Kurs zarządzania środkami trwałymi oraz wartością niematerialną i prawną w przedsiębiorstwie
Kurs zarządzania środkami trwałymi oraz wartością niematerialną i prawną w przedsiębiorstwie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs z zarządzania środkami jest dedykowany dla:
- pracowników zajmujących się ewidencją środków trwałych,
- głównych księgowych, księgowych, samodzielnych księgowych,
- osób zarządzających majątkiem w podmiotach,
- kandydatów na księgowych i głównych księgowych,
- osób pełniących funkcje w Zarządach Spółek.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji29-10-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi30
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnej pracy w zakresie w zakresie dotyczącym ewidencji, wyceny, amortyzacji i inwentaryzacji środków trwałych w oparciu o najnowsze przepisy rachunkowe oraz podatkowe. Uczestnik nabędzie kompetencję wyboru najbardziej optymalnej dla jednostki formy amortyzacji. Będzie umiał stosować przepisy w praktyce, a dzięki ugruntowaniu wiedzy teoretycznej, w sposób pewny i zdecydowany będzie podejmował zadania praktycznego ich stosowania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje tematykę środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych według ustawy o rachunkowości. Definiuje zagadnienia dotyczące umów leasingowych w aspekcie bilansowym i podatkowym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przystąpi do testu online, który sprawdzi czy osiągnął założone efekty usługi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ustala wartość początkową środków trwałych oraz ująć je w ewidencji. Nalicza metodą amortyzacji podatkowej oraz likwidacji środków trwałych. Inwentaryzuje majątek jednostki. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przystąpi do testu online, który sprawdzi czy osiągnął założone efekty usługi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Pracuje ze świadomością poziomu swojej wiedzy i umiejętności, definiuje swoje potrzeby w zakresie samokształcenia, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przystąpi do testu online, który sprawdzi czy osiągnął założone efekty usługi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Temat 1 – Co to są środki trwałe i jak omijać problemy z nimi związane zgodnie z prawem bilansowym?
Kurs rozpocznie się od określenia, jakie przedmioty są środkiem trwałym i czy np. klawiatura do komputera może być środkiem trwałym. Jak środki trwałe są traktowane w krajowym prawie bilansowym oraz jak je ujmować w księgach rachunkowych? Określimy kiedy i na jakich zasadach mogą być grupowane zbiorcze obiekty inwentarzowe - omówimy to na przykładzie zakupu mebli biurowych. Zdobędziesz wiedzę, jak rozróżnić remont od ulepszenia oraz jaka metoda amortyzacji jest optymalnym rozwiązaniem w Twojej firmie. Wyjaśnimy jak zachować się przy połączeniu lub odłączeniu części zamiennych, peryferyjnych, dodatkowych.
- Co to jest środek trwały?
- Dokumenty księgowe dotyczące środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych. - Jak wycenić środki trwałe na dzień przyjęcia? - cena nabycia/ koszt wytworzenia.
- Jak znaleźć środek trwały w klasyfikacji środków trwałych?
- Jak ustalić okres ekonomicznej użyteczności, wartości rezydualnej i podstawę amortyzacji?
- Dopuszczalne metody amortyzacji oraz dokonywanie odpisów amortyzacyjnych.
- Kto musi dokonywać corocznie weryfikacji okresów/stawek amortyzacyjnych?
- Jak rozliczyć nakłady ponoszone po przyjęciu środka trwałego do użytkowania? - modernizacja/odtworzenie.
- Kiedy dochodzi do utraty wartości i jak szacować odpisy aktualizujące?
- Jak poprawnie stosować zasady usuwania aktywów trwałych z bilansu
– sprzedaż i likwidacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. - Jak korzystać z konta środki trwałe w budowie?
- Jak poprawnie księgować transakcje związane ze środkami trwałymi - czyli księgujemy razem? Wszystko, co ważne może się przytrafić w księgowaniu STR.
- Kto i jakie uproszczenia może stosować w księgowaniu STR?
- Co ma wspólnego ze STR polityka rachunkowości w firmie?
Temat 2 - Jak ujmować i kwalifikować w księgach rachunkowych środki trwałe, aby było to zgodne z prawem podatkowym?
Głównym tematem dnia będzie interpretacja prawa podatkowego, które wskazuje w jaki sposób prowadzić ewidencję, amortyzację oraz wycenę środków trwałych. Prawo podatkowe pozwala niejednokrotnie na rozwiązania bardzo korzystne dla podatnika - zostaną one przedstawione podczas dzisiejszego spotkania. Dodatkowo określimy jakie są “szczególnie wrażliwe” obszary zarządzania majątkiem i jak sobie z nimi radzić.
- Jak są zasady zaliczania składników do środków trwałych w prawie podatkowym (Klasyfikacja Środków Trwałych).
- Kto ma obowiązek ujęcia składnika STR w ewidencji środków trwałych (wg rodzajów ewidencji)?
- Jakie są zasady ustalania wartość początkowej środków trwałych?
- Wykaz stawek amortyzacyjnych oraz ich wpływ na powstawanie dodatnich i ujemnych różnic przejściowych dla celów podatku odroczonego.
- Jakie są dopuszczalne metody amortyzacji podatkowej?
- Kiedy odpisy amortyzacyjne nie są kosztami uzyskania przychodów?
Jak ujmować w prawie podatkowym rzeczowe aktywa trwałe o niskiej wartości nieprzekraczającej 10.000 zł? - Jak podatkowo rozliczyć nakłady ponoszone po przyjęciu środka trwałego do użytkowania (modernizacja/odtworzenie)?
- Co w podatkach znaczy odłączenie oraz przyłączenie części składowej/peryferyjnej środka trwałego?
- Jakie ma znaczenie w podatkach realizowanie inwestycji w obcych środkach trwałych?
- Jak dokonać likwidacji środków trwałych oraz inwestycji w obcych środkach trwałych?
- Jak rozliczyć samochody w firmie zgodnie z prawem podatkowym?
- Jak poprawnie ujmować wartości niematerialne i prawne, aby nie było problemów podatkowych?
- Jakie są zasady zaliczania składników do wartości niematerialnych i prawnych
w prawie podatkowym? - Kiedy mamy obowiązek ujęcia składnika w ewidencji wartości niematerialnych
i prawnych? - Jak ustalić wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych?
- Jakie są metody amortyzacji podatkowej?
- Kiedy odpisy amortyzacyjne są NKUP?
- Co z wartościami niematerialnymi takimi jak prawo autorskie?
- Nakłady ponoszone po przyjęciu wartości niematerialnych i prawnych do użytkowania.
- Jak poradzić sobie z podatkiem u źródła przy WNiP?
Temat 3 - Czy leasing jest opłacalny? Czy to najlepsze rozwiązanie?
Jedną z częściej spotykanych niejasności odnośnie leasingu jest obawa przed podwójnym naliczeniem odsetek. Omówimy tego dnia, w jaki sposób prawidłowo rozksięgować leasing, aby uniknąć wyżej wymienionej sytuacji. Niejasności znikną wraz z wiedzą, jaką nabędziesz tego dnia na szkoleniu.
- Jakie są uregulowania leasingu w prawie podatkowym i prawie bilansowym - uwypuklenie różnic.
- Jak należy prezentować umowy leasingowe w sprawozdaniach korzystającego?
- Jak dokonać rozksięgowania leasingu finansowego na kontach rozrachunkowych?
- Przykład księgowania leasingu finansowego.
- Księgowanie leasingu operacyjnego.
- Zasady księgowania wstępnej opłaty leasingowej i jej rozliczenie.
- Księgowanie i rozliczenie wykupu przedmiotu leasingu w prawie bilansowym oraz podatkowym.
- Prezentacja w sprawozdaniu finansowym – ujawnianie informacje o leasingu.
- Różne przypadki problematyczne przy leasingu.
Temat 4 – Księgowanie zdarzeń w zakresie STR i WNiP – praktyczne aspekty.
Czwartego dnia kursu będziemy zajmować się przypadkami szczególnymi, które pojawiają się
w typowej działalności gospodarczej. Zostaną uwzględnione również przepisy podatkowe
w szczególności w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego.
- Operacje a zakupu likwidacji i sprzedaży środków trwałych i WNiP.
- Raport przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
- Zagadnienia związane z ulepszeniem i remontem.
- Podatek VAT oraz podatek dochodowy w zarządzaniu STR i WNIP.
- Przypadki szczególne związane ze środkami trwałymi i WNiP:
- odszkodowanie za utracony środek trwały,
- wykorzystanie faktoringu na potrzeby rozliczeń z tytułu środków trwałych i WNiP,
- ponowne przyjęcie do używania środka trwałego,
- czynności towarzyszące oddaniu budynku do używania,
- ulepszenie środka trwałego a okres ekonomicznej użyteczności,
- instalacja fotowoltaiczna,
- części składowe i części peryferyjne,
- środki trwale wykorzystywane w okresie sezonu,
- ujawnienie środka trwałego,
- nieruchomości jako inwestycje,
- korekta wartości początkowej,
- produkcja próbna.
Temat 5 - Jak sprawić, aby oprócz księgowości kogoś w firmie zainteresowała inwentaryzacja?
Inwentaryzacja to proces, w który zaangażowani powinni być wszyscy pracownicy. Kto i jaką rolę pełni w tym inwentaryzacji. Kto i w jakiej wysokości odpowiada za powierzony majątek. Jaka jest podstawowa dokumentacja dotycząca inwentaryzacji. Dokumentacja zostanie omówiona
z praktycznym podejściem i w oparciu o zalecenia Komitetu Standardów Rachunkowości.
- Jaki jest cel inwentaryzacji ?
- Jakie są podstawy prawne przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Jak wygląda proces inwentaryzacji w całej jednostce?
- Jakie są etapy przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Co z odpowiedzialnością materialną? Kto odpowiada i kiedy?
- Jakie są terminy i metody przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Poznajmy najczęstsze popełniane błędy w trakcie inwentaryzacji.
- Jaką dokumentację stosować przy inwentaryzacji?
- Jak poprawnie przeprowadzić spis z natury?
- Przykłady wzorów dokumentów i instrukcji.
- Quiz a la „Milionerzy”!
Wymagania wstępne dla uczestników kształcenia: Minimum podstawowa wiedza na temat prowadzenia ewidencji środków trwałych.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych.
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Taką chęć mogą zgłaszać na bieżąco poprzez kliknięcie ikonki „dłoń”. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Temat 1 – Co to są środki trwałe i jak omijać problemy z nimi związane zgodnie z prawem bilansowym? | Prowadzący Janusz Budzyński | Data realizacji zajęć 30-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Temat 2 - Jak ujmować i kwalifikować w księgach rachunkowych środki trwałe, aby było to zgodne z prawem podatkowym? | Prowadzący Janusz Budzyński | Data realizacji zajęć 14-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Temat 3 - Czy leasing jest opłacalny? Czy to najlepsze rozwiązanie? | Prowadzący Janusz Budzyński | Data realizacji zajęć 29-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Temat 4 – Księgowanie zdarzeń w zakresie STR i WNiP – praktyczne aspekty. | Prowadzący Janusz Budzyński | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Temat 5 - Jak sprawić, aby oprócz księgowości kogoś w firmie zainteresowała inwentaryzacja? | Prowadzący Janusz Budzyński | Data realizacji zajęć 16-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 05:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 test walidacyjny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 447,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 990,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto81,59 PLN
- Koszt osobogodziny netto66,33 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Janusz Budzyński
Uniwersytet Łódzki, Wydz. Ekonomiczny, 1993r.
Politechnika Łódzka Wydział Mechaniczny 1985r."
Od 2006 roku poświęca się działalności szkoleniowej i doradczej, wykonując przy tym praktyczne przeglądy ksiąg rachunkowych.
W ciągu ostatnich 5 lat nadal zdobywał doświadczenie szkoleniowe i merytoryczne. Na bieżąco aktualizuje swoją wiedzę i szkoli innych z obowiązujących przepisów.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik usługi otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie PDF, przygotowany przez prowadzących:
- Skrypt
- dostęp do nagrania szkolenia na okres 21 dni.
Warunki uczestnictwa
Minimum podstawowa wiedza na temat prowadzenia ewidencji środków trwałych.
Informacje dodatkowe
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: https://wektorwiedzy.pl/
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie bedzie prowadzone za pośrednictwem Platformy ClickMeeting.
Szkolenia na ClickMeeting nie wymagają instalowania żadnego programu, są transmitowane przez przeglądarkę. Bardzo ważne jest, żeby była ona zaktualizowana do najnowszej wersji (jeśli nie będzie aktualna, podczas testu nie pojawi się zielony “✓”). W razie potrzeby istnieje też możliwość pobrania aplikacji mobilnej i uczestniczenia w szkoleniu poprzez smartfon lub tablet.
Wymagania techniczne: procesor 2-rdzeniowy 2 GHz; 2 GB pamięci RAM; system operacyjny Windows 8 lub nowszy, MAC OS wersja 10.13; przeglądarka internetowa Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari; stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps.
Najbezpieczniejszą opcją jest połączenie internetowe za pomocą kabla sieciowego. Gdy nie ma takiej możliwości i pozostaje korzystanie z WiFi, warto na czas szkolenia umieścić komputer jak najbliżej routera i zadbać, aby inni użytkownicy tej samej sieci WiFi ograniczyli w tym czasie aktywności mocno obciążające sieć (np. oglądanie filmów, rozmowy wideo lub pobieranie dużych plików). Jeśli jest taka możliwość zachęcamy do przetestowania połączenia w domu oraz miejscu pracy i uczestniczenia w szkoleniu z tego miejsca, w którym będzie lepszy Internet.
Jak dołączyć do spotkania: https://youtu.be/ZFWhNh2KHro, https://knowledge.clickmeeting.com/pl/infographic/jak-dolaczyc-do-wydarzenia-instrukcja-dla-uczestnika/
Link umożliwiający uczestnictwo w kursie ważny jest od dnia poprzedzającego rozpoczęcie kursu do zakończenia zajęć.