Neurologopedia – studia podyplomowe
Neurologopedia – studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Neurologopeda posiada uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia o charakterze zamkniętym (oddziały rehabilitacji, neurologii, psychiatrii), do pracy w placówkach specjalnych (z osobami upośledzonymi umysłowo, z mózgowym porażeniem dziecięcym), jak również do posługiwania się tytułem zawodowym „neurologopeda” w praktyce prywatnej.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji05-10-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi286
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest uzyskanie wiedzy niezbędnej do specjalizacji w zakresie neurologopedii oraz kwalifikacji neurologopedy. Ukończenie studiów nie jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu specjalisty neurologopedy w ramach służby zdrowia. Studia zapewniają niezbędne przygotowanie teoretyczne, bez wymaganego przepisami stażu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WIEDZY:• Absolwent w podstawowym zakresie definiuje pojęcia i teorie związane znaczeniem neurologopedii w systemie nauk oraz w organizacji systemu opieki i ochrony zdrowia na poziomie krajowym. • Absolwent definiuje powiązania neurologopedii z innymi dziedzinami nauk, zwłaszcza z naukami językoznawczymi, pedagogicznymi i naukami o zdrowiu, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. • Absolwent w podstawowym zakresie definiuje pojęcia dotyczącą budowy i funkcjonowania centralnego układu nerwowego, wie, jakie ograniczenia wynikają z jego uszkodzeń lub niedorozwoju na różnych etapach życia człowieka (od okresu prenatalnego do później starości) | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie definiuje kluczowe pojęcia dotyczące neurologopedii oraz wyjaśnia ich rolę w opiece zdrowotnej.Uczestnik wskazuje oraz charakteryzuje zależności między neurologopedią a innymi dziedzinami nauki, podając konkretne przykłady. Uczestnik poprawnie opisuje struktury układu nerwowego oraz przedstawia przykłady konsekwencji jego uszkodzeń na różnych etapach życia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WIEDZY:• Absolwent charakteryzuje metodologię postępowania logopedycznego, mechanizm działania, zalety i skutki uboczne zabiegów terapeutycznych stosowanych w logopedii, charakteryzuje zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w terapii logopedyczne • Absolwent definiuje zasady programowania terapii neurologopedycznej dzieci, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją • Absolwent charakteryzuje programowania terapii neurologopedycznej młodzieży i dorosłych, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie charakteryzuje etapy postępowania logopedycznego, wyjaśnia mechanizm działania wybranych zabiegów terapeutycznych oraz identyfikuje ich zalety i skutki uboczne.Uczestnik przedstawia zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w terapii logopedycznej oraz opisuje ich zastosowanie w praktyce. Uczestnik wyjaśnia kluczowe zasady programowania terapii neurologopedycznej dla dzieci, szczególnie w odniesieniu do problemów komunikacyjnych wynikających z dysfunkcji układu nerwowego. Uczestnik opisuje kroki postępowania oraz dostosowuje metody pracy terapeutycznej do potrzeb dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego. Uczestnik opisuje zasady programowania terapii neurologopedycznej dla młodzieży i dorosłych z uszkodzeniami układu nerwowego. Uczestnik wskazuje odpowiednie metody terapeutyczne dla poszczególnych grup wiekowych, uwzględniając specyfikę problemów komunikacyjnych. Uczestnik dostosowuje plan terapii do indywidualnych potrzeb pacjentów, w zależności od stopnia i rodzaju uszkodzeń układu nerwowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE UMIEJETNOŚCI• Absolwent samodzielnie wyszukuje, analizuje i ocenia i integruje informacje z zakresu neurologopedii i nauk pomocniczych, wykorzystuje przy tym różne źródła i sposoby, potrafi podjąć działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową • Absolwent organizuje program efektywnej terapii i skutecznie ją poprowadzi • Absolwent prowadzi badania specjalistyczne oraz analizuje badania wykonane przez innych specjalistów (psycholog, foniatra) • Absolwent posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań terapeutycznych • Absolwent diagnozuje i programuje terapię neurologopedyczną młodzieży i dorosłych, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją; dostosowuje metody pracy do potrzeb i możliwości pacjentów; modyfikuje terapię stosownie do celów | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać odpowiednie źródła wiedzy, zanalizować i krytycznie ocenić zawarte w nich informacje oraz przedstawić ich praktyczne zastosowanie.Uczestnik tworzy indywidualny plan terapeutyczny na podstawie diagnozy pacjenta i dostosowuje metody terapeutyczne do jego potrzeb. Uczestnik potrafi prawidłowo przeprowadzić badanie diagnostyczne oraz zinterpretować wyniki badań przeprowadzonych przez inne osoby, z uwzględnieniem współpracy interdyscyplinarnej. Uczestnik podejmuje decyzje terapeutyczne zgodnie z normami etycznymi oraz wskazuje potencjalne skutki różnych metod terapii. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH• Absolwent samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje z zakresu neurologopedii i nauk pomocniczych, wykorzystuje przy tym różne źródła i sposoby. • Absolwent organizuje działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową • Absolwent opracowuje program efektywnej terapii i skutecznie ją poprowadzić • Absolwent przeprowadza badania specjalistyczne oraz zanalizować badania wykonane przez innych specjalistów (psycholog, foniatra) • Absolwent posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań terapeutycznych | Kryteria weryfikacji Uczestnik wyszukuje i selekcjonuje odpowiednie źródła naukowe oraz literaturę z zakresu neurologopedii i nauk pokrewnych, wykazując się znajomością różnorodnych baz danych i narzędzi badawczych.Uczestnik przeprowadza analizę zdobytych informacji oraz potrafi je zintegrować w kontekście pracy terapeutycznej. Uczestnik opracowuje plan rozwoju zawodowego, uwzględniając indywidualne cele, potrzeby oraz zasoby. Uczestnik identyfikuje możliwości rozwoju zawodowego w obszarze neurologopedii, w tym udział w konferencjach, szkoleniach oraz programach rozwojowych. Uczestnik przygotowuje program terapii dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta, uwzględniając specyfikę problemów neurologopedycznych. Uczestnik skutecznie prowadzi terapię, monitoruje postępy pacjenta i wprowadza modyfikacje w programie terapii w razie potrzeby. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH • Absolwent diagnozuje i programuje terapię neurologopedyczną młodzieży i dorosłych, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją; dostosowuje metody pracy do potrzeb i możliwości pacjentów; modyfikuje terapię stosownie do celów | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie przeprowadza wywiad oraz badanie diagnostyczne w zakresie neurologopedii.Uczestnik interpretuje wyniki badań przeprowadzonych przez innych specjalistów i potrafi je uwzględnić w planowaniu terapii. Uczestnik identyfikuje i omawia zasady etyczne w pracy neurologopedy oraz analizuje sytuacje, w których mogą wystąpić dylematy etyczne. Uczestnik przewiduje skutki działań terapeutycznych i podejmuje decyzje w oparciu o zasady etyczne. Uczestnik przeprowadza kompleksową diagnozę neurologopedyczną i opracowuje plan terapii dostosowany do potrzeb i możliwości pacjenta. Uczestnik monitoruje postępy pacjenta i modyfikuje terapię w zależności od zmian stanu zdrowia oraz celów terapeutycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy:• Absolwent definiuje metodologię postępowania logopedycznego, mechanizm działania, zalety i skutki uboczne zabiegów terapeutycznych stosowanych w logopedii, charakteryzuje zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w terapii logopedycznej | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie definiuje i opisuje metodologię stosowaną w logopedii, wyjaśnia mechanizmy działania wybranych zabiegów terapeutycznych oraz rozpoznaje ich skutki uboczne.Uczestnik charakteryzuje zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanej w logopedii, określając ich rolę w procesie terapeutycznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin zajęć teoretycznych |
Liczba godzin zajęć praktycznych |
Liczba |
1. |
Afazja w neurologii klinicznej |
7 |
8 |
1 |
2. |
Neurofizjologiczny, socjologiczny, rehabilitacyjny kontekst zaburzeń mowy |
8 |
22 |
2 |
3. |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca |
5 |
5 |
1 |
4. |
Fizjoterapia |
8 |
8 |
2 |
5. |
Muzykoterapia i arteterapia |
8 |
8 |
2 |
6. |
Wybrane aspekty językowe w neurologopedii |
5 |
5 |
1 |
7. |
Diagnostyka neurofizjologiczna |
- |
10 |
2 |
8. |
Psychoterapia |
- |
10 |
1 |
9. |
Wybrane zagadnienia z neuroanatomii, neurofizjologii i patologii mowy |
5 |
5 |
1 |
10. |
Neurologiczny aspekt dysartrii i jąkania |
- |
5 |
1 |
11. |
Zaburzenia mowy w uszkodzeniach układu nerwowego u dzieci |
- |
8 |
2 |
12. |
Techniki terapeutyczne stosowane w neurologicznych zaburzeniach mowy u dzieci |
- |
10 |
2 |
13. |
Zaburzenia komunikacji językowej w aspekcie neurologii |
5 |
5 |
1 |
14. |
Ćwiczenia praktyczne z zakresu diagnozy i terapii neurologicznych zaburzeń mowy |
- |
110 |
10 |
15. |
Wprowadzenie do metody integracji sensorycznej |
- |
5 |
1 |
16. |
Zastosowanie metody integracji sensorycznej |
- |
10 |
2 |
Razem: |
51 |
234 |
32 |
Liczba godzin: 286
Informacje dodatkowe
- Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
- Czas trwania: 2 semestry.
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się 2 egzaminami po każdym semestrze studiów.
- Dni odbywania się zajęć: wybrane soboty i niedziele
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Spotkanie organizacyjne | Data realizacji zajęć 12-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 | Forma stacjonarna Nie |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto19,58 PLN
- Koszt osobogodziny netto19,58 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Hankus
Józef Oczadły
Elżbieta Skrzypiec - Kucharzewska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały z wytypowanych zajęć po ich realizacji.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty oplaty wpisowej w kwocie 300 zł.
Ukończone studia na kierunku Logopedia.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
286 godzin zajęć
Usługi realizowane przez Akademię WSB są zwolnione z VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy o Vat i §3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty oplaty wpisowej w kwocie 300 zł.
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe