Psychologia śledcza z elementami kryminalistyki - specjalistyczne studia podyplomowe
Psychologia śledcza z elementami kryminalistyki - specjalistyczne studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo ogólne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- funkcjonariusze służb mundurowych zajmujący się wykrywaniem przestępstw, identyfikacją i zabezpieczeniem dowodów, a także dokonujący czynności procesowych;
- prokuratorzy, sędziowie, adwokaci, radcowie prawni i inne osoby zainteresowane poszerzeniem wiedzy i kompetencji w zakresie identyfikacji sprawców przestępstw oraz wykorzystania psychologii w toku postępowania karnego, w tym nowoczesnych metod profilowania;
- osoby zajmujące się wsparciem ofiar przestępstw;
- psychologowie aspirujący do wpisu na listę biegłych sądowych,
- biegli psychologowie
- pracownicy korporacji, organów administracji publicznej i innych podmiotów specjalizujący się w profilaktyce oraz przeciwdziałaniu przestępczości, a także prowadzący wewnętrzne procedury w celu wykrycia innych nadużyć;
- osoby pracujące (zamierzające podjąć pracę) w organach ścigania i organach wymiaru sprawiedliwości.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi140
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Psychologia śledcza to nowoczesna dziedzina analizująca sprawców przestępstw, zabezpieczanie dowodów i przeciwdziałanie przestępczości. Coraz więcej dowodów opiera się na opiniach psychologów biegłych, co otwiera możliwość wpisu na listę biegłych sądowych. Studia dedykowane są osobom zajmującym się wsparciem ofiar przestępstw, bezpieczeństwem oraz profilaktyką. Psychologia śledcza jest także wykorzystywana w postępowaniach cywilnych, rodzinnych i w terapiach uzależnień.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Zdobywa wiedzę na temat teorii i metod psychologii śledczej, w tym profilowania kryminalnego i analizy psychologicznej sprawców przestępstw.2. Potrafi interpretować zachowania sprawców, analizuje ich motywy oraz tworzy profile psychologiczne na potrzeby śledztw. 3. Zna podstawy kryminalistyki, takie jak zabezpieczanie dowodów, analiza miejsca zdarzenia i wykorzystanie tych technik w psychologii śledczej. 4. Posiada kompetencje do ubiegania się o wpis na listę biegłych sądowych w zakresie psychologii śledczej, umożliwiające wydawanie opinii w postępowaniach karnych i cywilnych. | Kryteria weryfikacji 1. Ocenia znajomość teorii psychologii śledczej, metod profilowania kryminalnego oraz technik kryminalistycznych.2. Umie przeprowadzać szczegółową analizę przypadków przestępstw, w tym profilowania sprawców i interpretacji zachowań. 3. Opracowuje i przedstawia opinie psychologiczną w kontekście postępowania sądowego, w tym sporządza uzasadnienia oraz rekomendacje. 4. Wykonuje zadania związane z zabezpieczaniem dowodów, analizą miejsca przestępstwa oraz oceną wiarygodności świadków i ofiar. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się 5. Współpracuje z policją, sądami oraz innymi organami ścigania, w tym do opracowywania opinii psychologicznych i uczestnictwa w postępowaniach sądowych.6. Uzyskuje umiejętności oceny wiarygodności zeznań świadków i ofiar, identyfikuje potencjalne manipulacje. 7. Posiada zdolność do udzielania profesjonalnego wsparcia ofiarom przestępstw, w tym osobom doświadczającym traumy i kryzysu psychicznego. 8. Posiada umiejętności stosowania psychologii śledczej w różnych kontekstach, takich jak postępowania cywilne, rodzinne, administracyjne oraz prewencja przestępczości. | Kryteria weryfikacji 5. Uczestniczy w symulacjach i praktykach, ocenia zdolności do stosowania nabytej wiedzy w praktycznych scenariuszach śledczych.6. Sprawdza znajomości zasad etyki w pracy psychologa śledczego oraz umiejętności stosowania tych zasad w kontekście postępowań kryminalnych. | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęWarszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoWarszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
PROGRAM
Psychologia sądowa a psychologia śledcza
- Związki prawa i psychologii – wyzwania, szanse i zagrożenia.
- Psychologia śledcza, a psychologia sądowa – cele i przedmiot badań. Rola psychologów w postępowaniu przygotowawczym.
- Znaczenie psychologii w postępowaniu karnym na przykładzie czynności przesłuchania i oceny zniekształcenia procesów poznawczych – dlaczego ludzie inaczej postrzegają te same zjawiska?
- Prawne warunki wykonywania zawodu psychologa. Specjalizacje.
- Obszary wykorzystania psychologii w toku śledztwa.
- Czy psycholog może pomóc w analizie znamion przestępstwa? – warsztat na przykładzie popełnienia przestępstwa zgwałcenia z art. 197 § 1 k.k.
- Psycholog jako biegły sądowy. Wpis na listę biegłych. Wymagane kwalifikacje.
- Postępowanie o wykreślenie z listy.
- Funkcja biegłego psychologa w świetle projektu ustawy o biegłych sądowych.
- Ochrona tajemnicy psychologicznej.
- Odpowiedzialność za ujawnienie tajemnicy zawodowej i tzw. danych wrażliwych – studium praktyki sądowej.
- Przykłady naruszenia zasad etyki przez psychologa. Funkcja biegłego, a inne funkcje zawodowe psychologa.
Psychologia a cele postępowania karnego
- Przedmiot i metody badań psychologii śledczej oraz psychologii sądowej.
- Psychologia, kryminalistyka, kryminologia i inne nauki pokrewne (pomocnicze) w prawie karnym.
- Przesłanki wszczęcia śledztwa. Sądowa kontrola decyzji o odmowie wszczęcia i umorzeniu śledztwa.
- Czynności sprawdzające i weryfikacja danych zawartych w zawiadomieniu o popełnieniu przestępstwa.
- Faktyczne wszczęcie śledztwa. Pierwsze czynności dowodowe z udziałem psychologów.
- Formułowanie planów śledztwa ze szczególnym uwzględnieniem czynności psychologów śledczych i biegłych sądowych.
- Sporządzenie planu śledztwa w sprawie podejrzenia przestępstwa przeciwko wolności seksualnej.
Przebieg postępowania karnego. Identyfikacja i zabezpieczenie dowodów z udziałem psychologów
- Metodologia czynności dowodowych w postępowaniu karnym, cywilnym i w postępowaniu dyscyplinarnym.
- Przegląd spraw o typowe przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, innych przestępstw z użyciem przemocy, o charakterze seksualnym, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, przeciwko rodzinie i opiece, przeciwko wiarygodności dokumentów, a także przestępstw menedżerskich i innych popełnianych w obrocie gospodarczym oraz przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Problem krzyżowania się zagadnień prawnych i psychologicznych w przypadku analizy znamion przestępstw. Przebieg postępowania karnego – śledztwo, postępowanie przed sądem pierwszej instancji, postępowanie odwoławcze, czynności po uprawomocnieniu się orzeczenia, postępowanie wykonawcze.
- Przebieg postępowania dowodowego – identyfikacja źródeł dowodowych. Dowody bezpośrednie, pośrednie i poszlaki.
- Oględziny miejsca, osoby i rzeczy. Czynności podejmowane w stosunku do osoby podejrzanej (pobranie próbek do badań identyfikacyjnych, oględziny osoby, pobranie odcisków, fotografowanie, zabezpieczenie odzieży).
- Przesłuchanie świadka – uwarunkowania prawne. Taktyka kryminalistyczna okazania osoby i rzeczy.
- Przyczyny złożenia fałszywego zawiadomienia o przestępstwie. Czynniki motywujące i demotywujące do złożenia fałszywego zeznania.
- Formułowanie wersji śledczych. Współpraca organów śledczych z psychologami kryminalnymi.
- Formułowanie wersji śledczych.
- Analiza modus operandi na podstawie czynności oględzin i zabezpieczenia pierwszych śladów (dowodów) przestępstwa.
- Pierwsze czynności procesowe z udziałem psychologów śledczych. Metody rozpytania osób zaburzonych psychicznie, agresywnych, uzależnionych od substancji psychoaktywnych.
- Wsparcie psychologa w przypadku dynamicznych czynności wykrywczych, pościgu za sprawcą i zatrzymania.
Psychologia zeznań świadków i wyjaśnień oskarżonych
- Przesłuchanie jako proces komunikacji interpersonalnej.
- Psychoorganiczne uwarunkowania procesu postrzegania i mechanizmu pamięci.
- Wpływ czynników zewnętrznych na procesy poznawcze.
- Czynniki podmiotowe wpływające na treść zeznań (wyjaśnień) – wiek, stan psychiczny, zaburzenia psychiczne, stan po użyciu środków psychoaktywnych.
- Przesłuchanie osób starszych z objawami demencji i innych zaburzeń.
- Kryteria wiarygodności i szczerości zeznań (wyjaśnień).
Elementy psychopatologii
- Klasyfikacje zaburzeń psychicznych.
- Zaburzenia czynności poznawczych, zaburzenia czynności emocjonalnych, motywacyjnych i inne mające znaczenie w opiniowaniu.
- Przesłuchanie osób uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych.
- Metody analizy zeznań świadków (wyjaśnień oskarżonych).
- Techniki detekcji kłamstwa. Zaburzenia osobowości i symptomy kłamstwa instrumentalnego.
- Podatność na sugestię i zdolność do konfabulacji.
- Psychologiczne badanie zdolności do udziału w czynności przesłuchania.
Taktyka przesłuchania
- Przesłuchanie a inne czynności wykrywcze (ze szczególnym uwzględnieniem rozpytania).
- Taktyka śledztwa a taktyka i metody przesłuchania świadków i podejrzanych.
- Niedozwolone techniki przesłuchania – wykorzystanie stanu wyłączającego świadomość, przymusu, groźby bezprawnej, stosowanie hipnozy albo środków chemicznych i technicznych wpływających na procesy psychiczne.
- Naruszenie zakazów dowodowych – studium praktyki sądowej.
- Badanie wariograficzne – analiza zmian psychofizjologicznych. Prawna dopuszczalność badania w postępowaniu karnym, instytucjach publicznych i innych podmiotach. Prezentacja laboratorium do prowadzenia badań.
- Przebieg badania i metodologia sporządzenia opinii przez biegłego.
- Problem oceny wiarygodności ekspertyzy.
Czynności procesowe z udziałem małoletnich
- Małoletni świadek a małoletni pokrzywdzony. Problem kryminalizacji przestępstw na szkodę małoletnich.
- Prawne instrumenty ochrony małoletniego w postępowaniu karnym, cywilnym i dyscyplinarnym.
- Przesłanki przesłuchania małoletniego świadka (pokrzywdzonego). Etapy i przebieg czynności. Wybór techniki przesłuchania ze względu na wiek i stopień rozwoju małoletniego.
- Udział psychologa w przesłuchaniu małoletniego – zagadnienia procesowe.
- Przesłuchanie małoletniego – warsztat połączony z symulacją.
- Badanie małoletniego świadka (pokrzywdzonego) przez biegłego psychologa.
- Sporządzenie opinii dotyczącej przesłuchania małoletniego. Analiza lingwistyczno – psychologiczna zeznań w kontekście stopnia rozwoju małoletniego. Identyfikacja traumy i symptomów doświadczenia przemocy. Badanie wpływu innych osób na treść zeznań. Objawy indukcji oraz sugestii.
Opiniowanie przez biegłych psychologów w postępowaniu karnym
- Współpraca biegłych z wymiarem sprawiedliwości. Organizacja pracy i obieg dokumentacji w sądzie oraz w prokuraturze (jednostki organizacyjne, sygnatury spraw).
- Dopuszczenie dowodu z opinii biegłego psychologa – tezy dowodowe, zakres i przedmiot opinii, czas i miejsce wykonania badań.
- Ocena opinii biegłego psychologa przez organy procesowe. Przypadki podważenia opinii biegłego psychologa – studium praktyki sądowej.
- Przesłuchanie świadka na rozprawie głównej.
- Przesłuchanie świadka z udziałem biegłego psychologa. Metody badań psychologicznych. Wykorzystanie danych z akt sprawy oraz innych materiałów na potrzeby diagnozy.
- Metodologia sporządzenia opinii na temat zdolności postrzegania, zapamiętywania, odtwarzania spostrzeżeń i ich komunikowania. Wpływ zaburzeń psychicznych na procesy poznawcze.
- Badanie wpływu stresu na funkcje poznawcze świadka.
Udział biegłego psychologa w wydaniu opinii przez biegłych innych specjalności w postępowaniu karnym
- Pojęcie poczytalności w prawie karnym materialnym.
- Badanie poczytalności w toku śledztwa.
- Prawne uwarunkowania obserwacji w zakładzie leczniczym.
- Przesłanki orzekania środków zabezpieczających (terapii, terapii uzależnień i pobytu w zakładzie psychiatrycznym).
- Opiniowanie zaburzeń w przypadku preferencyjnych sprawców seksualnych z udziałem biegłego psychologa.
- Metodologia sporządzenia opinii sądowo-psychiatrycznej.
- Współdziałanie biegłego psychologa z biegłymi różnych specjalności.
- Wysłuchanie biegłych lekarzy psychiatrów, psychologów i seksuologów przed sądem.
- Inne problemy związane ze współdziałaniem biegłego psychologa z biegłymi innych specjalności przy wydaniu opinii.
Współpraca psychologów ze specjalistami innych dziedzin
- Sporządzenie opinii przez biegłego psychologa na temat zeznań świadka.
- Psychologia śledcza a medycyna sądowa.
- Współdziałanie biegłego psychologa z biegłymi lekarzami psychiatrami, biegłymi seksuologami oraz biegłymi innych specjalności. Prawne i psychologiczne ujęcie zagadnienia poczytalności.
- Techniki kryminalistyczne służące wykryciu sprawcy przestępstwa. Antropologia kryminalna i badanie zapisów monitoringu wizyjnego. Informatyka śledcza. Daktyloskopia i traseologia. Badanie broni palnej i amunicji.
- Współpraca psychologów śledczych ze specjalistami z zakresu lingwistyki kryminalnej. Analiza wiadomości tekstowych, zapisów cyfrowych i materiału poglądowego.
- Współpraca psychologów śledczych z technikami kryminalistyki zabezpieczającymi ślady biologiczne.
- Zabezpieczenie śladów na miejscu zdarzenia – prezentacja mobilnego laboratorium kryminalistycznego.
Profilowanie i inne metody identyfikacji sprawcy
- Pierwsze czynności śledztwa w celu ustalenia sprawcy przestępstwa. Typowanie.
- Analiza kryminalna. Metodologia i zastosowanie w praktyce śledczej.
Badanie sprawców czynów zabronionych
- Badania psychologiczne oskarżonego
- Wykorzystanie psychologii śledczej w ramach czynności operacyjnych
- Wsparcie i badanie ofiar przestępstw
- Znaczenie psychologii śledczej w prowadzeniu postępowania w stosunku do cudzoziemców
- Inne czynności z udziałem psychologów w postępowaniu karnym
- Psycholog śledczy a media
Organizator studiów zastrzega sobie prawo zmiany do 20% programu ze względu na zgłoszone potrzeby przez uczestników i inne okoliczności.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 777,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 777,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto41,26 PLN
- Koszt osobogodziny netto41,26 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Sebastian Ładoś
Wykładowca z wieloletnim doświadczeniem w zakresie prawa karnego i kryminalistyki. Autor i wykładowca licznych szkoleń dla sędziów, prokuratorów i funkcjonariuszy służb mundurowych. Były członek Komitetu Rady Europy do spraw zapobiegania torturom i nieludzkiemu traktowaniu w Strasburgu (CPT).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Matriały dla uczestników przekazywane sa w formie elektronicznej PDF, Word, oraz dostępne na platformie Wirtualnej uczelni
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Klimatyzacja
- Laboratorium komputerowe