MOBBING i DYSKRYMINACJA w 2025 r., – przeciwdziałanie, rozpatrywanie zgłoszeń – wprowadź prawidłową procedurą antymobbingową - omówienie + wzór procedury
MOBBING i DYSKRYMINACJA w 2025 r., – przeciwdziałanie, rozpatrywanie zgłoszeń – wprowadź prawidłową procedurą antymobbingową - omówienie + wzór procedury
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone dla:
- pracodawców
- osób zarządzających,
- członków komisji antymobbingowych,
- przedstawicieli pracowników
- działów kadr/HR
- osób indywidulanych w praktyce stosujących przepisy prawa pracy
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji25-06-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi5
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie ma na celu przedstawienie czym jest mobbing, a czym zwykłe wydawanie wiążących poleceń pracownikom. Na co może sobie pozwolić przełożony i nie obawiać się, że to działania niezgodne z prawem. Na szkoleniu uczestnicy otrzymają procedurę antymobbingową do zastosowania w firmie. Procedura zostanie także omówiona na szkoleniu. Szkolenie ma na celu przeciwdziałanie mobbingowi poprzez utworzenie właściwej dokumentacji wewnątrzzakładowej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik prawidłowo definiuje przepisy kodeksu pracy w obszarze mobbingu i dyskryminacji | Kryteria weryfikacji Stosuje prawidłowo definicję mobbingu w aktach prawa wewnątzzakładowego Rozróżnia polecenie służbowe od działań mobbingowych Stosuje prawidłowo definicję mobbing i polecenie służbowe Rozróżnia działania dyskryminacyjne w aktach prawa wewnątrzzakladowego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje przepisy kodeksu pracy w szczególności w zakresie mobbingu w zatrudnieniu | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zjawiska mobbingu i stosuje w procedurze Uczestnik definiuje zachowania o charakterze mobbingu i stosuje je w procedurze antymobbingowej Tworzy procedurę antymobbingową dostosowaną do potrzeb własnej firmy/instytucji Wdraża w życie firmy działania antymobbingowe | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje przepisy kodeksu pracy w szczególności w zakresie dyskryminacji w zatrudnieniu | Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje zachowania mające znamiona dyskryminacji i definiuje je w procedurze antymobbingowej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
MOBBING i DYSKRYMINACJA w 2025 r., – przeciwdziałanie, rozpatrywanie zgłoszeń – wprowadź prawidłową procedurą antymobbingową
- omówienie + wzór procedury
Szkolenie dedykowane dla pracodawców, osób zarządzających, członków komisji antymobbingowych, przedstawicieli pracowników oraz działów kadr/HR
- Mobbing – czy zwykłe wydawanie poleceń - kiedy mobbing a kiedy obowiązek służbowy?
- Polecenie wykonania dodatkowych czynności, pracy w godzinach nadliczbowych – czy pracownik może odmówić?
- Polecenie wykorzystania zaległego urlopu w terminie wskazanym przez pracodawcę – czy to mobbing?
- Czy pracodawca ma prawo krytykować, nadzorować, kontrolować pracę pracownika – czy to mobbing?
- Czy przełożony może dawać pracownikowi wiążące wytyczne w zakresie sposobu wykonywania przez niego pracy?
- Czy można pracownika poinformować, że jeżeli nadal będzie wykonywał pracę niezgodnie z wytycznymi to zostanie zwolniony z pracy?
- Dlaczego pracownicy nie rozumieją, że zatrudnienie na umowę o pracę to podporządkowanie pracodawcy i muszą stosować się do jego poleceń – jak to zmienić?
- Jak wykazać, że pracodawca przeciwdziałał mobbingowi – szkolenia pracowników, procedura antymobbingowa itp.?
- Jakich zachowań nie można stosować w zakładzie pracy by nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu mobbingu?
- Czy można wydawać polecenie nie leżące w zakresie czynności pracownika?
- Czy można dowolnie zmieniać zakres czynności pracownika – czy to mobbing?
- Na jakie zachowania kierowników musi reagować pracodawca i w jaki sposób?
- Czy to pracownicy mogą mobbingować Kierownika lub Dyrektora w zakładzie pracy?
- Konflikt pracowników częstą przyczyną mobbingu – co ma zrobić pracodawca?
- Kara porządkowa, zwolnienie dyscyplinarne dla pracownika stosującego zachowania mobbingowe – kiedy jest podstawa?
- Anonimowa ankieta mobbingowa przeprowadzana okresowo wśród pracowników – czy to dobry sposób przeciwdziałania mobbingowi?
- Jakie zapisy powinna zawierać procedura mobbingowa by była skutecznym sposobem przeciwdziałania mobbingowi?
- Kiedy pracownik może pozwać pracodawcę o mobbing i jakie są tego konsekwencje?
- Czy pracodawca może pozwać mobbera o zwrot odszkodowania po przegranej sprawie mobbingowej przed sądem.
- Obowiązek zapewnienia szkoleń z zakresu mobbingu dla wszystkich pracowników jako element przeciwdziałania mobbingowi.
2.Dyskryminacja czy prawidłowe nierówne traktowanie
- Kiedy pracownik może zarzucić pracodawcy dyskryminację?
- Jakie cechy dyskryminacyjne musi wykazać pracownik?
- Czy pracodawca ma prawo nierówno traktować pracowników?
- Czy pracodawca może udzielić urlopu, wyjścia prywatnegojednemu pracownikowi, a drugiemu nie – czy to przejaw dyskryminacji?
- Nierówne traktowanie w zatrudnieniu a dyskryminacja – czy to to samo?
- Czego pracodawcy robić nie wolno by nie narazić się na odpowiedzialność za dyskryminację?
- Czy pracownicy na tych samych stanowiskach musza tyle samo zarabiać?
- Jakie są podstawy różnicowania wynagrodzenia, nagród, premii dla pracowników bez dyskryminacji?
- Jakie stosować kryteria doboru pracowników do zwolnienia z pracy by nie narazić się na zarzut nierównego traktowania?
3.Prawidłowe regulacje w polityce antymobbingowej
- Kto ma opracować zakładową procedurę antymobbingową?
- Czy procedura zgłoszeń wewnętrznych dla sygnalistów może zastąpić procedurę antymobbingową, czy muszą być to odrębne regulacje?
- Czy procedura ma wskazywać stałą komisję antymobbingową?
- Z ilu członków ma się składać wewnętrzna komisja antymobbingowa?
- Czy przedstawiciele związków zawodowych mają być członkami komisji antymobbingowej?
- Kto wyznacza członków komisji antymobbingowej?
- W jakiej formie osoba mobbingowana ma złożyć skargę na mobbing?
- Czy skargi mobbingowe mogą być anonimowe?
- Czy świadek mobbingu może składać skargę mobbingową?
- Czy ankieta mobbingowa ma wyznaczać „męża zaufania” lub „rzecznika mobbingowego” w zakładzie?
- Czy procedura mobbingowa ma regulować szkolenia antymobbingowe i ankietowe audyty mobbingowe prowadzone w zakładzie?
- Czy procedura antymobbingowa ma zawierać załączniki w postaci wzorów protokołów sporządzanych podczas rozpatrywania skarg?
- Czy procedura antymobbingowa ma przewidywać konieczność powoływana specjalistów z zewnątrz do rozstrzygania zgłoszeń mobbingowych?
- Jakie rozwiązania zawrzeć w procedurze antymobbingowej w zakresie terminu rozpatrzenia zgłoszenia?
- Jak regulować kwestię niestawienia się zgłaszającego mobbing, świadka itp.?
- Co w przypadku pozostawania na długotrwałym zwolnieniu lekarskim osoby, która złożyła skargę o mobbing?
- Jak regulować kwestię, gdy jako sprawca mobbingu jest wskazany sam pracodawca?
- Czy regulować odpowiedzialność skarżącego w przypadku niepotwierdzenie się jego zarzutów mobbingowych?
- Gdzie opublikować politykę antymobbingową?
- Czy należy zebrać oświadczenia pracowników o zapoznaniu z polityka antymobbingową?
4.Zgłoszenie mobbingu – krok pierwszy!
- Jakie zgłoszenia należy kwalifikować jako mobbingowe?
- Kto kwalifikuje, czy dane zgłoszenie wymaga powołania komisji antymobbingowej?
- Kto może zasiadać w komisji antymobbingowej?
- Czy członek komisji antymobbingowej może się wyłączyć ze sprawy?
- Co gdy zgłoszenie dotyczy członka komisji antymobbingowej?
- Kto reprezentuje pracownika przed komisją antymobbingową?
- Udział związków zawodowych w komisji antymobbingowej?
- Fałszywe oskarżenia o mobbing - rola pracodawcy i komisji antymobbingowej?
- Co gdy mobbing zgłosił sam mobber?
- Co gdy zgłoszenie mobbingowe dotyczy samego pracodawcy?
- Zgłoszenie wzajemne pracowników o mobbing – czy rozpatrywać łącznie, czy odrębnie?
- W jakiej formie ma być zgłoszony mobbing?
- Co gdy pracownik składa skargę mobbingową procedurą dla sygnalistów?
5.Rozpatrzenie sprawy mobbingowej – krok drugi!
- Wszczęcie procedury antymobbingowej po zgłoszeniu pracownika.
- Powołanie komisji antymobbingowej – formalności.
- Rozpoczęcie czynności przez komisję – otwarcie protokołu.
- Wysłuchanie zgłaszającego mobbing oraz uszczegółowienie wniesionych zarzutów.
- Dowody w postępowaniu przed komisją antymobbingową – wysłuchanie świadków, nagrania, dokumenty.
- Możliwość konfrontacji przed komisja antymobbingową.
- Wzywanie do złożenia wyjaśnień – czy pracownik może odmówić stawienia się przed komisją i czy grozi mu za to jakaś odpowiedzialność?
- Sporządzenie protokołu z działania komisji antymobbingowej.
- Jakie wnioski może zawierać protokół po zakończeniu pracy komisji antymobbingowej?
- Czy komisja antymobbingowa przesądza o tym, czy mobbing wystąpił czy nie?
- Jak długo ma trwać postępowanie antymobbingowe?
6.Podjęcie działań po zakończeniu prac komisji – krok trzeci!
- W jaki sposób pracodawca ma zrealizować wnioski komisji antymobbingowej?
- Czy komisja może wnioskować o zwolnienie pracownika z pracy lub nałożenie na niego kary porządkowej?
- Czy po zakończeniu postepowania przez komisję praocodawca powinien przeprowadzić rozmowę z zgłaszającym mobbing?
- Jaka jest odpowiedzialność komisji antymobbingowej za złe przeprowadzenie postępowania.
- Czy pracodawca może nakazać ponowne przeprowadzenie postępowania antymobbingowego?
- Czy pracodawca może powoływać ekspertów z zewnątrz do rozpatrzenia zgłoszenia mobbingowego?
7. Dyskusja – problemy w praktyce jak je rozwiązać?
- Szkolenie z zakresu Mobbingu realizujemy także w formie dedykowanej dla
- firmy /instytucji , program będzie dostosowany do Państwa potrzeb
- Cena ustalana indywidualnie w zależności od formy szkolenia (online lub stacjonarne) oraz ilości pracowników.
Zapytania można przesyłać na maila: biuro@szkolenia-css.pl
lub telefonicznie 722 211 771
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 MOBBING i DYSKRYMINACJA w 2025 r., – przeciwdziałanie, rozpatrywanie zgłoszeń – wprowadź prawidłową procedurą antymobbingową - omówienie + wzór procedury | Prowadzący Aleksander Kuźniar | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 00:20 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto541,20 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto440,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto108,24 PLN
- Koszt osobogodziny netto88,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Aleksander Kuźniar
Autor licznych opinii prawnych, porad prawnych, audytów, poradników w zakresie sposobu sporządzania regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, procedur antymobbingowych, prowadzenia dokumentacji pracowniczej, planowania i rozliczania czasu pracy itd. Występował również jako specjalista z zakresu prawa pracy powołany do sporządzania opinii dla prokuratury. Od 15 lat prowadzi wykłady z zakresu prawa pracy m.in z takich tematów jak: "Prawo pracy dla praktyków", "Czas pracy", "Mobbing i dyskryminacja", "Sygnaliści" "Ochrona danych osobowych" , "Odpowiedzialność kadry kierowniczej w prawie pracy" "Związki zawodowe w zakładzie" i in.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia stacjonarnego otrzyma:
- materiały w formie elektronicznej - opracowany przez Aleksandra Kuźniara
- certyfikat ukończenia szkolenia
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie się poprzez platformę BUR lub poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.szkolenia-css.pl , telefonicznie +48 721 649 991 lub mailowo szkolenia@szkolenia-css.pl
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa odbywa się w czasie rzeczywistym dla wszystkich uczestników szkolenia za pośrednictwem komunikatora ClickMeeting.
Komunikator dla uczestników szkolenia ONLINE - platforma ClickMeeting bez potrzeby instalacji. Platforma działa w chmurze, wystarczy tylko przeglądarka internetowa (np. google chrome/ refox/ opera/ safari lub Edge). Uczestnik może połączyć się na szkolenie poprzez komputer lub laptop lub tablet sprawnymi: głośnikami, mikrofonem oraz kamerą. Wskazany jest dostęp do Internetu o minimalnej prędkości pobierania 2 Mb/s.
Uczestnicy otrzymają link dostępu do szkolenia, 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia. Otrzymany link będzie aktywny do czasu zakończenia szkolenia.
Materiały szkoleniowe zostaną przesłane elektronicznie dla uczestników szkolenia online przed szkoleniem w dniu szkolenia