i ustawy o rachunkowości
1. Dokumentacja środka trwałego
2. Informacje ujawniane w sprawozdaniu finansowym
3. Inwentaryzacja środków trwałych
Dzień III
Usługi długoterminowe – aspekt bilansowy i podatkowy
I. Zasady ustalania przychodu (szacowania) dochodu z niezakończonych usług budowalnych
1. Uregulowania prawne
2. Charakterystyka umów o świadczenie usług budowlanych
II. Zapisy w kontraktach na usługi długoterminowe
III. Przychody z usług budowalnych w prawie bilansowym w przykładach, skutki podatkowe
1. Ustalanie ceny za usługę
- Koszty powiększone o narzut zysku (tzw. koszt plus)
- Ryczałt
- Metoda zysku zerowego
2. Zasady ujmowania przychodów w prawie bilansowym
3. Ustalenie stopnia zaawansowania robót – metody
- Metoda obmiaru prac
- Metoda kosztowa
- Liczba przepracowanych godzin bezpośrednich wykonania usług
- Udział kosztów poniesionych od dnia zawarcia umowy do dnia ustalenia przychodu w całkowitych kosztach wykonania usługi
4. Ewidencja przychodów i kosztów z usług długoterminowych wg prawa bilansowego i podatkowego
- Gdy wystawione są faktury za poszczególne etapy wykonania prac
- Gdy nie są wystawiane faktury za poszczególne etapy wykonania prac
5. Faktury częściowe w prawie podatkowym, ewidencja, ujęcie w księgach
6. Interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnośnie przychodów i kosztów z usług długoterminowych
IV. Zasady ustalania kosztów niezakończonych usług budowlanych wg prawa bilansowego i podatkowego
V. Wycena kontraktów długoterminowych na moment bilansowy w przykładach, w tym skutki podatkowe
1. Brak możliwości wiarygodnego stopnia zaawansowania niezakończonej usług
2. Brak możliwości ustalenia całkowitego kosztu wykonania
3. Ewidencja księgowa
4. Skutki podatkowe wyceny
- Rezerwy i odpisy na podatek odroczony
- Obliczanie i ewidencja podatku odroczonego
5. Prezentacja niezakończonej usługi budowlanej w sprawozdaniu finansowym
VI. Zadania księgowego i innych osób oraz zapisy w zasadach (polityce) rachunkowości
Dzień IV
Rozrachunki w prawie bilansowym i podatkowym
W oparciu m.in. o Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami
I. Należności, dopłaty, dotacje, subwencje – ewidencja, skutki podatkowe
1. Definicje w stanowisku
2. Kwalifikacja należności (rodzaje)
3. Faktura wystawiana dla kontrahenta krajowego w walucie polskiej i w euro (za składniki majątku rzeczowego, trwałego i finansowego)
II. Wycena należności na dzień ich ujęcia w księgach rachunkowych i na moment bilansowy – ewidencja, przykłady, w tym wycena wg skorygowanej ceny nabycia, skutki podatkowe
III. Zobowiązania – ewidencja, skutki podatkowe
IV. Przedpłaty, zaliczki, wadia wycena na moment powstania, ewidencja
V. Rabaty – ewidencja, skutki podatkowe
VI. Kary umowne – aspekt bilansowy i podatkowy
1. Rodzaje kar
2. Udokumentowanie
3. Ujęcie w księgach
4. Kary w walucie obcej
VII. Uregulowanie należności i zobowiązań
VIII.Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami – zasady
1. Potwierdzenie salda
2. Salda potwierdzone i niepotwierdzone
3. Salda zerowe
IX. Prezentacja rozrachunków, przedpłat w sprawozdaniu finansowym
Dzień V
Zasady (polityka) rachunkowości dla jednostek komercyjnych
I. Opracowanie zasad (polityki) rachunkowości
II. Zapisy w zasadach (polityce) rachunkowości
1. Przyjęte zasady
2. Zmiana przyjętych zasad – skutki, przykłady, forma wprowadzenia zmian
3. Sposób sporządzania sprawozdań finansowych
4. Kto decyduje o przyjęciu uproszczeń
III. Plan kont (przykład – załącznik nr 1)
IV. Zasady (polityka) rachunkowości a sposób wyceny – wybór sposobu wyceny - przykłady
V. Zasady (polityka) rachunkowości a sprawozdanie finansowe
VI. Archiwizowanie dokumentów
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągniecie głównego celu: 80 % obecności na zajęciach.
Szkolenie realizowany jest w formie wykładu, prezentacji PPT, case study, sesji pytań i odpowiedzi po omówieniu poszczególnych bloków.
Szkolenie realizowane jest w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, interakcja z trenerem może odbywać się za pomocą czatu lub głosowo.
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych z przerwami.
Po szkoleniu przewidziana jest walidacja realizowana w formie testu teoretycznego z wynikiem generowanym automatycznie, uczestnik szkolenia otrzymuje link do testu .
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Koszty stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Genowefa Kawecka - Siuzdak | Data realizacji zajęć 02-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Krajowy Standard Rachunkowości NR 11 ŚRODKI TRWAŁE – a podatek dochodowy od osób prawnych ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Genowefa Kawecka - Siuzdak | Data realizacji zajęć 05-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Usługi długoterminowe – aspekt bilansowy i podatkowy ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Genowefa Kawecka - Siuzdak | Data realizacji zajęć 06-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Rozrachunki w prawie bilansowym i podatkowym ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Genowefa Kawecka - Siuzdak | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Zasady (polityka) rachunkowości dla jednostek komercyjnych ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Genowefa Kawecka - Siuzdak | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 751,50 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 050,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto107,19 PLN
- Koszt osobogodziny netto87,14 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Genowefa Kawecka - Siuzdak
Ekspertka przeprowadzała audyty podatkowe i rachunkowe, udzielała konsultacji oraz zajmowała się pisaniem opinii podatkowych. Od prawie piętnastu lat zajmuje się szkoleniami dla głównych księgowych, księgowych, które łączą w sobie elementy rachunkowe i podatkowe. W polu zainteresowania autorki są zbieżności i różnice między prawem bilansowym i podatkowym. Te zainteresowania oraz zdobyte doświadczenia wykładowczyni mają wpływ na sposób prezentacji wykładów, które są prowadzone praktycznie, w oparciu o przepisy, interpretacje organów podatkowych, orzecznictwo sądowe, także protokoły pokontrolne RIO.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzymuje na wskazany adres mailowy materiały pomocnicze (prezentacja PPT, materiały dydaktyczne , konieczne dokumenty w tym wyciągi z ustaw i rozporządzeń) niezbędne do realizacji usługi.
Warunki uczestnictwa
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
7) JEŚŁI WYMAGA TEGO REGULAMIN JEDNOSTKI FINANSUJĄCEJ SZKOLENIE JEST NAGRYWANE