„Skuteczne metody przeciwdziałania przestępczości oraz przemocy wobec osób starszych, wykluczonych. Działania przestępcze wobec osób starszych w tym metodą na tzw. „wnuczka”, „policjanta” oraz przy wykorzystaniu cyberprzestępczości mającej na celu wyłudzenie środków pieniężnych”
„Skuteczne metody przeciwdziałania przestępczości oraz przemocy wobec osób starszych, wykluczonych. Działania przestępcze wobec osób starszych w tym metodą na tzw. „wnuczka”, „policjanta” oraz przy wykorzystaniu cyberprzestępczości mającej na celu wyłudzenie środków pieniężnych”
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Pomoc społeczna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Osoby w wieku powyżej 55 lat, uczęszczające do Uniwersytetów III wieku, Rady Seniora usytuowanych przy Urzędach Miasta, Gminy, Polski Związek Emerytów i Rencistów, instytucje pomocy społecznej MOPS, osoby zarejestrowane w Urzędach Pracy. Osoby należące do grupy o wysokim ryzyku prawdopodobieństwa pokrzywdzenia przestępstwem ze względu na wykluczenie społeczne, cyfrowe i technologiczne determinowane wiekiem i formy dyskryminacji (Ageizm)
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji22-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Wypracowanie prawidłowych nawyków oraz właściwych modeli postepowania seniorów w sytuacji zagrożenia ich bezpieczeństwa, podniesienie wiedzy i umiejętności seniorów w zakresie niebezpieczeństw płynących z nieumiejętnego rozpoznawania zagrożeń przestępczych oraz zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. Utrwalenie wiedzy, wypracowanie mechanizmów prawidłowego działania, aktywizacja seniorów celem większej dbałości o zapewnienie własnego bezpieczeństwa.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się - Skutecznie posługuje się modelami wzywania pomocy w sytuacji bezpośredniej napaści ze strony napastnika | Kryteria weryfikacji • Praktyczne ćwiczenia z sytuacji kryzysowej - obserwacja uczestnika szkolenia przez szkolącego w warunkach symulujących zaistnienie zdarzenia nagłego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Celem ćwiczenia jest przedstawienie hipotetycznego scenariusza podszywania się pod przedstawiciela instytucji związanej z zaufaniem publicznym/ wykonywaniem zawodu związanego z czynnościami niecierpiącymi zwłoki dotyczącymi zapewnienia prawidłowego funkcjonowania mediów w miejscu zamieszkania seniora/ elektryk/wodociągi/ gazownia/spółdzielnia/kominiarz | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. 1 Przestępczość wobec osób starszy oraz wykluczonych – Jak reagować?, jak ją rozpoznać?
-
- Jakie są rodzaje przemocy – omówienie rodzajów przemocy wobec osób starszych, wykluczonych: fizyczna, psychiczna, ekonomiczna, seksualna, zaniedbanie
- Seniorzy jako grupa wysokiego ryzyka predystynowana do stania się ofiarą przestępstw
- Przemoc psychiczna wobec osób starszych- jak rozpoznać, jakie przybiera formy
- Przemoc domowa-przejawy przemocy wobec osób starszych wykluczonych w miejscu zamieszkania
- Gdzie szukać pomocy – omówienie instytucji oraz stowarzyszeń świadczących pomoc
1. 2 Szczegółowe omówienie metod działania przestępców wobec osób starszych i wykluczonych ze względu na wiek
- przestępstwa przeciwko seniorom, oszustwo metodą na „wnuczka”, „policjanta”, , „pracownika banku” itp.
- umówienie reakcji osób starszych podczas w rozmów telefonicznych z przestępcami, wypracowanie odpowiednich postaw zapobiegających działaniom przestępczych,
- Omówienie metod działania przestępcy podczas wizyty w miejscu zamieszkania seniora osoby wykluczonej – sposoby zabezpieczenia się przed zostaniem ofiarą przestępstwa,
- Metody okradania osób starszych
- zabezpieczenie miejsca zamieszkania podczas wyjazdu, pobytu w szpitalu lub sanatorium,
1.3 Zagrożenia w cyberprzestrzeni – profilaktyka
- transakcje gotówkowe i bezgotówkowe
- co to jest phishing zagrożenia w cyberprzestrzeni
- oszustwa na aukcjach internetowych OLX, Allegro
- Rozpoznawanie oszustw online
- Jak rozpoznać fałszywe wiadomości, strony internetowe, strony bankowe
2.1 Część praktyczna
- Inscenizacja zachowania przestępców wskazanie metod działania
- zaangażowanie seniorów do ćwiczenia
- wypracowanie schematów działania mających na celu nie dopuszczenie do przestępstwa wobec osób starszych
- bezpieczne wezwanie pomocy
- nowoczesne technologie jako wsparcie bezpieczeństwa seniora
13. Szczegółowy harmonogram realizowanej usługi szkoleniowej:
Harmonogram szkolenia
08:00 – 10:30
1. 1 Przestępczość wobec osób starszy oraz wykluczonych – Jak reagować?, jak ją rozpoznać?
1. 2 Szczegółowe omówienie metod działania przestępców wobec osób starszych i wykluczonych
10:30 -11:00
Przerwa kawowa
11:00 – 13:00
1.3 Zagrożenia w cyberprzestrzeni – profilaktyka
13:00- 14:00
Przerwa obiadowa
14:00 -16:00
2.1 Część praktyczna
16:00-16:30
Przerwa kawowa
16:30- 18:00 Podsumowanie i Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Szkolenie bezpieczny senior | Prowadzący Michał L. | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 10:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto240,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto240,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Michał L.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Administratorzy usługi dołożyli wszelkich starań celem minimalizacji rozwiązań przyczyniających się do powstawania śladu węglowego, ukierunkowując metody prowadzenia szkolenia na istotne koncepcje poszanowania surowców pochodzących ze środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem oszczędzania wody i redukcją ilości kart z drukowanymi pomocami naukowymi do niezbędnego minimum – zastępując tradycyjne formy papierowej dystrybucji opracowaniami przesyłanymi drogą elektroniczną, respektując tym samym wytyczne gospodarki ekologicznej, zielonej transformacji, zielonych kompetencji i transformacji cyfrowej. Również materiały piśmiennicze wydane uczestnikom szkolenia pochodzą ze zrównoważonych źródeł recyklingu celem dążenia do minimalizacji negatywnych skutków związanych z długotrwałym i kosztownym procesem unieszkodliwiania materiałów składających się plastiku i tym pochodnych.