Księgowość i podatki w praktyce - kurs podstawowy - szkolenie
Księgowość i podatki w praktyce - kurs podstawowy - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane do osób zainteresowanych rozwojem i budowaniem kariery w obszarze finansowo – księgowym, dla przedsiębiorców chcących samodzielnie prowadzić swoje rozrachunki, asystentów księgowych, osób, którym w codziennej pracy niezbędna jest wiedza z podstaw rachunkowości, zainteresowanych poszerzeniem kompetencji w zakresie wzmocnienia odpowiedzialności za prawidłowy obieg dokumentów i ich kontrolę, wykształceniem nawyku uporządkowania i dbałości o dokumenty. Brak wymagań co do stażu pracy.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji21-04-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi77
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do prawidłowego definiowania zagadnień z zakresu regulacji prawnych dotyczących organizacji rachunkowości w jednostce, a także rodzajów zdarzeń gospodarczych, zasad ich dokumentowania i ewidencji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik prawidłowo prowadzi księgi rachunkowe i rozlicza podatki wg obowiązującego prawa i dobrych praktyk. | Kryteria weryfikacji - rozlicza podatek VAT zarówno w kontekście krajowych jak i międzynarodowych transakcji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji - prowadzi rozliczenia i dokumentacje w podatku CIT | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji - prowadzi rozliczenia podatku PIT w tym zeznania roczne | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji -- księguje zdarzenia gospodarcze w tym zakupy, sprzedaż, majątek obrotowy, aktywa i pasywa | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Podatek VAT od podstaw
Dzień pierwszy
1. Podatek od wartości dodanej w prawie unijnym:
a) źródła prawa unijnego
b) zasady konstrukcyjne podatku od wartości dodanej,
c) możliwość bezpośredniego stosowania przepisów unijnych w razie sprzeczności regulacji krajowych,
d) rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii interpretacji przepisów istotnych dla podatku VAT.
2. Podatek od towarów i usług w Polsce:
a) źródła prawa krajowego
b) indywidualne, ogólne interpretacje podatkowe oraz nowa instytucja objaśnień podatkowych,
c) organy podatkowe właściwe w przedmiocie podatku VAT,
d) rola orzecznictwa sądowo-administracyjnego w wykładni przepisów.
3. Podatnik podatku VAT:
a) pojęcie działalności gospodarczej,
b) przykłady czynności niestanowiących działalności gospodarczej,
c) samoobliczanie podatku a podatnik VAT,
d) zwolnienia podmiotowe
e) zwolnienia przedmiotowe
4. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
a) zasada powszechności podatku VAT,
b) czynności podlegające opodatkowaniu a czynności opodatkowane,
c) forma prawna czynności a jej opodatkowanie, autonomiczność prawa podatkowego.
5. Rejestracja podmiotu na potrzeby podatku VAT:
a) obowiązek rejestracji jako podatnik VAT,
b) proces rejestracji
c) przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
d) odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
e) obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego,
f) nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
g) biała lista podatników.
h) konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w białej liście.
6. Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania: kiedy i w jakiej wysokości należy rozliczyć VAT od sprzedaży – czynności krajowe:
a) zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
b) data dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu (data sprzedaży) – zasady prawidłowego określania,
c) obowiązek podatkowy w przypadku zaliczek,
d) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
e) szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego
7. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
a) pojęcie WDT,
b) przemieszczenia towarów, które nie stanowią WDT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WDT,
d) transakcje nieodpłatne jako WDT,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w WDT,
g) podstawa opodatkowania w WDT,
h) warunki stosowania stawki 0% VAT
i) nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT
8. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
a) pojęcie WNT,
b) towary transportowane z krajów trzecich a obowiązek rozliczenia WNT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
d) obowiązek podatkowy,
e) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
f) zaliczki w WNT,
g) podstawa opodatkowania w WNT,
9. Eksport towarów:
a) pojęcie eksportu towarów,
b) eksport bezpośredni i pośredni,
c) warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
d) dowody dokonania eksportu towarów,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w eksporcie,
g) podstawa opodatkowania.
10. Import towarów:
a) sposoby rozliczania importu towarów,
b) podatnik w imporcie towarów,
c) procedura uproszczona w przypadku importu towarów
d) obowiązek podatkowy VAT,
e) zasady ustalania podstawy opodatkowania.
11. Stawki podatku VAT i zwolnienia przedmiotowe z podatku:
a) stawki i zwolnienia podatkowe
b) nowelizacja stawek VAT poprzez stworzenie nowej matrycy stawek i związane z tym ujednolicenie stawek VAT,
c) wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
d) wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej,
e) stawka 0% w przypadku transakcji krajowych i transgranicznych - warunki
12. Odliczenie podatku naliczonego:
a) warunki odliczenia podatku naliczonego,
b) źródła odliczenia, moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
c) terminy odliczenia,
d) odliczenie a wydanie towaru/wykonanie usługi,
e) przedawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Dzień drugi
1. Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego:
a) kwalifikacja wydatku na gruncie podatku dochodowego a odliczenie w VAT,
b) usługi noclegowe oraz gastronomiczne,
c) faktury od nieuczciwych kontrahentów (puste faktury),
d) odliczanie w przypadku nieprawidłowo wystawionych faktur.
e) błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
f) ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (brak rejestracji).
2. Zmiany przepisów w Kodeksie karnym skarbowym w związku ze zmianami w VAT:
a) faktury wadliwe i nierzetelne,
b) sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.
3. Odliczanie w oparciu o współczynnik sprzedaży:
a) obowiązek odliczania VAT w oparciu o proporcję,
b) ustalenie współczynnika z naczelnikiem urzędu skarbowego,
c) zasady ustalania współczynnika sprzedaży w oparciu o obrót w roku poprzednim.
4. Korekta podatku naliczonego:
a) korekta roczna,
b) korekta 5- i 10-letnia,
c) zmiana przeznaczenia towaru a obowiązek korekty,
5. Ulga na złe długi:
a) pojęcie nieściągalnej wierzytelności,
b) warunki skorzystania z ulgi,
c) modyfikacja zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT i wyroku TSUE
d) ujęcie ulgi w JPK_V7
e) zasady dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę oraz podatku naliczonego przez nabywcę.
6. Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym:
a) podstawowe zasady zwrotu,
b) terminy zwrotu,
c) postępowanie kontrolne a zwrot,
d) zwrot w terminie przyspieszonym,
e) zwrot na rachunek VAT,
f) zwrot w braku sprzedaży.
7. Przyspieszony (25 dniowy zwrotu podatku VAT):
a) nowe przesłanki jakie należy spełnić aby otrzymać przyspieszony zwrot podatku VAT,
b) nowe limity dla transakcji bezgotówkowych.
8. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur:
a) katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą,
b) przypadki, gdy wystawienie faktury nie jest konieczne,
c) przypadki wystawiania faktur na żądanie,
d) przypadki, w których fakturę wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
e) elementy obowiązkowe faktury
f) elementy obowiązkowe faktury dla niektórych rodzajów transakcji
g) poprawna treść faktury
h) terminy wystawienia faktury VAT,
i) obowiązek podatkowy a faktura
j) wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży,
k) konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur,
l) fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
m) wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
n) pojęcie pustej faktury,
o) faktury czy dokumenty wewnętrzne?
p) faktury uproszczone – nowy typ faktur, przypadki stosowania, zasady wystawiania,
q) faktura wystawiana do paragonu z kasy rejestrującej
r) kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych.
s) anulowanie faktury,
t) kontrole biznesowe przy fakturach – co to jest?
9.Zasady wystawiania faktur w formie ustrukturyzowanej – Krajowy System e faktur
a) faktura ustrukturyzowanych i zasady ich wystawiania,
b) nowość – numeracja faktur w ministerialnym systemie KSeF,
c) zachęta dla przedsiębiorców - zasady ujmowania przez sprzedawcę i nabywcę faktur korygujących na minus wystawionych jako tzw. faktury ustrukturyzowane,
d) preferencje dla podatników wystawiających tzw. faktury ustrukturyzowane (m.in. skrócony termin zwrotu VAT),
e) podobieństwa i różnice w KSeF - faktury ustrukturyzowane a noty korygujące,
f) określenie daty otrzymania faktury ustrukturyzowanej,
g) obowiązki podatników wystawiających faktury ustrukturyzowanej,
h) kto ma dostęp do systemu - zawiadomienie organu podatkowego o osobach mających dostęp do systemu KSeF,
i) korzyści dla podatnika a korzyści dla fiskusa – ocena regulacji
10.Praktyczne aspekty wystawiania faktur korygujących:
a) zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
b) możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
c) termin wystawienia faktur korygujących,
d) uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury elektronicznej przez nabywcę w świetle orzecznictwa sądów krajowych,
e) ujęcie korekty obrotu w deklaracji VAT,
f) korekty in plus i in minus,
g) korekty bieżące i wsteczne,
h) zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy.
11. Zasady wystawiania not korygujących:
a) przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
b) dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
c) sposób wystawienia noty korygującej,
d) akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.
12. Zasady przechowywania faktur:
a) okres, w którym należy przechowywać faktury,
b) sposób przechowywania faktur,
c) udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym.
13. Refakturowanie:
a) definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
b) czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
c) refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
d) data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągniecie głównego celu: 80 % obecności na zajęciach.
Szkolenie realizowany jest w formie wykładu, prezentacji PPT, case study, sesji pytań i odpowiedzi po omówieniu poszczególnych bloków.
Szkolenie realizowane jest w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, interakcja z trenerem może odbywać się za pomocą czatu lub głosowo.
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych z przerwami.
Po szkoleniu przewidziana jest walidacja realizowana w formie testu teoretycznego z wynikiem generowanym automatycznie, uczestnik szkolenia otrzymuje link do testu .
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Podatek VAT od podstaw ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Mirela Chomont-Wolak | Data realizacji zajęć 22-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego, Korekta, Praktyczne aspekty wystawiania faktur korygujących ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Mirela Chomont-Wolak | Data realizacji zajęć 24-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności, Kasy fiskalne, kasy on line ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Mirela Chomont-Wolak | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Walidacja w formie testu teoretycznego z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Podatek dochodowy od osób prawnych ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Mirela Chomont-Wolak | Data realizacji zajęć 28-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 podatek dochodowy od osób prawnych cd ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Mirela Chomont-Wolak | Data realizacji zajęć 29-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Podatek dochodowy od osób fizycznych ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Mirela Chomont-Wolak | Data realizacji zajęć 30-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Walidacja w formie testu teoretycznego z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Rachunkowość ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Krzysztof Karpiński | Data realizacji zajęć 05-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Ewidencja zdarzeń związanych ze środkami pieniężnym, Sprawozdania finansowe i jego elementy ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Krzysztof Karpiński | Data realizacji zajęć 06-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Ewidencja zdarzeń związanych z majątkiem trwałym ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Krzysztof Karpiński | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, Rozrachunki w walucie obcej – ewidencja ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Krzysztof Karpiński | Data realizacji zajęć 20-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Księgowanie zakupów i sprzedaży oraz rozrachunki publicznoprawne, Rzeczowy majątek obrotowy ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Krzysztof Karpiński | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 687,50 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 250,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto99,84 PLN
- Koszt osobogodziny netto81,17 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Krzysztof Karpiński
Pracował lub doradzał dla wielu firm z branży – budowlanej, transportowej, filmowej, stoczniowej, maszynowej, chemicznej, spożywczej, odzieżowej, sanitarnej, szkoleniowej, meblowej i handlowej. W trakcie pracy szkoleniowej zrealizował ok. 2000 dni szkoleniowych, szkoląc ponad 10000 osób, pracowników różnych szczebli służb finansowo księgowych.
Opinie po szkoleniach :
"Szkolenie bardzo dobrze przygotowane, poparte przykładami. Aż miło było słuchać nawet przepisów :) Pan Krzysztof ma bardzo duże doświadczenie w księgowości ale posiada również bardzo cenną umiejętność przekazywania tej wiedzy za co bardzo dziękuję.
Dorota Łabuda
Jako trener na szkoleniach ceniona jest za szeroka wiedze teoretyczną podparta wieloletnią praktyką urzędnika, łatwość nawiązywania kontaktu, komunikatywność związana z doświadczeniem dydaktyka - pedagoga za przykłady praktyczne w powiązaniu z konkretnymi przepisami.
Opinie uczestników po szkoleniach z ekspertem:
"Bardzo dobrze zorganizowane szkolenie, przejrzyste opracowanie materiałów, z których jeszcze skorzystam w bieżącej pracy, zagadnienia podatku VAT zostały przejrzyście wyjaśnione. Pani prowadząca szkolenie przekazała fachową wiedzę, popartą wieloletnim doświadczeniem pracy w urzędzie skarbowym. Merytoryczne przykłady, podane podstawy prawne pozwolą mi na poszerzenie wiedzy."
Mirela Chomont-Wolak
Opinie uczestników po szkoleniach z ekspertem:
"Rzeczowe i konkretne, opisujące bardzo przystępnie zagadnienia"
"Wykładowca w sposób jasny i czytelny przekazał wiedzę."
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzymuje na wskazany adres mailowy materiały pomocnicze (prezentacja PPT, materiały dydaktyczne , konieczne dokumenty w tym wyciągi z ustaw i rozporządzeń, wyjaśnienia organów podatkowych) niezbędne do realizacji usługi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
7) JEŚŁI WYMAGA TEGO REGULAMIN JEDNOSTKI FINANSUJĄCEJ SZKOLENIE JEST NAGRYWANE