Kurs zatrudniania i rozliczania cudzoziemców oraz kontrola PIP i ZUS
Kurs zatrudniania i rozliczania cudzoziemców oraz kontrola PIP i ZUS
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery
- Grupa docelowa usługi
Na kurs zapraszamy w szczególności:
- osoby zatrudnione w działach kadr,
- księgowych firm delegujących pracowników za granicę,
- przedsiębiorców prowadzących działalność poza granicami kraju,
- doradców podatkowych,
- właścicieli i pracowników biur rachunkowych.
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Małopolski Pociąg do kariery
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji02-06-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi36
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnego prowadzenia dokumentacji przy zatrudnianiu i rozliczaniu cudzoziemców, a także do prawidłowego przygotowania się do kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje przepisy dotyczące cudzoziemców oraz pracowników oddelegowanych do państw UE | Kryteria weryfikacji - opisuje regulacje prawne związane z zatrudnianiem cudzoziemców w Polsce- definiuje w jaki sposób prowadzić dokumentację personalną obcokrajowców - prawidłowo rozlicza podatkowo-składkowo wynagrodzenia i świadczenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Prawidłowo przygotowuje dokumenty podczas Kontroli PIP oraz ZUS | Kryteria weryfikacji - klasyfikuje umowy w świetle kontroli ZUS i PIP- prawidłowo sporządza dokumentację pracowniczą | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia jak prawidłowo zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy zawodowej | Kryteria weryfikacji - pracuje ze świadomością poziomu swojej wiedzy i umiejętności,- definiuje swoje potrzeby w zakresie samokształcenia - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł I: Cudzoziemcy oraz pracownicy oddelegowani do państw UE - od zatrudnienia do rozliczenia.
Temat 1 - Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 r.
1. Zatrudnianie obywateli Ukrainy po 24.02.2022 r.
2. Legalność pobytu i możliwość wykonywania pracy na terenie RP. Czy można zatrudniać bez wizy np. osobę z Ukrainy?
3. Regulacje prawne związane z zatrudnianiem cudzoziemców w Polsce, z uwzględnieniem zmian z 2025 r.
4. Nowe obowiązki w zakresie gromadzenia dokumentacji pracowniczej dla pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
5. Dokumenty związane z zatrudnianiem cudzoziemców. W jaki sposób prowadzić dokumentację personalną obcokrajowców? Po co jest mi potrzebne zezwolenie na pracę dla obcokrajowca?
6. Delegowanie pracowników na teren RP w celu wykonywania pracy.
7. Wykroczenia i kary wynikające z naruszenia przepisów dotyczących cudzoziemców zgodnie ze stanem prawnym aktualnym na 2025 rok.
Temat 2 - Rozliczanie podatkowo-składkowe wynagrodzeń i świadczeń pracowników oddelegowanych do państw UE oraz cudzoziemców zatrudnionych na terytorium RP (2 dni).
1. Delegowanie pracowników – nowe zasady świadczenia usług.
2. Podleganie ubezpieczeniom społecznym pracowników oddelegowanych do państw UE.
Moduł II - Kontrola PIP oraz ZUS bez stresu
Temat 1 - Klasyfikacja umów w świetle kontroli ZUS i PIP.
1. Zasada równego traktowania pracowników.
2. Zakaz dyskryminacji na każdym etapie zatrudnienia.
3. Umowy o pracę jako podstawa nawiązania stosunku pracy.
4. Rozwiązanie umowy.
5. Umowa zlecenia a umowa o pracę – podobieństwa i różnice.
6. Umowy cywilnoprawne – aspekt zatrudnieniowy.
7. Nowy Obowiązek informowanie ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło.
8. Umowy cywilnoprawne – aspekt ubezpieczeniowy.
9. Płaca minimalna w umowach zlecenia w 2025 r.
10. Umowa cywilnoprawna a ogólne przepisy BHP.
11. Obowiązki podmiotu kontrolowanego.
12. Uprawnienia Inspektora Pracy.
13. Jakich dokumentów, informacji i wyjaśnień może żądać Inspektor Pracy – czy regulacje RODO ograniczają dostęp Inspektora do danych osobowych pracowników?
14. Co może zakwestionować PIP?
15. Protokół z kontroli.
16. Rozstrzygnięcia pokontrolne – nakaz, wystąpienie lub decyzja ustna.
17. Postępowanie w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
18. Uprawnienia organów PIP w zakresie kontroli związanych z nowymi uregulowaniami w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę.
19. Nowe wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
20. Planowane zmiany w ustawie o PIP – zwiększenie uprawnień Inspektora w ustaleniu istnienia stosunku pracy
Temat 2 - Dokumentacja pracownicza po zmianach w świetle kontroli.
1. Szkolenia z zakresu BHP w świetle kontroli.
2. Szkolenie zleceniobiorcy w świetle stanowiska PIP.
3. Badania lekarskie.
4. Jak zapewniać badania medycyny pracy i szkolenia BHP dla obcokrajowców?
5. Co jest dokumentacją pracowniczą po zmianie przepisów?
6. Jaką dokumentacje prowadzimy dla zleceniobiorcy?
7. Teczka akt osobowych po nowemu.
8. Czy prowadzimy akta osobowe dla umów cywilnoprawnych?
9. Przechowywanie dokumentacji w świetle stanowisk Ministerstwa i PIP - jakie są nowe okresy?
10. Co może zakwestionować PIP?
11. Dokumentacja czasu pracy w świetle kontroli PIP.
12. Dokumentacja urlopów wypoczynkowych w świetle kontroli.
13. Zwolnienia od pracy oraz sposoby usprawiedliwiania nieobecności w pracy – jakich dokumentów żądamy od pracownika?
14. Gdzie przechowujemy dokumentację nieobecności pracownika?
15. Urlop bezpłatny.
16. Opieka nad dzieckiem do lat 14.
17. Jak wnioskujemy i udzielamy wolnego z powodu działania siły wyższej?
18. Zasady wnioskowania i udzielania urlopu opiekuńczego.
19. Dokumentacja wynagrodzeń.
20. Jakich dokumentów w czasie kontroli może zażądać Inspektor?
21. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
Temat 3 - Kontrola ZUS: prawa i obowiązki kontrolowanego płatnika składek oraz najczęstsze nieprawidłowości ustalane przez inspektorów kontroli ZUS.
1. Kontrole okresowe i doraźne.
2. Zasady dotyczące sposobu i trybu przeprowadzania kontroli.
3. Prawa i obowiązki płatnika składek po zakończeniu kontroli.
4. Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane w czasie kontroli planowych.
5. Cel i sposób przeprowadzania oraz dokumentowania ustaleń kontroli doraźnych.
6. „Wyłączenia” z podstawy wymiaru składek za pracowników na podstawie tzw. Rozporządzenia składkowego będące sprawami spornymi z ZUS np.:
Wymagania wstępne dla uczestników kształcenia: Minimum podstawowa wiedza z zakresu kadr i płac.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych. Każdego dnia zaplanowano przerwy: 10:30-10:45 a później 12:30-13:00.
Przerwy wliczają się w czas trwania usługi.
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Taką chęć mogą zgłaszać na bieżąco poprzez kliknięcie ikonki „dłoń”. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Klasyfikacja umów w świetle kontroli ZUS i PIP. | Prowadzący Ewa Bielecka | Data realizacji zajęć 03-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Dokumentacja pracownicza po zmianach w świetle kontroli. | Prowadzący Ewa Bielecka | Data realizacji zajęć 16-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Kontrola ZUS: prawa i obowiązki kontrolowanego płatnika składek oraz najczęstsze nieprawidłowości ustalane przez inspektorów kontroli ZUS. | Prowadzący Dariusz Suchorowski | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 r. | Prowadzący Daniel Pałyga | Data realizacji zajęć 03-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Rozliczanie podatkowo-składkowe wynagrodzeń i świadczeń pracowników oddelegowanych do państw UE oraz cudzoziemców zatrudnionych na terytorium RP | Prowadzący Anna Białas | Data realizacji zajęć 17-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Rozliczanie podatkowo-składkowe wynagrodzeń i świadczeń pracowników oddelegowanych do państw UE oraz cudzoziemców zatrudnionych na terytorium RP | Prowadzący Anna Białas | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 05:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Test walidacyjny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 062,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 490,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 85,08 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 69,17 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anna Białas
Ewa Bielecka
Dariusz Suchorowski
Daniel Pałyga
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik usługi otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie PDF, przygotowany przez prowadzących:
- Skrypt
- dostęp do nagrania szkolenia na okres 21 dni.
Informacje dodatkowe
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: https://wektorwiedzy.pl/
Link to testu online zostanie wysłany po zakończonych zajęciach. Test przygotowała osoba prowadząca walidację niniejszego kursu. Test zawiera pytania do których należy wybrać jedną odpowiedź spośród trzech propozycji. Wynik testu jest automatycznie wyliczany w pliku google. Link do testu ważny jest 7 dni od daty zakończenia kursu.
Po uzyskaniu wyniku pozytywnego, Uczestnik otrzyma zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Zawarto umowę z WUP Kraków
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie bedzie prowadzone za pośrednictwem Platformy ClickMeeting.
Szkolenia na ClickMeeting nie wymagają instalowania żadnego programu, są transmitowane przez przeglądarkę. Bardzo ważne jest, żeby była ona zaktualizowana do najnowszej wersji (jeśli nie będzie aktualna, podczas testu nie pojawi się zielony “✓”). W razie potrzeby istnieje też możliwość pobrania aplikacji mobilnej i uczestniczenia w szkoleniu poprzez smartfon lub tablet.
Wymagania sprzętowe: komputer (procesor 2-rdzeniowy 2 GHz; 2 GB pamięci RAM; system operacyjny Windows 8 lub nowszy, MAC OS wersja 10.13; przeglądarka internetowa Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari; stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps, kamerka internetowa, mikrofon.
Najbezpieczniejszą opcją jest połączenie internetowe za pomocą kabla sieciowego. Gdy nie ma takiej możliwości i pozostaje korzystanie z WiFi, warto na czas szkolenia umieścić komputer jak najbliżej routera i zadbać, aby inni użytkownicy tej samej sieci WiFi ograniczyli w tym czasie aktywności mocno obciążające sieć (np. oglądanie filmów, rozmowy wideo lub pobieranie dużych plików). Jeśli jest taka możliwość zachęcamy do przetestowania połączenia w domu oraz miejscu pracy i uczestniczenia w szkoleniu z tego miejsca, w którym będzie lepszy Internet.
Jak dołączyć do spotkania: https://youtu.be/ZFWhNh2KHro, https://knowledge.clickmeeting.com/pl/infographic/jak-dolaczyc-do-wydarzenia-instrukcja-dla-uczestnika/
Link umożliwiający uczestnictwo w kursie ważny jest od dnia poprzedzającego rozpoczęcie kursu do zakończenia zajęć.
Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.