Ethoplanet. Kurs Medycyna Behawioralna Psów i Kotów. Dla lekarzy weterynarii i studentów medycyny weterynaryjnej, behawiorystów współpracujących z lekarzami wet.. Obejmuje aspekty neurofizjologii zwierząt z nastawieniem na psychofarmakoterapię. Kurs teoretyczno-warsztatowy, zakończony egzaminem.
Ethoplanet. Kurs Medycyna Behawioralna Psów i Kotów. Dla lekarzy weterynarii i studentów medycyny weterynaryjnej, behawiorystów współpracujących z lekarzami wet.. Obejmuje aspekty neurofizjologii zwierząt z nastawieniem na psychofarmakoterapię. Kurs teoretyczno-warsztatowy, zakończony egzaminem.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs nie tylko dla lekarzy weterynarii i studentów medycyny weterynaryjnej, ale także dla behawiorystów współpracujących z lekarzami weterynarii. Medycyna behawioralna psów i kotów obejmuje wszystkie aspekty neurofizjologii zwierząt w kontekście pracy lekarza ze szczególnym nastawieniem na psychofarmakoterapię zaburzeń zachowania zwierząt.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji21-02-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi60
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Program obejmuje szczegółową analizę przypadków klinicznych ze szczególnym naciskiem na te, w których zaburzenia zdrowotne wpływały na pojawienie lub zaostrzenie się problemów behawioralnych zwierzęcia. Kurs przygotuje uczestników do postępowania w przypadkach długoterminowego wdrażania i koordynowania jednoczesnego leczenia zwierzęcia i treningu behawioralnego. W trakcie kursu przedstawione zostaną również szczegółowo zagadnienia dotyczące farmakoterapii zachowań.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik:- oceni dobrostan kotów wychodzących i niewychodzących - wie kiedy i jak stosować odpowiednio suplementację i farmakoterapię -przygotuje programy behawioralne dla schronisk -stosuje metody alternatywne w terapii zaburzeń zachowania -przeprowadzi trening medyczny | Kryteria weryfikacji -dokonuje oceny dobrostanu-opracowuje odpowiednią suplementację -opracowuje odpowiednie leczenie faramkalogiczne -opracowuje plan treningowy -aranżuje zaplecze i odpowiedni sprzęt terapeutyczny | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Usługa o charakterze zawodowym
- Kształcenie KUZWykonywanie czynności pomocniczych z zakresu usług weterynaryjnych
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
Część 1 Podstawy analizy zachowania psów i kotów (strefa e-learningowa)
Moduł 1 Etogram psa. dr Agata Kokocińska
- Wstęp. Wpływ człowieka na zachowanie psa. Komunikacja człowiek-pies.
- Kanały komunikacyjne. Węch.
- Kanały komunikacyjne. Wzrok.
- Komunikacja wizualna.
- Kanały komunikacyjne. Słuch. Komunikacja dźwiękowa.
- Sygnały uspokajające/stresowe. Sygnały uspokajające/stresowe. Podstawowe informacje wg. uproszczonej nomenklatury.
- Zachowania dominacyjne.
- Etapy rozwoju psiego umysłu.
- Wpływ człowieka na kompetencje socjalne psów.
- Czym jest komunikacja?
- Wzmacnianie.
- Relacje.
- Etogram.
Moduł 2 Etogram kotów. dr Agata Kokocińska
Moduł 3 Analiza zachowania zwierząt dr Agata Kokocińska
- Wstęp do analizy zachowania. Etologia. Behawioryzm.
- Behawior. Zachowanie. Instynkt. Podstawy analizy zachowania.
- Charakterystyka analizy zachowania.
- Bodźce.
- Potrzeba. Instynkt. Popęd i konflikt popędów. Motywacja.
- Strategie przetrwania i czynności ochronne.
- Emocje. Strach, niepokój, lęk i fobia, agresja, terytorializm- biologiczne podstawy.
- Wpływ stresu na zachowanie. Stres jako stan mobilizacji całego organizmu w koncepcji Sely’ego. Pojęcie homeostazy.
- Zachowania socjalne.
- Wpływ środowiska.
- Modyfikacje zachowań.
Moduł 4 Teoria uczenia i modyfikacji zachowań. dr Agata Kokocińska
- Teoria uczenia. Pamięć. Inteligencja. Rodzaje, procesy i mechanizmy uczenia się. Habituacja.
- Procesy uwagi.
- Modyfikacja zachowania. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Kwadrat wzmocnień. Pojęcie kary i nagrody. Pozytywność i negatywność kar i nagród. Nabywanie, wygaszanie i samorzutne odnowienie, generalizacja bodźca, różnicowanie bodźców.Rytualizacja i nawyki. Wyuczona bezradność.
Część 3 Medycyna behawioralna psów i kotów (webinary w czasie rzeczywistym)
- Profilaktyka weterynaryjna. Kalendarz szczepień szczeniąt – wg World Small Animal Veterinary Association. Kwarantanna- prawda czy mit? Wpływ kwarantanny na rozwój szczenięcia.
- Podstawy medycyny behawioralnej
- Wpływ chorób somatycznych na występowanie zaburzeń zachowania- plan badania behawioralnego. Algorytmy postępowania diagnostycznego. Schematy postępowania oraz schematy różnicujące zaburzenia zachowania i choroby. Case study.
- Wpływ odsadzenia i socjalizacji na zachowanie psów i kotów.
- Ocena zachowań patologicznych.
- Interpretacja objawów.
- Medycyna behawioralna jako integralna część praktyki weterynaryjnej. Objawy wiodące i postępowanie nastawione na rozwiązanie problemu.
- Profilaktyka niepożądanych zachowań psów i kotów.
- Terapia problemowych zachowań kotów.
- a) Patologiczne zachowania związane z pobieraniem pokarmu (brak apetytu, nadmierny apetyt, PICA, neofobia) i piciem;
- b) Zaburzenia związane ze snem i odpoczynkiem;
- c) Zaburzenia związane z wylizywaniem;
- d) Patologie związane z łańcuchem łowieckim;
- e) Agresja- typy, ocena, analiza zachowań agresywnych;
- f) Oddawanie moczu i kału poza kuwetą
- g) zachowania stereotypowe;
- Terapia problemowych zachowań psów.
- a) Patologiczne zachowania związane z pobieraniem pokarmu (brak apetytu, nadmierny apetyt, PICA, neofobia) i piciem;
- b) Zaburzenia związane ze snem i odpoczynkiem;
- c) Zaburzenia związane z wylizywaniem;
- d) Patologie związane z łańcuchem łowieckim;
- e) Agresja- typy, ocena, analiza zachowań agresywnych;
- f) Oddawanie moczu i kału w domu;
- g) Zachowania stereotypowe;
- h) Psychodermatozy
- i) Wokalizacje
- Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych psów i kotów.
- Praktyczne algorytmy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w popularnych i nietypowych zaburzeniach zachowania (w tym m.in.: OCD, CDS – Zespół zaburzeń poznawczych, problemy separacyjne, zespół falującej skóry, wyuczona bezradność, reaktywność, agresja, depresja, zespół deprywacji sensorycznej, fobie proste i złożone, zespół lęku uogólnionego, przeczulica kotów, zaburzenia osobowości).
- Sposoby na minimalizowanie stresu w życiu psów i kotów.
- Psychofarmakologia.
- Farmakoterapia zaburzeń zachowania- badania, wskazania, przeciwskazania.
- a) neuroprzekaźniki
- b) klasyfikacja leków psychotropowych
- c) dobór odpowiednich leków psychoaktywnych i suplementacji
- d) najważniejsze grupy leków psychotropowych
- e) niebezpieczeństwo stosowania leków psychotropowych
- f) analiza dawkowania
- Suplementacja zaburzeń behawioralnych.
- Terapie wspomagające i alternatywne.
- Ziołolecznictwo- prawda czy mit?
- CBD- moda czy potencjał?
- Analiza postępów i dynamiki przebiegu procesu terapeutycznego.
- Rola placebo w leczeniu i terapii.
Część 4 Medycyna behawioralna psów i kotów (zajęcia stacjonarne)
- Analiza relacji w grupie socjalnej psów i kotów.
- Prawidłowe prowadzenie wywiadu. Konsultacja behawioralna. Tworzenie planów miejsca i sytuacji.
- Terapie społeczno-środowiskowe.
- Decyzja o eutanazji.
- Aranżacja zaplecza gabinetu przyjaznego psom i kotom.
- Farmakoterapia zaburzeń zachowania.
- Studium przypadków.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Podstawy medycyny behawioralnej | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Ocena zachowań patologicznych. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Terapia problemowych zachowań psów i kotów, cz.1 | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 01-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Terapia problemowych zachowań psów i kotów, cz.2 | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 02-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Wpływ chorób somatycznych na występowanie zaburzeń zachowania. Hormony, wpływ kastracji na zachowanie. | Prowadzący Katarzyna Barłowska | Data realizacji zajęć 02-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Zaburzeniach zachowania (OCD, CCD/FCD) | Prowadzący Jolanta Łapińska | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Farmakoterapia zaburzeń zachowania/CDS | Prowadzący Jolanta Łapińska | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Terapia problemowych zachowań psów. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Terapia problemowych zachowań kotów. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Terapia problemowych zachowań psów. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Terapie - fizjoterapia. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Analiza postępów, placebo - case study | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt usługi brutto5 400,00 PLN
- Koszt usługi netto5 400,00 PLN
- Koszt godziny brutto90,00 PLN
- Koszt godziny netto90,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Barłowska
Absolwentka weterynarii wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Uczestniczka licznych staży i praktyk zawodowych w lecznicach dla zwierząt w Polsce i za granicą (m.in. 7-miesięczny staż w University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno). Słuchaczka kursu „Behawioryzm” organizowany przez Szkołę Psów CANAAN.
Lekarz weterynarii, opiekun zwierząt i kierownik Gabinetu Weterynaryjnego Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN.
Obecnie w trakcie studiów doktoranckich w Zakładzie Embriologii Doświadczalnej Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN. Organizatorka akcji adopcyjnych dla psów i kotów przy schroniskach dla zwierząt przy ul. Metalurgicznej w Lublinie oraz w Krzesimowie.
Jolanta Łapińska
Po ukończeniu studiów weterynaryjnych szczególnie zainteresowała się etologią i zaburzeniami zachowania zwierząt, co poskutkowało ukończeniem kursów zawodowych zoopsychologa oraz trenera psów. Własną praktykę zoopsychologiczną prowadzi od 2008 roku. Specjalizuje się w terapii zaburzeń zachowania psów i kotów. Od 2014 roku pracuje jako zoopsycholog w warszawskim schronisku dla zwierząt Na Paluchu. Jest wykładowcą na studiach podyplomowych „ Zoopsychologia – problemy behawioru psów” na SGGW. Prowadzi liczne specjalistyczne szkolenia i seminaria z zakresu etologii i terapii zaburzeń zachowania zwierząt. Jest biegłą sądową z zakresu oceny zachowań zwierząt towarzyszących oraz możliwości ich terapii, a także dobrostanu zwierząt towarzyszących.
Katarzyna Wawryniuk
Etologia i ekologia behawioralna to dwie gałęzie wiedzy, będące naukowymi podstawami metodyki pracy szkoleniowej i behawioralnej wypracowanej przez Katarzynę Wawryniuk podczas ponad 10 letniej praktyki. Studia biologiczne II i III stopnia na Uniwersytecie Szczecińskim dały doskonałe podwaliny do pracy ze zwierzętami udomowionymi jak i dzikimi (ptaki) zarówno w kontekście szkoleniowym jak i badawczym.
Dzięki wiedzy biologicznej doskonale rozumie zagadnienia związane z neurobiologicznymi mechanizmami zachowań, ewolucyjnymi i ekologicznymi strategiami przetrwania przejawiającymi się w behawiorze zwierząt, anatomia i fizjologia oraz biochemia nie mają dla niej tajemnic.
Certyfikat Zoopsychologa oraz dyplom ukończenia studiów podyplomowych „Zoopsychologia –zagadnienia podstawowe i aplikacyjne” otrzymała z rąk prof. W.Pisuli. W trakcie tych studiów miała okazję kształcić się m.in. od prof. Turlejskiego, prof Jezierskiego, dr Trojana, dr hab. Kalety pod okiem którego odbywała praktyki m.in. w warszawskim ogrodzie zoologicznym, gdzie jednym z jej zadań dających zaliczenia studiów było wykonanie etogramu lemurów.
W 2013 roku założyła jedną z pierwszych szkół w Szczecinie wolną od awersji w szkoleniu psów – EduAnimalis – Psychologia i uczenie zwierząt. Propagatorka metodyki pracy ze zwierzętami pozbawionej przymusu i przemocy, opartej na kooperacji.
Zuzanna Ligocka
W 2024 roku złożyła rozprawę doktorską, która skupia się na modyfikacjach płynności błony komórkowej plemników psów i ich właściwości po kriokonserwacji.
Prowadzi hodowlę basenji pod przydomkiem Ofindoro zarejestrowaną w 2013 roku. W wystawach psów uczestniczy nieprzerwanie od 2008 roku, pokazujący nie tylko swoje basenji, ale także psy innych ras przygotowane pod kątem odpowiedniego zachowania i prezentacji na wystawach. Z własnymi psami i tymi, które miała pod opieką zdobyła szereg tytułów w tym z wyhodowanym przez siebie basenji, tytuł Młodzieżowego Zwycięzcy Świata’24. Treningi handlingowe, czyli pod katem odpowiedniej prezentacji psa na wystawach prowadzi nie tylko z psami, ale także z właścicielami, którzy sami chcą jak najlepiej zaprezentować swojego pupila na wystawie.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- materiały szkoleniowe w postaci skrytptów do pobrania ze strefy
- baza źródłowych artykułów naukowych do pobrania ze strefy
- videoprezentacje w strefie e-learningowej do odtwarzania do końca kursu, dostępne 24/7
Warunki uczestnictwa
Minimum średnie wykształcenie
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1. Zajęcia stacjonarne: Na zjazdach stacjonarnych organizator zapewnia wszelkie niezbędne materiały i przestrzeń do pracy.
2. Zajęcia online: Do realizacji kursu niezbędny będzie dostęp do komputera oraz internetu.
Zajęcia w formie webinarów w czasie rzeczywistym prowadzone są za pośrednictwem platformy ZOOM.
Uczestnicy otrzymują link do spotkania 7 oraz ponownie 2 dni przed planowanym spotkaniem.
Materiały do pobrania oraz materiały nagrane w formie videoprezentacji oraz filmów instruktżowych dostępne są w strefie e-learningowej: https://elearning.ethoplanet.com gdzie każdy uczestnik ma założone osobiste konto.
3. Egzamin teoretyczny i zaliczenia cząstkowe przeprowadzane są za pośrednictwem platformy Moodle
Adres
Adres
Lawendowe Rancho Ethoplanet
08-445 Czarnowiec, Czarnowiec 28, gmina Osieck
https://goo.gl/maps/hKz3w49STUdNuVJz7
(dojazd z kierunku Otwock lub Garwolin)
opcjonalnie
Centrum Konferencyjno-Apartamentowe Mrówka
02-971 Warszawa, ul. Przekorna 33
https://www.cka-mrowka.pl/
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- sale dydaktyczne, sale warsztatowe, tereny zajęciowe z wybiegami dla zwierząt