Instruktor Szkolenia Psów Specjalizacja I stopnia Zawód „Treser psów” oficjalnie widnieje na liście zawodów Ministerstwa Pracy wg Klasyfikacji zawodów i specjalności pod nr 516405.
Instruktor Szkolenia Psów Specjalizacja I stopnia Zawód „Treser psów” oficjalnie widnieje na liście zawodów Ministerstwa Pracy wg Klasyfikacji zawodów i specjalności pod nr 516405.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do osób pełnoletnich chcących rozwijać swoje zainteresowania i pasje, dający możliwość kształcenia i rozwoju zawodowego.
Według wytycznych zawód „Treser psów” zajmuje się szkoleniem psów przy wykorzystaniu mechanizmów uczenia oraz dzięki nauce przez skojarzenia. Treser psów jest zawodem o charakterze usługowym. Celem jego pracy jest przygotowanie psa do życia z człowiekiem i w jego otoczeniu, bez stanowienia zagrożenia dla innych ludzi i zwierząt. Może również szkolić psy do uczestnictwa w psich sportach i do wykonywania zadań specjalistycznych, takich jak: obronnych, poszukiwawczo-ratowniczych, pomoc osobom niepełnosprawnym (w tym osobom niewidomym), detekcja węchowa , myślistwo, pasterstwo, występy na arenie cyrkowej i innych. Treser psów może szkolić właściciela z psem lub samego psa. Treser psów zajmuje się także szkoleniem szczeniaków, zazwyczaj w formie zajęć grupowych (dla kilku szczeniaków jednocześnie). - Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji05-03-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi150
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po ukończeniu szkolenia I stopnia absolwent potrafi:- szkolić psy metodami pozytywnymi w kierunku podstaw posłuszeństwa
- ma wiedzę odnośnie metod awersyjnych – dlaczego nie warto iść tą drogą
- umie pracować ze swoim psem i z psami, które zna (na kursie odbywa się praca z psami innych kursantów oraz psami instruktorów)
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Po ukończeniu szkolenia I stopnia absolwent:potrafi szkolić psy metodami pozytywnymi w kierunku podstaw posłuszeństwa ma wiedzę odnośnie metod awersyjnych – dlaczego nie warto iść tą drogą umie pracować ze swoim psem i z psami, które zna (na kursie odbywa się praca z psami innych kursantów oraz psami instruktorów) | Kryteria weryfikacji Zaliczenia cząstkowe, egzamin końcowy, praca dyplomowa. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Edycja 6 Wiosna 2025
Zjazd 1 07-16.03.2025
Zjazd 2 26.04-2.05.2025
EGZAMIN 02.05.2025
Zajęcia dodatkowe: Agility, Mantrailing, Nosework, Zajęcia indywidualne
Godziny zajęć:
– w dniu przyjazdu (piątek) start od 12:00
– pozostałe dni 09:00-17:00
Godziny zajęć: 09:00-17:00
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
Etap 1 – Konsultacja kwalifikacyjna (bezpłatna!) oraz praca online (profesjonalna strefa e-learningowa!)
Konsultacja w celu oceny możliwości psa, ewentualne zajęcia wyrównawcze lub nawet pełna terapia. Psy muszą być odpowiednio emocjonalnie przygotowane do udziału w kursie instruktorskim, dlatego też zespół Ethoplanet prowadzi wcześniejsze konsultacje i pomoc w przygotowaniu psa do kursu. W ten sposób zapobiegamy przede wszystkim frustracji ze strony właściciela, że coś nie wychodzi. Grunt to dobry start! W celu umówienia się na konsultację oceny możliwości psa zapraszamy do kontaktu pod mailem: kontakt@ethoplanet.com
Konsultacja odbywa się po wcześniejszym umówieniu się w uzgodnionej lokalizacji.
Konsultacja nie jest obowiązkowa, jednakże zachęcamy do skorzystania, aby dobrze przygotować psa do zajęć i uniknąć rozczarowań.
Etap 2 – Zajęcia teoretyczne podczas kursu
- Zapoznanie się uczestników kursu, omówienie relacji człowiek- pies, ocena możliwości danej pary.
- Behawior psa – domestykacja, zoosemiotyka: nauka komunikacji w świecie psów, omówienie teorii dominacji, ocena potrzeb psa.
- Metody analizy zachowania.
- Pojęcie uczenia się, pamięci, inteligencji.
- Procesy towarzyszące uczeniu się.
- Typy motywacji i sposoby jej budowania.
- Systemy kar i wzmocnień. Nauka odpowiedniego wzmacniania.
- Zaburzenia zachowania i ich wpływ na trening.
- Wpływ treningu na terapię psów z zaburzeniami zachowania.
- Przegląd metod treningowych w pracy z psem.
- Praca węchowa: Nosework i Mantrailling.
- Przegląd ras i użytkowości w kontekście zachowania psów.
- Nauka poprawnego wprowadzania klatki/ kojca
Etap 3 – Praktyczna praca z psem
Sesja szkoleniowa
Sesję rozpoczynamy od momentu, kiedy pies skoncentruje się na swoim przewodniku. Koniec nauki danego ćwiczenia zaznaczamy sygnałem słownym oraz nagrodą socjalną.
Sygnał słowny i nagroda socjalna mają za zadanie rozluźnić psa, dając mu sygnał, że zakończyliśmy pewien etap szkolenia, jesteśmy z niego zadowoleni i będziemy pracować dalej.
Jak wygląda praktyczna praca z psami?
Sposoby uzyskiwania zachowań
- Wyłapywanie (Scanning/Capturing)
- Naprowadzanie (Baiting/Luring)
- Zarządzanie środowiskiem (Environmental Manipulation)
- Targetowanie (zamierzenie na cel – target; wykorzystując cel kształtujemy dane zachowanie (dotyk, skupienie, mata).
- DAID (Do As I Do) (wg: Claudia Fugazza)- pokaz techniki, praca techniką na II stopniu Instruktora Szkolenia Psów
- Zasady kształtowania (wg: Karen Pryor)
Motywacja
- Rodzaje motywacji
- Weryfikacja motywacji u psa
- Sposoby budowania motywacji
Kliker
- Czym jest kliker, bodziec pomostowy, rodzaje bodźców pomostowych
- Zasada działania klikera. Nauka wprowadzenia klikera, pracy z klikerem i bez. Nauka umiejętności zastąpienia klikera innymi elementami.
- Podstawowe sposoby przedłużania zachowania, m.in. „Keep going signal”
- Zabawa klikerowa
Systemy nagradzania:
- socjalne
- rzeczowe
- sytuacyjne
- jackpot
- analiza wzmocnień na przykładzie piramidy potrzeb
Trening- poszczególne komendy
1.Koncentracja uwagi na przewodniku
Nauka skupienia jako podstawa do wszystkich innych komend. Dlaczego? Z rozproszonym psem nie ma mamy możliwości przepracowania jakiegokolwiek treningu.
Etap I – pies na wprost przewodnika
Etap II – pies przy nodze przewodnika
2. Targetowanie
Targetowanie brodą dłoni przewodnika.
3. Podążanie
Podążanie za przewodnikiem i utrzymywanie z nim kontaktu wzrokowego to niesamowicie przydatne ćwiczenie. Stanowi bazę do nauki chodzenia przy nodze i utrzymania kontaktu z psem.
Etap I – pies podąża za przewodnikiem
Etap II – pies podąża za przewodnikiem, który porusza się do tyłu, a następnie po kilku krokach robi obrót i porusza się do przodu z psem przy nodze.
4. Pozycja przy nodze i między nogami
Jako wstęp do chodzenia przy nodze lub wykończeniu zadania np. po przywołaniu. Uzyskanie zachowania: naprowadzanie, kształtowanie, metoda „na miskę”
5. Nauka chodzenia przy nodze
Chodzenie przy nodze w kontakcie
Etap I – chodzenie po prostej
Etap II – chodzenie ze zmianą kierunków
6. Zmiany pozycji: siad, waruj, stój
Opanowanie zmian pozycji. To, że pies potrafi wykonać siad z pozycji stojącej nie oznacza, że zrobi to samo z pozycji leżącej.
Etap I – na wprost przewodnika
7. Luźna smycz:
Nauka chodzenia na luźnej smyczy to absolutna podstawa funkcjonowania z psem w społeczeństwie. Uczymy jak prawidłowo reagować, gdy pies ciągnie na smyczy oraz jak nauczyć go, że chodzenie na luźnej smyczy jest znacznie bardziej korzystne dla obu stron.
Etap I – chodzenie po prostej
Etap II – chodzenie z zatrzymaniem – komenda „stop”
Etap III – chodzenie ze zmianą kierunków
Etap IV – mijanie z innymi psami
8. Zostawanie
Nauka pozostawania psa w jednym miejscu przy jednoczesnym panowaniu nad emocjami (praca w rozproszeniach).
9. Przywołanie
To zachowanie dające swobodę i komfort, które czyni życie psa bezpiecznym.
Nie ma cenniejszej umiejętności od tej, która odwołuje czworonogiego towarzysza od wszelkich niebezpiecznych sytuacji. Nierzadko ratując mu nawet życie.
Treningi z dużym naciskiem na przywoływanie psa i odwoływanie, szczególnie w sytuacji silnych bodźców rozpraszających. Wprowadzenie sygnału np. gwizdek.
10. Prawidłowa zabawa z psem
- Przedmiot – nagroda/motywacja (najpierw właściwy balans między motywacjami)
- Nauka poleceń: „twoja”, „moja”, „puść”- zabawa szarpakiem
- Aport
11. Niepodejmowanie pokarmu – nauka komend „NIE RUSZAJ/ Feee” i „WEŹ”
Jedną z ważniejszych umiejętności jaką powinien opanować pies- czyniąca jego życie bardziej bezpiecznym.
Niepodejmowanie pokarmu:
Etap I – pies nie podejmuje smaczków od przewodnika (z ręki, z ziemi)
Etap II – pies nie podejmuje smaczków od osób trzecich (z ręki, z ziemi)
12. Trening medyczny– nauczenie psa tych czynności jest różne dla każdego psa i wymaga czasu niekiedy sporo czasu – tu pokażemy wstęp i jak pracować, aby psa prawidłowo przyzwyczaić do wybranych czynności, takich jak:
- czesanie
- czyszczenie uszu
- przemywanie oczu
- czyszczenie zębów, sprawdzanie stanu uzębienia
- obcinanie pazurów
- zastrzyki
- pomiar temperatury
13. Nauka zakładania i noszenia kagańca – czas nauki zależny od psa – pokażemy jak prawidłowo wprowadzić kaganiec i jak kontynuować tą czynność aby odnieść sukces
14. Nauka komendy „na miejsce”
Uczone ćwiczenia będą dopracowywane przy zastosowaniu czterech kryteriów pracy: szybkość, czas, dystans, rozproszenie. Będą one stopniowo wprowadzane tylko wtedy kiedy pies dobrze opanuje dane ćwiczenie.
15. Czekanie
Nauka pozostawania psa w jednym miejscu w wybranej pozycji w kontakcie z przewodnikiem – pies czeka na kolejną komendę.
16. Odwołanie
Nauka odwołania psa od bodźców rozpraszających przez przewodnika
17. Wprowadzenie do treningu psów do badań naukowych
Podstawy agility
– co to jest agility; jaki ma wpływ na życie codzienne; dla jakich psów
– rodzaje przeszkód i sposoby ich pokonywania
– poziomy zaawansowania, oraz klasy wzrostowe
– wygląd zawodów krajowych, międzynarodowych, mistrzostw – jakie psy, wiek, przygotowanie, rodzaje biegów
– wiek, a zadania na torze przeszkód – przykładowe plany treningowe dla szczeniąt, młodych i dorosłych psów
– jak przygotować psa psychicznie i fizycznie do treningu agility
– wpływ dogfitnessu na agility
– rozgrzewka przed treningiem, cool – down, rozciąganie aktywne i bierne, masaż
– flat work – praca na ziemie; podstawowe zmiany ręki (teoria + praktyka)
– nauka stacjonaty i zachowań na niej takich jak: pokonanie na wprost, kąty, ciasne skręty, outy – zwrócenie uwagi na prawidłowy handling (teoria + praktyka)
– nauka tunel: rodzaje, sposoby pokonywania, trudności z nim związane (teoria + praktyka)
– samodzielność psa na torze, praca na odległość, hamowanie, praca blisko człowieka, dyskryminacja przeszkód (teoria + praktyka)
– omówienie rodzajów i sposób pokonywania przeszkód strefowych i podstawowe informacje w kwestii ich uczenia
– omówienie technik nauki i zadań wykonywanych na slalomie (teoria + praktyka)
– przykładowe sekwencje treningowe (teoria i praktyka), tory, oraz porównanie ich między poziomami zaawansowania, obecnych i dawnych torów, czytanie map torów ich ustalanie
Podstawy mantrailingu
– czym jest zapach i za czym podążają psy
– praca psa w różnych warunkach środowiskowych
– jak zacząć pracę z psem
– podstawowy sprzęt do tropienia
– przedmiot do naweszenia
– praca pozoranta
– praca z linka
– motywacja w tropieniu
– praca praktyczna z psem
NOWOŚĆ – tylko u nas !
Wprowadzenie do treningu psów do badań naukowych.
Zaprezentujemy schematy procedur treningowych psów do badań naukowych, w tym: trening psów do wskazywania próbek zapachowych, trening unieruchamiania psów do neuroobrazowania.
Trening jest przeprowadzany tylko z wykorzystaniem pozytywnych metod!
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 700,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 700,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto44,67 PLN
- Koszt osobogodziny netto44,67 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mikołaj Zybała
Biolog morza, pasjonat życia morskiego, edukacji ekologicznej a nade wszystko trener zwierząt i popularyzator pozytywnych metod pracy ze zwierzętami.
Obecnie: opiekun i trener zwierząt w Zoo. Doktorant w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczo – Humanistycznego w Siedlcach
Rozpoczął swoją przygodę w 2006 roku od pracy w Helskim fokarium gdzie opiekował się i trenował grupę fok szarych. Potem była przygoda w szpitalu dla fok w Holandii, monitorowanie ujścia Wisły dla WWF Polska, praca dla pierwszego, prywatnego fokarium w Polsce Sea Parku w Sarbsku, następnie Zoo Wrocław i praca z pingwinami przylądkowymi oraz kotikami południowoafrykańskimi a
także fokami pospolitymi. Następnie Zoo w Bristolu, gdzie kierował działalnością sekcji prezentacji zwierząt. Obejmowało to szkolenie nowego zespołu oraz nowych zwierząt do prezentacji edukacyjnych na otwartej przestrzeni bez żadnych zabezpieczeń przed ucieczką grupy małych ssaków w tym, skunksa, surykatek, pancernika, łaskuna palmowego i szopa pracza. Oprócz tego pracował z grupą pięciu dorosłych samców kotika południowoamerykańskiego. Ostatnio podjął pracę w Sanktuarium dla fok w Kornwalii, gdzie łączy pasję do rehabilitacji z treningiem fok oraz podnoszeniem dobrostanu schorowanych i starszych zwierząt poprzez zindywidualizowany trening.
Iga Paczyńska
Założycielka szkoły Gryfny Psiak, mieszkanka Katowic, z zawodu jest pedagogiem, treserem psów oraz zoopsychologiem z uprawnieniami zawodowymi wg MEN.
Od najmłodszych lat zawsze w jej rodzinnym domu był conajmniej jeden pies, kot, żółw, rybki, chomiki, mysz, ślimak Maciuś ;), patyczaki, krab i pewnie jeszcze kilka innych zwierząt.
Aktualnie ma psa, który jest chwilowo wycofany ze sportu z powodu kontuzji: Tommy (owczarek szkocki krótkowłosy)
Organizatorka wielu zbiórek dla Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Katowicach.
Główną pasją w jej psim świecie jest mantrailing (tropienie), którym się interesuje od samego początku pojawienia się tej aktywności z psem w Polsce. Ostatnio z wielkim zainteresowaniem patrzy także na pasienie. Prowadziła także jako instruktorka grupę Katowicką w ramach Śląskiej Grupy Tropiącej. Aktualnie bardzo zżyta z grupą mantrailingową TROPKAT (grupa koleżeńska), w której stara się wykładać i wspierać merytorycznie członków. Prowadzi także w kilku miastach stałe treningi z mantrailingu oraz wykłady teoretyczne. Często wciela się w rolę wolontariuszki na różnych wydarzeniach fundacyjnych, spółdzielczych czy miejskich. Wiedzę swoją stale poszerza o najnowsze i sprawdzone metody szkoleń, tak aby były skuteczne i sprawiały przyjemność naszym ulubieńcom.
Magdalena Wesołowska
Ukończyła studia na kierunku Inżynieria Środowiska na Politechnice Opolskiej jako magister inżynier w specjalizacji Racjonalne Gospodarowanie Energią. Swoją ścieżkę zawodową postanowiła jednak związać z tym co kocha najbardziej – czyli ze zwierzętami. Od wielu lat kształci się i regularnie uczestniczy w rozmaitych wydarzeniach w branży zwierzęcej.
Absolwentka kursów zawodowych: Behawiorysta-Zoopsycholog Ethoplanet i Trener Psów Ethoplanet. Ponadto ukończyła serię kursów poszerzających kwalifikacje, w tym Pierwszą pomoc przedmedyczną dla psów i kotów, Trening medyczny psów i wiele innych. Słuchaczka wielu konferencji i seminariów o tematyce zwierzęcej.
Wciąż się doszkala uczestnicząc w kolejnych kursach, seminariach i konferencjach, samodzielnie wertując literaturę, a także odbywając praktyki zawodowe.
Jako specjalistka- nie tylko rozmawia z właścicielami psów czy kotów, ale także przygląda się ich życiu w odniesieniu do dobrostanu zwierząt i spełniania ich potrzeb w środowisku domowym zanim pomoże rozwiązać problem behawioralny. Jako osoba empatyczna i lubiąca pomagać potrzebującym zwierzętom współpracuje ze schroniskiem i stowarzyszeniami.
Założycielka i właścicielka domowego hotelu dla zwierząt “UrloPsiak” oraz szkoły “NieZły Psiak” specjalizującej się w prowadzeniu szkoleń i rozwiązywaniu problemów behawioralnych psów i kotów.
lek. wet. Martyna Woszczyło
W kształceniu innych oraz własnej pracy kładzie duży nacisk na praktyczne zastosowanie wiedzy. W pracy z pacjentami stosuje techniki pozytywnego wzmacniania, troszcząc się o dobry wpływ na charakter oraz emocje swoich podopiecznych. Zwraca szczególną uwagę na zależność pomiędzy zdrowiem, żywieniem a zachowaniem u zwierząt towarzyszących. Prywatnie właścicielka border collie Lunara oraz dwóch pięknych kotek.
Agata Kokocińska
Współpracuje z polskimi służbami prowadząc wykłady z zakresu zachowania psów i pracy węchowej, a także prowadzi terapie behawioralne psów służbowych. Pomysłodawczyni i kierownik projektu DDD Project- Disease Detecting D
Katarzyna Barłowska
Absolwentka weterynarii wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Uczestniczka licznych staży i praktyk zawodowych w lecznicach dla zwierząt w Polsce i za granicą (m.in. 7-miesięczny staż w University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno). Słuchaczka kursu „Behawioryzm” organizowany przez Szkołę Psów CANAAN.
Lekarz weterynarii, opiekun zwierząt i kierownik Gabinetu Weterynaryjnego Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN.
Obecnie w trakcie studiów doktoranckich w Zakładzie Embriologii Doświadczalnej Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN. Organizatorka akcji adopcyjnych dla psów i kotów przy schroniskach dla zwierząt przy ul. Metalurgicznej w Lublinie oraz w Krzesimowie.
Zuzanna Grzegorczyk
Instruktor agility, instruktor fitnessu dla psów, masażysta psów i kotów. Załozycielka szkoły i sklepu dla psów Dream Agility Team, w którym prowadzę zajęcia z zakresu agility, a także podstaw pracy z psem, hoopers, brainwork, fitnessu dla psów oraz masuje psy. Nieprzerwanie od 2009 roku trenuję ten sport, a od 2010 regularnie startuje na arenie polskiej i międzynarodowej. W latach 2015(Kohi) i 2019(Pixie) reprezentowałam Polskę na Mistrzostwach Europy odpowiednio na Węgrzech i w Holandii. Na swoim koncie mam także liczne kwalifikacje i udział w finałach zawodów miedzynarodowych takich jak Moravia Open 2019 i 2021, Slovenian Open 2021, Hungarian Open 2019 i 2022, Polish Open 2022. Na swoim koncie mam również tytuły: Coctail Master 2014 i II Vice Cotatil Master 2015 (Kropka – tytuły mistrzów Polski psów nierasowych) Top Agility Dog 2013 (Kohi) Vice Top Agility Dog 2021 (Pixie) Vice Top Agility Team 2021 (Pixie) II Vice Drużynowy Mistrz Polski 2021 (Pixie) II Vice Druzynowy Mistrz Polski 2021 (Kohi) Co roku odbywam liczne szkolenia pod okiem takich trenerów jak: Monika Rylska, Magdalena Łabieniec, Lucie Kotaskova, Magdalena Ziółkowska, Aleksandra Gronek. Miałam przyjemnośc także trenować pod okiem: Tamas traj, Isabelle Orenius Emanuelsson, Tomasz Jakubowski, Olga Kwiecień, Lucie Glejdurovą, Adrianą Slezakovą, Silasem Boogk, Michałem Pieniakiem, Beatą Luchowską, Radką Mokrisovą, Iwoną Goląb
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały zamieszczone w strefie e-learningowej dostępne przez caly czas trwania kursu 7/24
Warunki uczestnictwa
W przypadku dofinansowamia z BUR, zaliczkowanie do ustalenia z Biurem Obłsługi Klienta - dane kontaktowe
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Podmiot spełnia wszelkie wymagania do przeprowadznia usługi, w tym odpowiednio przygotowany obiekt i teren do pracy z psami.
Adres
Adres
Lawendowe Rancho Ethoplanet
08-445 Czarnowiec, Czarnowiec 28, gmina Osieck,
https://goo.gl/maps/hKz3w49STUdNuVJz7
Dojazd z kierunku Otwock lub Garwolin
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Teren specjalnie przygotowany do treningu i pracy ze zwierzętami.