Szkolenie do uprawnienia N-VFR, które umożliwia wykonywanie lotów samolotowych - nocnych posiadaczom licencji samolotowej PPL(A).
Szkolenie do uprawnienia N-VFR, które umożliwia wykonywanie lotów samolotowych - nocnych posiadaczom licencji samolotowej PPL(A).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaStyl życia / Sport
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Osoby posiadające licencję samolotową PPL(A), które z własnej inicjatywy chcą podnieść umiejętności i kompetencje poprzez zdobycie uprawnienia N-VFR, które umożliwia wykonywanie operacji lotniczych w warunkach nocnych.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji14-02-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 95a ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze ( Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z późń. zm.)
- Zakres uprawnieńszkolenie na dodatkowe uprawnienia: do wykonywania lotów nocnych VFR
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest uzyskanie uprawnienia VFR Noc, poprzez nabycie umiejętności wystarczających dosamodzielnego wykonywania lotów VFR w warunkach nocnych. Ponadto należy kształtować umiejętności:
*oceny zdatności samolotu i jego wyposażenia do lotu nocnego;
* przygotowania psychicznego i praktycznego do działania w sytuacjach awaryjnych i niebezpiecznych w nocy.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Program określa zakres wymaganego szkolenia do uzyskania wiedzy do wykonywania lotów w nocy,koniecznych do uzyskania uprawnienia do lotów nocnych VFR, zgodnie z FCL.810(a). | Kryteria weryfikacji Uzyskanie wyniku min 75% pozytywnych odpowiedzi w teście z wiedzy teoretycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Program określa zakres wymaganego szkolenia do uzyskania praktyki wykonywania lotów w nocy,koniecznych do uzyskania uprawnienia do lotów nocnych VFR, zgodnie z FCL.810(a). | Kryteria weryfikacji Uzyskanie oceny zal. po każdym z zadań w szkoleniu praktycznym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM NAUCZANIA PODCZAS SZKOLENIA
Program Szkolenia Samolotowego VFR Noc, został opracowany w oparciu o przepisy i wytyczne zawarte w
przepisach Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. (z p. zm.), ustanawiające wymagania
techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym - Załącznik I Part-FCL.
Program określa zakres wymaganego szkolenia do uzyskania umiejętności i praktyki wykonywania lotów w nocy,
koniecznych do uzyskania uprawnienia do lotów nocnych VFR, zgodnie z FCL.810(a).
Zgodnie z FCL810(a) szkolenie praktyczne do uprawnienia VFR Noc obejmuje:
- Co najmniej 5 godzin czasu lotu w tym 3 godziny szkolenia z instruktorem z czego 1 godzina przelotu
nawigacyjnego na odległość minimum 50 km (27 nm) oraz minimum 5 startów i lądowań solo z pełnym
zatrzymaniem.
Ćwiczenia 1, 2 oraz 3 mogą być wykonane w warunkach symulowanego IMC w lotach dziennych. Do 50% czasu lotu
zaplanowanego na te ćwiczenia może być wykonane na FSTD, jednakże wszystkie elementy ćwiczeń muszą zostać
powtórzone w samolocie w zakresie oznaczonym w poszczególnych celach ćwiczeń symbolem *.
UWAGA: Całość szkolenia do uprawnienia VFR Noc powinno zostać ukończone w okresie 6 miesięcy od daty
rozpoczęcia szkolenia teoretycznego.
RAMY CZASOWE
SZKOLENIE TEORETYCZNE
SZKOLENIE Z ZAKRESU WIEDZY TEORETYCZNEJ
Przedmiot | Liczba godzin | Forma szkolenia |
PRAWO LOTNICZE | 2:00 | STACJONARNIE |
METEOROLOGIA | 2:00 | STACJONARNIE |
BUDOWA I EKSPLOATACJA STATKU POWIETRZNEGO | 2:00 | STACJONARNIE |
NAWIGACJA | 2:00 | STACJONARNIE |
CZŁOWIEK, MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA | 0:50 | STACJONARNIE |
TOTAL | 8:50 |
Szkolenie teoretyczne wymagane do rozpoczęcia szkolenia w lotach nocnych jest powtórzeniem dotychczas nabytej wiedzy oraz szkoleniem uzupełniającym o nowy, specyficzny dla lotów nocnych zakresy wiedzy.
Szkolenie teoretyczne, zgodnie z AMC1 FCL.810 (a), należy przeprowadzić w zakresie następujących tematów: ∙ minimalne warunki VMC i przepisy wykonywania lotów w nocny;
∙ zasady dotyczące kontroli przestrzeni powietrznej w nocy i dostępne go wyposażenia;
∙ zasady dotyczące nawierzchni lotniska naziemnego, drogi startowej, miejsca lądowania i oświetlenia przeszkodowego;
∙ światła nawigacyjne statku powietrznego i zasady unikania kolizji;
∙ fizjologiczne aspekty widzenia w nocy i orientacji, złudzenia;
∙ niebezpieczeństwa utraty orientacji w nocy i zasady jej wznawiania;
∙ niebezpieczeństwa pogorszenia się warunków meteorologicznych w nocy, zjawiska niebezpieczne, interpretacja prognoz;
∙ systemy przyrządów pokładowych, ich funkcje i błędy;
∙ oświetlenie instrumentów i awaryjne systemy oświetlenia kabiny;
∙ oznakowanie mapy do stosowania przy oświetleniu kabiny;
∙ praktyczne zasady nawigacji w locie nocnym;
∙ zasady radionawigacji i nawigacji satelitarnej;
∙ planowanie i korzystanie z wysokości bezpieczeństwa;
∙ niebezpieczeństwo wynikające z oblodzenia, unikanie i wychodzenie ze strefy oblodzenia; ∙ Inne tematy i zagadnienia, które Kierownik Szkolenia (HT) uzna za konieczne, biorąc pod uwagę szczególne warunki lotniska, wariant statku powietrznego użytego do szkolenia oraz bezpieczeństwo wykonywania lotów.
Przy szkoleniu należy brać pod uwagę poziom aktualnych wiadomości i umiejętności szkolonego i uszczegółowić zagadnienia, aby obejmowały one swoim zakresem również tematykę podaną poniżej:
∙ konieczność adaptacji wzroku i oszczędnego używania oświetlenia kabiny lub latarki ręcznej; ∙ rozmieszczenie świateł drogi startowej i dróg kołowania, oznakowanie przeszkód w nocy; ∙ zapoznanie z układem świetlnych obiektów orientacyjnych w rejonie przewidzianych tras nawigacyjnych; ∙ odmienność warunków widzialności obiektów orientacyjnych w nocy, odmienność sytuacji świetlnej i dziennej
konfiguracji obiektów, orientacja usytuowania lotniska wobec punktów świetlnych, identyfikacja osiedli, dróg, torów i położenia oraz oświetlenia lotniska zapasowego;
∙ trudności w ocenie prędkości ruchu po ziemi, technika startu i lądowania przy pełnych i ograniczonych światłach, lądowanie przy użyciu reflektora pokładowego;
∙ trudności w ocenie położenia samolotu według horyzontu, horyzonty pozorne (linie świetlne, chmury), złudzenia optyczne w lotach nocnych, zaufanie do wskazań przyrządów pokładowych, wpływ oświetlenia kabiny na zmianę odbieranego koloru map;
∙ zachowanie i orientacja w strefie, korzystanie z busoli;
∙ postępowanie w sytuacjach awaryjnych: utrata orientacji przestrzennej, utrata łączności radiowej, awaria instalacji oświetlenia lotniska, awaria reflektora do lądowania, świateł pozycyjnych, oświetlenia kabiny, awaria instalacji elektrycznej samolotu, pogorszenie się warunków meteorologicznych, mgła przyziemna, przerwany start, przymusowe lądowanie na lotnisku w nocy, awaria silnika w strefie lub na przelocie;
∙ omówienie sposobu wznawiania orientacji w nocy, sposobu wykorzystania lotniska zapasowego; ∙ korespondencja R/T w lotach nocnych.
CW. | TYTUŁ ĆWICZENIA | DUAL | PIC | ||
Ilość | Czas | Ilość | Czas | ||
ĆWICZENIA W LOTACH NOCNYCH (obowiązkowe) | |||||
N/1 | Pilotaż wg wskazań przyrządów | 1 | 0:30 | - | - |
N/2 | Pilotaż wg wskazań przyrządów z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych | 1 | 0:20 | - | - |
N/3 | Wsparcie radarowe w locie wg wskazań przyrządów | 1 | 0:20 | - | - |
N/4 | Nauka pilotażu w locie nocnym | 10 | 1:30 | - | - |
N/5 | Nauka postępowania w sytuacjach awaryjnych w locie nocnym | 2 | 1:00 | - | - |
N/6 | Loty samodzielne po kręgu w nocy | - | - | 5 | 0:30 |
N/7 | Lot nawigacyjny w nocy | 1 | 1:00 | - | - |
RAZEM | - | 4:40 | 5 | 0:30 | |
5:10 |
TESTY I EGZAMINY
Zgodnie z IS pkt. 1.9.
1.9.1
Zakres tolerancji podczas lotów w szkoleniu praktycznym do VFR Noc
Szczegóły dotyczące czasu trwania lotów sprawdzających z instruktorem na różnych etapach przedstawione są w części 2 niniejszego programu.
W trakcie lotów kontrolnych, dopuszczających do realizacji dalszego szkolenia należy stosować następujące tolerancje:
1. wysokość: lot normalny ± 150 stóp
2. kurs lub utrzymywanie nakazanej linii drogi z wykorzystaniem radiowych pomocy nawigacyjnych: lot normalny ± 10° 3. prędkość:
∙ start i podejście do lądowania +15/–5 węzłów
∙ wszystkie pozostałe elementy lotu ± 15 węzłów
UWAGA: Podane wyżej tolerancje utrzymywania wymaganych parametrów lotu stanowią kryteria pomocnicze do oceny postępów i wyników szkolenia. Przy ocenie ich utrzymywania należy brać pod uwagę wpływ turbulencji, a w powietrzu spokojnym, częstotliwość odchyleń, tych mieszczących się w granicach tolerancji, jak i tych, które poza nie wykraczają.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 PRAWO LOTNICZE | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 BUDOWA I EKSPLOATACJA STATKU POWIETRZNEGO | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 NAWIGACJA | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 CZŁOWIEK, MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Meteorologia | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:20 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Pilotaż wg wskazań przyrządów | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Pilotaż wg wskazań przyrządów z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:30 | Godzina zakończenia 18:50 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Wsparcie radarowe w locie wg wskazań przyrządów | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:50 | Godzina zakończenia 19:10 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Nauka pilotażu w locie nocnym | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:10 | Godzina zakończenia 20:40 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Nauka postępowania w sytuacjach awaryjnych w locie nocnym | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Loty samodzielne po kręgu w nocy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:00 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Lot nawigacyjny w nocy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:30 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 700,01 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 447,16 PLN
- Koszt osobogodziny brutto478,57 PLN
- Koszt osobogodziny netto389,08 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Michał Dyga
Michał ma imponujące 15 lat doświadczenia w świecie lotnictwa, podczas których przeszkolił setki przyszłych pilotów. Jego profesjonalizm, ekspertyza i zaangażowanie sprawiają, że każdy lot z nim jest pewnym krokiem w stronę nieba.
Co więcej, Michał jest również pilotem samolotów pasażerskich – kultowego Boeinga 737. Jego ogromne doświadczenie i wiedza zdobyta w czasie pilotowania jednego z najbardziej znanych samolotów na świecie przekładają się na najwyższy poziom instruktażu dla naszych uczniów.
Michał nie tylko doskonale zna teorię, ale przede wszystkim potrafi przekazać praktyczne umiejętności potrzebne do bezpiecznego i pewnego latania. Jego cierpliwość i indywidualne podejście do każdego ucznia pomagają w osiąganiu najlepszych wyników. Wielu z naszych absolwentów zawdzięcza swoje sukcesy właśnie jego wsparciu i wiedzy.
Bogusław Mazurski
Zdobyte doświadczenie perfekcyjnie przekazuje w kontakcie z kursantem dzięki indywidualnemu podejściu i zrozumieniu potrzeb i możliwości osoby szkolącej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczeń podczas kuru otrzyma dostęp do materiałów szkoleniowych, które pomogą przyswoić wiedzę teoretyczną. Materiały przekazane będą w formie dostępu do dysku zawierającego prezentacje oraz pomoce w nauce.
Warunki uczestnictwa
Uczeń musi posiadać:
- licencję samolotową PPL(A),
- ważne uprawnienie SEPL lub TMG
- posiada zapoznanie i/lub doświadczenie w lotach na Cessna 150/152
Informacje dodatkowe
Podany w sekcji harmonogram szkolenia, który dotyczy praktycznej części szklenia uwzględnia zajęcia z jednym uczniem, a daty podane są orientacyjne. Szkolenie praktyczne realizowane jest indywidualnie dla każdego z członków grupy a loty są umawiane każdorazowo biorąc pod uwagę warunki pogodowe i dostępność lotniska. Zarówno szkolenie teoretyczne, jak i praktyczne przeprowadzić może każdy z instruktorów przypisanych do usługi z założeniem, ze na jednego kursanta przypada nie wiecej niż dwóch instruktorów w czasie trwania całego szkolenia.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe