Sekretarz Jednostki Samorządu Terytorialnego - studia podyplomowe
Sekretarz Jednostki Samorządu Terytorialnego - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Sekretarz jednostki samorządu terytorialnego to studia podyplomowe skierowane do wszystkich osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunkach prawo/administracja/ekonomia/zarządzanie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych uczestników studiów Uczelnia przygotowała studia dedykowane tematyce przygotowania praktycznego do wykonywania funkcji Sekretarza w jednostkach samorządu terytorialnego.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji17-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa Sekretarz Jednostki Samorządu Terytorialnego- studia podyplomowe potwierdza przygotowanie do sprawowania kontroli nad organizacją pracy urzędu jako jednostki organizacyjnej jednostek samorządu terytorialnego, kierowania zespołem pracowników oraz wykorzystania narzędzi do zarządzania i budowania strategii funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę samorządu terytorialnego w zarządzaniu publicznym | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia definicję i istotę samorządu terytorialnego. Rozróżnia poziomy samorządu terytorialnego w Polsce. Wymienia zasady decentralizacji i subsydiarności. Wskazuje role i zadania organów władzy samorządowej: rada, zarząd, prezydent/burmistrz/wójt. Stosuje określone zasady zatrudniania i zarządzania personelem w jednostkach samorządu terytorialnego. Stosuje zasady Definiuje planowanie, uchwalanie i realizacja. Wskazuje źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Stosuje zasady nadzoru nad realizacją budżetu i kontrolą finansową. Wyszukuje źródła podstawowych aktów prawnych regulujących działalność samorządu. Wymienia zadania i kompetencje Sekretarza. Planuje i realizuje projekty w ramach działalności jednostek samorządowych. Wymienia zasady współpracy z partnerami zewnętrznymi i pozyskiwanie funduszy. Monitoruje wydatki i zgodności z przepisami prawa. Tworzy przykładowy plan budżetu dla Urzędu jako jednostki organizacyjnej JST. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Analizuje obowiązujące regulacje prawne w obszarze jednostek samorządu terytorialnego | Kryteria weryfikacji Wyszukuje akty prawne regulujące funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego: Ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa; Kodeks postępowania administracyjnego;Zasady ustrojowe i organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego. Wymienia i identyfikuje zakres kompetencji i odpowiedzialności organów samorządowych. Różnicuje zadania własne a zadania zlecone przez administrację rządową. Interpretuje wymagania i regulacje prawne dotyczące współpracy z innymi jednostkami samorządu. Interpretuje zapisy w ustawie o finansach publicznych i budżecie jednostki samorządu terytorialnego. Wymienia konsekwencje i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wymienia i rozróżnia odpowiedzialność pracowników samorządowych (cywilna, karna, administracyjna). Definiuje kontrole nad działalnością jednostek samorządu (organy nadzorcze, kontrola regionalnych izb obrachunkowych). Definiuje rolę i odpowiedzialność Sekretarza jednostki samorządu terytorialnego. Wskazuje źródła regulacji prawnych dotyczących zatrudnienia w administracji samorządowej. Wymienia konsekwencje i określa zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Zarządza zespołami ludzkimi i organizacją pracy w Urzędzie | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawowe pojęcia i teorie zarządzania zespołami. Wymienia cechy charakterystyczne pracy w administracji publicznej. Uzasadnia rolę Sekretarza w zarządzaniu personelem urzędu. Wymienia systemy motywacyjne w administracji. Stosuje metody oceny pracowników samorządowych. Wskazuje rolę feedbacku w rozwoju pracowników. Kontroluje strukturę organizacyjna urzędu. Planuje i deleguje zadania. Zarządza czasem i efektywnością pracy w urzędzie. Wymienia style przywództwa w administracji. Kieruje projektami. Przydziela role i odpowiedzialności w zespole. Tworzy harmonogramy i planuje pracę zespołu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Zarządza marką Urzędu | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia definicję i znaczenie marki w kontekście jednostek publicznych. Określa rolę marki w komunikacji z obywatelami i partnerami zewnętrznymi. Definiuje pojęcie „zaufanie publiczne” i jego wpływ na postrzeganie urzędu. Definiuje pojęcie „tożsamość marki urzędu: misja, wizja i wartości”. Buduje spójny wizerunek instytucji publicznej. Identyfikuje przykłady dobrze zarządzanych marek urzędów i instytucji. Stosuje zasady efektywnej komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Stosuje narzędzia komunikacyjne: media społecznościowe, strony internetowe, biuletyny. Wymienia sposoby komunikowania się z obywatelami w czasie kryzysu. Wyjaśnia podstawy marketingu terytorialnego w samorządzie. Identyfikuje obszary dla kampanii promocyjnych urzędów i regionów. Współpracuje z mediami i innymi jednostkami w promocji marki. Analizuje tożsamość i wizerunek urzędu Tworzy plan komunikacji marki. Opracowuje strategię promocji dla urzędu z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Organizuje jednostki organizacyjne i pomocnicze w JST | Kryteria weryfikacji Wskazuje na podstawy prawne tworzenia, organizowania i likwidowania jednostek organizacyjnych w JSTInterpretuje ustawę o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa. Wymienia prawne zasady tworzenia i likwidacji jednostek organizacyjnych i pomocniczych. Wskazuje na procedury tworzenia i organizowania jednostek organizacyjnych Wyjaśnia procesy decyzyjne w zakresie tworzenia nowych jednostek organizacyjnych. Współpracuje z organami JST (rada, zarząd) przy podejmowaniu decyzji. Wymienia praktyczne aspekty tworzenia statutów i regulaminów jednostek. Identyfikuje warunki i przesłanki do likwidacji jednostek organizacyjnych. Interpretuje procedury likwidacyjne, w tym zabezpieczenie interesów pracowników i majątku. Wskazuje na przepisy przekształcenia jednostek organizacyjnych: fuzje, reorganizacje. Tworzy projekt statutu jednostki organizacyjnej Opracowuje Procedurę likwidacji jednostki organizacyjnej. Symulacje procesu likwidacji jednostki organizacyjnej lub pomocniczej. Tworzy plan działania dla likwidowanej jednostki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę nadzoru właścicielskiego w JST | Kryteria weryfikacji Interpretuje podstawy prawne nadzoru właścicielskiego w JSTW tym ustawę o gospodarce komunalnej i inne regulacje dotyczące działalności gospodarczej JST. Wymienia podstawowe pojęcia związane z nadzorem właścicielskim: nadzór, kontrola, zarządzanie. Określa zakres nadzoru właścicielskiego w odniesieniu do spółek komunalnych i jednostek organizacyjnych JST. Wskazuje mechanizmy nadzoru właścicielskiego. Określa instrumenty nadzoru właścicielskiego: zgromadzenia wspólników, rady nadzorcze, kontrola finansowa. Wyjaśnia rolę JST w podejmowaniu kluczowych decyzji gospodarczych dotyczących jednostek organizacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Ocenia efektywności nadzoru właścicielskiegostosując kryteria oceny efektywności spółek komunalnych i jednostek podległych JST. Identyfikuje różnice po między analizą finansową i niefinansowa jednostek pod nadzorem. Identyfikuje rola audytu wewnętrznego i zewnętrznego w nadzorze właścicielskim. Analizuje dokumentacje spółki komunalnej Praktyczne ćwiczenia w analizie statutu, umowy spółki oraz dokumentów finansowych. Omówienie procedur zgromadzenia wspólników i rady nadzorczej w spółkach komunalnych. Tworzy strategię nadzoru właścicielskiego w JST Opracowuje strategię nadzoru właścicielskiego dla JST, uwzględniając zarządzanie spółkami komunalnymi. Tworzy plan nadzoru i monitorowania spółek JST, w tym strategii interwencyjnej w przypadku nieprawidłowość. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Audytuje i kontroluje w JST | Kryteria weryfikacji Wymienia podstawy prawne audytu i kontroli zarządczej w JSTInterpretuje ustawę o finansach publicznych: zasady audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej. Określa cele i funkcje kontroli zarządczej w JST. Definiuje pojęcie Audyt wewnętrzny a zewnętrzny: różnice, obowiązki i rola w JST. Wymienia zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego Rozróżnia etapy audytu: planowanie, realizacja, raportowanie. Stosuje narzędzia audytu: metody zbierania danych, analiza dokumentów, rozmowy z pracownikami. Określa rolę audytora wewnętrznego i jego odpowiedzialność. Identyfikuje i ocenia ryzyka w jednostkach samorządu terytorialnego. Stosuje narzędzia zarządzania ryzykiem. Wskazuje na znaczenie zarządzania ryzykiem w kontekście kontroli zarządczej. Przygotowuje plan audytu wewnętrznego Ocenia skuteczność i efektywności systemów kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego. Opracowuje raport z audytu i kontroli zarządczej JST w oparciu o wyniki audytu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Formułuje programy, plany i strategie w sektorze publicznym | Kryteria weryfikacji Wyszukuje przepisy regulujące zarządzanie strategiczne w JST (m.in. Ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym, województwa). Określa znaczenie strategii i planowania w sektorze publicznym. Określa różnice między planami, programami i strategiami w zarządzaniu publicznym. Identyfikuje problemy lokalne i formułuje cele strategiczne. Identyfikuje etapy tworzenia strategii: od analizy do wdrożenia. Definiuje rolę kluczowych interesariuszy w procesie planowania i realizacji strategii. Stosuje narzędzia i metody oceny postępów w realizacji strategii. Wymienia i stosuje techniki monitorowania działań: wskaźniki efektywności i rezultaty. Zarządza zmianą w trakcie wdrażania planów strategicznych. Tworzy plan strategicznego dla JST Monitoruje i przeprowadza ewaluację planów strategicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Współpracuje z organem stanowiącym i wykonawczym w JST | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawy prawne funkcjonowania organów stanowiących i wykonawczych w JSTInterpretuje ustawę o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa. Wymienia zakres kompetencji rady gminy/powiatu i sejmiku województwa. Wskazuje na kompetencje wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz zarządu powiatu i województwa. Wyjaśnia procedurę uchwałodawcza w radzie gminy i sejmiku województwa. Definiuje pojęcie „Inicjatywa uchwałodawcza i współpraca organu wykonawczego z radą”. Interpretuje rolę sekretarza JST w organizacji pracy rady i organu wykonawczego. Wymienia zasady efektywnej komunikacji w strukturach samorządowych. Zarządza konfliktami między organami w JST. Dokonuje analizy kompetencji organów stanowiących i wykonawczych. Tworzy procedurę organizacji sesji rady oraz zarządu JST. Tworzy strategię komunikacji w kontekście współpracy między organami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Zarządza dostępem do informacji publicznej | Kryteria weryfikacji Identyfikuje podstawy prawne dostępu do informacji publicznej Organizuje proces udostępniania informacji publicznej Tworzy procedurę składania i rozpatrywania wniosków o dostęp do informacji publicznej. Publikuje informacje w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Wskazuje na terminy udostępniania informacji oraz sankcje za naruszenia przepisów. Analizuje wnioski o dostęp do informacji publicznej Przygotowuje dokumenty do publikacji w BIP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Głównym celem usługi Sekretarz Jednostki Samorządu terytorialnego - studia podyplomowe jest nabycie kompetencji w zakresie sprawowania kontroli nad organizacją pracy urzędu jako jednostki organizacyjnej jednostek samorządu terytorialnego, kierowania zespołem pracowników oraz wykorzystania narzędzi do zarządzania i budowania strategii funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego. Studia trwają 2 semestry i mają charakter praktyczny. Podczas 160h dydaktycznych uczestnicy studiów zdobędą 30 punktów ECTS. Studia organizowane są w wersji hybrydowej z przewagą zajęć stacjonarnych (maksymalnie 32 h dydaktyczne online i 128h dydaktycznych w uczelni WAB we Wrocławiu przy ulicy Ostrowskiego 22- stacjonarnie). Dni zajęć to sobota i niedziela średnio raz lub 2 razy w miesiącu za wyjątkiem okresu świąt, ferii i wakacji, w godzinach zwykle 8:00-16:45. Zajęcia na studiach prowadzone sa w formie wykładów, ćwiczeń, warsztatów. Wykładowcami są eksperci z zakresu prawa i administracji, część z nich jest jednocześnie pracownikami urzędów. Uczestnicy studiów po ukończeniu programu i zdaniu egzaminu ustnego przed komisją otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Przerwy po między zajęciami nie wliczają się czas trwania usługi. Czas realizacji zajęć to 160h dydaktycznych tj 120h zegarowych.
Egzamin końcowy prowadzony jest przez dedykowaną komisję w skład której wchodzi Przewodniczący Komisji - opiekun merytoryczny kierunku studiów oraz członek komisji reprezentant uczelni, zapewnia to rozdzielność procesu dydaktycznego od walidacji. Egzamin dyplomowy odbędzie się nie później niż 30.06.2026
Program studiów: |
Samorząd terytorialny w zarządzaniu publicznym |
Obowiązujące regulacje prawne w obszarze jednostek samorządu terytorialnego |
Zarządzanie marką Urzędu |
Tworzenie, organizowanie i likwidowanie jednostek organizacyjnych i pomocniczych w JST |
Audyt i kontrola zarządcza w JST |
Nadzór właścicielski w JST |
Programy, plany i strategie w sektorze publicznym |
Współpraca z organem stanowiącym i wykonawczym w JST |
Zarządzanie dostępem do informacji publicznej |
Dyplomowanie |
Łączna liczba godzin studiów: 160h dydaktycznych |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto36,88 PLN
- Koszt osobogodziny netto36,88 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Jankowska
mgr Bartosz Zawadzki
mgr Anna Zawadzka
inż. Robert Gudowski
Marcin Kołodziejczak
Joanna Sitna Kołodziejczak
Monika Hołówka
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały zapewnia Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych.
Warunki uczestnictwa
O przyjęciu na studia decyduje komplet dokumentów, które można wysłać tradycyjnie drogą pocztową, skanem lub złożyć osobiście w biurze Centrum Studiów MBA i Podyplomowych.
Wymagane dokumenty:
- Podanie o przyjęcie na studia
- 1 zdjęcie w formie papierowej (35x45 mm)
- Kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia
- Suplement lub wyciąg z indeksu - dla kończących studia przed 2005 r.
- Podpisana umowa o naukę wraz z załącznikiem - 2 egz.
- Dowód wniesienia opłaty wpisowej (250 PLN)
- Dowód osobisty do wglądu
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne:
dostęp do internetu
iOS: iOS 11
Windows: min. Windows 7, zalecane Windows 10
Android: System operacyjny Android 5,0
Funkcje sieci Web. Najnowsza wersja przeglądarki Safari, Internet Explorer 11, Chrome, Edge lub Firefox
Komputerów Mac: MacOS 10,13
Studia odbywają się przy pomocy darmowego dostępu do MS Teams. Wszelkie dostępy zapewnia Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych. Materiały w formie e-podręczników, plików, dokumentów przygotowanych w dowolnym formacie, materiałów VOD, itp. niezbędne do zajęć wysyłane są studentom na maila oraz umieszczane na dedykowanej platformie edukacyjnej Asseco, do której dostęp zapewnia Uczelnia. Link do usługi ważny jest do momentu ukończenia studiów.
Student otrzymuje hasło i login do dostępu do usługi MS Teams.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- bezpłatny parking, bar, biblioteka