Przygotowanie deserów restauracyjnych
Przygotowanie deserów restauracyjnych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Usługa szkoleniowa ,,Przygotowanie deserów restauracyjnych" kierowana jest w szczególności do absolwentów:
● szkół ponadgimnazjalnych o profilu gastronomicznym;
● szkół ponadgimnazjalnych o profilu hotelarskim;
● szkół ponadgimnazjalnych o profilu turystycznym;
● liceów ogólnokształcących.
Inne grupy, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji:
● studenci wyższych uczelni o profilu gastronomicznym;
● studenci wyższych uczelni o profilu turystycznym;
● osoby posiadające kompetencje a nie posiadające kwalifikacji z zakresu cukiernictwa, ciastkarstwa;
● osoby prowadzące działalność gospodarczą o profilu gastronomicznym, hotelarskim itp;
● instruktorzy praktycznej nauki zawodu;
● osoby nieaktywne zawodowo;
● absolwenci szkół branży spożywczej (cukiernik, technik technologii żywności, technolog technologii żywności);
● przedsiębiorcy prowadzący cukiernie.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji09-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa szkoleniowa „Przygotowanie deserów restauracyjnych” przygotowuje Uczestników do samodzielnej pracy na stanowisku związanym z przygotowaniem deserów zimnych i gorących. Osoba posiadająca kwalifikację „Przygotowanie deserów restauracyjnych” jest gotowa do organizacji stanowiska pracy, określa zapotrzebowanie na surowce, wykazuje się wiedzą dotyczącą zasad magazynowania surowców, półproduktów oraz jest przygotowana do tworzenia zestawów deserów na wydarzenia organizowane np. w restauracjach.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami bezpieczeństwa i higienypracy (BHP) oraz HACCP. | Kryteria weryfikacji 1. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji deserów restauracyjnych2. omawia przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) na stanowisku 3. omawia przepisy ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska 4. wskazuje krytyczne punkty kontroli w procesach produkcji deserów oraz podejmuje działania korygujące zgodnie z HACCP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Omawia i magazynuje (przechowuje) surowce, półprodukty i produkty cukiernicze. | Kryteria weryfikacji 1. rozpoznaje surowce cukiernicze2. ocenia organoleptycznie półprodukty i produkty cukiernicze 3. omawia warunki magazynowania (przechowywania) surowców, półproduktów i produktów cukierniczych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Przygotowuje proces produkcji deserów restauracyjnych. | Kryteria weryfikacji 1. planuje proces technologiczny produkcji deserów2. stosuje receptury deserów 3. dobiera podstawowe surowce i dodatki do produkcji deserów 4. charakteryzuje i dobiera urządzenia i drobny sprzęt cukierniczy do produkcji deserów 5. używa określeń zawodowych odpowiednich dla branży cukierniczej, np. "kupażowanie", "macerowanie", "ganasz", "temperowanie czekolady" | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Wytwarza desery restauracyjne. | Kryteria weryfikacji 1. sporządza wykaz surowców i alergenów występujących w deserze2. dobiera i przygotowuje półprodukty do produkcji deserów 3. sporządza desery (w tym z uwzględnieniem preferencji zdrowotnych klienta) 4. stosuje przepisy HACCP przy produkcji deserów 5. przeprowadza ocenę organoleptyczną deserów w poszczególnych fazach produkcji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Wykonuje elementy dekoracyjne deserów restauracyjnych. | Kryteria weryfikacji 1. dobiera zastawę stołową2. dobiera dodatki do deseru 3. porcjuje i dekoruje deser 4. stosuje przepisy HACCP przy wydawaniu deserów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Omawia wizerunek deseranta. | Kryteria weryfikacji 1. charakteryzuje zadania, za które odpowiada deserant2. przedstawia podstawowe zasady etyki i tajemnicy zawodowej Dba o własny rozwój zawodowy 3. podaje przykładowe możliwości rozwoju zawodowego 4. wymienia techniki radzenia sobie ze stresem | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kwalifikacje zarejestrowane w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- KwalifikacjePrzygotowanie deserów restauracyjnych
- Kod kwalifikacji w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęAgencja Promocji Pracy i Reklamy Wschód Grzegorz Górnik
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoAgencja Promocji Pracy i Reklamy Wschód Grzegorz Górnik
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
1. Organizowanie pracy deserowni:
Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) oraz HACCP;
a) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji deserów restauracyjnych,
b) omawia przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) na stanowisku,
c) omawia przepisy ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
d) wskazuje krytyczne punkty kontroli w procesach produkcji deserów oraz podejmuje działania korygujące zgodnie z HACCP.
Magazynowanie surowców, półproduktów i produktów cukierniczych;
a)rozpoznaje surowce cukiernicze,
b) ocenia organoleptycznie półprodukty i produkty cukiernicze,
c) omawia warunki magazynowania (przechowywania) surowców, półproduktów i produktów cukierniczych.
2. Wytwarzanie i dekorowanie deserów restauracyjnych:
Przygotowanie procesu produkcji deserów restauracyjnych:
a) planuje proces technologiczny produkcji deserów,
b) stosuje receptury deserów,
c) dobiera podstawowe surowce i dodatki do produkcji deserów,
d) charakteryzuje i dobiera urządzenia i drobny sprzęt cukierniczy do produkcji deserów (np. miesiarki, ubijarki, piece cukiernicze, urządzenia do produkcji lodów, pacojet, radełka, syfony do bitej śmietanki i ciepłych sosów),
e) używa określeń zawodowych odpowiednich dla branży cukierniczej, np. "kupażowanie", "macerowanie", "ganasz", "temperowanie czekolady".
Wytwarzanie deserów restauracyjnych:
a) sporządza wykaz surowców i alergenów występujących w deserze,
b) dobiera i przygotowuje półprodukty do produkcji deserów,
c) sporządza desery (w tym z uwzględnieniem preferencji zdrowotnych klienta), np. mono-desery, lody na bazie surowców naturalnych (np. na wodzie mineralnej, śmietanie, maśle), na bazie różnych rodzajów ciast, praliny z różnymi ganaszami,
d) stosuje przepisy HACCP przy produkcji deserów,
e) przeprowadza ocenę organoleptyczną deserów w poszczególnych fazach produkcji.
Wykonywanie elementów dekoracyjnych deserów restauracyjnych:
a) dobiera surowce i półprodukty do dekoracji deserów,
b) dobiera urządzenia, sprzęt i narzędzia do wykonania dekoracji deserów,
c) wykonuje dekoracje do deserów (np. elementy karmelowe, czekoladowe, z kremu maślanego, z ciasta cygaretkowego, ptysiowego, waflowego, mirror glace - polewę lustrzaną).
Wydawanie deserów restauracyjnych:
a)dobiera zastawę stołową,
b) dobiera dodatki do deseru,
c) porcjuje i dekoruje deser,
d) stosuje przepisy HACCP przy wydawaniu deserów.
3. Doskonalenie umiejętności zawodowych:
Omówienie wizerunku deseranta:
a) charakteryzuje zadania, za które odpowiada deserant,
b) przedstawia podstawowe zasady etyki i tajemnicy zawodowej.
Dba o własny rozwój zawodowy:
a) podaje przykładowe możliwości rozwoju zawodowego,
b) wymienia techniki radzenia sobie ze stresem.
Usługa szkoleniowa ,, Przygotowanie deserów restauracyjnych " kierowana jest w szczególności do absolwentów:
● szkół ponadgimnazjalnych o profilu gastronomicznym;
● szkół ponadgimnazjalnych o profilu hotelarskim;
● szkół ponadgimnazjalnych o profilu turystycznym;
● liceów ogólnokształcących.
Inne grupy, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji:
● studenci wyższych uczelni o profilu gastronomicznym;
● studenci wyższych uczelni o profilu turystycznym;
● osoby posiadające kompetencje a nie posiadające kwalifikacji z zakresu cukiernictwa, ciastkarstwa;
● osoby prowadzące działalność gospodarczą o profilu gastronomicznym, hotelarskim itp;
● instruktorzy praktycznej nauki zawodu;
● osoby nieaktywne zawodowo;
● absolwenci szkół branży spożywczej (cukiernik, technik technologii żywności, technolog technologii żywności);
● przedsiębiorcy prowadzący cukiernie.
Usługa szkoleniowa „Przygotowanie deserów restauracyjnych” przygotowuje Uczestników do samodzielnej pracy na stanowisku związanym z przygotowaniem deserów zimnych i gorących. Osoba posiadająca kwalifikację „Przygotowanie deserów restauracyjnych” jest gotowa do organizacji stanowiska pracy, określa zapotrzebowanie na surowce, wykazuje się wiedzą dotyczącą zasad magazynowania surowców, półproduktów. Osoba posiadająca tę kwalifikację jest przygotowana do tworzenia zestawów deserów na wydarzenia organizowane w restauracjach, kawiarniach lub w formie cateringu. Przewiduje i określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy na organizm człowieka. Przestrzega zasad dobrej praktyki higienicznej oraz bierze udział we wdrażaniu systemu HACCP. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe poprzez uczestnictwo w dodatkowych szkoleniach podnoszących i poszerzających kwalifikacje zawodowe. Przestrzega tajemnicy zawodowej. Osoba posiadająca kwalifikację może podjąć pracę w karczmach, zajazdach oraz restauracjach samodzielnych lub też będących częścią kompleksów hotelowych, w których jest zaplecze cukiernicze i wydzielone deserownie. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia usługi szkoleniowej:
a) minimalna liczba Uczestników: 5, maksymalna liczba Uczestników: 16
b) liczba stanowisk warsztatowych: każdy z Uczestników posiada dostęp do stanowiska warsztatowego
c) w ramach kursu / szkolenia każdy uczestnik ma zapewnione materiały / produkty do części praktycznej
Kurs realizowany będzie w formie warsztatowej, zakładającej aktywny udział Uczestników/Uczestniczek wraz z realizacją ćwiczeń praktycznych.
Szkolenie realizowane będzie w godzinach dydaktycznych 1 godzina szkoleniowa = 1 godzina dydaktyczna (45 min). Przerwy nie wliczają się w czas trwania usługi. Po każdych 4 godzinach usługi szkoleniowej przypada 30 minut przerwy – w przypadku krótszych zajęć niż 4 godziny dydaktyczne przerwa wynosi minimum 15 min.
Obowiązkowe dla każdego uczestnika jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne jest 20% nieobecności). Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin potwierdzający nabycie kwalifikacji zawodowych. Każdy uczestnik obowiązkowo musi przystąpić do Certyfikowanego egzaminu / walidacji o Kodzie kwalifikacji 13831 w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji.
Po zakończeniu usługi szkoleniowej zostanie przeprowadzona zewnętrzna walidacja oraz certyfikacja. Zachowane jest rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe notes, długopis, teczka.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 21 Organizowanie pracy deserowni: Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) oraz HACCP | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 10-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 10-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 21 Magazynowanie surowców, półproduktów i produktów cukierniczych | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 10-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 10-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 21 Magazynowanie surowców, półproduktów i produktów cukierniczych | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 10-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 21 Wytwarzanie i dekorowanie deserów restauracyjnych. Przygotowanie procesu produkcji deserów restauracyjnych | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 11-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 11-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 21 Wytwarzanie deserów restauracyjnych, m.in. sporządzanie wykazu surowców i alergenów występujących w deserze | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 11-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 11-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 21 Sporządzanie deserów | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 11-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 21 Wykonywanie elementów dekoracyjnych deserów restauracyjnych | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 21 Wykonywanie elementów dekoracyjnych, wydawanie deserów restauracyjnych. | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 21 Wydawanie deserów restauracyjnych. | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 21 Doskonalenie umiejętności zawodowych, omówienie wizerunku deseranta. | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 21 Doskonalenie umiejętności zawodowych: Omówienie wizerunku deseranta. Dbałość o własny rozwój zawodowy | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 21 Przerwa | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 21 Dbałość o własny rozwój zawodowy | Prowadzący Dominik Łukasik | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 21 Egzamin (walidacja i certyfikacja) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 02:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 800,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 800,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto145,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto145,00 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto450,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto450,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dominik Łukasik
Swoją przygodę z gotowaniem rozpocząłem w technikum gastronomicznym w Tarnowie, gdzie bardzo często brałem udział w licznych konkursach kulinarnych. Przez cztery lata technikum po zajęciach szkolnych oraz w weekendy pracowałem w jednej z tarnowskich restauracji, gdzie stawiałem pierwsze kroki na profesjonalnej kuchni.
Po ukończeniu szkoły przez rok pracowałem w hotelu Pałac Goetz *****, a później rozpocząłem pracę w hotelu Heron live Hotel***** w którym pracuje obecnie jako zastępca szefa kuchni.
Cały czas staram się rozwijać poprzez tworzenie nowych dań, czytanie książek kulinarnych oraz uczenie się od najlepszych, np. Staż w restauracji odznaczonej dwiema gwiazdkami Michelin.
Moją pasją są podróże, z których czerpię inspirację do tworzenia nowych potraw,
To niesamowite, jaki znaczący wpływ na kulturę danego kraju ma jedzenie. Intryguje mnie kuchnia azjatycka, stąd moje zamiłowanie do sztuki robienia sushi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają notes, długopis, teczka.
Warunki uczestnictwa
Dana kwalifikacja nie ma założonych kryteriów uczestnictwa oraz wymaganych kwalifikacji poprzedzających udział w usłudze.
Nie jest wymagane wylegitymowanie się doświadczeniem
Informacje dodatkowe
Szkolenie realizowane jest w godzinach dydaktycznych 1 godzina szkoleniowa = 1 godzina dydaktyczna (45 min).
W efekcie ukończenia kursu Uczestnicy uzyskają certyfikat (po uzyskaniu pozytywnego wyniku z walidacji) potwierdzający nabycie kwalifikacji zgodnej z Kodem kwalifikacji 13831 w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji.
W przypadku kursów dofinansowanych warunkiem uczestnictwa w kursie jest spełnienie warunków przedstawionych przez danego Operatora, do którego składane będą dokumenty o dofinansowanie usługi rozwojowej. Usługa rozwojowa jest dostępna dla osób ze szczególnymi potrzebami, czyli tych osób, które ze względu na swoje cechy zewnętrze lub wewnętrze lub ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki, w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia, na zasadzie równości z innymi osobami.
Realizacja usługi rozwojowej jest zgodna ze Standardami dostępności dla polityki spójn. 2021-27