Okluzja w diagnostyce, planowaniu i leczeniu zaburzeń funkcjonalnych i estetycznych narządu żucia - szkolenie
Okluzja w diagnostyce, planowaniu i leczeniu zaburzeń funkcjonalnych i estetycznych narządu żucia - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Stomatologia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do lekarzy dentystów i techników dentystycznych.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników4
- Data zakończenia rekrutacji15-01-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi19
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 19 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńOkluzja w diagnostyce, planowaniu i leczeniu zaburzeń funkcjonalnych i estetycznych narządu żucia.
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie "Okluzja w diagnostyce, planowaniu i leczeniu zaburzeń funkcjonalnych i estetycznych narządu żucia" przygotowuje uczestników do przeprowadzania diagnostyki, planowania oraz leczenia zaburzeń funkcjonalnych i estetycznych narządu żucia w oparciu o analizę funkcjonalno-estetyczną.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje procedury diagnostyki okluzyjnej | Kryteria weryfikacji definiuje pojęcie okluzji oraz zagadnień z nią związanych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje zaburzenia oraz zasady klinicznej oceny stanu SSŻ | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji przeprowadza ocenę ryzyka w oparciu o diagnostykę okluzyjno-funkcjonalną | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje instrumentarium adekwatne do przyjętej metody i etapu leczenia | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Przeprowadza leczenie okluzyjne zgodnie z przyjętą koncepcją | Kryteria weryfikacji planuje terapię w oparciu o DFA i ruchomą platformę Koisa | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji przeprowadza deprogramację | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji wykonuje rejestrację zwarcia z użyciem DFA | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji wykonuje korektę zwarcia w artykulatorze | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji przeprowadza equlibration – korektę zwarcia w jamie ustnej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie praktyczne przeznaczone zarówno dla lekarzy wszystkich specjalności jak i techników dentystycznych. W terapii stomatologicznej nie da się rozdzielić funkcji od estetyki, dlatego uczestnicy szkolenia poznają zasady postępowania z pacjentem krok po kroku, od diagnostyki i planowania do wykonania rekonstrukcji z uwzględnieniem zależności łączących oba ww. obszary stomatologii. Dla osiągnięcia głównego celu szkolenia oraz założonych efektów uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności poprzez obserwację i aktywne uczestnictwo w częściach praktycznych pracując na modelach własnego uzębienia. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z pojęciami: akceptowalnej funkcji, zawężonego modelu przywodzenia żuchwy, dysfunkcji, parafunkcji oraz zaburzeń neurologicznych, z metodami diagnostycznymi i instrumentarium pozwalającym zakwalifikować pacjentów do jednej z powyższych grup oraz z powtarzalnymi metodami pozwalającymi prowadzić leczenie o przewidywalnych rezultatach, zarówno w aspekcie klasycznych rekonstrukcji, implantoprotetyki jak i ortodoncji. Dodatkowym aspektem wynikającym z przedstawionej na szkoleniu filozofii postępowania jest nowy, klarowny sposób komunikacji między lekarzem i technikiem znacznie skracający proces wykonywania rekonstrukcji protetycznych.
Ramowy program usługi:
- Definicje okluzji i pojęć z nią związanych. Pojęcie okluzji funkcjonalnej. Ocena ryzyka w oparciu o diagnostykę okluzyjno-funkcjonalną.
- Maksymalne zaguzkowanie, okluzja centralna, relacja centralna i zaadaptowana pozycja centryczna, okluzja wielostronnie chroniona, płaszczyzna zwarciowa – zależności.
- Koncepcja 3xP: ortopedyczna pozycja żuchwy, położenie żuchwy w okluzji centralnej, prowadzenie.
- Diagnostyka, planowanie i rokowanie w oparciu o 5 stanów funkcjonalnych: akceptowalna funkcja, zawężony model przywodzenia żuchwy, dysfunkcja, parafunkcja, zaburzenia neurologiczne.
- Obszar relacji centralnej – jakie ma znaczenie, jak go znaleźć i użyć.
- Deprogramatory – rodzaje, wady i zalety.
- Zarys anatomii w aspekcie funkcji narządu żucia.
- Adaptacja narządu żucia - możliwości i granice.
- Utrata tkanek zębów – kiedy jest patologią i wymaga terapii, potencjalne przyczyny.
- Bruksizm
- Anamneza – pierwszy krok w diagnostyce funkcjonalnej, interpretacja ankiet.
- Patolgie SSŻ (TMD - Temporomandibular Disorders)
- Nadmierna ruchomość zębów – przyczyny, leczenie.
- Jak klinicznie ocenić stan SSŻ.
- Metody rozwiązania problemu jakim jest zawężony model przywodzenia żuchwy.
- Zmiana pionowego wymiaru zwarcia – mity i fakty.
- Zaburzenia funkcjonalne u pacjentów z wadami gnatycznymi.
- Rejestrowalne parametry okluzyjne.
- Instrumenty stosowane w diagnostyce okluzyjnej i ich realna wartość w praktyce klinicznej.
- Łuki twarzowe – jakie, co dają, i czy ich stosowanie przynosi wymierną poprawę jakości pracy.
- Jak wykorzystać artykulator, aby przenieść do laboratorium maksymalnie dużo informacji diagnostycznych.
- Płaszczyzny referencyjne i ich przydatność w diagnostyce funkcjonalno-estetycznej.
- Pozycja zębów w stosunku do twarzy w rzucie na płaszczyznę czołową i horyzontalną.
- Fotografia – niebędne narzędzie diagnostyczne.
- Analiza estetyki twarzy. Obowiązujące kanony estetyki stomatologicznej. Płaszczyzna estetyczna, ekspozycja zębów.
- Wykorzystanie płaszczyzny horyzontalnej jako podstawowej płaszczyzny referencyjnej przy analizie funkcjonalnej – Analizator zębowo-twarzowy Koisa DFA.
- Regulowana platforma Koisa jako narzędzie służące do diagnostyki i planowania rehabilitacji funkcjonalnoestetycznej narządu żucia oraz instrument umożliwiający przepływ informacji między kliniką i laboratorium. Przygotowanie wzorników.
- Deprogramacja – kiedy i po co.
- Rejestracja zwarcia – przed i po deprogramacji, materiały. Jak zaartykulować modele w artykulatorze.
- Co pozwala przewidzieć czy istniejące warunki okluzyjne zapewnią sprawne funkcjonowanie narządu żucia.
- Equilibration – korekta zwarcia i zasady jej wykonania. Instrumenty kliniczne. Możliwości i ograniczenia.Uproszczony schemat okluzji (Simplified Occlusal Scheme). Kalkowanie dwufazowe.
- Diagnostyka preortodontyczna. Najczęstsze powikłania leczenia ortodontycznego prowadzonego z pominięciem analizy funkcjonalnej – nawroty wady, niestabilna okluzja, starcie zębów, objawy stawowe oraz uszkodzenia przyzębia.
- Planowanie rehabilitacji narządu żucia w oparciu o funkcjonalno-estetyczną analizę okluzyjną.
- Racjonalność stosowania prowadzenia kłowego.
- Szyna relaksacyjna–zasady wykonawstwa.
- Zastosowanie przedstawionej na kursie filozofii postępowania na przykładzie przypadków klinicznych
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
- Deprogramacja
- Rejestracja zwarcia z użyciem DFA
- Analiza modeli po deprogramacji, diagnostyka
- Planowanie terapii w oparciu o DFA i ruchomą platformę Koisa
- Korekta zwarcia w artykulatorze
- Equlibration – korekta zwarcia w jamie ustnej
Podczas szkolenia uczestnicy pracują przy indywidualnych stanowiskach. Na szkolenie należy przywieźć dokładne modele własnego uzębienia. Górny nie może być tym samym, na którym wykonywany był deprogramator, gdyż z reguły jest lekko zniszczony. Modele nie powinny być montowane w artykulatorze ani zwieraku. W czasie szkolenia zostaną one zaartykulowane i będą używane do analizy. Modele mogą mieć niedocięte podstawy i zaciągnięcia z gipsu, aby łatwiej połączyły się z gipsem mocującym je do artykulatora. Na modelach muszą być wszystkie powierzchnie okluzyjne bez artefaktów łącznie z ostatnimi trzonowcami.
Ponadto na szkolenie należy przywieźć deprogramator Koisa i używać go minimum tydzień przed przyjazdem na szkolenie.
Liczba godzin usługi jest przedstawiona w wymiarze godzin zegarowych, przerwy są wliczone w czas usługi rozwojowej.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wykład: Definicje okluzji. Ocena ryzyka w oparciu o diagnostykę okluzyjno-funkcjonalną. Koncepcja 3xP. Diagnostyka, planowanie i rokowanie w oparciu o 5 stanów funkcjonalnych. Deprogramatory. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Wykład: Adaptacja narządu żucia. Utrata tkanek zębów, bruksizm, anamneza, patolgie SSŻ (TMD - Temporomandibular Disorders), nadmierna ruchomość zębów. Kliniczna ocena stanu SSŻ. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Demonstracja z udziałem pacjenta: artykulator, płaszczyzny referencyjne, pozycja zębów - rzut na płaszcz. czołową i horyzontalną, pł. estetyczna, ekspozycja zębów, analizator Koisa DFA, deprogramacja. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Wykład: Warunki okluzyjne a funkcjonowanie narządu żucia. Equilibration. Instrumenty kliniczne. Uproszczony schemat okluzji (Simplified Occlusal Scheme). Kalkowanie dwufazowe. Diagnostyka preortodont. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 16-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Wykład: Zawężony model przywodzenia żuchwy. Zmiana pionowego wymiaru zwarcia. Zaburzenia funkcjonalne przy wadach gnatycznych, rejestrowalne parametry okluzyjne, łuki twarzowe. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Powikłania leczenia ortodont. bez analizy funkcjonalnej: nawroty wady, niestabilna okluzja,uszkodzenia przyzębia. Rehabilitacja NŻ w oparciu o funkcjon.-estet. analizę okluzyjną, przypadki kliniczne. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Zajęcia praktyczne: Deprogramacja. Rejestracja zwarcia z użyciem DFA. Analiza modeli po deprogramacji. Diagnostyka, planowanie terapii w oparciu o DFA i ruchomą platformę Koisa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Zajęcia praktyczne: Equlibration – korekta zwarcia w jamie ustnej. Korekta zwarcia w artykulatorze. | Prowadzący prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja i podsumowanie | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 570,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 570,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto293,16 PLN
- Koszt osobogodziny netto293,16 PLN
Prowadzący
Prowadzący
prof. dr hab. n. med. Jan Pietruski
Wiedzę zawodową zdobywa w kraju i za granicą, we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i USA. Obecnie również jest studentem Kois Centrer, Seattle, USA. Profesor cały czas zdobywa nową wiedzę stale podnosząc swoje kwalifikacje. Doświadczenie zawodowe zdobyte od 2019r:
2019r: Odbudowy kompozytowe bezpośrednie, uzupełnienia tymczasowe - 3-dniowy kurs praktyczny. 2021r.: Konferencja Międzynarodowa II Dni Okluzji. 2022r.: Dwudniowa sesja Pascala Magne. 2023r.: Konferencja Międzynarodowa III Dni Okluzji. 2023r.: Sesja specjalna - Precyzyjna diagnostyka radiologiczna (CBCT, MRI), 2024r.: CBCT i MRI w okluzji i ortodoncji - konferencja naukowa.
Od początku kariery lekarskiej publikuje artykuły w czasopismach fachowych. Za działalność naukową otrzymał szereg nagród, m. innymi I i III nagrodę Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego za cykl prac drukowanych w Protetyce Stomatologicznej i Czasopiśmie Stomatologicznym.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują skrypt szkoleniowy.
Warunki uczestnictwa
Warunki niezbędne do nabycia kompetencji to wykształcenie wyższe - ukończone studia stomatologiczne.
Przed zapisem prosimy o kontakt w celu potwierdzenia dostępności miejsc.
Na szkolenie należy przygotować się zgodnie z opisem zmieszczonym w Programie szkolenia.
Informacje dodatkowe
Kurs zgłoszony do Izby Lekarskiej – zostaną naliczone punkty edukacyjne.
W cenę usługi nie są wliczone koszty noclegu i wyżywienia.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi